Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv

Exakt, man kan inte helt klart veta att utsläpparen har gjort någon så allvarlig skada, som den anklagas för här i tråden, förrän hästen undersöks.

I viss mån kan vi veta, även om det är exakt samma skada så var prognosen dålig enligt TS och därmed så var risken påtaglig att det skulle bli problem alldeles oavsett. men utan undersökning så har man inget fog alls för anklagelsen.

I viss mån kan vi veta, även om det är exakt samma skada så var prognosen dålig enligt TS och därmed så var risken påtaglig att det skulle bli problem alldeles oavsett. men utan undersökning så har man inget fog alls för anklagelsen.

Precis. :bow:

Stackars dig, saknar ord! :(
Det är ju helt förskräckligt det du råkat ut för!

Nog ska du tala om för klantarslet (ett stort understatement, avstår att skriva vad jag egentligen tänker) att han/hon är skuld till att din häst får sluta sina dagar.
Ta ett snack med veterinären också, den kan ju lägga lite tyngd bakom hur vidrigt din stall "kompis" tilltag var!

Beklagar återigen det du drabbats av!

Tråkigt, mycket tråkigt!
Prata med personen, lugnt och sansat. ´Jag tycker du gör det bra som inte kastar ur dig i stridens hetta. Kanske kan ett litet samtal med "utsläpparen" få henne att förstå vad hon gjort, och kanske också vara villig att hjälpa till med betalningar eller liknande?

Man kommer långt på att bara prata, och eftersom personen inte verkat ha gjort detta för att sabotera, så tror jag säkert att hon kommer ångra det hon gjort mer än 1000 gånger.

Däremot tycker jag inte att det spelar någon roll vad för anledning som står på lappen, och det spelar ingen roll heller att den kan misstolkas. Så länge texten "hästen släpps endast ut av ägare" så har man det redan där i klartext. Mao jag som utsläppare rör inte hästen. Kvittar om den är svår att hantera, är sjuk, skadad, osv osv. Jag släpper inte ut hästen om det står att ägaren gör det.

Styrkekramar till dig!!

En fråga här, du anser att det inte spelar någon roll vad som står på lappen, menar du att man kan skriva vad som helst, hur otydligt som helst bara det man skrivit också kan tolkas som man menar utan att själv ha det minsta ansvar för missförstånd?

Och menar du vidare att det aldrig är okej att bryta mot vad ägaren skrivit? Jag kan mycket väl tänka mig att någon skriver ett inlägg på Buke om sina korkade stallkompisar som inte fodrat och släpt ut hästen när hon inte kunde ( exv mycket sjuk ur stånd att komunicera). Att man bör använda sunt förnuft och inte tolka det för bokstavligt utan måste tänka själv, blir hästen inne ensam eller utan mat och ägaren är oanträffbar så måste man givetvis bryta mot det som står på tavlan se till hästens behov först?

KL

Hur många av er här som självklart säger att utsläpparen är ensam skyldig hade blivit glada om er häst fått stå inne (och kanske utan mat) i ett dygn eller två för att folk följt instruktioner till fullo och inte sett till att hästen hästen blivit omskött när de misstänkt att hästen blivit "glömd" och ägaren inte svarat när ni försökt kontakta denne.

Hur länge ska man vänta innan man agerar om ägaren meddelat att den gör allt själv och inte dyker upp och man inte får tag på denne? 1,3, 6 timmar eller kanske 1 dygn?och hur lång tid skulle det ta? Själv skulle jag inte upptäckt något förrän jag insett att det var mer än lovligt skitigt i boxen eller hästen reagrat mer än normalt på att inte få mat. Kanske 12 till 24 timmar.

Senast ändrad:

Kan bara prata för mig själv nu... (notera att detta är ett låtsasfall och inte har något att göra med Ts inlägg.)

Om min häst hade stått inne efter att ha varit halt och bara fick gå ute några timmar ensam i en hage och jag skulle ansvara själv för att den kom ut, så skulle jag bli skitsur om någon annan släppte ut den ändå!
Däremot hade jag blivit jätteglad om någon gav hästen lite mat eller pratade lite med den om den blev orolig samt ringt mig.
Jag är däremot extremt övertydlig med hur jag vill ha det och talar gärna om det 10 gånger för mycket (även om folk tycker att jag är "hönsig") eftersom jag är rädd att det annars blir fel.
Vet inte hur jag själv skulle reagera på om folk trodde att min häst var bortglömd eftersom det aldrig någonsin skulle hända. Jag är för nojig... Oftast lär man känna varandra även i ett stort stall, så man vet hur folk vill ha det.

Jag tycker att man ska vara extremt tydlig med det man vill.
Men tycker även att det är så att det ägaren säger gäller. Hur fel man än tycker att det är själv..
Jag blir lite förvirrad av alla inlägg och är inte riktigt säker på vad som har hänt i TS fall, men det som hände mig var rent korkat!
Jag hade skrivit ÖVERtydliga instruktioner (på tavla OCH box, reflex-orange lapp) samt pratat med de som ansvarade för att hästarna kom ut, men ändå jagar de ut min häst i full galopp ut i isig hage med långpisk! :crazy: Direkt efter en långtids konvalecens.. (precis friskförklarad, men vrickar sig på isen och blir halt igen.)
Men visst. Det är lätt hänt att det blir ett misstag. Men man får försöka att inte låta det hända! Att råka skada någons häst får inte hända även om det inte var med mening... Tyvärr händer det ibland..

Hur nojig man än är med sin häst kan man faktiskt råka ut för en olycka (eller bara lyckas glömma mobilen).

Hur nojig man än är med sin häst kan man faktiskt råka ut för en olycka (eller bara lyckas glömma mobilen).

Hej!

Men man kan kanske börja med att ringa och försöka få tag på hästägaren innan man slänger ut hästen?

Själv står jag i ett stall där alla hjälper alla och lyckligtvis hör av sej innan de tar några egna beslut (ok, igår gav dom min boxhäst halm, eftersom dom fick tag i en bal).

Att på eget bevåg släppa ut en häst det står "ej ut" på (oavsett ordalag) är ju bara korkat!

/Lavinia, som har turen att alla i stallet vet att hennes pålla har boxvila. Om inte annat förstår man det när man ser det stora bandaget på benet..

Obs : Knapplån !!

Blir lite mörkrädd när jag läser inläggen i denna tråd. För väldigt många, inte alla, är det antingen svart eller vitt.

När en sån här tråkig händelse sker, vänd på saken och tänk : Hur skulle DU reagera,känna,uppleva det om det var DIN häst/ponny som det gällde och inte någon annans i en tråd på bukes ???

Skulle Du då tycka/tänka : jag vet ju inte om skadan skulle ha gått upp igen/ jag vet ju inte om det är den gamla skadan eller en ny/ jag vet ju inte om det skulle ha fungerat ändå eller om jag trots allt jag gjort varit tvungen att ta bort min bästa vän/ jag vet ju inte om det beror att min häst/ponny blev släppt i fel hage med för stor yta som inbjuder till rejs och med kompisar som inbjuder till lek/ mm mm

JAG vet att jag skulle bli förtvivlad och nästan galen av sorg om detta hände mig. JAG vet att jag inte skulle kunna släppa tanken att OM detta inte hade hänt så KANSKE utgången hade blivit anorlunda.

Nu kan ju Ts aldrig få veta det heller. Annat än om hon väljer att prova en gång till. Men alla vi har någon gång upplevt känslan att nu går det inte längre. Nu kan jag inte försöka något mer/någon fler gång. Nu är det över...Och för Ts kanske det är så nu, nu är det över.

Det viktiga i denna oerhört tråkiga händelse är att det inte får upprepas. Nästa gång kan det ju faktiskt vara just DU och DIN häst/ponny som drabbas. Behöver inte vara just en sån här händelse utan ngt helt annat som sker pga att kommunikationen inte fungerar.

Vad kan JAG göra för att förhindra det ? Vad kan DU göra för att förhindra att det sker ?? Vad kan VI tillsammans göra för att det inte ska kunna ske såna här misstag ??

:bow:

Vi vet inte om utsläpparen försökt ringa, det framgår inte, och har någon glömt mobilen är det svårt att nå dem likaså om de är medvetslösa. De allmäna rutinerna i stallet framgår inte heller, stallet har kanske en policy att man ska skriva på ett visst vis om hästen ska stå inne. Vi ska exv markera det på en tavla, jag hade glatt följt den och kanske missat motstridiga meddelanden på annan plats.

En sak till, har folk fått något om bakfoten och tror att de gör rätt så ser de säkert ingen anledning att ringa och dubbelchecka. Jag blev själv utskälld vid ett tillfälle för en petites (inget med hästar) jag var tvärsäker på min sak och frågade då givetvis inte hur jag skulle göra och då var det lite frustrerande att gång på gång få höra "men du kunde ju frågat så skulle jag förklarat". Jag trodde ju hela tiden att jag gjorde rätt, ja även efteråt.
-----

Nu stod det inte ens "ej ut" på hästen ifråga oavsett ordalag, men visst utifrån vad TS beskrivit hade jag aldrig släppt ut hästen, men jag reserverar mig för att jag inte var på plats den dagen och skulle ta beslutet. Som sagt det an finnas en del okända variabler.

*kl*

Det jag fascineras av är att många i den här tråden gång på gång tar utsläpparen i så kraftigt försvar med en massa olika ursäkter till varför denne tog ut hästen.

TS har ju pratat med utsläpparen och dennes förklaring till varför hästen gick ut finns ju i tråden, ändå fortsätter ni mala på om att TS är korkad som inte formulerade sig bättre och utsläpparen är snäll som släppte ut hästen.

Jag blir förvånad om du hittar ett enda inlägg som säger att utsläpparen gjorde rätt, ingen har försvarat handlingen så vitt jag vet, bara påpekat att det funnits brister i kommunikationen.

Det är väl ingen i denna tråd som ansett att utsläpparen gjort något bra, var läser du det?

Däremot har det påtalats att sättet att skriva meddelandet inte är glasklart och pga det och brist/ovilja att låta veterinär titta på hästen som TS tydligen ägt i halvår så bör kanske utsläpparen inte anklagas för "hästmord". Att det som skeddes är helt åt skogen är, vad jag kan se, alla rörande överens om.

För min del kan jag tycka att hästen fått en ganska liten chans till tillfrisknande, efter att ha varit i TS ägo i bara ett halvår. Men vi har förmodligen alla olika syn på vad som är lång/kort tid, hur mycket man ska lägga ned på en häst för att få den kry osv.

*kl*

Det jag fascineras av är att många i den här tråden gång på gång tar utsläpparen i så kraftigt försvar med en massa olika ursäkter till varför denne tog ut hästen.

TS har ju pratat med utsläpparen och dennes förklaring till varför hästen gick ut finns ju i tråden, ändå fortsätter ni mala på om att TS är korkad som inte formulerade sig bättre och utsläpparen är snäll som släppte ut hästen.

Är det verkligen så konstigt tycker du? Vi har bara hört hästägarens sida. Och hon har INTE talat om:

Kollektivstallets ansvarsfråga i den här historien.

Och hon kan inte tala om ifall det ÄR den gamla skadan, som gått upp eller om det är en NY skada, eftersom hon vägrar ta ut veterinär. Utan skyller hela ansvarsbiten på hästens död på utsläpparen.

Jag skulle bli väldigt upprörd och ledsen. För hade det gällt min häst, så hade jag tagit ut veterinär. Hade det då visat sig, vara samma skada, eller en lika allvarlig. Ja, då hade jag tagit bort henne. Då min häst är 27 och utförsäkrad. Jag är dock lika envis som min gamla stallkompis som behandlade sin gamla häst för diverse benskador ända upp till att ena gaffelbandet var HELT slut, när han var 28 år.

Men jag var just i denna sits bara för en månad sen, då min häst togs in från hagen på 3½ ben. Jag ringde klinik, de sa stödlinda bägge bak och släpp ut i hagen igen över helgen. Ring på måndag. På söndagen bestämde JAG mig för att ha henne inne (vi står på lösdrift och det var extremt geggigt i hagen). På måndag morgonen ringde jag vanliga veterinären och han sa fortsätt kyl och linda, återkom på onsdag. Under tiden ringde jag runt och kollade begravningstillstånd och begravningsplats, för jag var beredd på vad som helst. På tisdagen ringde equiterapeuten upp. Jag hade kontaktat henne också, då hon ändå var den som sett min häst senast. Hon kom på kvällen och checkade igenom ben och hovar och hittade en hovböld. På onsdagen när ordinarie hovslagare kom, kunde han konstatera att hovbölden gått upp av sig själv. Och med andra ord fick min dam en chans till och nu är hon piggare än någonsin och jag är SPRUDLANDE glad att jag ändå vågade ge henne den chansen. För på onsdagen, var jag ändå beredd att ringa veterinär, så att stallägarens sambo hade fått hämta min häst med skopa på ridbanan på baksidan.

Det är lite därför jag ändå står både på hästägarens och utsläpparens sida, i den här frågan. Även om det är idiotiskt att släppa ut en häst som går i egen sjukhage till större hage. Men den utsläpparen, var den hästägare, medryttare, hade den utsläpparen varit mkt i stallet under den här utsläppstiden, så den verkligen VISSTE vad som var på gång. Hästen hade ändå inte full boxvila, utan gick uppenbarligen i hage. Visste utsläpparen i vilken hage. På lappen stod ju bara att "hästen skulle inte släppas ut av annan än hästägaren pga allas säkerhet".

Mvh

IngelaH

Du anar inte vad mycket fria tolkningar av direktiv det förekommer. Så länge det finns människor som inbillar sig att hästarnas respektive ägare inte kan något/kan för mycket och behöver "knäppas till" mm mm så kommer sådant här att förekomma.

Jag kan bara gratulera om du sluppit sådant. Själv hade jag nog iof haft svårt att ställa om till kollektivstall efter mer än 20 år med eget stall. Men jag hade innan "kollektivstallsperioden" inte sett flertalet av stallets hästar med dubbla täcken i vårsol och +15 till +20 grader varmt, hästar uppbundna i tränset - med linorna kopplade i bettet, hästar om äter ca 20 kg betfor per dag, hästar som är ständigt täckta under vintern och på våren uppenbarar sig under täcket ett pälsat benrangel - eftersom ägaren inte insett att hästen ifråga (fullblod) hade behövt mycket mat, hästar som ej går att leda till/från hage utan hjälm, säkerhetsväst och spö, folk som inte lyssnar på vad man säger och som skiter i hur man än förklarar hur ens häst fungerar, folk som tror att en häst som överhuvudtaget reagerar alls är "ouppfostrad", folk som försöker uppfostra andras hästar utan ägarens godkännande eller ens vetskap. Mm mm. Allt detta och mer därtill hade jag gärna velat slippa.

Så, ja, det är obeskrivligt skönt med eget stall igen. Om misstag görs så är det mina egna och kan inte lastas någon annan för.

Håller med och håller med !
Ffa de som vet bäst och kan allt. Jag har en trist upplevelse i bagaget, jag trodde verkligen mer om någons perceptions förmåga, men öronen var avstängda och alla saker jag sagt att man INTE kunde göra med hästen gjordes, med ett "jaja, vi har varit med om svåra hästar förr, lita på oss vi vet vad vi gör...", Det slutade tragiskt.

Jag kan också tycka det är trist att vissa anser att en häst är ouppfostrad för att den reagerar på saker

kl
Jag tycker det är fashinerande att det anses ok att ta ut hästen trots att TS skrivit ett meddelande om att så inte får ske. Utsläpparen hade enligt TS beskrivning läst meddelandet iom att denna svarat på det. Att meddelandet var lite luddigt spelar ingen roll. Hur kunde denna person veta att hästen inte skulle gå på bakbenen? Om h*n tappat hästen pga denna typ av beteende hade folk även då ansett att det hela var en otydlig instruktion?
Det är bara att inse att man ska behandla folk som idioter. Om hästen ska stå inne så får man tapetsera både tavla och boxdörr (kanske ska sms:a alla som eventuellt kan uppehålla sig i stallet också) med meddelanden som
"X ska stå inne om det inte är fara för X liv t.ex. brand. Vid frågor eller problem ring mig på tel. x men rör inte hästen"

Och jag tycker det är fascinerande att folk gång på gång kan tolka det som om någon i denna tråden tycker det är okej att släppa ut hästen. Mig veterligen har alla uttryckligen sagt att det är fel.

Ja fast.. du måste specifiera vilken brand och lägga till
"om jag har dött fast ni inte vet det måste ni sköta hästen".

det vi vet:
1. på boxen står det "All hantering av hästen sköts av ägaren för allas säkerhet"
2. på haganvisningen står det "boxvila"
3. utsläpparen har inte ringt personen.

att så många då tycker att detta är luddigt eller otydligt och öppet för tolkningar
gör mig mörkrädd och inte förvånad över alla galna saker man hör sker i stall.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej, Jag har en häst på 23 år som har fått konstaterad fång nu precis med lite rotation men inte jätte stor. Veterinären verkar inte...
Svar
5
· Visningar
1 374
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka