Jag hade ju bestämt mig.... ännu en rastråd

Blandrastik

Trådstartare
Det blir hund nr 4.
Jag älskar att jobba med min hund, så jag vill ha en hund med hög vilja att vara till lags. (Lättlärd)
Jag bor ensam, inga små barn eller så.
Den ska vara mellanstor, kunna hänga med till stallet gärna ut i skogen, därför så vill jag ha väldigt lite jakt i den.

Jag anser att vallhundar hör ihop med får och bör ha ett stadig jobb, därför ingen vallhund. Inte nån som vallar hårt i alla fall. Typ BC

Jag gillar inte mastiffraser, en smaksak bara.

Jag bor i lägenhet, så den får inte vara för skällig.
Den ska vara mellanstor.

Träffade en Finsk Lapphund idag som jag tyckte var utmärkt i storleken, men jag vet inget om rasen.
Är den skällig?
Fäller den mycket, måste man älska sin damsugare eller stå ut med att ha hundhår i smöret?

Var även inne på Schnauzer ett tag, men har tyvärr träffat tre representanter för rasen som var osäkra, skälliga och svåra med andra hundar.

Hjälp, vad ska jag ha!

Sv: Jag hade ju bestämt mig.... ännu en rastråd

Vet inte om det hjälper dig,(:D) men jag funderar på att göra en lista över vad jag inte vill ha för det visar sig alltid vara mycket enklare att komma fram till. Sen över vad blir 'kvar' träffa representanter och göra sig en uppfattning om raserna. Vi får se hur det går med den idéen men det är verkligen svårt med rasval.
Hoppas du finner vad du söker, vad för raser har du haft innan?:)

Skaffa en vallhund som är mer sällskapsavlad. Jag har en bearded collie och han stämmer in bra på dina kriterier plus att han inte fäller. De jag har haft och träffat har en väldig "will to please" och är alltså väldigt enkla att ha att göra med, lättlärda och springer inte så långt från sin förare. Den förra jag hade lämnade inte tomten utan oss.

Dock är det tvärr svårt att hitta en bra nu. Många är väldigt veka och rädda för både det ena och det andra, men det går att hita bra hundar om man letar! Just nu tittar jag på polski owczarek nizinny som verkar rätt lik bearded collien men är något stabilare överlag. Pon kanske är något för dig också?

Skaffa en vallhund som är mer sällskapsavlad.

Har själv alldeles jättenyss börjar titta på Finsk lapphund och dom ÄR i grunden vallhundar (på ren). Kan eg inget om rasen men av det jag lyckats ta reda på hittils verkar det vara ritkgit trevliga hundar

Min spontana tanke var australian shepherd (stavn?) men samtidigt blev jag lite osäker på deras behov av att valla? Har fått för mig att den även kan fungera fint som aktiv sällskapshund. Rätta mig gärna den som vet mer.
Sen är den ju grymt snygg också, inte helt fel det heller. :)

Har du kolla på dsg?
Lättlärda hundar som gillar att arbeta.
Kanske lite mindre hund än du tänkt dig, men enligt mig helt underbara hundar.
Förutom storleken tycker jag de passar bra in på din beskrivning.

En Aussie har jag också tittat på.

Otroligt trevliga på bild, men jag vet inte heller hur valliga de är.

Har du kolla på dsg?
Lättlärda hundar som gillar att arbeta.
Kanske lite mindre hund än du tänkt dig, men enligt mig helt underbara hundar.
Förutom storleken tycker jag de passar bra in på din beskrivning.

dsg?

Dansk, ehh vaddå?

Dansksvensk gårdshund :p Har en granne med en och den är inte alls trevlig.

Skaffa en vallhund som är mer sällskapsavlad. Jag har en bearded collie och han stämmer in bra på dina kriterier plus att han inte fäller. De jag har haft och träffat har en väldig "will to please" och är alltså väldigt enkla att ha att göra med, lättlärda och springer inte så långt från sin förare. Den förra jag hade lämnade inte tomten utan oss.

Dock är det tvärr svårt att hitta en bra nu. Många är väldigt veka och rädda för både det ena och det andra, men det går att hita bra hundar om man letar! Just nu tittar jag på polski owczarek nizinny som verkar rätt lik bearded collien men är något stabilare överlag. Pon kanske är något för dig också?

Jag har haft en bearded, en schäfer och en labbe.
Beardisen var underbar, men som sagt, en smula nervös. Ibland betedde den sig som om den varit med om något fast jag visste att den inte hadde det.
Om typ två hästar började kivas i stallet så fick man lirka ut vovan under soffan i sadelkammaren.

Dansksvensk gårdshund :p Har en granne med en och den är inte alls trevlig.

Har faktiskt träffat en som inte var så trevlig heller, men den hunden var totalt missförstått av sina ägare (enligt mig).

Min kille skulle bli olidlig om man inte tränade och aktiverade honom ordentligt. Han är som en duracellkanin :angel:

Precis sån är min med. Underbara hundar som sagt ... men så veka och rädda :( Därför jag har börjat kolla på PON :) De varkar ju som sagt ganska lika, men stabilare. Mer hund liksom. En beardis är ju som en liten hund i en stor kropp

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 077
Senast: valpköpare
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 395
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka