jag fick ett samtal....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: jag fick ett samtal....

Men köp en sådan häst då? Med fölet har du ingen som helst aning om vad du får och du vet inte hur hingsten kommer se ut som vuxen. Många halvblod och fullblod har inte så särdeles mycket resning heller för den delen.
Det finns mycket bättre hingstar att lägga på ditt sto om du vill ta föl, där du kan få en avkomma som går att sälja om så behövs. Korsning halvblod/kallblod är svårt. För en renrasig kallblodstravare är det "skitpriser" (du får inte igen vad det kostat att producera) och korsningar ännu lägre, det är INTE seriösa köpare till såna korsningar.
Tänk igenom ditt val av hingst, så du ger avkomman bästa möjligheterna! Det är inte säkert att din hästs föl är hästen för dig heller, då måste den vara seriöst säljbar.

hur vet du att chansen är mindre än 1 %?

Jag har själv varit med om att stoet har enbart haft ett ägg vid seminering och att chansen på tvillingar då borde vara tämligen minimal men där var tvillingar ändå.

och jag antar att stoet inte är kollat hur många ägg hon hade på G när hon betäcktes?

Suck än är inte den siste ..... född

Jag begriper inte hur du resonerar !

Du tycker alltså inte att det är VÄRT att kolla upp stoet NU. För att risken är mindre än 1% - hur vet du det förresten ?

Och så fattar du inte att folk tycker att du är oseriös.

varför lägger ni ner tid och energi på att skriva ÖHT??????

ni har ju redan bestämt er för att jag är en idiot.

och att det är mindre än 1% risk vet jag. hur jag vet det behöver ni inte bry er om.

som sagt, finner jag inget bra hem till hästen när jag en dag kanske bestämmer mig för att göra mig av med den, så skjuter jag den, precis som jag kommer att skjuta karisma om jag inte finner något bra och lämpligt hem till henne i framtiden.

och med den meningen avslutar jag nu denna duskution och ber er att inte skriva mer! det är mest bara skit och neggosaker ni skriver ändå. (som seden på buke bjuder.......)

tråden avslutas nu, tack.

för att det innebär en del extra för mig att ta henne till ATG nu, så jag tycker inte att det är värt det. jag åker ändå vägen förbi och tar det då.

som sagt, risken att hon bär tvillingar är mindre än 1%.

I inlägg innan skriver du:
ja, jag har tänkt egenom detta.
ja, jag är beredd att betala pengar.

Men du är inte beredd att ultraljuda stoet enligt vedertagna, rekommenderade normer, för det 'innebär en del extra för dig att ta henne till ATG nu'..

Utan du riskerar hellre stoet?

Ja jisses..

'innebär en del extra för dig att ta henne till ATG nu'..

som du inte vet vad det innebär, så sluta idiotförklara mig.
jag har ingen skylighet att radda upp hela mitt privatliv som en förklaring till varför jag inte kan ta henne dit just nu och tänker inte göra det heller.

nöj er med att just nu går det inte.

Och just därför anser jag att du inte ska ha dräktigt sto just nu, för det passar inte med ditt privatliv just nu.

/Alexandra - som åkte och UL:ade på dygn 16, dygn 24, dygn 43 och dygn 60-nåt.. Jag har över TIO MIL till seminstationen. Första för att konstatera om dräktig och om det var ett eller två embryon, den andra för att kolla så allt gick enligt plan och hjärtslag, den vid 43 för att se så allt fortfarande var i sin ordning, och den sista för försäkringen.

som sagt, du vet INGENTING om mitt privatliv. sluta spekulera.

Jag spekulerar inte, jag går på vad du själv delgett. Att det, pga saker i ditt privatliv och diverse anledningar inte är så lätt/möjligt för dig att UL:a stoet nu.

och att det är mindre än 1% risk vet jag. hur jag vet det behöver ni inte bry er om.

Ok,nu har redan ett flertalet erfarna uppfödare svarat i denna tråd,så jag orkar inte ens försöka mig på det då taggarna är vända utåt,däremot är jag hemskt nyfiken på hur kan du veta att det är mindre än 1% risk för tvillingdräktighet??
Jag önskar jag kunde får reda på det så slipper jag frakta alla stona fram och back till annan station i år för ultraljudskollen,dräktighet kan jag ju delvis kolla med den egna hingsten,men tvillingdräktigheten är det som oroar mig mest och har du ett system som du vet är säkert så vore det ju toppen om du kunde dela med dig. :)

*kl*

Jag har på mina 3 ston som jag har i avel, ett sto som ALLTID blir dräktig med tvillingar och ett sto som en gång blivit dräktig med tvillingar. Så bara mina två ston borde nästan öka upp denna procent!

KL

en stilla undran. Vad är det för fel med att låta detta kallblodsto gå kvar med sitt föl och föla om ägaren vill ha just detta föl och en sådan slags häst? Ägaren verkar tycka att det är helt ok att det blev som det blev och tar emot fölungen med öppna armar trots att den var oplanerad och inte "perfekt skapad med toppklasshästar"

Varför är ett kallblodssto mindre lämpad att avla på än halvblodsston? Vi vet ju inget om stoets stam, hon kanske har bra linjer och friska sunda hästar bakom sig. Hingsten som hon ev är betäckt med verkar passa ägarens önskemål om hingst. Och ut kommer en korsning mellan halvblod och nsv som passar ägaren som hand i handske för att rida i skogen med, träna lite allround.

Alla vill inte ha svårklasshästar med "godkända" stammar i varje litet papper. de gläds åt att kunna mysa i skogen och att ha en häst och struntar fullkomligt i om papprena är gröna, vita, gråa, rosa eller lila ;) Ingen annan behöver oroa sig för att beblanda sig med hemmakorsningarna för de kommer aldrig komma ut på avelsmarknaden eller bli premierade.

Ut kan ju komma en fin allroundfölis eller så en helt rabiat fölunge med grava exteriöra avvikelser. Men det kan hända även i den "godkända" aveln.

Människor skaffar ju barn till höger och vänster utan minsta betänklighet om exteriör, blodslinjer, temperament osv.

Dock håller jag med om att TS måste Ula sitt sto med detsamma för att säkerställa dräktigheten och för att konstatera om det är tvillingar eller ej.
Hingstägaren får väl ta ut vet eller åka på klinik med stoet om inte TS har möjlighet. det är ju ändå hingstägarens ansvar att det blivit som det blivit.

tack, äntligen en vettig människa som har nått konkret att komma med och tänker längre än näsan (och avelsvärde) räcker. :bow:

och att hingstägaren kan hjälpa var nog det bästa jag hört nån gång!!! :idea:

Ja jag tycker det är hingstägarens skyldighet att hjälpa till. Hon borde ha delat på ston o lillhingsten tidigare.

Om hon inte vill stå för hela kostnaden så kanske ni kan dela på vetavgiften men att hingstägaren skjutsar stoet eller ser till att vet kommer ut och undersöker.

PS Jag har själv haft en korsning mellan NSV och HBL på foder :) En "hemmabetäckning" med grannens hbl-hingst på en nsv-sto. Mkt trevlig fin allroundhäst; lite mer massa än hbl men med supertemperament och hållbarhet!

Jag tycker att ska man ha en ridhäst så köper man en, istället för att korsa raser som man inte vet hur slutprodukten blir. Man slipper dessutom riskerna med fölningen.

Vet en uppfödare som hade 1-åringar tillsammans i samma hage, hingstarna var ju inte könsmogna än resonerade dom. Det slutade dom med, efter att ett av stona blev dräktig och fölade som 2-åring.

Fast jag tror inte att folk egentligen 'dumförklarade' TS eller vad man säger förrän hon vände alla taggarna utåt.

Jag tror att alla härinne bryr sig om hästar och deras välbefinnande och det kan nog bli en viss frustration när man känner att man inte blir hörd när man försöker hjälpa.

TS: jag hoppas allt går väl, men jag tror det är en bra idé att kolla upp snarast så att du vet om det är ett foster eller ej. Det finns ju även saker som typ Pregna-Mare som man kan beställa på internet och testa sin häst hemma för att se dräktighet om du ändå avvaktar med UL. Jag har inte testat själv så jag vet inte hur bra det funkar, men det är kanske bättre än att inte testa alls? :)
Lycka till

men vem ska avla dessa ridhästar om ingen "tillåts" göra det?

TS vände ju inte taggarna utåt förrän Hedwig kom med nån bitsk kommentar i början av tråden.

men testa henne ska jag. tid är redan beställd. när jag kör henne på bete.
det jag inte gjort eller haft möjlighet att göra att att kolla tvillingfoster.

å det är inte så konstigt att man får taggarna utåt när folk blir totalt rasande när man INTE GÖR EXAKT SOM DOM SÄKER!!!!! för deras sätt att tänka är det enda rätta!!??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 588
Senast: sandrafors
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 663
Senast: Fille
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 938
Senast: Valencia
·
Hästvård Hej! Ok jag har börjat fundera rejält på detta. Min lilla bebis fick kolik natten till nyårsafton och det var orsakat av...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka