Sv: Jag får ta bort min häst p.g.a slarv
Hur skulle ni ha reagerat om någon släppt ut er, precis friskförklarade, häst i en vanlig stor hage med hagkompis TROTS att det klart och tydligt står att ägaren vill sköta alla in- och utsläpp själv? Hästen i fråga har haft strikt boxvila i en månad och tanken var att hon skulle slussas ut successivt i en lite större hage för att minimera risken att skadan går upp igen. Personen som släppte ut visste om hela skadehistoriken men brydde sig inte ens om att ringa och fråga utan när jag kom ut runt lunchtid så står det ett meddelande under mitt: "jag släppte ut din häst idag vid 8, hon var jättesnäll".
Nu är hästen halt igen, samma skada som innan. Detta var hästens "sista chans", jag vill inte utsätta henne för samma sak en gång till och lägga ner all den tid och det arbete som jag har gjort i sommar, dessutom har jag fått betala hela hältutredningen ur egen ficka. Kort och gott kan man säga att personen beseglade min hästs öde genom att göra så här, och jag är helt knäckt eftersom jag inte ens fick chansen att sätta igång henne för att se om det skulle funka.
Hur hade ni tacklat det hela? Jag pratade med personen precis när det hade hänt men då hade jag inte fattat vidden av det hela och jag inser att jag behöver ta ett allvarligt snack med denne, men jag vet inte hur jag ska lägga upp det...
Jag försöker igen, att besvara trådskaparen så gott jag kan, utifrån vad jag hade gjort.
Eftersom du talade om senare, att det på lappen stod att ut- och insläpp sköttes av dig, för allas säkerhets skull, så tar jag det därifrån. Enligt mig är en sådan ordalydelse mer, för att hästen kan vara busig och sprallig efter boxvila och inget annat.
Jag hade blivit upprörd och ledsen, givetvis. Men jag hade inte skrivit en tråd på bukefalos. Utan jag hade fortsatt som jag gjorde i fallet med min egen häst, när hon stod utan tillräckligt med mat.
Jag hade tagit det med utsläpparen och stallvärden, i lugn och sansad ton. Att det här var ju väldigt beklagligt, även om det var jag som var lite otydlig i min skrivning av lapp. Men också att jag tog för givet, att alla efter så lång tid med hältutredning och annat att övriga i stallet visste, vad som gällde i handhavandet av min häst utifrån tidigare veterinärutlåtanden och annat.
Sedan hade jag gjort det som var rätt och riktigt för min häst, efter att ha tagit ut veterinären som behandlade ledinflammationen, för att säkerställa att det VERKLIGEN var den skadan som åkt upp igen. Och den kostnaden, för veterinär, hade jag mkt väl kunnat tänka mig att be utsläpparen, eller stallvärden om ersättning för, då det ändå är en tjänst jag betalar för att hästen blir skött efter bästa förmåga.
Om det då visade sig att skadan var den gamla, som gått upp och jag ansåg att jag inte hade råd, att behandla hästen en gång till, pga bristande ekonomi eller oförsäkrad häst. Ja, då hade jag givetvis tagit bort hästen och tänkt mig för både en och två gånger till, innan jag skaffar mig en ny. Har jag verkligen råd med detta.
Men, om det hade visat sig att det kunde vara en sträckning, vrickning eller liknande. Då hade jag gett det hela en chans till.
Mvh
IngelaH