Sv: Jag blir galen!
Jag ska försöka förklara så gott jag kan, jag har också haft problem med att förstå det där
Det finns olika sorters islandshäst
tävlingar (inte bara inom islandshästvärlden för den delen, utan även inom dressyr, hoppning och likanande):
Lokal tävling: Den "minsta" tävlingen, alltså till exempel ett KM, eller en lättklasstävling. I propositionerna på SIFs hemsida (under sport och sedan tävlingar i vänstermenyn) står på varje tävling om den är lokal, regional eller nationell (återkommer snart om vad det är).
På lokaltävling finns det för det mesta lättklasser (eller det som idag heter T5, V5 osv, men förr hette lätt tölt och lätt fyrgång) och öppna klasser (T3, V2 osv). Däremot om tävlingen heter till exempel Vallfari Lätt, så är det en tävling med bara "lätta klasser" (jag kallar det lätta klasser för enkelhetens skull även om det inte längre heter så).
Regional tävling: Här är tävlingen lite större och har oftast en högre anmälnings/grenavgift. Man kan kvala till SM från regionala tävlingar, om domarkravet följs (alltså att det ska vara minst si och så många nationella domare, har inte koll på hur många, men det finns ett domarkrav). Om det inte är tillräckligt många nationella domare så tror jag inte att man kan kvala, men tävlingen är fortfarande regional. På de tävlingar där man kan kvala till SM står det oftast SM-kval i propositionen.
På regionala tävlingar finns det alltså olika klassindelningar,
C-klass,
B-klass och
A-klass. Men detta är alltså i de öppna klasserna (V1/V2, T3/T2 osv). Det finns ibland lätta klasser på regionala tävlingar, men då rider man inte efter A/B/C-klass-systemet. Alla är i samma klass sas.
Till C-klass finns ingen kvalgräns. Vem som helst kan alltså rida C-klass.
Till B-klass finns en kvalgräns (det står i svenska tillägget i fipo vilka gränserna är för de olika grenarna, jag kan dom inte i huvudet). Den är inte lika hög som A-klassgränsen. I B-klass rider man alltså om man inte är på "eliten" för sin ålderskategori, men inte heller nybörjare.
A-klass är alltså den högsta klassen, där de allra bästa ekipagen rider. Det som är speciellt med A-klass är att man rider ensam på banan (förutom i T2 där man rider flera oavsett A/B/C-klass). Det gör ju förstås att man har domarens ögon på sig hela tiden, vilket ju gör att de ser alla missar, det gör ju att det blir svårare. Man har ju inte heller någon draghjälp. Det bästa med A-klass är att man i fyr- och femgångsprogrammet får bestämma ordningen på momenten själv. Man kan alltså börja med ökad tölt om man känner för det, man rider i den ordningen som passar hästen och ryttaren bäst.
Det är bara från A-klass som man kan kvala till SM.
Sen finns det även
nationella tävlingar, och på dessa rids för det mesta bara A-klass, det är alltså en tävling som SM ungefär (för på SM rider ju numera bara A-klassekipage). Men på vissa finns även B/C-klass med. Man kan kvala till SM även från nationella tävlingar.
Oftast rids B och C-klass ihop på regionala/nationella tävlingar. Det står alltså tex V2 B/C-klass.
Och så ska jag förklara en sista grej.
På "öppenklass"-nivå, finns fyra olika program:
-fyrgång, som i A-klass heter V1 och i B/C-klass V2
-femgång, som i A-klass heter F1 och i B/C-klass F2
- tölt T2 som heter samma oavsett klass, det är alltså här man rider tölt på lös tygel.
- tölt T1, som i A-klass heter T1 och i B/C-klass T3.
Skaffa ett FIPO är mitt tips också, det är alltid bra om man är osäker på något, men det är inte alltid så pedagogiskt.
Hoppas att det blev lite tydligare nu
/Anna