Jag funderar på en kisse till

Ankan

Trådstartare
Jag har börjat jobba (och sambon jobbar heltid) så jag funderar på om vi skulle skaffa en kisse till så den vi har får sällskap eftersom hon är hemskt social.

Om jag bestämmer mig för det tänkte jag "köpa" en kisse från ett katthem (har redan kikat och blivit kär i en söööt kattflicka) men vad ska jag tänka på i sånna fall. Hur ska jag göra för att flytten ska bli lättast för kissen och vilket sätt är bäst att introdusera den nya kissen i familjen på? Alla råd mottages tacksamt.

Kan tillägga att min kisse är kastrerad men inte vaccinerad (vet. tyckte inte det va nån ide eftersom hon är innekisse). Borde jag vaccinera henne innan jag tar hem en ny kisse?

Jag tog hem min tredje kisse från kattkommando syd. Hon var väldigt rädd, skygg och medtagen så när jag kom hem med henne fick hon vila ut ordentligt i sovrummet. Att träffa de andra två tror jag hade blivit för mycket för henne. Jag såg till att ha byggt upp en gömställe åt henne där hon kunde få vara i fred och bara smälta flytten. Lät henne vara första dagen, låg och pratade med henne lite bara. Först när hon började se lite tryggare ut fick hon träffa de andra. Allt fungerade jättesmidigt hos oss :)

Vart ifrån ska du ta kissen? Vad har du för någon i åtanke? *nyfiken*

/snurpe

Ojoj, tyckte inte vet att ni skulle vaccinera för att det var en innekatt? Byt vet!!!

Innekatter har större behov av vaccinering, eftersom de inte utsätts för smittämnen hela tiden, som utekatter gör, och därför har ett annat immunförsvar. Så, bums iväg och vaccinera, och lycka till med dem, låter som en mycket bra idé att skaffa kompis... :)

Tack :bow:

Jag hade tänkt låta kissen vara ifred i eget rum nån dag innan hon/han fick träffa våran kisse också.

Är det nåt man behöver tänka på med maten eller kan jag ge samma som min kisse får?

Jag har kikat på katter från kattkommando syd också och har fastnat för en liten kisseflicka som bara va helt oemotståndlig. T.o.m. namnet va perfekt *söööt* Fast vi är mitt i en flytt nu så jag tänker inte plocka hem någon ny kisse förrens det är klart...dom har nog varit med om tillräckligt utan att behöva vara med omd et bland det första dom gör i nya hemmet.

Det va hos disktriktsveterinären...jag har iallafall tänkt vaccinera henne (det är väl ett krav för att få försäkra..eller?) men det kostar ju en slant så när hon sa så tänkte jag att jag kan vänta med det tills efter jul.

Jag tror också att det är en bra ide, min kisse är hemskt social och är van vid fler katter så det blir nog megabra (jag har nästan lyckats övertala sambon också :))

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 506
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 103
Senast: Farao
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 435
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18