Jag blir GALEN!!NU har dom rymt igen!

C

chrysler

Nu på julafton ringer pappa å meddelar att hästarna rymt IGEN å att de inte hittar dom.
Det är för det mesta min ena unghäst som sticker, han bryr sig inte om el eller rep å är det nog stark ström så han inte tar sig igenom så tar han sig över genom att hoppa. :eek:
Ska nog använda den här islandshästen till hoppning å¨inte till gångartsridning... :crazy:
Hur gör man?Har hört talas om tjurstötare, de ska vara jättestarka å hästen går aldrig igenom säger alla.
Hur håller ni era hästar inne?
Detta har blivit en ovana å jag är rädd att de sticker ut på älven, går igenom isen å drunknar eller blir påkörda av bil :cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir GALEN!!NU har dom rymt igen!

Jag har mördarel på stängslet, så de lär sig (sen kan jag ha det avslaget om jag vill, de kommer inte gå i närheten av det närmsta året iaf). Dvs leta upp det värsta monsteraggregat du kan hitta och gör gärna en lite mindre hage att elchocka dem i (inte LITEN så de inte kan komma undan, utan lite mindre så du får bra drag ut på tråden).

Och så HÖJ stängslet så de inte kan hoppa. Att de hoppar elrep är en potentiell livsfara, den dag de slinter i avsprånget eller så kan det sluta med en tragedi (det vet du såklart, men jag är mer rädd för de som hoppar än som kryper ut).

Så, monsterström och högt stängsel. Extra monsterström för tjockpälsade islänningar ;)

Hoppas hästarna återfinns! Läskigt när de rymmer och försvinner.

Varför tror du de rymmer? Har de tråkigt i hagen, för lite mat?
Håller med Alexandra, höj staketet. När din häst klarat 160 kan du tävla nationellt ;)
Lycka till, hoppas de slutar rymma....

Det går inte att se till att de är sysselsatta precis hela tiden men jag tycker de ska kunna hålla sig i hagen ändå.
En unghäst på 3 år vill jag inte överanstränga genom en massa träning utan det blir promenader (bara haft honom 1 månad imorgon), nu ska jag komma igång med tömkörningen å lära honom att longeras.

De har nästan konstant hö i hagen , vi har inte hösilage än så vi sätter mkt vanligt hö i hagen å de har jämt hö att plocka i+ att jag satt en dunke i hagen unghästen kan aktivera sig med tills jag får hem lite jollybollar. :bump: :bump: :bump:

Jag tycker lite synd om honom då min andra häst är en ganska tråkig dam som mest bara tycker om å stå still i hagen, det värsta hon vet verkar vara att leka å hon tycker inte man ska slösa energi mer än nödvändigt :smirk:
Enda gångerna hon busar är när det stormar ute men det gör väl de flesta hästar.

Höjden på staketet är högt för att vara till islandshästar, många har samma höjd till stora hbl men nu ska jag beställa mer stängsel å sätta 160 som ni skriver.
Han verkar kunna hoppa över 130 iaf å han är 140 hög :eek:

Vi har till med fått sätta plankor på vissa ställen då han bara spränger stängslet men jag vill inte ha så eftersom jag vet 3 fall med hästar som blivit spetsade när de hoppat :eek:
Nu har vi inga stolpar som sticker upp men allt kan ju hända.
Ska nog beställa starkare el aggregat men det jag har ska räcka till den hagen, jag brukar ha el rep oxå men då börjar min andra häst gå mellan repen :cry:

Man kan inte vinna... :(

Senast ändrad av en moderator:

Nu är hästarna fast iaf, det ringde 2 stycken jag känner från byn bredvid(ngn mil bort) å sa att folk ringt å frågat om det var deras hästar.

En tjej hade fångat dem å fått låna stall att sätta in dem i tills min far kunde komma å promenera tillbaka med dom, eftersom det var så mkt trafik.

Jag ska verkligen sätta in dagens ros i tidningen till dessa underbara människor som fångat hästarna å lånat ut sitt stall å sätta in dem i!! :)

Man kan väl säga att de fått sin motion för idag iaf.

Hur många trådar har du?
Jag har 3 band och en tråd, d.v.s. totalt 4 trådar.
Och så el i så att man baxnar.

Min Gammelman hoppade i sin ungdoms dagar 150cm staket, han är 134cm hög.
Han kan fortfarande krypa ut under 40cm och trassla sig emellan trådarna om det blir litet plats där.
Så jag har träning i att stänga in utbrytarkungar till hästar.

hade oxå en unghäst som rymmde var och varannan dag. hade 4 band i deras hage då med ett aggregat till varje tråd.. så fick han ha en sån där ko-grimma i kedja :devil:

kan tyckas vara en rå metod, men det var ju ingen som tvingade in honom i el banden. Han lärde sej ganska fort iaf :D

Man skall inte ha olika elaggregat till trådarna.
Om trådarna slår ihop, så kan elaggregaten slå ihjäl varandra med elpulser.
Det blir en hög trasiga elaggregat av det = dyrt.

Man skall ha ETT med hög energi = många Joule.

Vad har du för aggregat till din/dina hagar? :)
Jag brukar ha 3 trådar men det har varit en extra tråd längst ner då jag haft kungen av alla utbrytarkungar, en shetlandsponny :smirk:
Nu har jag lånat ut honom på foder å så har vi bytt tråd eftersom vi fått knyta ihop de förra trådarna på vissa ställen då de gått av.

Jag har ett aggregat som drivs på batteri(har raket batteri som man inte får tag i så lätt :) )
Men nu har jag bestämt mej för följande, ska beställa nya grejer, allt nytt så det inte blir ngt tjafs å man vet att grejerna funkar.

Ska köpa nytt aggregat som har vanlig kontakt å drivs på el, sedan ska jag ha nya isolatorer, handtag.
(gamla aggregatet ska jag ha på sommaren på betet då jag inte har tillgång till el där)
Sen ska jag köpa ännu mer el rep å sätta minst 3-4 rader å minst 150 cm högt stängsel.

Bra jordning och helt band/rep är A & O när det gäller hagar, coh då din häst rymmer så tycker jag att du skall ge han en känga av staketer så att han fattar att det gör ont(kanske ses grymt men ett måste i bland) :smirk:

Om han bara inte varit så stark så han kastar sig när jag ska leda honom mot stängslet hade jag gjort det.Har försökt den grejen med 2 hästar å dom har tyvärr fortsatt smita, de verkar glömma bort att det är strömförande :eek:
Har mätt med el mätare å det var den starkaste strömmen elmätaren kunde visa i mitt stängslel å sedan känner vi en elektriker som har varit å kollat på stängslet men det bryr sig inte hästarna om :cry:

Det är ju så med isisar, att dom är ganska väl pälsade. Tyvärr gör det oxå att dom inte känner av strömmen lika bra, och har dom engång kommit på, en så trevlig sak som att vara utanför staketet, ja då är det svårt att få bort.
På min utbrytar kung snörde jag ståltråd runt nosremmen på grimman och hade två spröt som stack ut som små antenner, så bara han gick nog nära staketet fick han en rejäl "kyss" över nosen.
Det övertalade honom om att vara på rätt sida om staketet.
Det förutsätter att allt övrigt fungerar som det ska. Små knutar på tråden, drar mycket av effekten i den, och kolla att du får det att jorda riktigt ordentligt. Vilket kan vara nog så svårt här uppe och den är årstiden.
Tipset med ko-grimma kan nog vara bra, tills dom fått en rejäl känning av tråden...
Hoppas det fixar sig!

chrysler skrev:
Om han bara inte varit så stark så han kastar sig när jag ska leda honom mot stängslet hade jag gjort det.Har försökt den grejen med 2 hästar å dom har tyvärr fortsatt smita, de verkar glömma bort att det är strömförande :eek:
Har mätt med el mätare å det var den starkaste strömmen elmätaren kunde visa i mitt stängslel å sedan känner vi en elektriker som har varit å kollat på stängslet men det bryr sig inte hästarna om :cry:

Några frågor:

Vad har du för effekt i joule på aggregatet?
Vad matar du med för något (kabel, tråd etc?) med från aggregat till tråd och aggregat till jord?
Hur många jordspett har du?
Hur långt är jordspetten nedslagna?
Hur hög spänning har du ut på jordspetten?
Vad har du för tråd (alltså för motstånd i den)?
Hur har du skarvat, knutar eller med skarvbleck/repskarvar?
Många skarvar på tråden?
Har du undervegetation som går på tråden eller träd som hänger ner mot tråden?

När man kollat och åtgärdat alla de där punkterna brukar man få bukt med problem att de går över iaf, även tjooock päls har nämligen en maxtolerans :angel:

När en inackorderad ponny gick genom tråden här (meddelst att ta sats och så fort hon kunde springa igenom den) så löstes problemet med bättre jordning (och dubbla stängsel där hon sprang igenom)..

Hejsan! Våra hästar rymde också på julafton. :smirk: Men tills skillnad från dina så brukar de inte rymma. Våra hade öppnat två brädor och två trådar vid öppningen i ena hagen och i den andra hade de troligen gått igenom två brädor... :confused: Förvånade blev vi. :D

Aggregatet har 1,6 joule å det ska ju räcka till min vinter hage, 1 joule ska räcka till 1,5 km elrep läste jag å då måste denna vara starkare, jag har inte ens så stor hage som den ska klara nämligen...

Har nyligen bytt rep å enda ställena de var klippta i var vid öppningen, nu är de ju av på desto fler ställen :smirk:

Alltså, jag har haft en elektriker som kollat spett, batteri, mätt med el mätare(sån de använder proffessionellt) å han sa att rör hästarna stängslet borde debli stekta ;)
Men icke :devil:

jaja, nu har jag iaf skrivit lista på alla nya grejer jag ska beställa å rejäla elrep, tyvärr räcker det ju inte om man har bra el rep då de ändå inte har en speciellt hög brottstyrka :crazy:

Den metoden hade man ju kunnat testa om jag inte hade farsan på gården, han skulle nog få hjärtattack om hästarna fick såna smällar...

Dom väljer verkligen rätt tidpunkt för att ställa till det :smirk: :devil:

Använd ett agregat till ko. Det ska vara rätt bra.
Vet inte vad som har hänt med min shettis då han tidigare gillade att gå igenom staketet, men inte gör det längre. För några dagar sedan gjorde miniknabstruppern det vid intaget och slet av två av tre trådar där. Shettisen och nordisen stod dock kvar innaför staketet!
Men jag tror på ett rejält agregat för kor.

chrysler skrev:
Aggregatet har 1,6 joule å det ska ju räcka till min vinter hage, 1 joule ska räcka till 1,5 km elrep läste jag å då måste denna vara starkare, jag har inte ens så stor hage som den ska klara nämligen...

Har nyligen bytt rep å enda ställena de var klippta i var vid öppningen, nu är de ju av på desto fler ställen :smirk:

Alltså, jag har haft en elektriker som kollat spett, batteri, mätt med el mätare(sån de använder proffessionellt) å han sa att rör hästarna stängslet borde debli stekta ;)
Men icke :devil:

jaja, nu har jag iaf skrivit lista på alla nya grejer jag ska beställa å rejäla elrep, tyvärr räcker det ju inte om man har bra el rep då de ändå inte har en speciellt hög brottstyrka :crazy:

koppla på ett 5 Joulesaggregat och jag lovar dig att de inte går ut :devil:

Ditt aggregat, står det NÄR de ska klara 1.5 km, det (eller, alla aggregat) klarar nämligen olika mycket vid olika beslatning och det kan vara en himla skillnad.

Sen, 1.5 meter stängsel är bara tre 500 meters rullar med elrep, och du ska räkna längden av alla trådarna sammanslagna. Dvs är hagen 500 meter runt om (vilket är en himla liten hage) och du har fyra trådar så har du 2 km stängsel.

Att elektriker kollat är bra, men var det nu på vintern? Jorden blir MYCKET sämre när det fryser på..

Men som sagt, kolla jorden och vad du har för spänning ut till jord, och så ett aggregat med mer drag i så =)

Men jag har inte så stor vinter hage, den är mindre mkt mindre än det står det ska räcka till.
Jag ska beställa en med 4 joule den ska för 17 räcka, annars skickar jag iväg hästarna ;)

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 949
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 118
Senast: Martenix
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka