Jag blir galen...

EmelieR

Trådstartare
... jag kan inte bestämma mig....

Jag ska bygga ett nytt stall:) Jättekul!
Men... Jag kan inte bestämma mig hur jag ska bygga... Delikat men ack så stort problem.
Jag velar mellan ett vanligt stall med breeed stallgång på 3m eller uteboxar med 2m skärmtak. Spolspilta, ställe att göra iordning hästar på o så behöver ni inte fundera över. Det finns med på bägge lösningarna.
Jag behöver en + & - lista:idea:

Sv: Jag blir galen...

Kör på både och....eller mer vanligt+engelskt...
Stall med stallgång osv och dörrar i boxarna, kan det bli bättre!? Hoppas du förstår hur jag menar.
Det är min dröm om jag någonsin får bygga nytt. Gillar tanken på överdörren öppen och pållarna som tittar ut, men ändå inte behöva välja bort det vanliga stallets fördelar!
Dock hade jag inte haft skärmtak över dörrarna, åtminstonde inte så stort.
Du behöver ingen +/- lista då du kan få det gottigaste ur båda!
/Jenny

Jo- men det är så tråkigt i de stallgångarna... Blir liksom lite stelt... Man kan liksom inte bygga en vettig sadel- foderkammare utan att det blir lika brett som ett vanligt stall..
Är rädd att mitt hus ser ut som en flugskit då det inte är så stort...

jag har vanligt stall men med öppningsbara fönster och kan ta bort mittdelen av gallret så hästarna kan titta ut!

tycker det är perfekt. :)

Jag måste säga att vanligt är ju bekvämast för dig, och det ska ju faktiskt vara kul att vara i stallet:angel:

Jag har (ofrivilligt eftersom vi byggt klart ännu) ett kallstall som påminner om uteboxar under tak rent klimatmässigt o det är ganska trist på vintern. Visst, hästarna lider inte men jag avskyr det.

Så fort vi hinner till sommaren ska vi bygga ett isolerat innetak och vips har vi då ett varmstall, och jag kommer att spara en massa tid med att slippa tömma frysta vattenhinkar, sopa snö från gången som aldrig smälter och ha massor av täcken på hästarna hela tiden. Jag längtar till mitt varmstall.

Den enda fördelen med kallstall eller utestall som du ju funderar på är att luften ofta är bra för hästarna, men det kan man lösa med bra ventilation även i ett isolerat varmstall.

Lycka till vilket du än väljer.

Tackar tackar!!!

Jag är glad för alla synpunkter jag kan få:)

Jag själv tycker det är helt underbart att se alla hässtarna titta ut- det går inte i ett vanligt stall med öppningsbara fönster då de 3 tittar på andra hållet ju;)
Men jag tycker inte det är kul att sopa hö över stora gårdsplanen heller...

Helt klart ett stall med öppningsbara fönster. Typ lite engelsk modell.

Jag tycker Centaur's lösning låter bäst,
trots att jag har islandshästar så vill jag gärna veta att de kan få ligga ner och sova inomhus,
även om de såklart kan gå ute ganska mycket också eftersom de svettas så hemskt mycket annars.

De nackdelar jag sett med uteboxar här i norrland iaf,
är att pink/skitklumpar fryser i spånet, vattnet fryser och det är kallt att mocka, sköta hästen och utrustningen och det är ju inte så bra för alla människor, en del behöver lite värme, eller iaf inte frysa för att de ska fungera vettigt.

Därmed inte sagt att man behöver nån extra värmekälla i stallet,
väl isolerat och med bra möjligheter att få bort fukt/kondens och luftigt så funkar det bra med värmen som blir av hästarna.

Jag befinner mig i samma dilemma som dig. Mina hästar går på lösdrift men jag vill ändå ha ett stall för bekvämlighetens skull när hovis kommer osv.
Just nu är jag inne på ett vanligt stall med stora öppningsbara fönster uetn galler (man kan tydligen köpa något som heter polykarbonat som ser ut som plexiglas men som är okrossbart). Har även funderat på 3 uteboxar, en vanlig isolerad stalldel med en box i men då jag helst inte vill ha eluppvärmda koppar så faller det då vattnet kommer att frysa på vintern (bor i Jämtland).

Hur många boxar ska du ha? Om du vill så kan vi byta ritningar med varandra så att vi kanske får lite tips och idéer?

Lycka till!!!

Jag ska alltså inte ha kallstalluteboxar där de typ går på lösdrift...
Det ska vara i leca och isolerat tak- det fryser inte ofta i såna boxar. Speciellt inte med så långt skärmtak(ej plåt)

Jag skulle välja ett vanligt stall med bred stallgång och sen ha öppningsbara fönster så som Centaur m.fl föreslog. Tycker det är snyggast och bekvämast! Och känns som att det blir lättare att både hantera hästar och städa med stor, bred stallgång.

När jag bodde utomlands hade de vanliga boxar med stallgång i mitten. Men sen hade de dörrar utåt med små rasthagar utanför (ca 4x5 m). Helt perfekt på sommaren då de kan gå in och ut om de inte går ute dygnet runt. På vintern kan man stänga om det blir väldigt kallt ute så fryser det inte inne i stallet. De hade även sådana där draperier som de har in till kylrum, långa plastremsor, så att det inte drog på dem.

Är det ingen som tycker att det skulle se töntligt ut med så stor byggnad bakom mitt lilla hus...- tänker på det estetiska...

Jag ÄLSKAR din avatar!!! Han är superskön...

Visst är det praktiskt med en stallgång... Men superenkelt att stöka rundor i också... Jag vill ju ha det sådär Desperate Housewifesnyggt ju...
Det är SÅ fint med ett snyggt uteboxstall...

Jag tycker det är mer lättstädat med stallgång.. Och nej jag tror inte att det ser så konstigt ut mer huset, i annat fall får du väl bygga ut det med;)

Haha tackar, gillar honom med! ;)

Jo- det är mkt lättare att städa en stallgång- men du stökar inte i ett uteboxstall på samma sätt... Tyvärr gör ju hästarna det... hihi
Men som sagt... Jag kan fortfarande inte bestämma mig...

Jag skulle ändå välja stallgång lätt! Och tänk vad skönt att slippa allt vatten osv som kan rinna in (och frysa på!) i ett uteboxstall. Dessutom blir det lite varmare i ett riktigt stall, något som jag verkligen tycker är överlägset i längden!

Jag skulle vilja se vilket vatten som rinner in med 2 m gång;)
Där jag ska vara med hästarna o pyssla är ju varmt- varmare än i ett stall skulle jag tro...
Vatten ordnar jag så att det inte fryser (eluppvärmt?)

Snöa inte in på en stallgång- jag vill veta vad som är bäst för hästarna ju!!!
Jag har jobbat i bägge sorters stall så jag vet vad jag ger mig in på så att säga. Har uteboxar hemma idag- har ännu inte frusit en enda gång- men så är det ju iofs varmt också.

Ja men det verkar ju inte vara någon större skillnad för hästarna, så då tänkte jag att du kunde gå på vad du tyckte var bekvämt? Jag tycker iaf att riktigt stall är bekvämare, och jag har faktiskt varit med om vatten som runnit in i utestall och frysit på.
Men du väljer själv, ville bara ge lite råd

Jo- det är jättebra!!! Jag blir så glad. JAg önskar bara att fler kunde skriva också... Jag vill ha massor av vinklingar!

Jag är inte för eller emot något men kommer väl att "rädda" den som får mest kritik... haha
JAg vet verkligen inte vad jag vill...
Det blir liksom så stoooort...

Nästa liv ska jag syssla med fallabellor istället. haha

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 761
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar