Jag blir irrriterad, på riktigt..

F

Fieber

Jag ska skaffa en häst som hade fång förra sommaren. Har varit och provat honom flera gånger och verkligen ÄLSKAR honom..
4-årig kille, mäter ca 165 idag, smäcker, mycket vacker!
En riktigt snygging med utstrålning, exteriör som heter duga och ett huvud klokt som få..
Jag tror stenhårt på denna häst (första målet är breeders 2009).

Nu till saken. Många här på buke har skrivit till mig att jag INTE ska skaffa hästen pga att han hade fång förra sommaren.
Det första jag frågar mig er är då vad vi ska göra med dessa STACKARS hästar som haft fång eller av annan anledning haft svår sjukdom? Jag tar för givet att vi ska avliva dom då eller?
Eller vem menar ni ska ta dom??

Jag har haft 7 egna hästar i mitt liv. ALLA dessa hästar har jag älskat enormt mycket. Min senaste kille hade en bogskada där bogmuskeln var av (saknades). Detta hade hänt redan när vi köpte honom och det såg mycket skumt ut. Veterinärerna sa att det kunde hålla likväl som han kunde gå sönder av de.
Jag köpte han som 4 åring och tävlade han upp till 1.30 när jag sedan sålde honom pga gymnasiet. Idag tävlas han höga klasser i dressyr och är skitfin!
Vad jag menar med detta är att för att hästen har någon brist behöver den ju inte bli en avdankad promenadhäst?

Jag har läst på en massa om fång och är numera djupt insatt i ämnet. Har tidigare haft en fånghäst som även den var frisk och kry under hela min tid med henne. Tävlades i dressyr.

Jag vet att det är mer jobb med foderstaten och betesperioden mm. Men är inte även dessa hästar värda en chans??

Jag åtar mig gärna uppgiften att ta hand om dessa fruktansvärda fånghästar, för jag älskar hästar oavset om de har haft fång, har haft någon svår senskada eller är triangelmärkta mm..

Skäms på er som säger att ni älskar hästar men väljer ut dem efter deras brister..

:mad:

Sv: Jag blir irrriterad, på riktigt..

Tja, fång är rätt allvarligt... Men beror ju på hur stora förändringar den hade, jag räknar med att den är röntgad?

Visst kan man köpa hästar som haft olika skador och sjukdomar. Men man ska vara medveten om vad det innebär. Vilket du verkar vara, så det går nog bra. Men jag hoppas du inte har betalat full pris för hästen.

Ja han är röntgad och han fick behandling omedelbart. Han har inte några förändringar sedan sin fång i fjol. Det gäller ju bara för mig att sköta det mycket noggrant så han inte har någon risk att få fång igen.
Nej, jag har inte betalat fullt pris för hästen, vilket jag däremot anser att man inte ska göra eftersom man inte vet framtiden för hästen. Men man måste ju behandla dom som fullt friska änglar för det :)

Finns de som köper en skadad häst, lägger ut massor med pengar och i slutändan får ta bort den iaf.
Det är nog snarare köparen man är mån om när man kommer med råd om att inte köpa en skadad häst. Trist att du tar illa upp av omsorgen dock...

Köpte själv en häst med senskada, det tog mig 9 mån att få honom friskförklarad. Nästa häst jag köper ska vara helt frisk, jag orkar inte med den resan igen.

Men gör du det - go for it. Lycka till.

Det finns ju en ganska stor variation i vad det innebär att en häst har haft fång. Har den haft ett anfall, snabbt upptäckt och åtgärdat efter t ex ett alldeles för snabbt betessläpp? Har den fått flertalet anfall, fått gå länge obehandlad och ingen egentligen vet varför? Det ger ganska olika förutsättningar för både användning och framtida sjukdomshistoria.

Har sjäv en häst som är stelopererad i ett bakbens kronled, älskar verkligen denna häst men det gör ju att jag hela tiden måste vara extra noga med hur jag rider, behandlar honom och belastar. Plus att man alltid är lite extra nojig över hur han rör sig.
Jag har även en liten shettis somm haft ett fånganfall på foder, kommer säkert vara nojig över henne med till våren.

Det är så mycket jobb och oroande över även en normal häst att jag förstår att man tvekar över att köpa en häst man vet har problem.

Finns de som köper en skadad häst, lägger ut massor med pengar och i slutändan får ta bort den iaf.

Vad positivit sagt...Skogstrollet

Om din egen häst skulle fått exempelvis fång, hade du tagit bort den med detsamma? Inte lönt att behandla får du får säkert ta bort den i slutändan efter utkastade pengar? Förstår inte ditt resonemang där riktigt.

Alla får vi ta bort våra älskade vänner någongång, men innan dess måste vi väl kämpa för dem, vi har trots allt tagit dem på oss.

Fast det är ju en ganska stor skillnad på att ta hand om det djur man redan har mot att köpa på sig ett djur med problem. Eller hur?

Orvar, Jag äääälskar ditt svar!!!!

Skogstrollet, vad är det för inställning du har???? Och den här hästen är inte skadad för den delen, den HAR VARIT sjuk men är nu helt friskförklarad. Det har han varit hela året.

Som sagt, fång är en ganska bred sjukdom. Kan vara mycket mild, men även mycket svår.
Den här hästen har haft av de mildare slaget, han kanske liksom aldrig mer kommer ha fång i hela sitt liv. Det är ju faktiskt en sak som är lite upp till mig! Sköter ja de hela rätt så kommer han förmodligen vara frisk som en nötkärna resten av sitt liv!
Men är det så tragiskt att ahn får det igen så är det en sak jag får ta då. Man kan ju inte gå och tänka så negativt hela tiden..

Suck.

Fast det är ju en ganska stor skillnad på att ta hand om det djur man redan har mot att köpa på sig ett djur med problem. Eller hur?

Absolut.. men det lät så enformigt.
Det finns många som lyckas ockås.

Vad positivit sagt...Skogstrollet

Om din egen häst skulle fått exempelvis fång, hade du tagit bort den med detsamma? Inte lönt att behandla får du får säkert ta bort den i slutändan efter utkastade pengar? Förstår inte ditt resonemang där riktigt.

Alla får vi ta bort våra älskade vänner någongång, men innan dess måste vi väl kämpa för dem, vi har trots allt tagit dem på oss.

Men snälla nån. Jag om någon vet väl hur det känns att kämpa för sin häst. Jag hade honom i 1,5 år och han var frisktförklarad i två veckor av dessa. Övriga tid pysslade jag om pga senskada och sedan gick han omkull och skadade ett bakben. Försäkringen täckte inget, jag förlorade jobbet och betalar fortfarande (2 år senare) av på de pengar jag lånade av min pappa för att betala veterinärräkningar.
Bor i Stockholmstrakten och lade ut ca 3500kr/mån på en häst som inte kunde göra mer än att promeneras med...

Varför skulle jag råda någon att göra samma sak? Tror du inte jag grät när jag tog bort min häst då det inte fanns något mer man kunde göra?

Du har helt missförstått mitt inlägg.

Absolut.. men det lät så enformigt.
Det finns många som lyckas ockås.

Skogstrollet, vad är det för inställning du har???? Och den här hästen är inte skadad för den delen, den HAR VARIT sjuk men är nu helt friskförklarad. Det har han varit hela året.

Du förstod tydligen inte heller mitt inlägg....

Bra att hästen är frisk, låt bli att lyssna på folk då och köp den om du vill ha den.

Men snälla nån. Jag om någon vet väl hur det känns att kämpa för sin häst. Jag hade honom i 1,5 år och han var frisktförklarad i två veckor av dessa. Övriga tid pysslade jag om pga senskada och sedan gick han omkull och skadade ett bakben. Försäkringen täckte inget, jag förlorade jobbet och betalar fortfarande (2 år senare) av på de pengar jag lånade av min pappa för att betala veterinärräkningar.
Bor i Stockholmstrakten och lade ut ca 3500kr/mån på en häst som inte kunde göra mer än att promeneras med...

Varför skulle jag råda någon att göra samma sak? Tror du inte jag grät när jag tog bort min häst då det inte fanns något mer man kunde göra?

Du har helt missförstått mitt inlägg.

Ok jag förstår. Då har jag gjort det. Jag tog det så eftersom jag kände att man kunde läsa en del mellan raderna.

Det kändes så krasst att säga att man i slutända får ta bort dem ändå.

Du kan ju börja med att ta reda på VARFÖR hästen fick fång och vad det berodde på. Som bubbla skrev så finns det flera olika anledningar till varför en häst får fång. Och ja ibland kanske det är det bästa att ta bort hästen istället för att utsätta den att bli sjuk om och om igen.

Om hästen är friröntgad nyligen och den fick fång pga snabbt betessläpp utan invänjning så bör det inte vara något större problem bara man fortsätter med att vänja hästen sakta vid bete. Jag har själv en fånghäst eller rättare sagt bubbla har henne just nu. Hon hade fång för några år sedan pga snabbt betessläpp. Under de år jag haft henne har hon inte haft några känningar överhuvudtaget. Skulle hon däremot bli sjuk av fång igen trots väldigt försiktig invänjning så skulle jag faktiskt överväga att ta bort henne istället för att utsätta henne för sådant lidande. Det är inget vettigt hästliv att stå inspärrad i en box för att man blir sjuk av att äta gräs som dessutom är det naturligaste för hästen att äta!

Men som sagt kolla upp hästen ordentligt innan du köper den man vill inte köpa på sig fler problem än nödvändigt.

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt, fång är en ganska bred sjukdom. Kan vara mycket mild, men även mycket svår.
Den här hästen har haft av de mildare slaget, han kanske liksom aldrig mer kommer ha fång i hela sitt liv. Det är ju faktiskt en sak som är lite upp till mig! Sköter ja de hela rätt så kommer han förmodligen vara frisk som en nötkärna resten av sitt liv!
Men är det så tragiskt att ahn får det igen så är det en sak jag får ta då. Man kan ju inte gå och tänka så negativt hela tiden..

Suck.

Nu tar jag i, men principen är den samma. Om man skulle få diagnosen cancer. Och man sedan blev friskförklarad. Skulle man inte bry sig om det så och hoppa utför någonstans bara för att man har varit allvarligt sjuk?

Tankarna går till alla drabbade, hade själv en nära vän som dog förra veckan av denna hemska sjukdom. :cry:

Det kändes så krasst att säga att man i slutända får ta bort dem ändå.

Det kan hända att man får ta bort dem i slutändan ändå, precis som när man köper en frisk häst. Risken är dock större om man köper en häst som redan är skadad.

Och när man står där med grimskaftet i handen bredvid mannen med bultpistolen och har kämpat i år med en skadad häst så kostar det... Och då syftar jag inte på pengar. Jag förälskade mig helt min häst och gråter fortfarande när jag tänker på honom. Och nej, jag ångrar inte att jag köpte honom, däremot tänker jag undvika att göra om det.
Därför råder jag heller ingen annan att köpa en skadad häst, eftersom jag vet hur ONT det kan gå...

Nu kan jag inte om fång, men om TS tror att hon klarar det så önskar jag lycka till.

Man ska alltid tänka över ev kommande konsekvenser, fång är ju som sagt allvarligt. Vissa klarar sig utan problem i fortsättningen, och andra får stå på stall hela sommaren med smärtor. Som sagt det kan vara olika, kanske bör man fundera över om man klarar en sådan passning om det skulle krävas. Man bör också fundera över den ekonomiska biten, dessvärre sätter en del försäkringsbolag reservation för fång och det bör man vara medveten om och ta reda på hur det förhåller sig.

Att äga en häst med typ fång, eksem mm, är oftast kostsamt. Är man beredd på att ta hand om alla uppkommande konsekvenser och scenarion så är det bara att slå till. Men hästen ska aldrig behöva bli lidandes pga människans egoism, det tycker jag man måste ha med sig vid val av hästen med speciella krav på skötsel.

Jo, fången berodde på snabbt betesutsläpp. Han släpptes ut från att inte gått på något grönt alls till att gå ensam på bara massa gröna saftiga klöver i en jättestor hage. Så i framtiden bör man väl vara försiktig med just betssläppen!
Hur anser ni att kraftfodret påverkar en häst som haft fång då?

Skogstrollet; Missförstod! Ber om ursäkt för det!! :(

Väldans vilken debatt det blev.... Jag vill absolut inte göra någon sned eller så, jag menar bara att man ska väl älskar alla hästar trots att vissa har lite fler brister än andra!

Och ja, jag gör en stor chansning i detta "projekt". Men jag älskar hästen och hoppas innerligt att det kommer gå rätt väg! :crazy:

Men det behöver ju inte bli kostsamt?
Hästen kan ju leva hela livet utan att bli sjuk en ända gång till!? En häst som haft fång en gång behöver ju inte få fång nån mer gång bara för de liksom..

inget kraftfoder vid bete! Tränas hästen och går i lerhagar under vintern så visst men för övrigt så klarar dom sig oftast bra på ett bra hö.

Min shettis åt inget kraftfoder överhuvudtaget när jag hade henne hon var pigg och glad ändå.

Men en häst som haft fång tror jag har lättare att få det engångtill om man inte är extra försiktig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 711
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 184
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 706
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur