Jag borde skaffa...

Totola

Trådstartare
...plastskor att limma fast på kusen :p eller bli tillsammans med en hovslagare. (kanske borde ligga på hästvård eller liknande men egentligen tänkte jag bara skriva av mej lite)

Blir så less nu för jag har knappt kunnat rida hela sommaren. Först åkte jag iväg en vecka när hästarna ändå stod på bete. Kommer hem och det visar sej att hästen är halt. Ändå tittas hästarna till varje dag. ??? Tänker jag. Hästen har tappat en sko. Pank som jag är efter semestern får jag så lov att vänta några dagar till med att slå på skon och under tiden hinner han tappa en till. Hältan(som var lindrig) berodde på att hästen är plattfot och blir öm av att gå barfota.
hästen skos om, det går några veckor sedan åker jag iväg igen bara över en helg. Kommer hem - hästen har tappat en sko :crazy: och självklart blir ha stel och j*vlig av det och lite oren. Eftersom det var ganska nyligen han skoddes ville jag inte lägga ut pengar på hovslagare, därför ringer jag min kära pappa som kan slå på tappskor. Som självklart inte har tid att komma på en gång :smirk: utan det tar några dagar till.
När han väl kommer och slår på skon tittar han samtidigt igenom hästen och konstaterar att han är öm i ena böjsenan och även i ett bakben. Antingen av att ha gått ojämnt för mycket (tappskorna :p) eller så överansträngde han sej en dag när han toksprang i hagen. Så jag blev rådd att ta det lugnt den närmaste tiden :p

Ungefär en vecka senare är det dags igen - en framsko är borta. Även denna gång har jag ont om pengar eftersom det är nån vecka innan löning. Och farsgubben är bortrest. Blää!!! :cry: Så nu kan jag inte rida igen. Man känner sej som en djurplågare när man ska leda hästen över vägen för att låta honom beta. Även fast det egentligen inte är så farligt med en tappsko.

Så - enda alternativet är att själv kunna limma på skorna? ;)

Sv: Jag borde skaffa...

Jag känner igen det där!!! Tro mig... Mitt sto tappade fem skor förra veckan!! Vi fick ta ut hovslagaren 3 ggr på samma vecka :crazy: Och då ska tilläggas att hästen blev nyskodd efter första gången. :eek: Hon har ena riktiga krångenhovar, går sönder direkt hon tappar en sko, hon blir jättehalt och tvingas till boxvila tills skon kommer på igen. Det har heller inget med hovslagaren att göra, utan hon har helt enkelt fruktansvärd hovkvalitet, och det finns knappt något att sätta dit skorna i längre:S Vi har fått fylla i med plastic padding i det trasiga för att de lättare ska sitta kvar, och så har vi börjat med biotin igen. Körde med biotin för några år sen och efter ett halvår var det stor skillnad! Men nu var det alltså dax på nytt! Har även köpt vegetabilisk olja att pensla på hovarna regelbundet för att bevara fukten. Har även prövat med vatteboots, så jag vet hur det är. Usch, tycker så synd om dig med!

Välkommen i klubben

Min älskling SLÄNGER av sig skor till höger och vänster.. han leker hej villt i hagen så de far åt helvete :( bokstavligen.. På en månad efter han blev helt omskodd har vi skott tre tappskor och nu har en lossnat igen..

Och han blir så öm och eländig :(

Blä :p Men seriöst - om man inte har en hovslagare med tappskogaranti eller vad det kallas - har man verkligen råd att ta ut hovis 2 gånger per månad??
Min stackars pappa orkar ju inte orka ut varje gång, han bor ändå i en annan stad :crazy:

Det är ju egentligen inte för ridningens skull, då kan man ju ha boots. Men resten eftersom kusen blir stel av att gå så flera dagar i hagen.

A-ja, ska ringa till pappsen, han kommer hem imorgon. Vanligtvis har jag som regel att om en sko har lossnat ska den på senast 2 dagar efter så nu känner jag mej jättedum som inte kunnat hålla det :p
Kanske ska gifta mej med en miljonär som också är hovslagare? :D

Jag vet tyvärr också hur det är.... fast min "slänga-av-sig-sko-häst" har faktiskt börjat skärpa sig nu.... skööönt :p ;)

Gissa vad som hänt när jag kom ut i hagen i eftermiddags? Jo, min polla hade dragit av sig en sko, igen :eek: Stackarn får boxvila till hovis kommer, har inte fått tag på någon än då min vanliga är tillfälligt sjukskriven.. Jag vet inte hur mkt min stackars häst stått inne senaste veckorna!

vdb skrev:
Är du snygg då? :rofl: :rofl: :rofl: :love:
Hehe.....(uttråkad idag...)
:rofl:
Ha ha !vissa tappskor har hästägaren alltså dragit av själv för att få en "anledning" att ringa hovis flera ggr i veckan!! ;)

Hundtricket har man ju hört talas om ,men tappskotricket?? :o :idea:

Tur man är kvinnlig hovis och slipper onödiga tappskor! :angel:

:rofl:

Haha nja, vet inte om jag kan svara på det själv, men inte ful iaf :p så om du känner någon manlig hovis så ;) som är trevlig och ser bra ut givetvis.. :D

maria_b skrev:
Gissa vad som hänt när jag kom ut i hagen i eftermiddags? Jo, min polla hade dragit av sig en sko, igen :eek: Stackarn får boxvila till hovis kommer, har inte fått tag på någon än då min vanliga är tillfälligt sjukskriven.. Jag vet inte hur mkt min stackars häst stått inne senaste veckorna!

:eek: min kuse skulle nog bli jätteledsen om han fick boxvila! Särskilt som han gått på lösdrift mer eller mindre hela sommaren och även i vintras.. Sen så är ju problemet att han blir stel av att ha tappat skor (fick ta ut veterinären en gång och få antiinflammatoriskt när det gått för långt) så skulle han stå stilla i en box vete tusan om han skulle kunna gå sen :crazy:

skaffa en tappsko eller vad de heter :) En sko du sätter på hoven där en sko trillat av :) ! ser ut som en sandal eller nått hehe :) En bekant har sån då hennes häst ömmar direkt och blir stel av tappsko och funkar att ha på hästen så den kan gå i hage som vanligt och slippa stå.

Funderar på sån själv.
*inte sätta nisseman i vila!*
vem fan skor din häst? :p min hovis hade problem att tom få AV skorna när han skulle skos om :D

Boaboots och sånt är ju mest till för att ha när man rider, så pallar hästen inte att gå barfota i hagen är det illa. Har man dom 24 timmar om dygnet blir det lätt skav och nisse verkar lätt få skav tycker jag.

Haha en sjuk grej är att stallägaren kan "prata" med hästar och skulle fråga hagkompisen om han ville ha behandling (ET/massage eller liknande) eftersom han inte kommer så bra överens med Equiterapueften som brukade behandla honom så ville hon inte ta ut honom i onödan. Hästen svarar nåt i stil med "Behandling? Men jag är inte sjuk." så går hon förbi Nisse som börjar "prata" med henne (jag hade precis satt på en Boa Boots där han tappat skon och blivit öm i hoven) som säger: "Det är synd om mej, jag är sjuk!" fast han menade att han hade "bandage" på foten så det var synd om honom förklarade hon sen :D

wingil: sen jag fick honom (redan förra sommaren alltså) så har han tappat skor ibland på sommaren men inte på vintern. Troligen för att det är lerigare på sommaren än på vintern när det är is och snö. Första gången i sommar var det mitt fel för det hade gått för länge mellan skoningarna, men sen vet jag inte varför. Han har helt ok hovväggar men dom flisas upp när han väl har tappat skon och då är det såklart svårare att få sömmen att fästa. Hittills har det iaf till 90% varit framskor som lossnat :p

Den första hovslagaren hade jag BARA för att det var hovslagarbrist och jag ville sko honom ofta för säkerhets skull. Han var inge vidare och dissades efter 2 skoningar (jag vägrade låta honom sko bak för han sömstack då och då och Nisse blir så känslig om sina bakfötter) Sen blev det en duktig kille som har bra hand med hästar och är väldigt sympatisk och iaf så anpassar han skoningen bra till hästen. Nu har jag en som mest brukar sko travhästar som också har väldigt bra hand om hästar, Nisse stod och sov typ hela skoningen. Han skor helt ok, häruppe kan man inte vara så kräsen för det är svårt att få tag på nån som både är sympatisk, har bra hand med hästar och som skor riktigt bra.

Har hittat något alldeles underbart!!!

Det är som boots fast i filt och med två läderremmar, en som man spänner så att den inte kan åka över kotan och en så att den ligger lagom tight runt hoven.
Tack vare att det är filt (ca 1 cm tjock) får man dessutom fuktning av hovarna om man blöter den! och de riskerar inte skav i karleden av blöt sand/lera eftersom remmen sitter mkt lösare än vanliga boots.

Hittade den på Biderm..s (har faktiskt inte sett den någon annanstans).

Köpte den för att min häst kliver på den smala kanten som hovis lägger skon utanför hoven samt på traktbitarna och drog av sig skon efter någon enstaka dag och det var INTE hovis fel. Hon är oxå plattfot och blir hovöm OCH får hovbölder.

Du får byta till vår hovis! Han har tappskogaranti och slänger på tappskor gratis om det skulle vara så att de far av inom.. 6 veckor tror jag det var :) :idea:
Nu tror jag att jag ska ta och ringa din hästpraterska ;) :idea:

Saken är att hästpratare behövs inte på nisse ;) det är ALLTID synd om honom på nått vis :) haha.. en uppmärksamhetskrävande liten filur..
Hoppas du hittar nån hovslagare som limmar fast skorna åt dig :p

Jag skulle skaffa flap-sulor, fråga din hovslagare. Eller så får väl farsgubben lära dig att slå på skor alt. sätta på barfotaboots i hagen tills du får på skon igen för att han ska slippa bli halt.
Det är inte roligt för den som ska försöka sömma när det är helt trasigt. Flappisar funkar fint om det är fram hästen trampar av sig (det är det ju oftast).
Lycka till med raggning av hovslagare!

Mvh/Somi, (vars häst aldrig trampat av sig en sko under de senaste 1½ åren. Aldrig får jag nytta av tappsko-kompetensen heller!)

JAg hade samma problem förr... FAst peppar peppar har han inte tappat en enda sko på säkert 2 år... himmel!!! Älskar min nuvarande hovslagare....
Men hästen har numera ett mkt bra foder som innehåller biotin och torrjäst. JAg tror att det har hjälpt men jag vet inte vetenskapligt.
Han har stått med boots (ofta blöta) dygnet runt i säkert 2 år- även i boxen! Fast i sommar har han sluppit- och skorna sitter kvar!
Så mkt mer har jag inte gjort för att bättra hovarna så nu forstätter jag med att berätta om tiden med tappskorna... suck...
JAg förstår dig verkligen, man kunde ju inte ens veta vilken dag man kunde rida. Hästdjävlen skrattade ju åt mig när han kom linkande i hagen... Spika spika hela tiden... Stackarn hade inga hovar kvar till slut. Provade allt. Inte nog med att han tappade skon och var öm, han fläkte ju hovarna hela tiden i hagen...
I semestertider är det allra värst. Min hovis kom inte ut fast jag sa att han skulle få 500:- för en tappsko... Då fick han gå utan i en vecka och på bara några dagar stabiliserade han sig och hoven fläkte inte mer... Jag filade lite försiktigt så att han inte skulle gå sönder med de största sprickorna.
Det bästa hjälpmedlet jag haft är Daviebootsen, ett reservhjul som inte sitter mer än på halva hoven. Mkt bra när han ömmade- fast han slet ju av den tills jag kom på lösningen. 2 varv med equiewrap (självklistrande bandage) och den sitter som berget!!!
JAg vet inte om detta är en bra dygnet runt lösning. Skulle tro att hoven blir sunktig då den inte andas. Kanske kan ha den på dagarna och ett tjockt lager spån på nätterna?

Haha ja uppmärksamhet vill han ha.. Däremot att han alltid klagar på nåt vill jag inte påstå :p snarare är jag van att ha hästar som säger till på skarpen så fort något är fel och har dom klivit på en sten eller är lite stela beter dom sej som blockhalta... Nisse liten säger bara till att det är något men går inte och klagar hela tiden så att säga :crazy:

Han har fått gå lös på gården och beta gräs ett par gånger på sistone och då har han minsann inte klagat! :D att få springa runt som han vill på gården och undersöka, och nosa på katter verkar han uppskatta. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka