Jag får inte kläm på blup och de sänkningar som varit??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 5 326
Sv: Jag får inte kläm på blup och de sänkningar som varit??

Om hingsten i fråga är visad för AVN i Sverige o blir godkänd för avel här så blir det gröna papper trots att han står i tyskland eller Danmark...eller vilket land det nu må vara.
Tex Don Romantic(danmark) ger gröna papper i sverige, men inte hans far Don Schufro då han inte blev godkänd här pga sitt pungbråck.

**KL**
jag har fortfarande inte fattat detta ordentligt med BLUP...
Om jag vann en bunke pengar och samtidigt blev bästis med Jan Brink, hur många avkommor skulle behöva tävlas upp till vilka klasser för att höja tävlingsblup på en utvald hingst? Låt oss säga att han idag ligger på medel i tävlingsblup.. Det kunde vara Nactus till exempel, vars avkommor enligt blup i övrigt är både snygga och rör sig trevligt, men av någon anledning så tävlas inte så många. Bara helt hypotetiskt, jag skrapar inte ens trisslotter ;)
U

Jag undrar fortfarande, ingen som kan förklara? Hur många avkommor ska skrälla till på en hingst, är det procentuellt? Och givetvis samma fråga gäller stona.. Jag är väldans nyfiken. Vad påverkar mest, stoets egna meriter eller avkommornas?
U

Om mitt sto har 83 i hoppning och skulle vinna msv hoppning skulle det påverka hennes blup? Alltså fortfarande helt hypotetiskt, hur mycket kan man påverka det? Jag behöver inte veta den exakta formeln (även om det hade varit spännande.. ;))
U

Blup är en mycket komplicerad historia och fullblodshingstarna hamnar alltid på sämre BLUP än halvbloden främst pga att deras föräldrar sällan finns med i blupstatistiken, och det är viktigt. Dessutom räknas inte fälttävlansresultat med och säg den fullblodshingst som inte används mest för sådan avel.
De tävlar sällan själva, och det är jätteviktigt. Ju högre/fler tävlingsresultat desto högre BLUP. Och det är ju väldigt missvisande, för vad säger att det är en bra avelshingst bara för att den tävlar framgångsrikt i svår klass. Följdaktligen är en hingst som har bra blup, en stam som inte finns med i BLUP-statistiken (tex import eller fullblod) och inte tävlat själv egentligen den bästa avelshingsten, för den har bra BLUP enbart tack vare sina avkommor.

Det skulle nog göra ganska mycket, men gör det henne till ett bättre avelssto? Vad är det som säger att hon nedärver sin talang?

Det skulle nog göra ganska mycket, men gör det henne till ett bättre avelssto? Vad är det som säger att hon nedärver sin talang?

Jag menar inte att avkomman blir bättre av att stoet själv kunnat hoppa, funderar mer på hur mycket det påverar blup om hästen tävlar eller ej. Å andra sidan så kommer hon från en stofamilj där det mest är dressyrhästar och pappan verkar mest ha lämnat trevliga hobbyhästar, och förra ägaren hade henne som hopphäst, så vem vet, det kanske finns hoppgener där trots allt ;)? Detta är bara för att få grepp om blup jag ska inte försöka ändra världen ;)
U

ahaa..ok! Jag har ju sett att flera ston med fullblod i andra led kan ha ruskigt dåligt blup trots att man hört och läst att fullblodet är bra.. fädernet är elit och det finns tävlande avkommor och ändå ligger blup tom under samt strax över bara på vissa bitar..

Mitt inlägg såg lite bryskt ut, det var inte meningen. Ett typexempel på hur fel blupet kan slå är mitt gamla numera döda avelssto som har en blup på 105 för typ och ben, medan resten ligger på mellan 86 och 98. Hon har aldrig tävlat själv, hennes stam säger ingenting. Sitt benblup är helt snedvridet, men tacka vare farfars Nepals benblup är högt och därför är hennes såpass högt. Linjeavlad som hon är på Gaspari har hon begåvats emd väldigt raka haser och veka kotor, och vi fick lägga mcyket tid på att hitta hingstar som lämande korrekta avkommor, vilket blupet visar att vi inte borde tänkt på. Med sina hoppblup på 97-98 har hon lämnat en dotter som var finalist i Scandinavian Open i hoppning, hon vann också kvalitetstävlan i hoppning för 5-årsston, plac i 145. En annan dotter blev Norrlands bästa hoppsto på kvalitetstävlan, samtliga avkommor har hopapt bra och har framföra llt en god inställning till hoppning MEN ingen har haft en far som är hopphingst, utan den förstämnda är e Warrigal nr 2 e Chapman. det här drar också ner mammas blup. Med sina gångartsblup på 86-98 har hon bla en sons som tävlat tom PRix st george. 2 som fått biljett till bruksprov. Alla hennes avkommor är klass 1 föl, alla har visats med klass 1 som 3-eller 4-åringar, en son har varit i final i både 4-årschampionat och breeders i fälttävlan. Hon har själv minst 44 poäng för elitpremiering (krävs 26). Borde inte ett sådant sto ha bättre blup?

*KL*

Jag förstår inte heller det här med blup mer än att ju högre desto bättre.Diagrammen i det nya sökprogrammet gör det ju väldigt enkelt genom att med färg (grön resp röd) visa om det är bättre eller sämre än ngn slags "normal".

Mitt sto (som fö verkar vara Utrillofri e. Marino-Lansiär-Jovial) har 105 på typ och ligger mellan 105-107 på allt utom skritt där hon har 99 och hoppning där hon har 77 och 76
hoppning total ligger på 76 medan dressyr ligger på 106.
Är detta bra?

Hon har lämnat en avkomma med klass 1 både som föl och 3åring.
Stoet är utbildat St:Georges och har placeringar i alla MSV klasser, hon var själv klass 1 som föl och fick gångartsdiplom som 4-åring.

Jag gillar hästen och föl ska avlas i vilket fall som helst.
Men det skulle vara kul att veta om hennes blup är bra eller inte.

Det andra stoet jag ägde e. Amiral-Ciceron, har ingen blup alls, hon har dock aldrig tävlat, men fått en avkomma efter Stravinsky xx, nu är hon pga skada såld till ridponnyavel.

Senast ändrad:

På tal om blup som slår fel, tror jag att min förra hopphäst är ett ypperligt exempel.

Hon ligger runt 110 på gångarter och 98 på hoppning
111 i dress och 102 i hoppning.

Hon är e. Chirac-Ceylon och jag tävlade henne 135 hoppning och hon skulle gått 140 men hon skadade sig. Hennes gångarter lämnar enbart en önskan om mer och bättre, men enligt blupen borde hon alltså röra sig bra och knappt komma över en bom på marken.

Hon har fö 99 på typ, men fick ofta kommentarer om att hon var snygg (modern ädel typ).

BLUPen säger egentligen ingenting om hästen i sig själv. utan om vad hästen har för avelsvärde. Dvs vad den kan komma tänkas lämna efter sig för gener till nästa generation.

Därför stämmer sällan siffrorna in på individnivå.

Det som är viktigt när man tittar på blupen är medelfelssiffran. Ju högre desto osäkrare prognos.

Är det medelfel du menar då, där har hon 15 på allt utom unghästtest dressyr där det är 14.

Och det bidrar ju till att man som uppfödare blir ännu räddare att använda hingstar som inte fått så mycket ston. Vilket gör att de hingstarna som inte hunnit bevisa att deras avkommor är bra får ännu färre ston, och så blir det en ond cirkel av det hela.

Absolut!

Finns en anledning till varför jag ibland säger "lekstuga" om ASVH.

Jag anser som så-en gång godkänd-alltid godkänd...låt dem bara graderas efter avkommornas resultat...men alltid få en chans att återkomma för att förbättra sitt värde.Att sänka hingstar och sätta dem på C el V om de betäckt ett fåtal ston...är ju rena skämtet.

BLUP...är inte alltid så tillförlitligt som en del tror...det är bara en fingervisning...

Det jag undrade egentligen var väl om min häst har bra blup, hennes dotter har betydligt bättre av vad jag kan utläsa.

Min hästs blup

Hennes dotter, den länkas iofs från min häst men ändå.

Jag ska avla dressyr på henne, så att hon är dålig i hoppning spelar ingen större roll. Fast jag tror inte att hon är så dålig på att hoppa själv, det är bara det att hon aldrig blivit tränad i det.

Jag tänker inte betäcka förrens nästa år och då blir det nog, tack vare tips härifrån, med Blue Horse Silvermoon, eftersom hon bl.a. behöver mer höjd i steget.

Senast ändrad:

Lite OT

Men satt och kollade i min häst släkt och såg att den innhåller en hel del sega ston, Min häst, som numera är 19 år är hur pigg och fräsch som helst, hennes mamma lever fortfarande,vad jag hört och är 31 år, fick sitt sista föl 94. Hennes mamma i sin tur (f. 73) fick sitt sista föl 1998 och min hästs gammelmormor (f. 66) fick sitt sista föl 1991. så jag har nog åtminstone ett par år på mig att avla, om inget hemskt inträffar, för visst ligger åldern delvis i generna?
Tittar man vidare i släkten verkar de flesta stona bli gamla och vara fertila upp till åtminstone 25.

Jag gillar den nya sökfunktionen, även om jag inte har ngn koll på blupen.:banana:

Senast ändrad:

Jag har sett flera fina Artist avkommor som hoppar bra och har bra tävlings attityd, men som du säger är många tyvärr små och inte med den bästa galoppen.

har själv en Cardento - Artist , tyckte det var en spännande kombination.

Nu är han fortfarande rätt liten F-05 i dagsläget ca 161 - 162. men Cardento hästarna brukar ju växa sent.

Han har bra driv i galoppen, men den är rätt markbunden.

Artist verkar slå igenom starkt på de flesta hästar med honom i stammen, på storlek och galopp.

Min har även ärvt modellen en rund sak med mycket spänst som en liten gummi ponny trots Cardento som far :)

Liknande trådar

Avel Blev väldigt glad idag när jag upptäckte att morfadern till mitt sto var det bästa fullblodet för halvblodsavel vi haft i avel i sverige...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka