S
Stopek
Sv: Jag borde skaffa...
Det är inte så svårt att lära sig att slå på tappskor. Då sparar man bara skorna och markerar vilken fot de skall vara på när man skor på nya. Då slipper du detta problem och kan ha hovslagare ut bara vid hel nyskoning.
Hälsning Maja
Totola skrev:...plastskor att limma fast på kusen eller bli tillsammans med en hovslagare. (kanske borde ligga på hästvård eller liknande men egentligen tänkte jag bara skriva av mej lite)
Blir så less nu för jag har knappt kunnat rida hela sommaren. Först åkte jag iväg en vecka när hästarna ändå stod på bete. Kommer hem och det visar sej att hästen är halt. Ändå tittas hästarna till varje dag. ??? Tänker jag. Hästen har tappat en sko. Pank som jag är efter semestern får jag så lov att vänta några dagar till med att slå på skon och under tiden hinner han tappa en till. Hältan(som var lindrig) berodde på att hästen är plattfot och blir öm av att gå barfota.
hästen skos om, det går några veckor sedan åker jag iväg igen bara över en helg. Kommer hem - hästen har tappat en sko och självklart blir ha stel och j*vlig av det och lite oren. Eftersom det var ganska nyligen han skoddes ville jag inte lägga ut pengar på hovslagare, därför ringer jag min kära pappa som kan slå på tappskor. Som självklart inte har tid att komma på en gång :smirk: utan det tar några dagar till.
När han väl kommer och slår på skon tittar han samtidigt igenom hästen och konstaterar att han är öm i ena böjsenan och även i ett bakben. Antingen av att ha gått ojämnt för mycket (tappskorna ) eller så överansträngde han sej en dag när han toksprang i hagen. Så jag blev rådd att ta det lugnt den närmaste tiden
Ungefär en vecka senare är det dags igen - en framsko är borta. Även denna gång har jag ont om pengar eftersom det är nån vecka innan löning. Och farsgubben är bortrest. Blää!!! Så nu kan jag inte rida igen. Man känner sej som en djurplågare när man ska leda hästen över vägen för att låta honom beta. Även fast det egentligen inte är så farligt med en tappsko.
Så - enda alternativet är att själv kunna limma på skorna?
Det är inte så svårt att lära sig att slå på tappskor. Då sparar man bara skorna och markerar vilken fot de skall vara på när man skor på nya. Då slipper du detta problem och kan ha hovslagare ut bara vid hel nyskoning.
Hälsning Maja