jag fick ett samtal....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Cilla

Trådstartare
min lilla karisma ska komma hem från sin fodervärd på måndag, hon har fått lite ont i sina ben och ska ta en lååång vila från träning och ridning!

hur som helst.....
jag fick ett samtal förut.
ungeför såhär lät det:

Hon: "-hej, jag heter Lotta, det är jag som äger stallet där din häst står nu."
Jag: "-Hej hej!!!"" (sa jag glatt, har pratat med henne nån gång förut, så jag visste exakt vem det var....)
Hon: "-det hände en liten olycka här igår........ "
Jag: "-va?" (och blir helt kall i hela kroppen)
Hon: "-ja, det är ingen fara med Karisma, hon mår bra, (jag andas igen) men min lilla ettåring hingst har tjuvbetäckt henne...."

jag blev såhär: :rofl:

hingsten i fråga heter Agapi, efter Poet, undan April. Jag kan ingenting om halvblod, men jag har förstått att det är en ganska bra stam!

Mitt sto heter Karisma och är en kallblodstravare... :angel:
Hon har alltså inga speciella egenskaper, utom sitt humör, som är något bland det bästa jag har stött på!

Vad kan denna hingst vara för någon då? vad är poet för en hingst? Hoppare eller dressyrare?

och hur stor sannolikhet är det att det kommer en fölis till våren?
Å om det blir ett föl, tror jag att jag ska döpa den till Disaster. :idea:

Sv: jag fick ett samtal....

Maskulin, långlinjerad hingst. Välformad hals något brett ansatt, bra bogparti och manke, sluttande, välmusklat kors. Nöjaktigt korrekt. Avspänd, energisk, taktmässig och rörlig skritt. Taktmässig och välbalanserad trav.
Exteriör: 8 8 8 8 7= 39 poäng
Bruksprov: 4 år. Gång 768, hopp 88, TH 8/9, TD 8/7 = 19.0.
Egna tävlingsresultat: Hoppning 1,30/3-2-0.

Poet blev bruksprovstvåa i hoppning år 2000, och han hade även bra resultat i gångarter. Han har deltagit i fyraårschampionatet, och i Falsterbo Scandinavian Open som 5-åring. Poets far Pomme Royal har tävlat svår internationell hoppning. Poet har hoppblod i härstamningen genom hingstar som Pilot, Irco Marco och Mowgli. Pilot är far till en mängd hopphästar på högsta nivå, t ex Pialotta, PS Priamos, Pirol, Everest Showtime och Bugatti Pedro. Irco Marco är en framgångsrik producent av hopphästar. Mowgli har en mängd vinster och placeringar tom svår internationell hoppning. Det för holsteineraveln betydelsefulla fullblodet Marlon xx och den danska elithingsten Racot (Raimondo) finns också representerade. Poets avkommor har genomgående fått bra poäng på typ, däribland några finalföl och en del klass1-föl. Tre avkommor av totalt nio i Poets första treårsårgång visades vid treårstest, två av dem fick 48 p i hoppning och 46 p i dressyr respektive 48 p i hoppning och 47 p i dressyr

det är en väldigt fin hingst Poet:). hoppas du gillar infon du fikc hah

Poet sattes på V förra året vilket innebär att han inte är godkänd längre men att man avaktar avkommeresultat tills man beslutar om man ska ta honom ur aveln för gott eller om man ska ta in honom igen.
Hans pappa Pomme Royal sänktes till C för något år sedan vilket betyder att han är slutligen tagen ur avel p g a att han inte nedärvde sig tillräckligt bra.

Åringens stam är definitivt mer åt hopphållet än åt dressyrhållet.

kl

Sök honom på Blup.se så hittar du bilder.

Vet inte om man får länka men jag provar så får moderator ta bort om jag gjort fel.

http://blup.se/sv-SE/horses/5184-poet-swb

Om jag inte missminner mig så var han med på junior-SM i dressyr -08, kan ha blandat ihop honom med någon annan hingst men jag tror att det var han. Går säkert att söka på ridsportförbundets hemsida efter resultat.

och hur stor sannolikhet är det att det kommer en fölis till våren?
Å om det blir ett föl, tror jag att jag ska döpa den till Disaster. :idea:
Det är väl lika stor risk för att hon är dräktig som med vilken annan hingst som helst. Om du inte vill ha föl så kan du alltid spruta bort det, det vet du va?

Om du bestämmer dig för att ett föl hade varit roligt så se till att göra ett ultraljud på henne så att ni vet om hon först och främst verkligen är dräktig eller inte. Det är viktigt för hur du ska fodra henne sen och sen vet du ifall hon kastar etc under året. För det andra ska ni ultraljuda henne så att ni vet att hon inte har tvillingar. Tvillingfödsel på häst är inte speciellt lyckat och leder i de flesta fall till att stoet kastar båda två. Det är tråkigt när man sett fram emot föl. Dessutom är det alltid en risk för stoet!!

Så ett UL på ca 15-17 dagar efter betäckningen för att se om hon är dräktig och för att nypa bort eventuella tvillingar, och sen ett UL på 35-40 dagar för att se hjärtljud på fostret. Har du väl sett hjärtljud så får hon med största sannolikhet ett föl sen.

Lycka till!

Det är väl lika stor risk för att hon är dräktig som med vilken annan hingst som helst.

nja..... dom var in och kollade honom för inte alls länge sen och då hae inte kulorna vandrat ner än. därför gick han fortfarande med stona. så därför trot jag att sannolikheten att det blir ett föl är lite mindre än "normalt".

Lotta kostar på en abortspruta om jag vill det, men jag låter nog naturen ha sin gilla gång ändå. blir det, så blir det och blir det inte, så blir det inte. båda två är lika bra. ultraljudas ska hon samma dag som jag släpper henne på bete, eftersom jag ända ska köra henne 13 mil hemifrån och då lika gärna kan ta vägen inom ATG.

Lotta kostar på en abortspruta om jag vill det, men jag låter nog naturen ha sin gilla gång ändå. blir det, så blir det och blir det inte, så blir det inte. båda två är lika bra. ultraljudas ska hon samma dag som jag släpper henne på bete, eftersom jag ända ska köra henne 13 mil hemifrån och då lika gärna kan ta vägen inom ATG.

Är du medveten om att det bara är fram till dygn 30 man kan åtgärda ev tvillingar, inte kul att se efter 30 att där är tvillingar och man inte kan göra något åt det, mer än ett sto som fått sätta livet till i en tvillingfödsel.

Tycker du låter helt oseriös och inte har någon som helst koll på vad de innebär att föda upp ett föl samt vilket ansvar det faktiskt är. Gissar att du bara tycker att det verkar sååå gulligt med föl. Ge stoet en abortspruta. Finns så mycket märkliga korsningar hit och dit ändå.

Tycker du låter helt oseriös och inte har någon som helst koll på vad de innebär att föda upp ett föl samt vilket ansvar det faktiskt är. Gissar att du bara tycker att det verkar sååå gulligt med föl. Ge stoet en abortspruta. Finns så mycket märkliga korsningar hit och dit ändå.

Tycker inte det där va speciellt snällt skrivet av dig..
Vad vet du vad hon vet och inte vet, hon kanske inte vill ta ut något i förskott eftersom att hon inte vet om stot är dräktigt eller inte.
Märklig korsning??? visst kallblod och Halvblod men då vet hon ju i alla fall stammen..
Finns värre att avla på

föl är jättegulliga. men det är hundvalpar och kattungar åxå, men mitt hus dräller inte av dom för det.
ett föl till våren vore kul, eftersom jag ändå har gått i tankar på det sista åren! sluta döma föl efter några inlägg på buke och väx upp.
jag har hållet på med hästar i 23 år av mitt 28 åriga liv och vet mycket väl vad det innebär att få föl.

har du inget vettigt att skriva, så håll dig borta.

Hejsan!

Jag vill bara säga att för stoets skull så kolla upp henne. Skulle det vara så att hon är dräktig och det visar sig vara tvillingar kan det gå mycket illa, och det kan vara traumatiskt för stoet.
Alla gör ju självklart som dom vill. Men jag ber dig tänka dig på det en gång till o se till vad som är bäst för stoet. Skulle hon inte vara dräktig så ger det ju dig chansen att titta ut en annan hingst till henne och betäcka henne. Jag gissar på att du är som de flesta människor som hoppas på det bästa( som jag förstår det på det du skrivit så ser det ut som om du hoppas att hon är dräktig) så blir det en riktigt stor besvikelse för en själv. och det är rätt jobbigt när man hoppats så mycket.

Som sagt, alla gör ju som de själva vill. Men jag råder dig att UltraLjuda henne iallafall 1 gång för att se...

föl är jättegulliga. men det är hundvalpar och kattungar åxå, men mitt hus dräller inte av dom för det.
ett föl till våren vore kul, eftersom jag ändå har gått i tankar på det sista åren! sluta döma föl efter några inlägg på buke och väx upp.
jag har hållet på med hästar i 23 år av mitt 28 åriga liv och vet mycket väl vad det innebär att få föl.

har du inget vettigt att skriva, så håll dig borta.

Oh sorry. Du verkar mycket seriös och kunnig. Det är ju en kanonkombination och kommer sannolikt resultera i en riktig stjärna. Självklart ska du låta naturen ha sin gång. Nästa vår har du med lite tur, ett underbart litet föl.

Hoppas att den här kommentaren föll dig bättre på läppen.

Tycker inte det där va speciellt snällt skrivet av dig..

Det var inte menat som en snäll kommentar heller, bara en helt ärlig.

Men nu har jag ju skrivit ett nytt inlägg som borde uppskattas mer. Antar att det var mer sådant hon ville höra.

så bara för att jag inte vill ge abortspruta, utan tar emot ett föl om det blir ett föl, så är oansvarig och inte vet vad det innebär att få ett föl?

du får gärna utvecklas varför jag skulle vara så oansvarig!

och bara för att klargöra en sak.....

att låta naturen ha sin gilla gång innebär INTE att jag fullkommligt skiter i att kolla upp henne! klart jag ska göra det! jag vill väl inte riskera hennes liv, bara för att jag inte vill ge henne abortspruta!

Hejsan!

Jag ber om ursäkt att jag missuppfattade det du skrev i ett tidigare inlägg om att du skulle kolla henne till sommaren när du ändå skulle iväg med henne. Trodde inte att du skulle kolla henne innan dess.

det skulle jag inte ha gjort heller, om ingen hade skrivit att det kan vara bra att göra det. :D
(mest för att ja inte visste om det.... :angel: )

okej då är den biten löst :)

Sen så måste jag ju säga till HEDWIG02 att även om man har en oförberedd betäckning så har väl alla rätt att få lov att läsa på under tiden? eller?
Man får väl precis som människor som väntar barn växa in i rollen.
Men jag kanske har fel...

okej då är den biten löst :)

Sen så måste jag ju säga till HEDWIG02 att även om man har en oförberedd betäckning så har väl alla rätt att få lov att läsa på under tiden? eller?
Man får väl precis som människor som väntar barn växa in i rollen.
Men jag kanske har fel...

Ja man har ju 11 månader på sig att lära sig alla är vi barn i början ..:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 588
Senast: sandrafors
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 663
Senast: Fille
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 938
Senast: Valencia
·
Hästvård Hej! Ok jag har börjat fundera rejält på detta. Min lilla bebis fick kolik natten till nyårsafton och det var orsakat av...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka