Jag ger upp

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Ewertsberg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 15 330
Sv: Jag ger upp

Under 75 000 kr för en påläggskalv tycker jag nog är billigt.

Jag tänker aldrig att jag ska försäkra så jag får ut för stallplats etc, det får jag ju aldrig - det är en kostnad jag har vare sig hästen är sjuk eller frisk. Det är smällar jag får ta. Jag vill i så fall försäkra min investering, pengarna jag köpte den för. Betalar jag 40 000 kr så är det ju ofta bättre att ta bort hästen än stå och betala för den x månader och inte få den såld.

Det är helt enkelt en riskkalkyl jag gör, som i andra affärssammanhang. Jag kan ju köpa en bil för 50 000 kr som rasar och kostar 40 000 kr i reparationer. Jag får ändå inte ut mer än 20 000 kr när jag säljer den. Och den kan jag absolut inte försäkra för dylika eventualiteter.

ska se om jag kan gora det forstaeligt...

De flesta ryttare/hastar leker inte pa den nivan alls - och det ar utifran hobbyhastarna jag talar, inte proffshastar i flerahundratusenkronorsklassen. Om du laser en gang till sa skriver jag "hobbyhastar" - vilket de flesta AR.

Skulle jag kopa en hast for x antal tusen dollar, som ar startad och har som mal med den hasten att rida NRHA futurityt sa ja SJALVKLART skulle jag isf rontga. Med fokus pa framknan. Men da talar vi hastar i 100 000+ klassen, med avel i framtiden.

Att rontga vara arbetshastar har, som vi val pa satt och vis kan jamfora med hobbyhastarna (forutom att de gar mkt hardare nar de jobbar an de flesta svenska hastar nagonsin gor) skulle vi aldrig fa for oss. Skulle vi da sta med en hast som inte haller for vart jobb hander en av flera saker: antingen saljs den rakt av som trailhorse, eller utbildas om, i vissa fall slakt. Och ja, var ekonomi far helt enkelt ta den smallen att ha forlorat de pengar som investerats i den hasten.

Hanger du med?
Overlag handlar folk med hobbyhastar och dar blir det inte nagra hundra tusen i forlust - de flesta uppfodare foder upp hobbyhastar, och de flesta agare ager hobbyhastar. Darfor diskuterar jag utifran hobbyhast perspektivet - inte elithast perspektiv.

och vad sager att inte dessa skador uppkommit udner hastens utbildning hos Dig som agare? *brainfart*

Vaddå hobbyhästar? En vanlig häst kostar ju runt 60-80 tusen , utbildar du den mer kan du lätt få 200 tusen eller mer för den om den har kapacitet nog.(just nu är visserligen marknaden ganska död när det gäller att sälja häst) Dagens hobbyhästar om man talar hopphästar har inga som helst problem med att hoppa 130-140, där handlar det mer om ryttaren. Vi har ju massvis och åter massvis med hobbyryttare som idag rider 130 väldigt hyfsat och tom ibland 140.

Talar vi elithästar talar vi ju miljonbelopp så ett par hundra tusen är inte så orimligt som du verkar tro faktiskt för en vanlig hobbyhäst.

Det är möjligt att det är annorlunda i westernvärlden som du verkar syssla med det kan jag inte uttala mig om, men utan att ha jättekoll så är det väl inte den typen av hästar som direkt hamnar i tvistemål, eller ?

Senast ändrad:

Men har du hästar i den prisklassen är det ju inget val, de måste röntgas för försäkringen. Och det sätter sig knappast säljaren emot.

Nog finns det tvister med - men inom westernvarlden verkar det inte lika legalt att skylla uppkomna skador pa uppfodaren utan i forsta hand pa ryttaren/tranaren.

Kikar jag runt pa annonserna med "hobbyhastar" sa ligger de inte i den prisklassen du talar om, med ditt satt att tanka skulle ju isf min gamla marr vara vard ratt mkt mer an jag skulle slappa henne for.

OCh precis som Lovisaleonora sager: i den prisklassen maste de ju rontgas - dar ar det ju inget snack om saken. Men som TS skriver har hon inga egentliga mal med sin ridning, inte att tavla medelsvar, st george, eller elit falttavlan eller futurity, utan en bra polare. Och bra polare hastar brukar inte ga pa 200 000.

Det kan inte vara sa att du simmar med storre fiskar an oss vanliga dodliga?

Under 75 000 kr för en påläggskalv tycker jag nog är billigt.

Jag tänker aldrig att jag ska försäkra så jag får ut för stallplats etc, det får jag ju aldrig - det är en kostnad jag har vare sig hästen är sjuk eller frisk. Det är smällar jag får ta. Jag vill i så fall försäkra min investering, pengarna jag köpte den för. Betalar jag 40 000 kr så är det ju ofta bättre att ta bort hästen än stå och betala för den x månader och inte få den såld.

Det är helt enkelt en riskkalkyl jag gör, som i andra affärssammanhang. Jag kan ju köpa en bil för 50 000 kr som rasar och kostar 40 000 kr i reparationer. Jag får ändå inte ut mer än 20 000 kr när jag säljer den. Och den kan jag absolut inte försäkra för dylika eventualiteter.

Frågan är om du hade köpt bilen i förhoppning att den "kan hålla" om du visste att det var fel på den från början?

Jag tänker inte på att man skall försäkra sig så att man får ut för stallplats etc, men köper du en häst som har röntgenförändringar så har du ju definitivt uteslutit möjligheterna för att någonsin kunna få tillbaka dom pengarna och det är ju en väldig kass investering från första början. För att inte säga onödigt.

Menar du på allvar att du går och köper dig en unghäst för 75 tusen, och för att inte riskera att inte kunna försäkra den pga något obetydligt röntgenfynd tar du risken att den ser ut som klippiga bergen i nån led och kan bli skrot?

Du tar ju inte ens reda på om det är något du kan åtgärda isåfall, utan rider glatt sönder din påläggskalv och tar ut det på försäkringen då?
Det är grymt vanligt med lösa benbitar som lätt sugs ut på stående operation, men som kan förstöra en led om de får sitta kvar utan kontroll. Är inte det lite onödigt?

Var hittar du hästar som har obruten försäkring mot dolda fel och är försäkrade för 75000 om jag får fråga?
De flesta uppfödare har sina hästar enbart veterinärvårdsförsäkrade plus eventuellt liv, typ 10-20 000.
Då får du ju inte ut mycket på försäkringen heller. Är 75000 plus alla omkostnader ok svinn för dig?

En exportröntgen kostar ca 6000kr och det är bara 8% av 75000.
Jag har svårt att tro att du skulle göra så i verkligheten.

Om du nu gör som du skrev så har du ju allt att vinna på att röntga, hittar du nått fel som du tycker är acceptabelt men inte försäkringsbolaget så gör det ju inte så mycket om den får reservation. Du har koll på läget och kan åtgärda om det går, och händer nåt så är du ju ändå beredd att slänga 75000 i sjön, eller på veterinärvård. Det räcker ju rätt långt vad gäller ben.

Jaha du menar så! Jo det är sant, då hade jag förlorat rejält!

Jag känner att om jag köper eller säljer hästar som kostar lite mer, alltså man börjar passera runt 50.000:- och hästen ska användas till tävling och träning, då vill jag röntga. Men jag är ändå kluven precis som veterinären sa, så onödigt om man hittar saker man tror ska utvecklas till något farligt och sedan gör det inte det! Man ju liksom kan ju då komma att missa en häst som kanske passat super till det man ville!
Men å andra sidan kan man ju då göra som jag gjorde, diskutera med veterinären! Och veterinären i mitt fall rekommenderade verkligen köp trots röntgenfynden, hon ansåg hästen vara i utmärkt skick. Och det i kombination att jag såg tävlingsresultaten och såg att hästen tävlat regelbundet gjorde att jag aldrig övervägde att inte köpa.

Nog finns det tvister med - men inom westernvarlden verkar det inte lika legalt att skylla uppkomna skador pa uppfodaren utan i forsta hand pa ryttaren/tranaren.

Kikar jag runt pa annonserna med "hobbyhastar" sa ligger de inte i den prisklassen du talar om, med ditt satt att tanka skulle ju isf min gamla marr vara vard ratt mkt mer an jag skulle slappa henne for.

OCh precis som Lovisaleonora sager: i den prisklassen maste de ju rontgas - dar ar det ju inget snack om saken. Men som TS skriver har hon inga egentliga mal med sin ridning, inte att tavla medelsvar, st george, eller elit falttavlan eller futurity, utan en bra polare. Och bra polare hastar brukar inte ga pa 200 000.

Det kan inte vara sa att du simmar med storre fiskar an oss vanliga dodliga?

Jag pratar om vanliga halvblodshästar. Tänker nu inte på andra raser som fjording, travare, osv.

Men vi pratar väl inte bara om TS här, det var ju flera andra exempel på uppfödare i tråden som hade haft otur med sina hästar.

Jag hade hoppats på att det inte skulle vara lika lätt att reklamera hästar som det tyvärr verkar vara, det reklameras ju hej vilt för vad som helst idagens läge. Bara att läsa här är ju rena skräcken , hej jag kan inte rida min häst på tygeln = reklamera :crazy:

Precis!
Det skulle ju vara lättare om det var mer logik när det gäller vad och för hur mycket dessa försäkringsbolag ger reservationer för!

Men å andra sidan kan man ju då göra som jag gjorde, diskutera med veterinären! Och veterinären i mitt fall rekommenderade verkligen köp trots röntgenfynden, hon ansåg hästen vara i utmärkt skick. Och det i kombination att jag såg tävlingsresultaten och såg att hästen tävlat regelbundet gjorde att jag aldrig övervägde att inte köpa.

Exakt mitt på spiken vad jag menar! :idea:
Har själv köpt hästar med stora överben, ärrvävnad på fel ställen och lite allt möjligt fult i samråd med veterinären. Har inte blivit problem, och inte med försäkringsbolaget heller.

Jag pratar om vanliga halvblodshästar. Tänker nu inte på andra raser som fjording, travare, osv.

Men vi pratar väl inte bara om TS här, det var ju flera andra exempel på uppfödare i tråden som hade haft otur med sina hästar.

Jag hade hoppats på att det inte skulle vara lika lätt att reklamera hästar som det tyvärr verkar vara, det reklameras ju hej vilt för vad som helst idagens läge. Bara att läsa här är ju rena skräcken , hej jag kan inte rida min häst på tygeln = reklamera :crazy:

Nej, men vi pratar om hobbyhastar, kompishastar, Pooolare. Det ar en ganska stor tankeskillnad mellan de olika kategorierna kopare... Och min gamla dam som jag namnde ar halvblod, men har man som mal att ha en kompishast att trana lite latt med, men mysa och gosa ar kanske inte ett halvblod for 80 000 det man tittar pa?

Alltsa, okunniga kopare kan inte en rontgen skydda en ifran. Tyvarr! Och okunniga kopare staller till det rejalt, absolut!

Sa lite av problemet i hastmarknaden dar over idag ar en viss slitochslang mentalitet, later sa i vissa tradar dar hastarna ridits till inflammationer och haltor och det ar saljarens fel - ar koparen felfri i sverige idag? Manga av problemen man laser om har, dar det kan borja hojtas om reklamation, hade nog inte upptackts vid en normal exportrontgen - som jag upplever det.. men jag laser inte alla tradar.

Fast tråden handlar om uppfödare som vill sälja hästar till tex TS, men inte låta köparen röntga. Och hon ville ha en häst som ev kan tävla om än inte på jättehög nivå.
Sen, en unghäst som har stora pålagringar i kotorna som man inte har sett, den blir ju "sönderriden" vem som än försöker.

Skulle TS vilja kopa min unghast (som star i sverige) sa skulle jag, utan att sticka under stol med det, idiotforklara henne. Men nu ar min unghast 2 bast.

Alla hastar "kan tavla" pa lag niva, och precis som Fio skriver - det finns rejal kapacitet i vara hobbyhastar (halvblod) nu for tiden, men aven en fjording kan tavla pa "inte jattehog niva", eller en quarter, eller en arab eller...

Hade jag, som uppfodare, statt med en ung hast som inte ar hart riden, utan insutten/smatt startad sa hade jag inte heller gatt med pa rontgen. Hade TS erbjudit sig att betala rontgen oavsett utkomst hade jag kanske kunnat tanka pa det - om TS hade varit ratt person for hasten.

Hade jag som uppfodare dock statt med en 5-6 aring (som i min varld bara bor ske om hasten ar extremt intressant att behalla ur PR/avel/prestations synpunkt) sa hade jag inte salt till TS anda for att "rida omkring lite pa". Om vi tanker i Fios prisklass da - har jag som uppfodare lagt tid och pengar pa den hasten sa vill jag ju a) ha ut dom pengarna eller b) veta att den hasten skulle anvandas till sin fulla potensial och pa sa vis promotea mitt avelsprogram. I fall b skulle jag absolut kunna tanka mig att sanka priset for ratt person - och troligen aven rontga.

"unghast" ar ett valdigt vitt begrepp. Och i mina ogon startas dom for tidigt och rids for hart i Sverige idag.

Egentligen kanske det inte handlar om att de inte vill rontga - utan att de inte vill salja till TS for att de, forutom pengarna som de Kanske far OM TS koper hasten, helt enkelt hoppas pa att en mer meriterad, skickligare, mer malinriktad ryttare hor av sig med intresse? (jag brainstormar lite har sa TS ta det inte personligt!)

Jag kan se flera anledningar till att inte ga med pa en rontgen, men nu vet inte jag Exakt vad TS verkligen ar ute efter forutom en "kompis" som det kanske kan tavlas lite med pa "inte sadar jattehog niva", vilket inte ger oss sarskilt mkt kott pa benen.

Och jag Far verkligen inte ihop det - sitter verkligen sa manga uppfodare "Fast" med inridna, sansade, kompishastar?

Jag tror det är viktigt att man diskuterar med veterinären så att det inte uttrycks i besiktningsprotokoll på sådant sätt att det blir en reservation på försäkringen! Man ska ju givetvis inte ljuga, men när det gäller försäkringar så måste man ju uttrycka sanningen på rätt sätt!

Jag kan mycket väl köpa en bil med en känd defekt, utifrån sannolikheten hur länge den ska hålla. Och jag har köpt hästar på det sättet också. Det är en prisfråga.

Jag anser det inte uteslutet att jag får tillbaka pengarna även om hästen har en röntgenförändring. Allt beror på pris, häst, utbildning och typ av förändring.

Jag skulle aldrig köpa en unghäst för 75 000 kr, så därmed utgår resten av diskussionen. Som givetvis inte har något som helst med min syn på hästeri att göra.

Det blev en mycket intressant diskussion det här, nyttigt för mig som uppfödare att se lite olika resonemang i frågan.

Bewildered: :bow::bow: :)

För att förtydliga:

Jag tycker det är OK vad man än väljer att göra, men jag förstår faktiskt både säljare och köpare, beroende på pris på hästen. Var och en gör ju som den vill med sin häst (säljare), men ibland kostar det ju på att förlora spekulanter och då får man helt enkelt överväga vad som är bäst från fall till fall.

Lite trist rubrik.

Jag blev själv uppringd av en spekulant igår som sa: Jag vill inte skrämma dig men du vet att om jag upptäcker några fel efter ett halvår är det bara för mig att lämna tillbaka hästen. Vem skulle ens vilja ta hem en spekulant med denna inställning?

Så alla köpare låter inte heller så trevliga när de ringer.

Lycka till i ditt letande.

/Spam

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 494
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 958
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 551
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka