Jag eller hästen måste flytta

Dreamer

Trådstartare
Nu är goda råd dyra. Jag måste bestämma mig denna vecka om jag ska säga upp min boxplats eller inte.

Jag har hittat bete, så juni - september är fixat. Om jag inte ska behålla min stallplats så är det dumt att betala kallhyran där under sommaren då jag inte kommer använda den.

Det som är bra med nuvarande stall är gemenskapen, ridterrängen, att det finns ridhus, stoooora hagar, och att min tös trivs bra med hästkompisarna (hon har rätt svårt, antagligen pga sin färg och sin ras, att komma in i "gänget").
Det som är negativt är att det är långt för mig att köra, och att sommarmånaderna är outhärdliga pga alla knotten som praktiskt taget äter upp hästarna. :crazy:
Och framförallt känner jag att jag toksaknar min häst när jag bara kan vara med henne 2-3 timmar/gång 4-5 dagar i veckan. Jag vill ha henne nära mig!

De nya stallen jag har tittat på ligger närmare mig, och här funkar det bra under sommarmånaderna då här inte är några knott el flugor pga att det blåser hårt mest hela tiden.
Men på vintern..? :crazy: Så kommer det inte att bli så kul, utan ridvägar, och med den ständiga blåsten.
Dessutom måste hästen hitta nya kompisar, och frågan är om jag egentligen tjänar så mycket tid på att flytta henne hit, för även om det är närmare så innebär det här att jag måste ta mig igenom hela stan först (jag bor i nordöstra malmö och stallen ligger sydväst om).

Jag kan tänka mig att flytta men har inga ekonomiska resurser, ett vanligt heltidskneg med en vanlig inkomst, så att köpa hästgård är ju inte att tänka på även om det är drömmen...

Så - snälla ge mig lite råd! Jag KAN inte bestämma mig. Jag ligger sömnlös pga detta om nätterna :p

Sv: Jag eller hästen måste flytta

Och så undrar jag om Landrover är bra bilar?
Funderar på att om jag flyttar, så ska jag samtidigt ta ett billån isf och köpa en lite större bil, helst en liten "stadsjeep". Det räcker för en häst, med något lätt, nedtypat släp. Landrover har en modell som jag är lite sugen på, och den var inte så dyr i inköp (begagnat)

Finns det ingen möjlighet att flytta närmare hästen? Det kanske finns något att hyra? Det tycker jag låter som det bästa alternativet, och så kanske leta upp ett bete med mindre knott på sommaren? Fast så är det ju inåt landet, man får djuren på köpet.... :crazy: Det finns rätt bra knottmedel, och är det riktigt jäkligt får man ta in dem några timmar mitt på dan. Det är svårt att hitta bra stall, och ditt låter ju toppen!

Ja, det är ett av alternativen. Men det är nog rätt svårt att få tag i lgh i området däromkring...

Jag skulle helt klart stått kvar.. Ifall hästen trivs där och brukar ha det svårt i andra flockar.. Sen verkade ju ridmöjligheterna vara mycket bnättre på gamla stället med bra ridterräng och ridhus.. sen har du ju gemenskapen som du trivs med.. Självklart ska du stå kvar tycker jag! :banana: :banana:

Jag har 4 mil till ena hästen (medryttarhästen) och 8 mil till vår egen! Visst är det jobbigt men det funkar! Jag tycker i ju för sig at det är skönt att köra långt och lyssna på musik högt i bilen.. Men avståndet tycke rjag är detminsta problemet egentligen.. Tänkom du inte trivs på nya stället och inte din häst heller..
En kompis till mig i stallet tyckte hon hade för långt till stallet.. (4 mil) och hon flyttade till ett närmre stall (som desutom hade ridhus och grejjer) men efter bara några dagar ångrade hon sig kraftigt och som tur var fanns hennes gamla boxplats kvar så hon fick komma tillbaka..

Hur långt har du föresten? (Kom på att du kanske har jättelångt och inte ens har bl... :crazy: )

ok, inte så långt som du - ca 3 mil. Och som sagt, det funkar - men jag vill kunna se / träffa henne oftare.... Det skulle vara möjligt att bara sticka till stallet för att klappa om henne / ge henne en morot, eller gå ut och gå en promenad innan man sticker till jobbet... typ.

Om du byter stall så kan du väl hyra in dig i ett ridhus på vintermånaderna och sen är det ju bara att lasta och köra iväg!! Nej men det är klart att det är skönare att ha hästen närmre dels för ekonomin och om man behöver komma dit snabbt någondag.

jag tror så här (efter att ha stått i två värdelösa stall) att det som gör det roligt att öht ha häst är att det inte är konstanta problem, konflikter eller övrigt brevid. Alltså hästen i sej är ju underbar, men man blir så psykiskt urlakad av att
1) Alltid rida på små tråkiga skitvägar
2) Hästen är mobbad i hagen
3) konflikter med stallägaren...
Att det till slut känns som ett måste att åka ut till sin häst.
Hittade jag ett stall jag trivdes i så uppenbart som du skulle jag stanna kvar. Särskilt som att hästen trivs bra där (vilket din verkar göra). Jag har haft 7-8 mils resväg tur och retur/dag i 6 år... det gör inte mej någonting (okej, jobbigt på vintern när det e mörkt och oplogat där i skogen...). Men hade stallet vart underbart hade jag garanterat stått kvar.

ok, du har en stark poäng!! Jag stannar nog kvar. Och försöker hitta boende i närheten där istället.

Jag hade definitivt stannat. Ett bra stall är värt så mycket!
Gemenskapen och trivseln för både dig och hästen väger tungt.

Ja, det lutar åt att stanna kvar trots allt och försöka hitta boende där. Frågan är om man klarar det som stadsmänniska - jag har bott i storstad i hela mitt liv ju!

Men det ÄR mycket svårare att hitta ett bra stall än ett bra boende.
Så för att inte skaffa dig ångest för att hästen inte har det bra, så är det nog du och inte hästen som bör flytta.

Jag har 3,7 enkel resa till stallet.....så jag tycker du gott kan stå kvar.

De flesta i vårt stall har över 2,5 mil att åka!

Jag har 20m till stallet och 4,7mil till jobbet.
Det är skönt att bo nära hästarna.
Särskilt på helgerna.

Och jag slipper allt jobb det innebär att bo på en gård:)

jag hade också kunnat tänka mig att ha längre till jobbet men nära till hästen - just att kunna sköta allt själv med insläpp och utsläpp och att kunna klappa pållen BÅDE på morgonen och på kvällen.
Så ja, det blir nog jag som flyttar.
Jag tycker det är roligt att bygga grejer och hålla på med hus, mm, så det är definitivt inget hinder, hinder är däremot lite grann det ekonomiska, och faktumet att jag aldrig bott utanför en storstad.

twinstar skrev:
Och jag slipper allt jobb det innebär att bo på en gård:)
Man måste inte ta det jobbet själv, bara för att man bor nära hästen.
Man kan hyra både bostad och stallplats så att "någon annan" tar det jobbet.
Och så kan man ha bara fördelarna av närheten.

Att jämföra en häst och ett "normalt" boende med det utflippade som jag sysslar med, med 10 hästar och en uppfödning.
Det är ju litet snett så att säga.

Tänk dig som Houdinie som hyr en stuga av mig.
Om hon också hyrde en box här, så skulle hon ha ett bekvämt liv nära stallet. Nu så är mitt stall redan överfullt, men det finns stall med lediga boxar på 1,5km, 4km, 4,5km och 3km avstånd från mig.
Allt ifrån budgetvariant, 650:- i kallhyra med fordingar, och värsta lyxvarianten med 20x60 ridhus. (Där Hästkraft spelades in)
Så det är inte bara svart eller vitt av typen bekvämt i stan och stort jobb på landet.
Man kan ha det bekvämt OCH nära på landet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 381
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 180
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Behöver ventilera med hästfolk och hoppas på konstruktiva diskussioner. Köpte en häst förra sommaren (islandshäst) som har flyttat två...
Svar
8
· Visningar
2 849
Hästhantering har hamnat i en jobbig situation. Igår kom info att stallet måste tömmas mer eller mindre omedelbart, 15 hästar söker nytt stall, inte...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama