Jag får inte kläm på blup och de sänkningar som varit??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 5 326
Sv: Jag får inte kläm på blup och de sänkningar som varit??

Fast jag tror att både Niklas och Looping avkommor är relativt lättsålda

Jag forskade ju i det i våras när jag hade båda hingstarna på tapeten, Looping avkommor är på uppgående och intresset är relativt stort i DK för hans avkommor speciellt ston.
Eftersom Niklas har en välkänd om än gammal stam som är mycket meriterad precis som han själv och att avkommorna är kända för hög ridbarhet, kalasbra psyke och är gummibollar i hoppningen så verkade intresset finnas även för Niklas avkommor.

Jag förstår dock fortfarande inte varför man sänker vissa hingstar så länge de får friska avkommor! Om de inte får tillräckligt med avkommor är det ju ingen idé att oroa sig i alla fall.

Nä man kunde ju låta bli att höja dom bara istället :D

Om jag har förstått det hela rätt så beror Cairos säkning en del på att han fanns tillgänglig för spermatransport under sina utlandsår(= i avel)...

Därmed räknas hans avkommor på antal år han funnits tillgänglig - och då har han ju väldigt få avkommor räknat i antal år.

Så , med facit i hand skulle ägarna ej tillgängliggjort honom för semin under de åren , då hade han kanske aldrig blivit sänkt, iallfall inte än.

Men jag håller absolut med - bättre motiveringar ifrån ARN krävs!

Angående värdeminskningen på avkommor efter hingstar som sänks så har jag ett sto e Artist-Marwin som båda sänktes samtidigt. Snacka om att bli värdelös över en natt! Om man tittar på papprena. Men hon har två helsyskon, den ena rekommenderades vidare till bruksprov (men ägaren valde att kastrera för att dottern skulle rida honom) och den andra kvalade till fölriks men dog tyvärr. Klart att jag gärna skulle vilja ha ett helsyskon till. men jag är glad att jag i alla fall har henne som har gröna papper.

Knapplån!
Hingstar kan sänkas för att de inte längre är tillräckligt fertila...
Vet inte hur det var för Artist på den biten.
Bokstaven är ju en vägledning på deras nedärvning...kan de inte få ett sto dräktigt längre så ska de ju inte ha ett A.

Nu är ju jag en av dem som sörjer att Artist sänktes, men man får inte glömma att BLUP ändras hela tiden. Titta inte på hur hans Blup ser ut idag utan hur den såg ut när han sänktes.
Hade AVN väntat på -06 års blup så hade Artist kunnat höjas för då nådde han gränsen.
Men reglerna är sådana att en hingst inte kan gå med AB hur länge som helst. 6 år sedan ska det ske en avkommebedömning o antingen sänkas eller höjas.I vissa fall kan man få förlängt men oftast vet dem efter 6 år hur det ser ut.

O nej...jag är inte för att man har kvar hingstar som inte för aveln framåt. Tycker att blup o bokstavssystemet är det bästa avelsverktyg vi stoägare har idag.

Efter 6 år med AB kan ju hingsten få den värdebokstaven tills vidare, d v s han behöver varken höjas eller sänkas.

Jag tillhör också Artists fanclub men idag ska jag kanske vara glad att mitt sto gick gall med honom eftersom avkomman tappat i värde. Tänk om jag fått ett sto som jag ville ha som mitt nästa avelssto...

Sant sant.
Du som är som ett uppslagsverk...;)
Är mitt sto e Chapman-Hartung-Ceylon Utrillofritt?
Orkar faktiskt inte kolla upp det nu...:smirk:

Om ditt sto är e Chapman som har Chagall som pappa så är hon inte Utrillo-fri då Chagall är e Utrillo.

*kl*

Angående att förlora i värde som sporthäst så tror jag faktiskt inte att det spelar sådär vansinnigt stor roll för exvis en tävlingsryttare i gemen som ändå inte har superkoll på om Artist eller Marwin är sänkta eller ej då de flesta ryttare mest har koll på deras tävlingsresultat.

Ahh, höjden av otur!
Jag hade ju en hingst (e: Artist) som vi sparat som gick tillbaka till sin uppfödare för att visas. Han blev tre det året Artist sänktes..Då återstod tyskland som alternativ då förutsättningarna för ett godkännande här hemma var minimalt med nysänkt far och allt.

Han är idag 1.66-167 i mankhöjd..

Det håller jag med dig om.

Själv tänker jag ju bara ur avelssynpunkt;)

Ja, jag tror faktiskt att just Artist snarare är ett plus om man ska sälja hästen som tävlingsindivid.

Du får väl satsa på att få honom godkänd på prestation! Tycker det är jättesynd att det inte blivit någon hingst e Artist. Och han verkar ju ha sin fanclub här på Buke i alla fall!

Nej, det är nog sant, men precis som Görel så tänker jag ju på aveln. Sparade henne för att ha i avel så småningom. Det kanske blir så i alla fall, återstår att se hur hon utvecklas och fungerar under ryttare.

Absolut. Vilket ytterligare bidrar till att risken för en för liten genpool nog är ganska liten.

Men om du betcker med en hingst som inte är svensk så får väl inte avkomman gröna papper?
Är inte så jätte insatt i avel, men skulle väl inte tycka att det vore jätte roligt att få betala en hel del pengar för ett föl som inte får gröna papper. Borde det inte gå att sammarbeta mer med dom utländska avelsförbunden?

Vad får ett föl efter en tysk hingst t.ex Lancado för färg på sina papper?

Lancado ger gråa papper i ASVH om du grundregisterar hästen/avkomman där.

**KL**
jag har fortfarande inte fattat detta ordentligt med BLUP...
Om jag vann en bunke pengar och samtidigt blev bästis med Jan Brink, hur många avkommor skulle behöva tävlas upp till vilka klasser för att höja tävlingsblup på en utvald hingst? Låt oss säga att han idag ligger på medel i tävlingsblup.. Det kunde vara Nactus till exempel, vars avkommor enligt blup i övrigt är både snygga och rör sig trevligt, men av någon anledning så tävlas inte så många. Bara helt hypotetiskt, jag skrapar inte ens trisslotter ;)
U

Liknande trådar

Avel Blev väldigt glad idag när jag upptäckte att morfadern till mitt sto var det bästa fullblodet för halvblodsavel vi haft i avel i sverige...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka