Jag funderar vidare på mitt diplomsto...

lady_vip

Trådstartare
Har ju tänkt att betäcka henne, men det blir inte denna säsongen. Funderade först hit och dit om hon är lämplig, vilket vi efter bla diskussion här kom fram till att hon är.

Hon har hoppdiplom (kan leta fram siffror om ni vill ha) och ska nu tävlas i hoppning i sommar, höst, vinter. Hon är e. Bonaparte - Carriär - Abbot, ca 160.

Mina funderingar är som följer.

1. Hon är något nervig, lättskrämd och har väl ansett av många ha "fullblodspsyke", vilket skulle innebära att hon har nerverna utanpå kroppen. På banan märks det aldrig, där är hon otroligt koncentrerad och hoppar allt. Men ändå har hon inget superpsyke, som jag vill ha. Hade ni då med letat efter en hingst med dokumenterat bra psyke?

2. Hon har ju den äldre halvblodsstammen som å ena sidan hade varit kul att spara med en svensk hingst. Men jag är rädd för att avkomman blir tung och att detta kommer fram i fölet. Stoet själv är väldigt nätt, dock något lång rygg och överbyggd bak. Bör jag välja en förädlare med kortare rygg?

3. Storleken... För min egen del vill jag ha en liten häst, som hon. Hon har lite Myntastuk över sig, även om hon är liten så hoppar hon hus. Men blir det en hingst så ska fölungen säljas och då bör man ju försöka få fram en "attraktiv" storlek, vad jag vet så är inte 160 cm idealet just nu. Vad skulle ni säga är en drömstorlek att få fram hos en hopphäst?

Och till sist, hon är hopphäst ut i fingerspetsarna (det blir ju fel:crazy: ), men jag vill ha en bättre, mer vägvinnande galopp, är dte själ nog för att stryka hopphingstarna och välja gångartshingst?

Konstiga frågor kanske, men jag har samlat på mig och detta är även "råd" som jag vill ha ett vettigt svar på.;)

//E

Sv: Jag funderar vidare på mitt diplomsto...

Vilken fin gammal stam du har på din häst. Jag bodde tidigare i Östergötland och hade b la en liten (158) trevlig häst isabell e. Carriär, det är inte så ofta man ser Carriär i stamtavlorna annars, samt en stor brun (170) Bonaparte häst, dessa stammar är nog vanligare där då dessa hingstar stod där på 80-talet.
Har du bild på ditt sto?

Hur som helst så tycker jag att man ska tänka på att förbättra stoets goda sidor när man avlar. Du har en häst som hoppar bra, så då tycker jag att hingsten också ska kunna det. Tycker inte att du ska välja en ren gångartshingst för att få mer gång, ofta blir det inget av det då utan något mellanting.

När det gäller temperamentet ska hingsten helst vara ganska cool och storleksmässigt helst över 165 om fölet ska bli större än modern samt ha en god galopp.

En hingst som jag gillade på hingstvisningarna i år var Cagancho. Jag vet att han är cool eftersom jag har ridit förbi hans hage några gånger och pratat med ägaren om honom. Han är 169 cm och hade 910 på hoppning samt 859 på gångarter på sitt bruksprov. Han har vunnit flera 1,50 hoppningar nationellt och har placeringar i detsamma internationellt. Jag skulle gärna använda honom själv om mitt sto inte var så stort. Han har visserligen inge gammal svensk stam, men en myckt fin prestationsstam för hoppning.

Senast ändrad:

Hon är en liten pärla ;)

Tyvärr har jag ingen bild på nätet på henne, men hon är liten och nätt med ett väldigt fint huvud.

Kul att du nämnde en för mig ny hingst, har inte varken sett eller hört något om honom. Funderar i samma banor som du, att förstärka hennes goda sidor. Folk har föreslagit Maloubet osv, men det blir på tok för mycket temperament även om avkomman skulle hoppa hus...

Tänkte avla på prestation, så en hopphingst som gått höga klasser blir ett krav. Hur ser Caganchos överlinje ut? Jag tänkte söka på nätet, men om du har sett honom själv så har du ju lite andra åsikter kanske.

//E

Du hittar honom här http://www.penarpsgarden.com. Jag tycker att han är en reslig hingst, jag hälsade på honom i dag då jag var där med mitt sto som ska betäckas med Empire, en annan hingst på det stuteriet av det lättare slaget till mitt grova sto. Cagancho rids nu på sommaren en del i skogen av ägaren, och han är väldigt snäll, han är ändå en hingst i topptrim, han tävlas annars av Niklas Arvidsson. Han imponerade som sagt på mig när han visades på hingstvisningen i mars, och Ulrika Hedin frågade då om de fick låna ekipaget till landslaget senare i år.

titta lite närmare på Quin.

En supersnäll häst me bra "go" och fin galoop. Hoppar hus och hoppar klokt. En ädel, inte så stor flickhäst - mjukhet och talang mao!

Intressant blod som vi inte har i Sverige tidigare.

Han vann bruksprovet i hoppning och när jag såg de två vinnarna därinne så hade jag nog - trots att jag är en feg dressyrtant - valt att hellre sitta på Quin än på gångartsvinnaren Rosevelt. Visserligen skuttade han glatt men ändå var det mjukare och såg reglerbarare un än den store gångartshästen som också blev yster och ville springa fort.

Jag gillade också Quin ( e. Quick Star) på bruksprovet, men om man vill ha en coolare häst så undrar jag hur det blir med en farfar som Quick Star om hans temperament förärvs. Quin själv såg inte speciellt het ut eller ostyrig ut utan tvärtom mycket reglerbar och snäll, men Quick Star med Meredith Michaels-Beerbaum i sadeln var som hennes andra hästar, dvs mycket het. Det kan ju vara så att det är ryttaren som gör att det blir så också, men det var bara en tanke som slog mig. Jag är också, en "feg" dressyrryttare, så jag vill gärna ha motor, men inte heta hästar. Annars har såklart Quin en superstam för hoppning.

Kollade upp honom och han verkade intressant, dock kommer jag att använda mig av en hingst med lite mer prestation. Vågar inte lägga en så grön hingst på min markatta, det kan bli katastrof :crazy:

//E

Puttar upp den gamla tråd och behöver tips! Nu är det bestämt att hon ska betäckas och jag har inte ens nån hingstkatalog.

Än så länge leder Aerline H ligan, men jag vill gärna ha fler förslag.

Skaffa en hingstkatalog:)

Om du inte själv kollar upp vilka hingstar som finns på den svenska marknaden kan du ju gå miste om någon du verkligen gillar men inte känner till.

Sant :) Får införskaffa en i morron och lusläsa hela kvällen, känns som att jag måste ha bestämt mig innan helgens slut.

Om du är modig och törs använda ung hingst så gjorde Callahan väldigt gott intryck på Flyinges hingstvisning. Väldigt bra psyke verkar denna unga hingst ha och hoppa kan han. Du ville väl lugna nerverna lite på avkomman? Flyinge har ju hemsida där du kan se deras hingstar. Lycka till med hingstval. Jag är i samma sits, måste snabbt bestämma mig, men det blir nog gångartshingst. Jag har ju ett Maraton sto och hon kan ju både hoppa och har bra gång, men är lite i minsta laget

Om jag förstår det rätt så har stoet inte haft föl förr, så vet inte hur hon förärver sig. Då kan det vara bättre att satsa på mer välbeprövad hingst som vet vad den ger.
Här är en länk (om den fungerar) till ASVH. förärvningsbeskrivningar för 2007 av Elit- och A-premierade hingstar. http://www.asvh.se/document/forarvning_07.pdf
Läs och se om där finns någon som skulle kunna passa just ditt sto.

Har inga direkta tips, men vill bara säga att jag tycker det är jätttekul att du vill sätta ditt Bonaparte-sto i avel! De Bonaparte-hästar jag träfat har varit oerhört snälla att hantera, mjuka, fina hästar som absolut inte vill ta över. Så jag hade nog kanske vågat lägga lite skarpare blod på henne, kanske Ladykiller?

Dvs tuffa, modiga hästar. Men visst, det kanske är fel tänkt, om man får en häst med Bonapartes harighet och Ladykillers skärpa.

När det gäller de Bonaparte-hästar jag har sett har jag dock fått intrycket att harigheten och mildheten hänger ihop, och att man då kan lägga lite skarpare. Eller kanske Irco Marco, för att få hoppmod kombinerat med stadigt psyke? Med lite tur får du en snäll häst som är målmedveten på banan - och en sån är nog inte svårsåld!

Om jag förstår det rätt så har stoet inte haft föl förr, så vet inte hur hon förärver sig. Då kan det vara bättre att satsa på mer välbeprövad hingst som vet vad den ger.
Här är en länk (om den fungerar) till ASVH. förärvningsbeskrivningar för 2007 av Elit- och A-premierade hingstar. http://www.asvh.se/document/forarvning_07.pdf
Läs och se om där finns någon som skulle kunna passa just ditt sto.

Säkert helt rätt tänkt. Jag blir bara så förälskad i vissa unga hingstar efter att ha följt dem på bruksprovsveckan. Mina val blir ofta därefter och som tur så har det lyckats. Fördelen med ung hingst är ju att man är tidigt ute med avkomma, vilket kan göra den lite mer lättsåld. Men som sagt, det är en chansning...

Har inga direkta tips, men vill bara säga att jag tycker det är jätttekul att du vill sätta ditt Bonaparte-sto i avel! De Bonaparte-hästar jag träfat har varit oerhört snälla att hantera, mjuka, fina hästar som absolut inte vill ta över. Så jag hade nog kanske vågat lägga lite skarpare blod på henne, kanske Ladykiller?

Dvs tuffa, modiga hästar. Men visst, det kanske är fel tänkt, om man får en häst med Bonapartes harighet och Ladykillers skärpa.

När det gäller de Bonaparte-hästar jag har sett har jag dock fått intrycket att harigheten och mildheten hänger ihop, och att man då kan lägga lite skarpare. Eller kanske Irco Marco, för att få hoppmod kombinerat med stadigt psyke? Med lite tur får du en snäll häst som är målmedveten på banan - och en sån är nog inte svårsåld!

Det konstiga med min är att hon är rätt dominant och bestämt av sig och skyr inga strider. Det är det som gör henne så bra på hoppbanan, MEN det är inte alltid så kul hemma. Så tyvärr har inte Bonaparte gått igenom där:crazy:

Irco Marco är ett alternativ som jag själv gillar, men eftersom jag inte vet hur lätt hon är att få dräktig så hade jag en tanke på att ta något som är lite yngre än honom, men jag tänker kanske fel...?

Efter att ha kollat där (utan att se extriör-bilder) så verkar Irco Mena, Camaro M och just Aerline H passa mitt sto. Vill ju gärna ha den där biten med ridbarhet och bra gångarter.

Irco Marco har sönerna Irco Mena, Feliciano och Niklas i avel idag. Irco Mena är ju död och står på fryst, jag har hört att det ställs krav på stona, men jag vet inte exakt vilka.
Feliciano står ppå färskt på hemmastationen i Skåne, annars är det fryst som gäller på honom också eftersom åldern börjat ta ut sin rätt och det inte längre funkar med transportsperma.
Niklas står på semin.

Feliciano har sönerna Hip Hop och Fetcher N i avel, båda finns på transportsperma.

Irco Mena har sönerna Dirco Hästak, transportsperma, och Hamilton, naturlig betäckning, i avel idag.

Aerline H är väl ett väldigt bra val, det sägs att han nedärver bra ridbarhet, typ , gångarter och hoppförmåga. Jag tänkte välja honom till mitt lite hetlevrade sto men tog en chansning på Ludwigs Champion istället :)

Det konstiga med min är att hon är rätt dominant och bestämt av sig och skyr inga strider. Det är det som gör henne så bra på hoppbanan, MEN det är inte alltid så kul hemma. Så tyvärr har inte Bonaparte gått igenom där:crazy:

Irco Marco är ett alternativ som jag själv gillar, men eftersom jag inte vet hur lätt hon är att få dräktig så hade jag en tanke på att ta något som är lite yngre än honom, men jag tänker kanske fel...?

Ojdå, stryk Ladykiller då!

Du har helt rätt, jag menade Irco Marco-blod, inte Irco Marco själv som ju är för gammal. Det finns en hel del att välja på, som Görel redogjort för.

Jag vet inte, men ingen av de hingstarna är "WOW" för mig och väljer jag ju bort dem, även fast jag vet att det är toppenhästar...

Det får nog bli Aerline H ändå, jag tittar på andra men återvänder hela tiden till honom eftersom det känns som ett hyffsat säkert kort.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 538
Senast: Stina12
·
Avel Har ett sto e. Michellino - Ibi-Bell som jag funderar på att betäcka. Och nu behöver jag er hjälp med val av hingst. Gångarter: har...
Svar
5
· Visningar
1 196
Senast: Iddefixen
·
Avel För det är precis vad hon gör:D Min lilla häst ska eventuellt betäckas i år igen och jag vill enbart ha det allra bästa till min...
2
Svar
31
· Visningar
2 817
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?