jag fick ett samtal....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jag fick ett samtal....

du får gärna utvecklas varför jag skulle vara så oansvarig!

Hm...att föda upp hästar innebär för mig att man verkligen ska tänka igenom situationen innan man betäcker.
Om man har ett bra sto som har besitter värdefulla egenskaper kan det vara läge att fundera på om hon ska gå i avel. Då väljer man en godkänd hingst som kan ytterligare förbättra stoets goda egenskaper samt även förbättra hennes svagheter.

Mitt sto heter Karisma och är en kallblodstravare...
Hon har alltså inga speciella egenskaper, utom sitt humör, som är något bland det bästa jag har stött på!

Så här beskriver du ditt sto. Men 1-årshingsten kanske också är snäll så då har du ju dubblat det iallafall..:idea:

Om du gärna vill ha ett föl och anser dig ha möjlighet att ta hand om det på ett bra sätt så spruta bort den här eventuella dräktigheten och sedan betäck med en riktigt fin, godkänd kallblodstravare.

jag håller med dig fullt ut! Det finns tillräckligt med oplanerade korsningsföl så varför sätta ännu ett till världen.

Om ts så gärna vill ha ett föl på sitt sto utan speciella egenskaper så kan hon åtminstånde välja en hingst som är godkänd och av samma ras.

Att korsa med ett ettårsföl med dålig stam gör ju inte att avkomman blir bättre. Förstår inte hur man kan bli "glad" åt detta. jag skulle blivit vansinnig och därefter låtit "hingstägaren" betala både sprutan och undersökningar.:devil:

jag vill inte ha en ren kallblodstravare som sen ska användas till ridning, utan tankarna har gått åt en ren ridhingst. då av halvblodstyp. men eftersom jag inte håller på med halvblod själv, så har jag ingen aning om vad som är bra och inte. jag vill bara ha en häst med ett bra psyke, som är vänlig och villig inställd till att jobba. om den dessutom har tre gångarter, så hjälper det till. nu har ju hingstvalet löst sig själv.....

hade det varit en ardenner eller en tung häst hade jag nog övervägt att spruta bort, jag själv har ingen användning för en tung häst och vill inte ha tyngre än jag redan har.

Om ts så gärna vill ha ett föl på sitt sto utan speciella egenskaper så kan hon åtminstånde välja en hingst som är godkänd och av samma ras.
vad ä då speciella egenskaper?
resultat på dressyrbanan? stoet är ett kallblod, hallå...... :grin:
hennes otroliga psyke och temperament är nog så gott! Flippans embryoföl skulle ha växt i henne, just pga hennes otroliga humör och stora hjärta. nu var dom inte i fas med varandra tyvärr...
hon har inga speciella resultat på travbanan heller, men å andra sidan har jag noll intresse för trav.

så varför skulle det vara så fel av mig att ta ett föl efter mitt sto?
jag har inga ambitioner att komma långt inom varken det ena eller det andra.

Att korsa med ett ettårsföl med dålig stam
dålig stam? vart har jag sagt det?

Helt ärligt tycker jag att du ska göra som du själv tycker !

Lycka till med fölet när (om) det kommer :D

Lite offtopic, men Poet var med på SM , han är omskolad till Dressyr häst med Josefin Krönfelt tror jag hon heter, en youngrider.
Dom var uttagna till knytkalaset ihop, och gör mkt bra ifrån sig på tävlingsbanorna.

OT

Man bör nog tänka på att den häst man föder upp bör ha ett bra andrahandsvärde också. Man kan som uppfödare aldrig garantera att man kommer vara den enda ägaren till hästen, så varför ta fram en udda korsning? Vad finns det för efterfrågan på dem?
För att anknyta till tråden så känner åtminstone inte jag till någon seriös avel med kallblodstravare + halvblod och det borde finnas en anledning till det..?

Även om man bara vill ha en hobbyhäst så ska det vara en bra häst. Jag förstår inte varför folk måste avla på sina ston bara för att de är snälla och i ägarens ögon finast i världen. Det finns tusentals snälla och fina ston som dessutom lämpar sig jättebra till avel.
Jag läste en bra artikel för en tid sedan (tror det var i Ridsport) där man funderade kring vad den sentimentala buskaveln i Sverige gör för hästaveln, och det var verkligen intressant. Folk vill gärna ha ett gulligt föl - varför inte köpa en uppfödning med bra och genomtänkt stam alt. låna ett lämpligt sto för ändamålet?
Vilken marknad gör man för dessa avkommor som egentligen bara finns till för att stoägaren prompt vill ha ett föl med sitt eget namn på stämpeln som uppfödare? Vilka ska köpa dessa hästar som inte är så genomtänkta och kanske inte heller exteriört och mentalt trevliga?

Som sagt, det finns redan väldigt många korsningar av allehanda ting. De är knappast efterfrågade på marknaden, kostas sällan på en bra utbildning och säljs för en spottstyver till (ofta) okunniga ägare. Varför medvetet skapa fler? Enligt mig är det lika befängt som att bedriva medveten blandrasavel på hund, men den frågan hör än mindre hit...

hittar jag inget bra hem åt hästen den dagen jag ska göra mig av med den, så får jag väl skjuta den då.

svårare än så är det inte.

Det låter som en bra och genomtänkt avelsplan.

Hej!

Jag håller med dej.

/ Lavinia, som för närvarande lider av när halt importerad korsningsDponny som inte ens kan gå i hage utan smärta, blir sprutad i lederna för att bli så pass ohalt att den ska gå att sätta igång, så den kan gå ner i vikt (och slipper leva på 4 kg silage/dag i sjukhage), så den kan bli betäckt med halvblodshingst. Ägarna är helt okunniga och vägrar lyssna, hästen har inte ens ett trevligt temperament och än mindre några egna meriter, men föl ska den minsann ha ändå!

*KL*

Och jag tar fram samma argument som i alla 'min fina, snälla lilla [sätt in valfritt djur här] skulle bli en så bra mamma och säkert ge en jättefin avkomma':

Är du villig att riskera liv och hälsa på ditt fina, snälla sto för att låta naturen ha sin gång/få en avkomma? Är du villig att riskera att stå där med tomt bakkonto, inget sto och inget föl?

För alla dräktigheter/fölningar går inte bra, och när det går åt helvete tänker de flesta att fostret/fölet dör. Men stoet kan också dö. Och/eller fölet.

Så, är du för att låta naturen ha sin gång villig att lägga ner stora summor pengar, för att kanske förlora allt - och få lägga ner ännu större summor?

För även om det går vägen, kommer det att kosta. Ultraljud, foder, extra vaccination och avmaskning, ännu mer foder, och sen ytterligare än mer foder. Samt vaccinationer och avmaskningar för fölet etc. Hovvård, registrering & pass, ID-kontroll. Om du så kan sälja fölungen för 15 000 kr när den är 6 månader och avvand (I doubt it, men om..) så kommer du med all sannolikhet inte gå plus. Ens om allt går som på räls.

Men grundfrågan: Om ditt sto nu är så fin och snäll - varför vill du riskera henne för att låta naturen ha sin gång? Och om du inte vill ha den ev avkomman för eget bruk - varför vill du sponsra någon annan med häst?

Har du varit o dräktighets kollat din häst än? Det bör ju vara långt över 16 dygn nu

Lavinia, som för närvarande lider av när halt importerad korsningsDponny som inte ens kan gå i hage utan smärta, blir sprutad i lederna för att bli så pass ohalt att den ska gå att sätta igång, så den kan gå ner i vikt (och slipper leva på 4 kg silage/dag i sjukhage), så den kan bli betäckt med halvblodshingst. Ägarna är helt okunniga och vägrar lyssna, hästen har inte ens ett trevligt temperament och än mindre några egna meriter, men föl ska den minsann ha ändå!

DET låter som en bra och genomtänkt avelsplan!!! :cool:

Jag tycker att du ska åka och ultraljuda ditt sto vid 17:e dygnet och se om det är något embryo överhuvudtaget. Vid detta tillfället kan veterinären även se om det är tvillingar på gång och då kan denne även avlägsna det ena embryot. Det går även att "spruta bort" embryot om du inte vill ha detta fölet efter ditt sto.

Om det visar sig att ditt sto är dräktig och du vill behålla fölet, har du tänkt över var ditt sto ska föla? Har du fölbox? Har du råd att föda upp fölet? Om du vill sälja fölet i framtiden, hur ser marknaden ut för "kallblod/halvblod" och har du tid att fostra ett föl? Det är inte bara till att skratta och låta ett föl komma till världen. Tänk efter både två, tre och fyra gånger.

Om du inte har tid just nu eller av andra anledningar inte kan låta ditt sto få föl den här gången finns det ju ingenting som säger att du inte kan ta föl på henne i framtiden när tiden är bättre för dig. Då kan du ju bestämma en mer lämplig hingst till henne också, kanske av samma ras? Lycka till, hur det än blir.

hittar jag inget bra hem åt hästen den dagen jag ska göra mig av med den, så får jag väl skjuta den då.

svårare än så är det inte.

Usch, vilket snack! Jag satt och skrev ett seriöst inlägg nyss med bra råd till dig men nu blir jag bara så besviken. Vilket snack du håller! Väldigt seriöst av dig att hota ett litet föl till livet. Ett oskyldigt föl som inte själv bestämt att få komma till världen. :mad: Jag hoppas innerligt att ditt sto INTE är dräktig och att den där "duktiga hingstägaren" kan sätta upp ett rejält staket mellan stona och hingsten själv.

ni beter er som om jag är helt dum och okunnig vad de gäller allt som har med hästar att göra, därav mitt mit något vassa och ironiska svar tidigare.

ja, jag har tänkt egenom detta.
ja, jag är beredd att betala pengar.
ja, jag är medveten om att jag ska bli stående utan både föl och sto.
ja, jag har en plats hon ska föla.
nej, jag har INTE gjort undersökning för tvillingar, eftersom chansen att hon bär på tvillingar är mindre än 1%.
Ja, ja ska in och göra UL när jag kör henne på bete och därefter planera hennes framtid efter det.
ja, jag har en plan om hon är dräktig.
ja, jag har en plan om hon inte är dräktig.

att den där "duktiga hingstägaren" kan sätta upp ett rejält staket mellan stona och hingsten själv.

ett typiskt Bukeuttalande..... :crazy:
tjejjen i fråga har haft uppfördning sedan 1967 (tog över efter sin far för många år sen).
Hingsten är en ickke ännu könsmogen ettåring som har gått med stona under vintern och nu har gått händelserna lite i förväg. eftersom kulorna inte vandrat ner på honom tror jag inte att det är något föl.
Det är väl inga kopnstigheter att ett fölunge går med sin mamma och de andra stona fram tills han visar att han börjar bli könsmogen?

Nu blev det väldigt olyckligt, eftersom mitt sto inte visar brunst ÖHT och är svår att läsa på det sättet och hingstungen inte på nått sätt betett sig hingstigt.

ha även i åtanke att jag har gått i funderingen på att ta för på henne i ca 3 år, men aldrig tagit steget fullt ut. och då med just en sån hingst som hon är betäckt med!!!!!!

så vad är problemet?

Men du, hur kan du veta att en åring är just en sån hingst som du vill betäcka med ?

Den har medioker stam och den har ju inte kunnat visa nån som helst förmåga ännu eftersom den bara är 1.

varför gör du inte ett UL nu ? Då VET du om hon är dräktig och då VET du om hon bär på tvillingar och kan åtgärda det.

för att det innebär en del extra för mig att ta henne till ATG nu, så jag tycker inte att det är värt det. jag åker ändå vägen förbi och tar det då.

som sagt, risken att hon bär tvillingar är mindre än 1%.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 588
Senast: sandrafors
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 663
Senast: Fille
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 938
Senast: Valencia
·
Hästvård Hej! Ok jag har börjat fundera rejält på detta. Min lilla bebis fick kolik natten till nyårsafton och det var orsakat av...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka