Jag blir tokig... Får man göra så??? (LÅÅÅÅÅNG)

Sv: Jag blir tokig... Får man göra så??? (LÅÅÅÅÅNG)

Camilla_H skrev:
Nä, säg ifrån! Jag förstår att du inte vill bli ovänner men det behöver ni inte bli - blanda inte in en massa känslor utan säg bara rakt ut hur du vill ha det. Och du - undvik meddelanden på tavlan - de kan tolkas hursomhelst och verkligen ge upphov till en konflikt.

/Camilla

:bow: :bow:

Din häst dina regler för hur mycket mat han ska ha, skitenkelt faktiskt!

Och som ovan, tavlor i stallet vore tammefan olagligt, vi måste tala med varandra! Då hade många konflikter kunnat undvikas.

hmm, varit me om samma sak själv... man bilr så jävla trött!!

Oavsett grovfoderanalyser osv, så tycker jag att 3kg, redan där, är för mkt...

Nu kan ju du o jag mena olika med vad som är "tokrida", men träning o foder därefter är ju inte ngt som kommer som en överraskning, man bör ju succesivt öka prestatationen hos hos hästen, och fodret skall ju följa därefter...(mkt succesivt), men 3 kg havre, förutom grovfoder naturligtvis( är det det ända hästen får?), låter ändå i mina öron väldigt mkt.

Jag har hästar som är högpresterande, de får då fri tillgång till grovfoder, men dock inte mer än ca ett halvt kilo havre o lite annat(mineraler/betfor/kli osv), de är mkt lugna o hanterbara, men orkar det jag begär...

Förutom detta är det inta acceptabelt av din värd att uppträda som hon gör!Det är dina önskningar som gäller om din häst, om det inte är uppenbar misskötsel o vanvård det handlar om..../Tolly :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Ok.. jag vet inte exakta kg måttet men lite under en liter per måltid (hur mycket blir det??? :confused: :crazy: ) och det fungerar han jätte bra på... Det är t.o.m folk som tycker han är lite lat ibörjan när man rider men kommer snabbt igång när man galopperat först gången... Jag känner att det är perfekt just nu för honom (rids ca 1 ½ timme om dagen..)

En liter krossad havre väger bra mkt mindre än en liter okrossad, så det är alltid bäst att väga det man ger(ta ditt mått o väg det, så vet du exakt hur mycket du ger).

Hur har det gått?Har du provat ngn ny foderstat?Blev det ngn skillnad?

Ibland är det inte foderstaten som skall ändras, utan hästen kanske är lämpad för ngt annat arbete, men det tål att prövas om man misstänker att man kanske skulle kunna göra en trött häst lite piggare, men i grund o botten är det nog hästens temperament o arbetsvilja till det du vill använda honom till som felas, eller så vill du o han arbeta på olika sätt...

Om han är trött i början på en bana men piggnar till sen, så kanske han inte är ordentligt framriden?Det finns mkt man får gå igenom hos sig själv, och hos hästen när man stöter på problem...

Lycka till iallafall!/Tolly

Försökte radera mitt sista svar för jag har svarat på fel tråd här...Ursäkta...!Men i övrigt har jag nog befunnit mig på "rätt" tråd?! :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Det bästa är väl att göra iordning innan så att det finns. Å prata med henne.

Men jag har oftast varit med om att stallägaren plockar ut mat istället för lägger i. Så det är ju inte bra åt vilket håll det än blir...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar