Jag får inte kläm på blup och de sänkningar som varit??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fenestra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 5 326

Fenestra

Trådstartare
Varför har denna hingst kvar sitt A om hingstar som Artist, Cairo mfl blivit sänkta eller satta på vänt?

Eighty Eight Keys xx dressyr 107 hopp 68

Någon som är duktig som kan förklara? Jag försöker få grepp om det men lyckas inte:confused:

Sv: Jag får inte kläm på blup och de sänkningar som varit??

Jag vet inte riktigt heller men avkommornas resultat spelar ju viss roll väl?

Han har ju ett antal avkommor som tävlar högt.
Artist och Cairos avkommor har ju tyvärr inte avkommor som visat så mycket så vitt jag vet.

Att hingstarna blir sänkta är ju bla för att avkommorna inte presterar och är så bra så att hingsten hjälper till att föra aveln framåt.

Han finns ju i Flyinges regi!
vad har han för framgångsrika avkommor? I denna delen av riket sverige har vi i allafall aldrig sett någon.

Fast Artist har ju åtminstone varit hos Flyinge, fast han kanske inte var det när han sänktes?

Några avkommor med reslutat e: 88an
Keymaster gått bra i bla OS och VM i FT
Cherubieon 2a i BT för 6 åringar dressyr
Keys Creole placerad INT I dressyr
Charmidor går Svår B dressyr
Olivia 2a i BT för 6åringar samt guld i NM fälttävlan
Drusillas Delight 2a i BT för 5åringar i FT
Silber Key xx vann BT för 6 åringar i FT
Lupin 8a i BT för 6åringar i FT (samma år som Silber Key xx vann)
Lupin var även 3a i Falterbo Hunting och har placeringar i **

Sen har han en d-ponny som under Hannes Melin tagit NM och SM guld i Ft samt EM-silver. Ihop med Hannes lilla syster har samma häst tagit individuellt SM silver och lag-brons.

Dessutom har han en godkänd hingst.

Ganska hyfsade avkomme resultat tycker jag...

Artist var inte hos Flyinge när han blev sänkt.. Jag tänker endast på vad det har för blup.
vet att 88:an har lämnat en hel del bra. Men har inte även Pomme Royal lämnat godkänd hingst bla?? Nu är jag inte helt hundra men har för mig att det finns ngn sänkt hingst som har godkänd son bla..

Jag tycker bara att det är konstigt att en a-prem hingst kan ha så dåligt blup.. jag får liksom inte riktgit ihop det:o

Pomme Royal är far till Poet som i år står hos Stuteri Lindevik.

Sen har han en d-ponny som under Hannes Melin tagit NM och SM guld i Ft samt EM-silver. Ihop med Hannes lilla syster har samma häst tagit individuellt SM silver och lag-brons.

Synd att inte ponnyakommor/korsningar räknas hingstan till godo...:angel: Det är i och för sig självkart att de inte får vara med i avkommebedömningen, då dessa avkommor inte motsvarar ASVH's avelsmål, men Artist har också lämnat många mycket trevliga tävlingsponnyer, bl a Smulans Pajas som tillhör en framgångsrik syskonskara undan russ-stoet Smulan 2744 ue.Kvickman 223.

Även Lipton som sänktes har en mycket framgångsrik ponny-dotter, Miclas Courtney Love f.99 u.Silverlea Busy Lizzie (New Forest), som tog brons vid inomhus-SM i hoppning 2006.

Hlsn Helena

Intressant att de är så pass många ponnyer med halvblods pappor som är så framgångsrika!

Att de inte räknas med i BLUPen visste jag men nu ansåg Kioskansvarig att 88an inte hade några framgångsrika avkommor så då var jag tvungen att påpeka att detta inte alls stämmer så då slank ponnyn med :D

Synd att inte ponnyakommor/korsningar räknas hingstan till godo...:angel: Det är i och för sig självkart att de inte får vara med i avkommebedömningen, då dessa avkommor inte motsvarar ASVH's avelsmål, men Artist har också lämnat många mycket trevliga tävlingsponnyer, bl a Smulans Pajas som tillhör en framgångsrik syskonskara undan russ-stoet Smulan 2744 ue.Kvickman 223.

Även Lipton som sänktes har en mycket framgångsrik ponny-dotter, Miclas Courtney Love f.99 u.Silverlea Busy Lizzie (New Forest), som tog brons vid inomhus-SM i hoppning 2006.

Hlsn Helena

Håller med dig... Förr var det ganska vanligt att mindre halvblodshingstar fördes till ponnyston... Ta bara individer som Urbino, sonen Callghan och gamla Ben Hur på Gotland... osv osv,,,

jag är ganska övertygad om att Blup bara är en av flera saker som AVN tittar på när de beslutar om sänkning.
88ans främsta avkommor finns väl i fälttävlan och det finns det ingen blup för

Artist tror jag föll på sin storleksnedärvning. -5,5 i mankhöjdsindex är väl inte riktigt vad man önskar. Dessutom har han ett riktigt dåligt galoppindex - 75... Och även galopp behövs ju för att kunna hoppa.

Sen har jag läst någonstans att några enstaka individer av toppklass inte kan väga upp många andra dåliga-mediokra avkommor.

88ans främsta avkommor finns väl i fälttävlan och det finns det ingen blup för.

Nej och eftersom det inte finns det så måste väl AVN väga in alla andra faktorer än just BLUP, för annars borde ju 88an sänkts för länge sen rent logiskt sett.

Sen har jag läst någonstans att några enstaka individer av toppklass inte kan väga upp många andra dåliga-mediokra avkommor.

Visst måste det vara så, även om världens bästa hingst inom sin gren används och det enbart/till största delen ger mediokra hästar och inga individer som för aveln framåt så ska ju en sådan hingst sänkas eftersom den förärver sig dåligt.
Men sen är det ju å andra sidan tvärt om, även en hingst som är lite medioker själv kan ju nedärva sig lysande..
Nu ser vi väl inte detta senariot så ofta eftersom dessa mediokra hingstar inte släpps igenom men vi har ju stona, det finns väl hyfsat många halvdanna ston som gett enormt bra avkommor ändå.

Jag förstår inte varför man nedgraderar en hingst oavsett, om det inte handlar om att han för sjukdomar vidare.

Alla människor är inte elitryttare och vill tävla en häst e Robin Z. Utan många vill ha en allroundhäst med bra temperament man kan göra det mesta med. So what om en hingst inte får tillräckligt med avkommor som visas? Ska hingsten verkligen "straffas" för det? Det kanske är så att de flesta av en sänkt hingsts avkommor passar bäst hos hobbyryttare som vill tävla på lokal nivå. Tillför inte den hingsten någonting då? Den tillför ju uppenbarligen avkommor som funkar för det någon vill ha den till.

Sen kan man alltid dra diskussionen att medelmåttor kommer även ur de bästa hingstarna och det är sant. Men tar vi tex Cairo som exempel så handlar det främst om att han inte fått tillräckligt med avkommor. Om han bara får ett fåtal ston varje år, varför då ens bry sig om att sänka honom? Då är det ju ingen större skada skedd liksom.

Fel ska kasseras, det är uppenbart enligt mig! Men man ska inte sänka hästar bara för att de inte fått en vettig chans att bevisa sig i Sverige. Cairo har ju avkommor utomlands, varför ränkas inte de in?

Några avkommors resultat e Artist:

Carista 2:a BT hoppning, plac 1.50
Numerette 1:a BT fälttävlan, plac sv fälttävlan, 1:a junior
SM
Herta 6:a + 2:a BT fälttävlan
Artiq segrar 1.60
Caprice plac 1.50 exp Irland
Phoenix plac msv hopp + msv fälttävlan
Herta plac msv dressyr+sv fälttävlan

Avkommor i msv hopp: Cittra, Martis, Akrobat, Tristan, Tyko, mfl

Detta är ett axplock, orkade inte gå igenom hela listan. 88.an har 296 listade avkommor varav 44 tävlade, Artist har 269 avkommor varav 96 tävlade.
Förra året hade Artist 115 i Blup vilket är gränsen för A-premiering. Även Artist har bidragit positivt till ponnyaveln.

Kanske vore det på sin plats att AVN motiverar sina höjningar/sänkningar tydligare för allmänheten?

Kanske vore det på sin plats att AVN motiverar sina höjningar/sänkningar tydligare för allmänheten?
Det tycker jag är en bra idé. Även de som inte är speciellt insatta ska kunna förstå varför, utan att veta en massa bakgrundsfakta!

Jag har heller aldrig förstått varför Artist sänktes och skulle se fram emot ordentlig fakta kring beslutet!

Cairos utländska avkommor räknas inte in liksom Artists ponnyavkommor vilket ju inte ger en korrekt bild av hingstens förvärvning.

Cairos utländska avkommor räknas inte in liksom Artists ponnyavkommor vilket ju inte ger en korrekt bild av hingstens förvärvning.
Men varför räknas de inte in? Det ger ju inte en verklig bild annars!

Kan man du inte lägga det ansvaret på hingstägaren? Vill de att de utländska avkommorna skall ingå i BLUP så måste de skicka in en lista på alla. Hingstägaren torde ju veta hur många ston tex Cairo har betäckt i Australien och vad det blev av avkommorna.

Liknande trådar

Avel Blev väldigt glad idag när jag upptäckte att morfadern till mitt sto var det bästa fullblodet för halvblodsavel vi haft i avel i sverige...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka