jag har fått jobb! och lite frågor runt omkring det.

Netted

Trådstartare
japp, jag har skaffat mig mitt första jobb! :D det enda och första jag har sökt också.. :angel:

däremot är jag himla osäker på ifall jag ska tacka ja eller nej.. jobbet ifråga är som "hästskötare", ska jobba i ett stall dvs alla vanliga sysslor som mocking, släppa in och ut, fodra osv. sen ska jag även rida in lite hästar, däribland en utav dem ska förberedas lite smått inför treårstestet osv. är ju en jättebra referens och ännu lite mer kött på benen vad gäller min unghästerfarenhet. och det bästa - jag får betalt!

just nu har jag bara praktik - i ett travstall. det känns helt underbart att vara igång med travet igen, har verkligen fräschat upp kunskaperna igen. och jag trivs.. och får lite betalt då och då, när man varit där mkt och på tävlingsdagar osv. har nu varit där i en månad. jag är inskriven på IV och det är därigenom praktiken går, så jag får ju studiebidraget + matersättning men kan känna att det tryter på pengafronten.. speciellt då jag bor i en egen lgh + har egen häst + ska ta körtkort.

jag har varit ganska säker på att det är på travet jag vill satsa.. för det är nog det enda jag är bra på :angel: så ska jag ge upp praktiken för ett riktigt jobb? jobbet är fast och tillsvidare till årsskiftet. ett jobb är ju ändå ett jobb.. eller? tror ni jag tappar så mkt av travet på två månader? är även sugen på att åka till USA om några månader och jobba med travhästar.. så det känns ju dumt om man inte har varit igång med det..

sen en sista sak, löneanspråket.
finns det något ställe där man kan se vad som är rimligt inom det här yrket? det är ju en heltid jag har fått.

Sv: jag har fått jobb! och lite frågor runt omkring det.

*puttar*

51 har läst.. hallå? ;)

låter som om du hellre vill fortsätta med travet...men du får kanske tänka över vad som är viktigast för dig. pengar eller intreset

är fast och tillsvidare till årsskiftet

Hur går det ihop? Antingen är det tillsvidare eller ett vik till årsskiftet.

Jag skulle ha satsa på det som är ett riktigt jobb, speciellt om du tycker att det är ont om pengar.

låter som om du hellre vill fortsätta med travet...men du får kanske tänka över vad som är viktigast för dig. pengar eller intreset

jo det är nog lite så..
sen är det ju lite så att det är ju alltid bra med det här jobbet på CV:t.. travet finns ju iofs alltid kvar.. men jag är ändå inne lite på din linje.

Tänkte också på det. Fast eller tillsvidare innebär ju just att anställningen är på obestämd framtid.

En tidsbestämd tjänst är bara en kortvarig tidsbegränsad tjänst. Stor skillnad!

/snurpe

jo jag vet.. jag skrev lite fel där. men det är ju inte det tråden handlar om.. :)

har förövrigt nog bestämt mig för att tacka nej till jobbet. faktist.

Du vet iof redan vad jag tycker. :p

Men du vill ju ta det travjobbet i USA, men saknar pengar. De pengarna du får nu kan man knappt stoppa undan om manhar egen lägenhet och häst. Så mycket är det ju inte.

På två månader lär du inte tappa överhuvudtaget, du kan det du kan. Körningen tappar du ju inte.

Jag hade sett det som ett steg ut i Arbetsmarknaden, till Lasse kommer du alltid få komma tillbaka det vet du. Där är du alltid välkommen.

Så hade jag varit du hade jag bett om att få provjobba för att se om det passar dig eller inte. Känner du då att näe, jag vill fortsätta där jag var innan, så kan du alltid komma tillbaka det vet du :)

jo jag vet :)

men jag har funderat vidare.. först och främst verkade det högst oseriöst - de har inte ens sett mig rida, har ingen aning, och de tvekar inte att lägga över ansvaret på unghästarna på mig. visst, det gör ju inte mig något, men ja, jag hade lika gärna kunnat noll och varit urhård i handen, inte haft ngn bra balans osv.

sen somsagt, det lär ju inte vara så bra betalt.. och jag känner redan ångest nu inför att lämna travet, jag trivs så jäkla bra och har liksom nyss kommit in i rutiner som fungerar för mig.

så då skaffar jag hellre jobb i ett travstall..

och den största andledningen.. vad gör jag där ifall jag börjar där egentligen? rider.. har hand om ridhästar.. det är travet jag vill syssla med!

det är nu jag har chans att skaffa mig ännu mera rutin än jag redan har inför USA-resan.. jag känner att jag nog nöjer mig med praktiken ändå.. pengar är inte allt och jag ska nog kunna spara, även om det tar lite längre tid.

du kan ta det om du vill, du får det säkert ;)

Eftersom att jag GÅR I SKOLAN så kan jag inte ta något sådant jobb, helg och kväll kan jag ta men inte mer. Jag har jobb när jag har slutat skolan, så varför ska jag ha något annat?

... jag var lika ironisk som när du skojjade om att du kunde ta det om jag inte ville ha det ...

Du vet att jag hade tagit det om jag hade kunnat. Men som sagt jag har jobb.

whatever :p jag ska i alla fall inte ta jobbet.

jo jag vet.. jag skrev lite fel där. men det är ju inte det tråden handlar om.. :)

har förövrigt nog bestämt mig för att tacka nej till jobbet. faktist.

Moget beslut!

Satsa på att gå klart skolan och få godkända gymnasiebetyg i svenska,engelska och matematik.

Det är numer i princip ett krav när man anställer även för lågkvalificerade arbetsuppgifter!Detta för att arbetsgivaren ska veta att man ska kunna ta till sig vidareutbildning internt på företaget.

Kämpa på!

Moget beslut!

Satsa på att gå klart skolan och få godkända gymnasiebetyg i svenska,engelska och matematik.

Det är numer i princip ett krav när man anställer även för lågkvalificerade arbetsuppgifter!Detta för att arbetsgivaren ska veta att man ska kunna ta till sig vidareutbildning internt på företaget.

Kämpa på!

jag går inte i skolan.. utan har praktik! ;)

Hm läste IV och drog slutsatsen individuella programmet????

Läser man inte svenska,engelska och matte då?Tillsammans med praktik?Hade en tjej hos mig som gjorde det nämligen.

Hm läste IV och drog slutsatsen individuella programmet????

Läser man inte svenska,engelska och matte då?Tillsammans med praktik?Hade en tjej hos mig som gjorde det nämligen.

nej jag läser ingenting, har nog läst de kurser de kan erbjuda redan.. jag har bara praktik :)

Jaha.

Men varför är man kvar då?(Nyfiken)Hur kan man ha studiebidrag när man inte studerar?

Tar du inte examen?Det liksom bara fortsätter?

Nyfikna Z:)

jo jag hoppade av nu när jag skulle börja 3:an och skrev in mig på IV för att ha heltidspraktik och på så sätt få mitt studiebidrag.. man kan få det även om man bara praktiserar :)

så rent tekniskt sett har jag ju ett år kvar i skolan och är alltså berättigad den här praktiken genom IV.
gör det för att skaffa mer erfarenhet så jag kan få jobb sen.

Jaha!Då förstår jag.

Men vad synd att du inte hängde i och pluggade det sista året!Du kommer att ångra dig i framtiden tror jag.....fast du kanske var extremt skoltrött......men då tycker man ju att du borde fått mer stöd för att åtminstone få med dig G i kärnämnena.

Lycka till!Hoppas du hittar ett jobb du trivs med framöver.

Z

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 615
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar