Jag har blivit lämnad

Du förlorade mycket i separationen. Din trygghet, din vän, din pojkvän och som det låter: dig själv.

Jag tror det är viktigt att titta på vad du förlorat, vad du vill ha av detta och i vilken ordning. Dig själv måste du få tillbaka. Du måste ta reda på vem du är, vem du vill vara och hitta den fantastiska människan du är. Trygghet måste du också känna. Känns säkert svårt och nästan oöverkomligt just nu, jag vet.

Men när dessa saker är på plats kommer så mycket annat "nästan av sig själv". När man kan presentera sig själv, som man är så kommer vännerna. De vännerna som delar mina intressen, som tycker jag är en halvball typ. Och då ligger också andra relationer inom räckhåll.

Var inte rädd. Det är nog mitt bästa råd.
 
Och har du tänkt på en sak, om att skriva här? Kanske ett pytte-steg men ändå du är redan på väg mot att vinna tillbaka dig själv! Visst kommer det att vara svårt ibland (man får gråta och kalla sitt x skitstövel och rövhatt, man får sörja och vara rädd..), men förhoppningsvis spännande och roligare och roligare.

(Varför finns det ingen kram smiley?)
 
Angående att du är trettio och inte vet vad du ska bli när du blir stor. Det är inget negativt när man tittar i backspegeln.
Jag och mina kompisar är snart femtio och hälften i min bekantskapskrets har hamnat rätt ungefär någon gång mellan trettiofem o fyrtio. Gått utbildning, jobbat som det i några år, hoppat på något annat och hoppsan tredje grejen var rätt.
En släkting till mig har haft det liknande som du och nu i år, 33 år gammal så har hen funnit sin plats. Utbildat sig till uska, fått goa arbetskompisar och körkort.
Precis! 30 år är ingenting - ibland tänker jag att det var först en bra bit efter 30 som jag faktiskt hittade mig själv, kunde vara trygg i mig själv och ta för mig av livet utan rädslor. Jag önskar ibland att jag var 30 på nytt - MEN med det "jag" som jag är idag (50 mycket plus...). 30 är för mig en början! Vägen dit var mest en lång rad av trassliga erfarenheter - som var helt livsnödvändiga för att jag skulle kunna bli den jag är idag, men som inte alltid var så trevliga.
 
Beklagar sorgen , kan inte ge något annat råd än att det lägger sig med tiden.
Men ensamheten låter bekymrande inte ska du behöva vara ensam ? Har du någon hobby , djur ?
Jag har träffat flera av mina nära vänner just igenom hundarna, på hundungdom tidigare och senare år träffat en mkt bra vän på facebookgrupp.
Tycker facebookgruppen och buke är toppen att träffa folk igenom
 
Precis! 30 år är ingenting - ibland tänker jag att det var först en bra bit efter 30 som jag faktiskt hittade mig själv, kunde vara trygg i mig själv och ta för mig av livet utan rädslor. Jag önskar ibland att jag var 30 på nytt - MEN med det "jag" som jag är idag (50 mycket plus...). 30 är för mig en början! Vägen dit var mest en lång rad av trassliga erfarenheter - som var helt livsnödvändiga för att jag skulle kunna bli den jag är idag, men som inte alltid var så trevliga.

Gudars ja! Jag var jättefladdrig och osäker på mig själv tills jag blev kring 30 (40+ nu). Jag brukar säga att finns det en svår och en lätt väg till något kan man ge sig den på att jag tar den svåra, dvs allt har tagit lite tid för mig! :D
 
Vad ska jag ta mig till? Jag vet inte hur jag ska fylla upp min tid. Alla våra intressen var delade och de känns liksom förstörda nu, jag mår illa bara av tanken på att göra något vi brukade göra tillsammans.
Här tror jag att du har nyckeln till framgång. Du behöver göra någonting med din tid - inte bara sitta av tiden. Och lite som Petruska säger, du måste återta makten över dina nöjen. Gör sånt du tycker är roligt, oavsett om du just nu tycker att det är roligt. För just nu kommer ingenting kännas roligt, men det kommer att få dig att tänka på andra saker, som är ett steg i rätt riktning att komma vidare i detta.

Sen är det också så att jag har lärt mig att man måste uppskatta dagen som den är. Leva i nuet. Ett förhållande, precis som ditt, kan ta slut precis när som helst. Efter 2 månader, 2 år, 20 år etc. Någon träffar någon ny, någon dör oväntat i en olycka eller sjukdom, etc. Det är NU vi måste leva och det är nu vi måste vara nöjda med oss själva.

Ut och gör saker, även om du kanske inte är så peppad. Det är nyckeln till framgång på alla plan, både att gå vidare från mannen och att träffa nya vänner.
 
Jag vet inte varför jag skriver här, jag har inga vänner på det här forumet, men jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Jag har alltid varit ganska ensam, jag var mobbad som barn och hade få vänner. De jag har kvar i vuxen ålder är mest ytligt bekanta jag träffar sällan. Jag är nu snart 29 år och har varit med samme man sedan jag var ungefär 16. Det är en kärlek som växt för varje år inte bara av romantiska skäl utan också för att han varit min bästa vän, den enda jag haft.

Så det här kom som en blixt från klar himmel, han sa att han tänkt lite och vill hellre att vi fortsätter som bara vänner, han har träffat någon annan. Sedan lämnade han mig bara, sade att vi hörs någon gång senare när känslorna lagt sig lite. Jag känner så fruktansvärt mycket inom mig, känslor flyger kors och tvärs hela tiden så att jag knappt orkar andas, men det är otroligt svårt att sätta ord på någon av dem.

Bara sådär är han borta ur mitt liv och jag känner mig så fruktansvärt ensam. Det gör fysiskt ont i hela kroppen hela tiden. Jag lever som i en dimma, jag har ingen ork eller lust till någonting. Saker vi brukade göra ihop känns nu meningslösa.

Vad ska jag ta mig till? Jag vet inte hur jag ska fylla upp min tid. Alla våra intressen var delade och de känns liksom förstörda nu, jag mår illa bara av tanken på att göra något vi brukade göra tillsammans.

Jag är så arg, så arg för att han lämnade mig, för att han förstört allt jag brukade tycka om, för att han har lämnat mig helt ensam. Jag känner så innerligt att jag vill prata om det här och gråta ut men det var ju hos honom jag kunde göra det, han var ju min enda vän.

Jag tänker att det måste bli bättre men nu känns det omöjligt. Jag kommer aldrig att älska någon igen, inte på det sättet. Det känns som att jag aldrig någonsin kommer att vara glad. Jag vet inte vad jag ska göra med tiden. Jag försöker fördriva den genom att titta på TV eller läsa, men så dyker det upp något roligt, något som jag i vanliga fall direkt skulle delat med honom och det hugger i hjärtat. Han vill vara vänner säger han men jag vet inte om jag kan. Jag känner att jag skulle kunna slita av mig armen om det bara betydde att jag inte förlorade honom helt, men samtidigt klarar jag inte av tanken på att se honom gå vidare. Det känns som ett öppet sår som aldrig skulle läka.

Min livssituation i övrigt är redan jobbig. Jag kämpar med sjukdom och övervikt, jag blir snart av med mitt jobb och jag har ingen utbildning. Jag försöker läsa på komvux men det är svårt, jag är snart 30 och vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag är stor.. Det känns som att den lilla motivationen jag hade har dött nu, hur ska jag orka allt det här själv? Jag känner att jag bara vill dö, jag orkar inte leva livet utan honom. Varje minut är en plåga, inget ger mig glädje eller ens en lugn stund, jag är konstant ledsen. Jag bara gråter hela tiden och det slutar aldrig.

Hur tar man sig igenom en sån här sorg? Gör man det alls? Förlåt om texten är osammanhängande, jag vill inte ens korrekturläsa den för jag vill inte ens se vad jag skrivit. Jag vet ju att det är över men min hjärna kan inte förstå. Ibland glömmer jag att han är borta och jag väntar på att han ska höra av sig, jag tänker att snart ringer han nog och sedan minns jag, och det känns seriöst som att mitt hjärta slits itu.
Man tar sig igenom.
Jag blev lämnad för en annan. Vi hade också varit ett par sedan jag var 16. Nästan 20 år tillsammans.
Han var min absolut bästa vän. Vårt andra barn var inte ens tre månader.
Jag föll och föll. Grät och grät. Kämpade och kämpade.

Nu har jag ett nytt, alldeles eget boende som jag och barnen trivs med. Livet känns rätt bra. Jag mår bra, även om jag kan gråta över att det inte var så här jag hade tänkt mig att mitt liv skulle bli. En trasig familj som aldrig kommer att lagas. De där drömmarna vi hade som aldrig kommer bli verklighet.

Men jag har det bra! Och vi är faktiskt vänner, om än inte alls lika nära. En förutsättning var nog att det rann ut i sanden med den andra kvinnan, annars hade jag nog haft svårt att umgås så.

Låt dig känna det du känner är mitt råd. Inget är fel och det kommer att förändras fram och tillbaka, upp och ner.
 
Tack så hemskt mycket för era svar, ni anar inte hur det värmer.

Jag kände att jag inte orkade befinna mig i lägenheten så jag åkte hem till min mamma som inte bor långt bort alls, har "bott" där sedan dess. Vi har lite svårt för att prata med varandra, ni vet sådär som vissa nästan är bästa vänner med sina föräldrar och pratar om allt? Men hon finns där och jag får stanna så länge jag vill. Det känns ju inte direkt som läge att flytta hem till föräldrarna när man är nästan 30 men just nu känns det bra att jag kan få vara där, kanske ett par gånger i veckan i alla fall. Bara vetskapen om att jag sover i samma hus som dem, och inte helt ensam, hjälper.

Mitt X, bara att skriva det känns stört på något vis men så är det.. Har bott på annat ort ett tag, vi har haft ett distansförhållande pga hans jobb. Jag inser ju nu att detta hjälpt honom, han har träffat någon via jobbet och allt det här jobbiga som jag går igenom nu har han redan gjort, han har redan bearbetat det här sakta, och hade mig där hela tiden medan han så att säga funderade.. Det känns så jävla orättvist på något sätt, jag känner mig utnyttjad även om det såklart inte är riktigt sant. Det känns som att jag omedvetet har tröstat honom genom ett långsamt uppbrott och det gör mig arg, men mest ledsen.

Jag har nästan inte gjort något annat än gråtit i två dagar men idag känns det något bättre. Jag mår fortfarande fruktansvärt men det känns lite riktigt lika hopplöst. Jag inser ju att jag kan ta det här tillfället till att göra vad jag vill av mitt liv och det är skrämmande, men också hoppfullt.

Det är också skönt att höra att ni är flera som startat om på nytt i en vuxen ålder. Det känns lite som att jag missat mitt tillfälle så att säga. Jag var duktig i skolan när jag var yngre men nånstans i slutet av andra året på gymnasiet hände en grej som satte mig i depressionen jag har jobbat med sedan dess, det kommer och går och det är också det som känns lite jobbigt just nu, att jag är livrädd för att trilla tillbaka i det där hålet.. Jag förstår ju hur stort det här uppbrottet är, jag förstår att det inte finns någon naturlig gräns för hur ledsen jag kan, eller borde vara, men jag är rädd för att det ska stanna kvar, att jag aldrig ska kunna ta mig ur det. Just nu finns det ju en anledning till hur jag mår, men tänk om det fortsätter?

Hursom så klarade jag inte skolan efter detta och "förstörde" i princip resterande av mina betyg. Det här gör att jag aldrig kunnat söka in på t.ex högskola, jag sitter i en lite märklig sits som känns lite för komplicerad för att ta här men jag kämpar med komvux just nu, har jag tur och det går som jag vill kan jag bli färdig i början av nästa år, och därefter måste jag göra ett högskoleprov.

Jag tänker att det är det här jag ska fokusera på, min hälsa och min skolgång. Det finns något annat som hänger över mig också. Det faktum att min framtid med mitt X gick upp i rök innebär också att jag är på ruta ett vad det gäller kärleken. Just nu känner jag att jag inte vill, det finns ingen annan jag vill spendera mitt liv med, jag mår illa bara jag tänker på det, men jag vet ju också att det här är något som kommer att ändras. Att man bara har en kärlek och sedan lever ensam och hjärtekrossad resten av sitt liv och tillslut blir en ond människa händer i disneyfilmer, inte på riktigt. Jag tänker att jag vill ta det sen, börja fundera på det när det känns rätt. Men jag är snart 30.. Jag ville aldrig ha barn men nu (lägligt nog) är det något jag inte vet om jag vill kanske, någon gång. Jag är en expert på att prokrastrinera men här finns det ju så att säga ett bäst-före-datum. Det stressar mig att ens tänka på det här, framförallt när jag inte vill fundera på det alls egentligen just nu.

Det blev en mindre novell igen, ursäkta. Men även om jag inte känner er så är det ändå ett enormt stöd, bara att veta att det finns någon där som tänkte på mig, och att det finns andra som klarat av det jag befinner mig i just nu, en stor kram till er alla!
 
@Tiffanys: Givetvis ska du sörja att förhållandet tog slut och att det inte blev som du hoppats på. Det viktiga är att inte fastna i sorgeprocessen utan att också ta sig vidare för det går! Även om man naturligtvis inte behöver ha bråttom in i ett nytt förhållande, det är bra att låta sig landa i sig själv.

Det där med att flytta hem sas... jag gjorde det när jag var färdig med universitetet för att ta hand om mamma (dement som senare hamnade på hem akut) och sedan pappa (gammal och skröplig) och jag ser inte det som något nederlag eller konstigt.

Att traggla Komvux för att komma vidare i studierna funkar också. Jag började jobba på ett jordbruk efter 9:an eftersom jag var less på skolan (svår mobbning sedan åk 2) och tänkte ta mig den krokiga vägen till att bli seminör :D Jag gick efter jobbet grundkursen på en lantbruksskola (motsvarande naturbrukslinje men utan icke-jordbruksämnen som matte och svenska). När jag var tvungen att jobba ännu mer för att få behörighet till APR-kursen som krävdes för seminutbildningen blev jag förbannad (för jag kunde redan mjölka kor :D) så i ren ilska läste jag in naturvetenskaplig linje på Komvux :p Läste först på Ultuna men insåg att agronom inte var något för mig, flyttade över in till "stan" (dvs Uppsala Universitet) och läste kemi men ville kräkas på det efter en termin. Blev tipsad om att läsa en termin geologi och där blev jag fast. Lite krokig väg dit men jag ångrar mig inte, det har gett mig en bred erfarenhet.

Jag vet ju inte var du bor men jag finns utanför Falun om du vill hitta på något :)
 
@Tiffanys vet du. Jag kom in på högskola, inte pga mina betyg. Jag gjorde högskoleprovet och kom in på det. Det är inte kört för dig om du verkligen vill, det enda som krävs är din vilja och kämparglöd.
Kan avslöja att mitt högskoleprov var inte så imponerande och jag gjorde det flera år efter skoltiden, så jag hade tappat allt. Jag tror inte det finns någon gräns på hur många gånger man får göra det provet, så är man inte nöjd kan man plugga lite och göra det igen.

Det kanske känns just nu som du haft en kärlek och mist den, det finns fler där ute, som bara väntar på att bli upptäckta. Först gäller det att bearbeta det du går igenom nu, sen kan du ta det som det kommer.
Det finns dom som hittar nya kärlekar när de är i pensionsåldern, så varför skulle inte vi som i deras ögon fortfarande är ungdomar ha sämre chans. Jag skulle snarare säga att vi har bättre chans då vi har fler år på oss att hitta rätt. :heart
Jag tänker inte ge upp, jag ska hitta kärleken igen, det är ett av mina mål. Jag försöker tänka positivt, för det är jag värd och det är du också.

Ta hand om dig. Du är inte ensam. :heart
 
Ang. utbildning skulle jag vilja tipsa om att det finns andra utbildningar än högskolor/universitet. Skulle jag börja om idag så skulle jag aldrig sätta mig 5 år på universitetet igen (det är inget jag ångrar direkt, pga hur kul det var då, men jag visste heller inte om alternativen så väl). Mest för att jag vet idag att det inte behövs att lägga så lång tid för att få ett bra, kvalificerat jobb.

Några jag kan rekommendera är Nackademin och yrkeshögskolan i Västerås, på rak arm. Beror ju förstås mycket på vad du må vara intresserad av. Men det finns många 2-åriga utbildningar som leder till praktik och mycket bra möjligheter till BRA jobb, på ett mycket mer specifikt inriktat sätt än vad universitetsutbildningar gör idag. Jag har jobbat med många som gått den vägen in till välbetalda konsulttjänster inom teknik mm.

Sen beror det ju förstås mycket på vad du är intresserad av. Mitt råd är bara att kolla upp sådana utbildningar, de har ofta väldigt bra rådgivare som man kan prata med om olika inriktningar mm och vilka typer av jobb det kan leda till.
 
@Tiffanys

1. Be inte om ursäkt. :) Du är i en kris...o kriser känns o kräver energi. Så det du känner o alla tankar du här..är fullt normalt. :) Det finns heller inget som säger att du kommer att stanna i krisen. Inget alls. Vet inte vad du vet om kriser och krishantering?..men kriser har 4 faser o varje fas tar sin tid o måste få ta sin tid.
2. Jättebra att du ser det här som händer som en chans att du faktiskt kan göra "det där" som du vill med ditt liv. Att utmana sig själv är skitläskigt men också oerhört stimulerande. Vi är nog många här på buke som kan skriva under att livskriserna o det man gör med dem har gett oss våra liv. Personligen skulle jag inte vara där jag är idag om jag inte hade blivit sjuk o inte hade börjat plugga. Hur märkligt det än låter så har sjukdomen jag fick och mina studier gett mig mitt liv.
3. Du har inte missat ditt tillfälle. Inte alls. :) Som jag beskrev nyss. Vi är många på buke som "börjat om" o hittat våran väg. Det tog bara lite längre tid o ärligt "varför göra det lätt för sig?" ;)
4. Ha ingen panik över att kärleken försvann o din ev. barnlängtan. Lugn. Släpp tanken. Vill du ha barn så behöver du inte ha en partner...det går att ordna på annan väg. Om barn nu kommer att kännas viktigt i framtiden. Kärleken..well..det kan ju vara så att det som händer nu är något som du måste möta o bearbeta för att Han/Hon med stort H ska komma in o finnas i ditt liv. Beror lite på vilken livsfilosofi du har om du köper mina tankar. En del tror ju på ödet, olika religioner eller är ateister.

*pepp*
 
Tack igen hörni, verkligen!

Vad det gäller mina studier så måste jag tyvärr läsa färdigt komvux först. Det är lite svårt att förklara men jag gick ut gymnasiet med ett slutbetyg (alltså inte ett samlat betygsdokument) men med för hög procentandel icke-godkända kurser för att vara behörig att läsa vidare. Jag gjorde högskoleprovet hösten efter gymnasiet och fick ett ganska lågt resultat, men jag får inte använda det att söka in med. Sålänge jag är icke-behörig med mitt slutbetyg kan jag inte använda högskoleprovsresultatet. Det är är en soppa och jag har enligt studievägledare "fallit mellan stolarna". Jag har fått föra så många gånger att "du skulle hoppat av gymnasiet" vilket känns skit att höra ärligt talat.

Det har strulat massor med mina studier det senaste, jag blir inte beviljad att läsa pga att kommunen inte anser det ekonomiskt försvarbart då jag dels enligt dem är för gammal, och även har ett jobb och alltså inte "behöver" studera. Att jag inom kort sitter arbetslös utan utbildning och utan rätt till studiebidrag tycker de inte är relevant.

Nu verkar det ändå som att jag är på slutspurten, kan jag bara FÅ läsa har jag inte så många kurser kvar. Däremot gick jag en alternativ linje på gymnasiet och det var ju över 10 år sedan så majoriteten av mina IG-kurser existerar inte längre och kan alltså inte läsas upp, så hur bra jag gör det egentligen kommer mitt resultat fortfarande vara dåligt så det är högskoleprovet som gäller i slutändan ändå.

Sedan vet jag inte vad jag vill läsa. Jag hade planerat att läsa ett tekniskt basår men det känns inte aktuellt längre då jag skulle få hjälp av mitt X att klara av bland annat matten, som varit svår för mig. Det känns inte längre som att jag är så intresserad av det heller ärligt talat.

Jag vill ha ett välbetalt jobb jag trivs med, helst med inte alltför lång eller svår utbildning, låter ju lite för bra för att vara sant så det är det nog också känns det som. Sedan var det ju också det här med vad man ska göra.. Ser att det verkar vara ovanligt många geologer här på Buke, ett yrke jag faktiskt inte visste att det fanns.

På ett sätt känns det bra att jag har lite gamla studier kvar som gör att jag är "fast" här där jag bor, det gör att jag kan stanna hos min familj åtminstone, just nu skulle det kännas alltför tungt att flytta till en ny ort. Jag känner mig redan ensam och att bara få vara runt personer jag känner gör att jag för tillfället åtminstone, mår lite bättre.
 
Precis! 30 år är ingenting - ibland tänker jag att det var först en bra bit efter 30 som jag faktiskt hittade mig själv, kunde vara trygg i mig själv och ta för mig av livet utan rädslor. Jag önskar ibland att jag var 30 på nytt - MEN med det "jag" som jag är idag (50 mycket plus...). 30 är för mig en början! Vägen dit var mest en lång rad av trassliga erfarenheter - som var helt livsnödvändiga för att jag skulle kunna bli den jag är idag, men som inte alltid var så trevliga.
Precis! Jag är dryga 30 och har först nu blivit mig själv. Jag tänker göra det jag vill i livet och inte bara drömma. Jag tänker slita i normer och regler och för först gången på riktigt fråga mig själv vad just JAG vill.

Och jag ska bli så jävla lycklig! Jag håller ju på att separera just nu, inte för att förhållandet var dåligt men för att jag kan vara så mycket lyckligare.
 
Vad jobbar du med idag? (nytt jobb inom samma bransch, men annan arbetsgivare ett alternativ?) Vill du byta bransch eller vill du bara "inte vara kvar i samma"?

Det finns ju massor av utbildningar som gör att man på kort tid kan välja en annan bana, busschaufför är väl ett av de snabba alternativ jag tänker mig.
 
Jag vill ha ett välbetalt jobb jag trivs med, helst med inte alltför lång eller svår utbildning, låter ju lite för bra för att vara sant så det är det nog också känns det som. Sedan var det ju också det här med vad man ska göra..
Jag är 38 år och har heller ingen aning om vad jag egentligen vill göra med mitt liv. Jag har ingen större plan och är heller inte sådär ambitiös vad gäller karriär, jag vill mest bara må bra och trivas med mitt liv. Jag har precis sagt upp mig faktiskt och kommer att jobba sista dagen på mitt jobb i mitten på september. Jag har ingen plan vad jag ska göra, men har du några bra idéer är jag idel öra.

Vad innebär ett välbetalt jobb för dig? Är det när man får ut 20.000:- efter skatt eller är det när man får ut över 60.000:- efter skatt. Ett välbetalt jobb för mig innebär för mig att man får ut mer än 30-40 efter skatt och de jobben innebär massor med ansvar och arbetstimmar jag inte är direkt okej med. Jag är utbildad jurist och flera av mina gamla studiekamrater har gjort karriär som jurister - men antalet timmar de jobbar är ju absurt. Jag vill ju ha fritid, träna, kunna rida mina hästar, umgås med vänner, pilla på mina odlingar, bara slappa i hängmattan lite då och då. Men jag säger som någon annan, hade jag valt utbildning nu hade jag valt någonting annat, ingen universitetsutbildning, men gärna en YK-utbildning och gärna någonting inom ekonomi, för där finns hur mycket jobb som helst, tex redovisningsassisten etc.
 
Jag är snart 30 och ska göra en riktig omstart i livet. Om du verkligen vill läsa tekniskt basår så ska du göra det. Det är lättare att hitta nya kamrater/vänner när man börjar plugga för alla sitter lite i samma sits. Det är säkert fler som behöver hjälp med matten och då kan ni hjälpa varandra.
Stäng inga dörrar inte än!!
Du kommer fixa skolan men jag förstår att det är frustrerande för dig!:)
 

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 439
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 781
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Av "anledning" började jag fundera på saken. Hur ofta brister du som vuxen ut i gråt? Ibland? En gång per år? En gång i veckan? Aldrig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 914
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp