Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag är ganska övertygad om att Blup bara är en av flera saker som AVN tittar på när de beslutar om sänkning.
88ans främsta avkommor finns väl i fälttävlan och det finns det ingen blup för
Artist tror jag föll på sin storleksnedärvning. -5,5 i mankhöjdsindex är väl inte riktigt vad man önskar. Dessutom har han ett riktigt dåligt galoppindex - 75... Och även galopp behövs ju för att kunna hoppa.
Sen har jag läst någonstans att några enstaka individer av toppklass inte kan väga upp många andra dåliga-mediokra avkommor.
Jag förstår inte varför man nedgraderar en hingst oavsett, om det inte handlar om att han för sjukdomar vidare.
Alla människor är inte elitryttare och vill tävla en häst e Robin Z. Utan många vill ha en allroundhäst med bra temperament man kan göra det mesta med. So what om en hingst inte får tillräckligt med avkommor som visas? Ska hingsten verkligen "straffas" för det? Det kanske är så att de flesta av en sänkt hingsts avkommor passar bäst hos hobbyryttare som vill tävla på lokal nivå. Tillför inte den hingsten någonting då? Den tillför ju uppenbarligen avkommor som funkar för det någon vill ha den till.
Fel ska kasseras, det är uppenbart enligt mig! Men man ska inte sänka hästar bara för att de inte fått en vettig chans att bevisa sig i Sverige. Cairo har ju avkommor utomlands, varför ränkas inte de in?
Men måste det vara så att de för vidare just din talang till nästa generation? Kan det inte räcka med att de får fina avkommor med bra temperament som duger?Finns flertal exempel på hingstar (och ston) som är hur fina och bra presterande som helst själva men som inte för detta vidare till nästa generation.
Men måste det vara så att de för vidare just din talang till nästa generation? Kan det inte räcka med att de får fina avkommor med bra temperament som duger?
Det är ju jättesurt för de som betäckte med tex Artist förra året som detta året när fölet föds kommer att få en avkomma med grå papper!! Nu har de betalat för någonting de inte kommer att få. Vem ska ersätta den förlusten?
Och det bidrar ju till att man som uppfödare blir ännu räddare att använda hingstar som inte fått så mycket ston. Vilket gör att de hingstarna som inte hunnit bevisa att deras avkommor är bra får ännu färre ston, och så blir det en ond cirkel av det hela.
Det innebär i längden att de flesta vill betäcka med samma hingstar och genpoolen blir mindre och mindre. Det är väl mångfald vi vill åt inom aveln??
Jag tror att marknadsföringen är mycket viktig, och vad man ger för villkor för stoägarna. Vissa har ju fattat att visningarna är viktiga för hingstens framtid och ger pengar tillbaka om avkomman visas på 3-års.Alla hingstar får ju lika chans att bevisa att de duger. Vad är det då som gör att vissa hingstar får fler ston? Egna meriter? Mycket och bra reklam? Bra första årgångar? Etc. Eller så kanske de helt enkelt är bättre?