Jag får inte kläm på blup och de sänkningar som varit??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 5 326
Sv: Jag får inte kläm på blup och de sänkningar som varit??

Artist är en hingst som jag tycker mkt om och tycker verkligen det är synd att de sänkte honom

jag är ganska övertygad om att Blup bara är en av flera saker som AVN tittar på när de beslutar om sänkning.
88ans främsta avkommor finns väl i fälttävlan och det finns det ingen blup för

Artist tror jag föll på sin storleksnedärvning. -5,5 i mankhöjdsindex är väl inte riktigt vad man önskar. Dessutom har han ett riktigt dåligt galoppindex - 75... Och även galopp behövs ju för att kunna hoppa.

Sen har jag läst någonstans att några enstaka individer av toppklass inte kan väga upp många andra dåliga-mediokra avkommor.

Så är det: AVN gör en helhetsbedömning av hingstens avkommor, antal avkommor och andel meriterade avkommor plus att de tittar på BLUPen.

Men en mer utförlig motivering skulle säkert vara vettigt, om inte annat för att minska spekulationerna.

Sen får man väl utgå från att hur erfarna och totalt sett opartiska AVN:s medlemmar är så är de bara människor.

Jag förstår inte varför man nedgraderar en hingst oavsett, om det inte handlar om att han för sjukdomar vidare.

Alla människor är inte elitryttare och vill tävla en häst e Robin Z. Utan många vill ha en allroundhäst med bra temperament man kan göra det mesta med. So what om en hingst inte får tillräckligt med avkommor som visas? Ska hingsten verkligen "straffas" för det? Det kanske är så att de flesta av en sänkt hingsts avkommor passar bäst hos hobbyryttare som vill tävla på lokal nivå. Tillför inte den hingsten någonting då? Den tillför ju uppenbarligen avkommor som funkar för det någon vill ha den till.

Fel ska kasseras, det är uppenbart enligt mig! Men man ska inte sänka hästar bara för att de inte fått en vettig chans att bevisa sig i Sverige. Cairo har ju avkommor utomlands, varför ränkas inte de in?

Jag försvarar inte enskilda sänkningar. Men AVN:s uppgift är ju att se till att det finns hingstar som för aveln framåt. Och för det ändamålet har de ju ett avelsmål att tillämpa. De hingstar som sänks är ju de hingstar som inte anses bidra till att avelsmålet uppfylls eller att aveln förs framåt.

Egentligen kan man se sänkning/höljning som en andra del i hingstarnas godkännande. Först visas de som individer på bruksprov och sen utvärderar man om de lämnat något bra efter sig och utvärderar därmed deras gener. Finns flertal exempel på hingstar (och ston) som är hur fina och bra presterande som helst själva men som inte för detta vidare till nästa generation.

Finns flertal exempel på hingstar (och ston) som är hur fina och bra presterande som helst själva men som inte för detta vidare till nästa generation.
Men måste det vara så att de för vidare just din talang till nästa generation? Kan det inte räcka med att de får fina avkommor med bra temperament som duger?

Det är ju jättesurt för de som betäckte med tex Artist förra året som detta året när fölet föds kommer att få en avkomma med grå papper!! Nu har de betalat för någonting de inte kommer att få. Vem ska ersätta den förlusten?

Fast så går det inte till. Är hingsten godkänd när avkomman tillverkas får den gröna papper.

Ok. Men uppfödaren kommer ju ändå inte att få samma pengar för avkomman som de hade fått om hingsten varit godkänd "på riktigt".

Väntar man tills nästa år blir ju avkommorna av den hingsten billigare. Visst, man får grå papper, men vad gör det om man inte köper ett sto för avel? Det är ju samma gener och det är ju de man vill åt.

Förra året kostade Cairo ca 12.000:- inkl moms, vilket är betydligt mer än de 500:- språng och 2500:- den 1 oktober som han kostar detta året.

Om hingstarna ändå inte får tillräckligt med avkommor spelar det väl ändå ingen roll. Det är väl inte de hingstarna som inte betäcker så många som man vill åt, utan de som betäcker många men där avkommorna inte alls blir bra!

Det är sant att avkomman sjunker i värde även fast den får gröna papper.

Och det bidrar ju till att man som uppfödare blir ännu räddare att använda hingstar som inte fått så mycket ston. Vilket gör att de hingstarna som inte hunnit bevisa att deras avkommor är bra får ännu färre ston, och så blir det en ond cirkel av det hela.

Det innebär i längden att de flesta vill betäcka med samma hingstar och genpoolen blir mindre och mindre. Det är väl mångfald vi vill åt inom aveln??

Jag tänker precis som du.

Vissa hingstar vågar man inte chansa på att använda med risk för att avkomman sjunker rejält i värde redan innan den fötts.

Dessutom kan man inte skaffa sig avelsston efter idag verksamma hingstar som inte är elit eftersom deras fäder riskeras att sänkas och därmed sänka värdet på stoets avkommor.

Men varför finns ett sådant här system då? Det bidrar ju inte alls till att aveln blir så bra som möjligt, utan till att aveln blir begränsad och feg.

Men måste det vara så att de för vidare just din talang till nästa generation? Kan det inte räcka med att de får fina avkommor med bra temperament som duger?

Det är ju jättesurt för de som betäckte med tex Artist förra året som detta året när fölet föds kommer att få en avkomma med grå papper!! Nu har de betalat för någonting de inte kommer att få. Vem ska ersätta den förlusten?

Avelsmålet är ju inte "avkommor som duger". Och om de hade fina avkommor med bra temperament så hade de förmodligen inte sänkts.

Och det bidrar ju till att man som uppfödare blir ännu räddare att använda hingstar som inte fått så mycket ston. Vilket gör att de hingstarna som inte hunnit bevisa att deras avkommor är bra får ännu färre ston, och så blir det en ond cirkel av det hela.

Det innebär i längden att de flesta vill betäcka med samma hingstar och genpoolen blir mindre och mindre. Det är väl mångfald vi vill åt inom aveln??

Fast det finns idag ganska många hingstar som används. Så jag tror att inavelsrisken är ganska liten inom SWB.

Alla hingstar får ju lika chans att bevisa att de duger. Vad är det då som gör att vissa hingstar får fler ston? Egna meriter? Mycket och bra reklam? Bra första årgångar? Etc. Eller så kanske de helt enkelt är bättre?

Fast avelsmålet måste ju vara att få fram så många bra avkommor som möjligt från en så stor genpool som möjligt. Genom att nedgradera vissa hingstar så inskränker man genpoolen, eftersom många inte vågar betäcka med hingstar, inte vågar köpa avelsston som inte är elitpremerade, inte vågar köpa avkommor etc.

Det bidrar till att aveln blir ensidig! Och aveln idag är ensidig i Sverige. I Sverige där det finns så mycket hästar och så mycket hästägare, finns det faktiskt ett fåtal hingstar. Varför?
Tittar man bara här på Buke så är det samma 20-talet hingstar som rekommenderas till alla sorters ston. Så ska det inte vara! Det borde vara så att de riktigt hingst- och stamkunniga här inne på Avel lätt skulle nämna 100 st hingstar som de skulle tänka sig att betäcka med om de hade ett sto som passade!!

Nu är det ju så att sto och hingst kanske inte blir speciellt matchade eftersom det inte finns tillräckligt med hingstar att välja mellan. Så man avlar på det som man tycker passar bäst och man gör en kompromiss, vilket gör att avkommorna inte alls blir så bra som de kunnat bli! Och så är den onda cirkeln igång igen!

Försök hitta ett sto i Sverige utan Utrillo tex. Ska det verkligen vara så??

Senast ändrad:

Jag håller inte riktigt med. Tittar man på t ex treårstestens fadershingstar sen det infördes så finns det över 500 hingstar representerade, samma sak om man tittar på fölbesiktningens faderhingstar, närmare 350 olika.

Så vad som diskuteras och vad som sedan används kanske inte är riktigt samma sak?

jag håller med om vad du skriver, samtidigt tror jag att det är svårt att ha koll på hur 100 hingstar nedärver sig med olika ston av olika stammar. Att kunna hingstkatalogen utantill är annars en sysselsättning många av oss arbetar på ;). Sedan blir det ju lätt att man kommer till att rekommendera sina egna favoriter, just för att deras typ, temperament eller vad det kan vara, tilltalar just mig. Behöver ju inte vara så att det är det den som har stoet uppskattar. Svårt att tipsa om hingstar faktiskt ;)
Givetvis så får man se en hel del hästar om man är ute på så många happenings som möjligt, men tyvärr finns det en del hingstar som inte används så mycklet där det kan vara svårare att springa på avkommor. Fölvisningar tycker juag är bra eftersom man får se stoet med, men det säger inte så mycket om hur ridbarheten är ;)
U

Kan bara inte låta bli att säga att mitt sto inte har Utrillo i sig, hon ha inte Humanist eller Largo heller;)

För mig är det givetvis en fördel då jag har större mängd hingstar att välja mellan.

Alla hingstar får ju lika chans att bevisa att de duger. Vad är det då som gör att vissa hingstar får fler ston? Egna meriter? Mycket och bra reklam? Bra första årgångar? Etc. Eller så kanske de helt enkelt är bättre?
Jag tror att marknadsföringen är mycket viktig, och vad man ger för villkor för stoägarna. Vissa har ju fattat att visningarna är viktiga för hingstens framtid och ger pengar tillbaka om avkomman visas på 3-års.

Ärligt talat så tycker jag att hingstägarna i Sverige är mycket dåliga på att promota sina hästar. I år är första gången jag betäcker i Sverige och jag har verkligen fått använda alla mina resurser för att få fram vilka hingstar som finns. Och nästan varje dag hittar jag någon ny.

Men, jag kommer säkert använda en poppis-hingst till slut för att jag inte vågar använda någonting annat. Jag vill få min avkomma såld! Det är det som är så synd.

Delvis knapplån...

Utrillo ligger väl idag i alla något eller ett par led bort på de flesta hästar. Och är snarare en spegling av att det kanske "var sämre förr". Att det idag faktiskt finns FLER hingstar som används än tidigare.

Fast förr är ett väldigt stort begrepp. Förr fanns det ingen seminering, så man åkte till hingsten. Idag kan vi välja hingstar från Tyskland eller USA om vi vill, det kunde vi inte förr. Då tog man den bästa hingsten som stod inom köravstånd.

Dessutom så har vi börjat importera mycket fler hästar!!

Absolut. Vilket ytterligare bidrar till att risken för en för liten genpool nog är ganska liten.

Liknande trådar

Avel Blev väldigt glad idag när jag upptäckte att morfadern till mitt sto var det bästa fullblodet för halvblodsavel vi haft i avel i sverige...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka