Sv: jag fick ett samtal....
*KL*
Några tankar.
1. Jag tycker att det är fult att sitta och rakt ut ifrågasätta "Är du dum på riktigt" bara för att någon har andra åsikter än vad man själv har. Självklart får man känna och tycka så, men jag tycker inte att man skriver det rakt ut.
2. Mkt som ifrågasätts här jämförs med planerad och genomtänkt avel. Det här är inte planerad avel, utan något som hände utan ägarens vetskap då hästen var hos fodervärd. Det var inget aktivt val av hingst, utan bara ett krasst konstaterande av stoägaren att det kanske inte är någon större katastrof om stoet skulle ha råkat bli dräktigt.
Ägaren har sen innan funderat på att lägga på en hingst av ridhästtyp på sitt sto och 1-åringen (om än ej beprövad än) är av den modellen. Genetiskt lotteri, javisst, men kallblod-halvblod blir säkert en lite kraftigare och rätt tålig häst men med helt ok egenskaper för en hobbyhäst. Oavsett så är det upp till ägaren att antingen spruta bort embryot eller välja att behålla. Precis som att det är upp till kvinnan att välja abort eller inte, så är det upp till stoägaren att välja. Om hon inte vill ta död på ett liv som börjat så ska ingen moralisera över det valet. Hon har ju planerat att behålla fölet och visst kan livet förändras, men man kanske inte vill offra ett påbörjat liv för risken att något i ens eget liv kan förändras i framtiden.
3. Tvillingdiskussionen, procents risk m.m lägger jag mig inte i, för jag är för dåligt insatt i just det. Däremot skulle jag inte sitta och köra mitt sto på dag 16-17, dag 30 och dag 40-45. Särskilt inte sen hon (troligtvis) resorberade efter transport till bete (5 km enbart) ifjol då hon var mellan dag 20 och 40. Innan dag 20 och efter dag 40, men aldrig mellan dessa igen. Hon är trots allt ett mkt ostressat sto, men den risken tar jag inte igen. Är TS sto förbi dag 20 så skulle jag faktiskt inte köra henne heller.
Skulle det sen vara så att det är tvillingar på dag 40-45 eller vad hon är i vid UL så finns väl fortfarande alternativet att spruta bort fostren (eller? Rätta mig gärna ni som vet vad man får och inte). Alltså kan hon då ta ställning och trots allt inte riskera sitt sto. Bara spekulationer, så halshugg mig inte.
Att hingstägaren, eller ansvarig som bestämt att hästarna ska gå ihop ska vara med och betala, det tycker jag är en självklarhet. Vad det är för personliga anledningar till att hästen inte kan köras just nu, det vet jag faktiskt inte och tänker inte spekulera. TS hade varken räknat med att få hem hästen eller att få hem hästen dräktig just nu. Visst, du är ytterst ansvarig som hästägare, men hästen är inte döende. Det står ingenstans i några djurskyddsföreskrifter att man måste kolla hästen för tvillingar och om jag har förstått det rätt (efter diskussioner på andra hästforum) så tycker vissa att klämning av tvillingfoster är bland det mer riskabla man kan utsätta sitt sto för. Även UL kan gå fel (själv UL jag ändå, men man ska vara medveten om risken och inte överdriva).
Nu vet vi ju inte ens om det blir ett föl, men TS är glad trots att det var oplanerat för just det här tillfället. Låt henne vara det.
Till sist vill jag säga att innan jag flyttade så red jag och TS ihop flera gånger i veckan. Hon är mkt noggrann med sin häst och seriös. Dock hamnar man ibland i situationer som man inte varit i tidigare (jag har aldrig behövt lägga galoppbandage och vet inte hur man gör, men har haft egen häst i 11 år. Dålig hästägare för det? uppstår behovet så anser jag att jag vet hur jag ska införskaffa den information jag behöver och så kommer det att lösa sig ändå). Man läser och man lyssnar och får 45 olika råd av 30 personer och måste någonstans försöka sortera all information. Man pratar med veterinär, gör avvägningar och fattar sina beslut. Mer än så kan man inte begära av någon.
Taggarna utåt hade jag också fått om jag ser på en del av svaren som kommit här och när man blir provocerad så är det lätt att man inte får ur sig så genomtänkta svar som man hade planerat. De första svaren i tråden var dock konstruktiva och informativa och jag hoppas att TS har läst och tagit till sig det.
Och så hoppas jag att jag får gratulera till en efterlängtad (om än oplanerad) dräktighet efter UL 18 maj.
Tack för mig och ursäkta att det blev långt!