Jag blir galen (klåda)

@niphredil Har gyn avrått från sex också? Eller om det är ett eget val, Trist hur som :down:

Jag trodde ett tag att det va en killes fel att jag fick svamp efter varje sex. Sen skyllde jag på min spiral och tog ut den.
Men det va nog att allt va så skört så minsta friktion blev "småsår" som svampen lätt grodde i igen.

Provade delvis silikonbaserat glid, om man tål det, och det känns skonsammare.

Ett tips till när du vågar prova sex igen, att slösa med bra glid och alltid glid även om man själv producerar oxkså så hjälper de med extra :up:

Men herregud, var det inte uppenbart att " :D " var för att jag uppenbarligen gör totalfel? Och nu har jag förklarat varför jag skrev som jag gjorde, vill ni fortsätta kölhala mig så visst, men jag pallar inte delta.

Här är inlägget, om det nu är viktigt att reda ut:
http://www.bukefalos.com/threads/jag-blir-galen-klada.1457223/page-18#post-18493643

Tyvärr råkade du nog komma in vid fel tillfälle och bli missförstådd då vi kanske inte såg den smileyn som att det blev något roligt. Typiskt skrivande forum vs irl...

Kan förstå nu hur du menade ditt inlägg men tycker inte det va roligt ändå.

Men nu kan väl alla här gräva ner stridsyxan om detta och gå vidare med diskussionen till något konstruktivt?

@niphredil Har gyn avrått från sex också? Eller om det är ett eget val, Trist hur som :down:
Ja :(. Och min man vill inte att vi riskerar att det blir värre utan att vi avvaktar behandlingen.

Vi gjorde ett försök efter första behandlingen i januari och det gjorde fruktansvärt ont på mig.

Ja :(. Och min man vill inte att vi riskerar att det blir värre utan att vi avvaktar behandlingen.

Vi gjorde ett försök efter första behandlingen i januari och det gjorde fruktansvärt ont på mig.
Hua! Var försiktig! Svamp kan vara en inkörsport till både vaginism och vestibulit. Det vill ingen ha :nailbiting::arghh:

Jag fick behandla vaginism flera gånger om dagen med Locobase. Finns på apoteket. Smörja både utanpå och långt in i slidan. Detta på inrådan av superhjälten Nina Bohm-Starke. Det gör att slemhinnorna kan vila och slippa producera eget ”dagligt glid”. Är det det minsta gnissligt så kärvar det liksom och små sprickor kan uppstå (som svamp kan gro i och som skadar slemhinnorna). Kanske ett tips som går att prova i väntan på att det blir bättre?

Mvh Miks

@Miks Ja just för att vi är försiktiga så avstår vi helt nu, det är inte värt att ens testa.

Menar du att jag ska smörja för att kunna ha sex eller varje dag oavsett sex? Fattar inte riktigt. Och är det mot vaginism eller svamp?

@Miks Ja just för att vi är försiktiga så avstår vi helt nu, det är inte värt att ens testa.

Menar du att jag ska smörja för att kunna ha sex eller varje dag oavsett sex? Fattar inte riktigt. Och är det mot vaginism eller svamp?
Låter klokt att avstå helt tills du känner att det funkar igen. Ingen idé att reta och lida. När det känns som att ha sex med en kotte så är det varken skönt eller ok.

Jag menar att du kan smörja varje dag. Motverka gnissligheten som blir när slemhinnorna är i obalans. Då kan slemhinnorna vila och slippa koncentrera sig på att slemproducera och istället på att laga sig. En rejäl klick kräm och smörja hela yttre och inre blygdläppar och även inne i slidan (holy det var mycket genitaliska ord :D).

När ni väl ska försöka ha sex igen så är det bra att smörja med locobase innan och sedan ett siliconbaserat glidmedel. Då kan du även töja slidan innan penetrering så att du själv stretchar slemhinnorna i lugnt tempo. Sen avbryta vid minsta lilla smärta.

Jag fick vaginism och vestibulit av svamp och p-piller. Vi hade inte penetrerande sex på flera år jag och numera maken.

Mvh Miks

@Miks jag gick direkt in på ett apotek när jag sett ditt inlägg, men är det Locobase eller Locobase repair?

Har haft vaginism eller liknande smärta i några år men inte vetat vad jag ska göra åt det. Det där lät bra!

Hua! Var försiktig! Svamp kan vara en inkörsport till både vaginism och vestibulit. Det vill ingen ha :nailbiting::arghh:

Jag fick behandla vaginism flera gånger om dagen med Locobase. Finns på apoteket. Smörja både utanpå och långt in i slidan. Detta på inrådan av superhjälten Nina Bohm-Starke. Det gör att slemhinnorna kan vila och slippa producera eget ”dagligt glid”. Är det det minsta gnissligt så kärvar det liksom och små sprickor kan uppstå (som svamp kan gro i och som skadar slemhinnorna). Kanske ett tips som går att prova i väntan på att det blir bättre?

Mvh Miks

Fast locobase är ju inte egentligen gjord för invärtes så jag skulle nog fråga hennes egen gyn först om just det valet innan man smörjer innuti. Så man inte försämrar ph eller något sånt utan gyns vetskap.

Men håller helt med om att @niphredil ska vara försiktig och inte göra något som gör ont! För det är ju inte ens skönt som det ska då O_o

Har du någon långtidsbehandling pågående nu niphedil låter det som då som ni väntar på resultatet av?

Senast ändrad:
@Miks Tack för dina tips! Känner mig dock helt uppgiven nu, jag vill inte få vaginism och vestibulit :(. Jag är så less på det här, på att känna mig så orolig hela tiden, på att det inte blir bättre, på att jag inte kan leva som vanligt. Jag bara orkar inte.

Har du någon långtidsbehandling pågående nu niphedil låter det som då som ni väntar på resultatet av?
Jag har precis påbörjat en ny sexveckorskur. När jag ska på återbesök så får jag rådfråga min gyn om vad jag ska ta mig till.

@Miks jag gick direkt in på ett apotek när jag sett ditt inlägg, men är det Locobase eller Locobase repair?

Har haft vaginism eller liknande smärta i några år men inte vetat vad jag ska göra åt det. Det där lät bra!
Vanliga locobase. Den som är vit med lite gula prickar på tuben :)

Hua! Stackars dej! Jag får återfall av kramp då och då men smörjer mycket och då blir det bättre. Men jag hade aldrig blivit bra utan Botox :)

Krya!

Mvh Miks

Jag har precis påbörjat en ny sexveckorskur. När jag ska på återbesök så får jag rådfråga min gyn om vad jag ska ta mig till.

Lägger till lite positivt att det ju absolut borde gå att få bort så det blir helt bra! Många många blir ju helt återställda även efter jobbiga långdragna återkommande svampinfektioner. Jag är en, och det va väl fler i tråden med. Så du ändå har hoppet uppe!

Lägger till lite positivt att det ju absolut borde gå att få bort så det blir helt bra! Många många blir ju helt återställda även efter jobbiga långdragna återkommande svampinfektioner. Jag är en, och det va väl fler i tråden med. Så du ändå har hoppet uppe!
Tack!! Jag behöver verkligen få höra det. Tack <3.

Vanliga locobase. Den som är vit med lite gula prickar på tuben :)

Hua! Stackars dej! Jag får återfall av kramp då och då men smörjer mycket och då blir det bättre. Men jag hade aldrig blivit bra utan Botox :)

Krya!

Mvh Miks
Ok tack! Jag tror egentligen inte att det är kramp, men liknande smärta. Sitter precis i slidmynningen. Ska köpa din kräm.

Ett ganska långsökt tips jag läst va att äta kapslar med goda bakterier och att dessa då på mystiskt vis kunde fortplanta sig från tarmarna till slidan eller typ så så att bakteriefloran i slidan blev starkare och friskare.

Det jag provade också va det här lactal balans som ju läggs i slidan med goda bakterier och "mat" åt dessa. Svider dock som helvete om man har en pågående svampinfektion...! Tror det va mjölksyra i som svider i "svampsåren". Men kanske bra för att stärka "försvaret" i slidans miljö på naturlig väg när man är på bättringsvägen? Fick jag för mig i alla fall...

Någon fler som provat det och vill ge en åsikt?

Ett ganska långsökt tips jag läst va att äta kapslar med goda bakterier och att dessa då på mystiskt vis kunde fortplanta sig från tarmarna till slidan eller typ så så att bakteriefloran i slidan blev starkare och friskare.

Det jag provade också va det här lactal balans som ju läggs i slidan med goda bakterier och "mat" åt dessa. Svider dock som helvete om man har en pågående svampinfektion...! Tror det va mjölksyra i som svider i "svampsåren". Men kanske bra för att stärka "försvaret" i slidans miljö på naturlig väg när man är på bättringsvägen? Fick jag för mig i alla fall...

Någon fler som provat det och vill ge en åsikt?
Jag hade mycket svamp som yngre och fick tipset om mjölksyrekapslar, alltså vaginala. Fick också tipset om att minska på socker och för mig hjälpte det. Inte att det hjälpte när jag hade svamp men att minska på socker och att använda mjölksyrekapslar då och då gjorde att svampangreppen minskade och peppar peppar försvann. Jag skulle dock inte använda mjölksyrekapslar när svampen är ett faktum om inte gyn säger det uttryckligen utan just som förebyggande, efter mens, under antibiotikabehandling och när det känns som att det behövs.

Jag hade mycket svamp som yngre och fick tipset om mjölksyrekapslar, alltså vaginala. Fick också tipset om att minska på socker och för mig hjälpte det. Inte att det hjälpte när jag hade svamp men att minska på socker och att använda mjölksyrekapslar då och då gjorde att svampangreppen minskade och peppar peppar försvann. Jag skulle dock inte använda mjölksyrekapslar när svampen är ett faktum om inte gyn säger det uttryckligen utan just som förebyggande, efter mens, under antibiotikabehandling och när det känns som att det behövs.

Ja då kanske det inte är så tokigt med vaginala goda bakterier, dock ej i akut skede men förebyggande och stärkande så upplever jag som du :)

De orala goda bakterierna är de som känns osäkert. Men då får man väl en glad tarm iaf om man provar.

Fast locobase är ju inte egentligen gjord för invärtes så jag skulle nog fråga hennes egen gyn först om just det valet innan man smörjer innuti. Så man inte försämrar ph eller något sånt utan gyns vetskap.

Men håller helt med om att @niphredil ska vara försiktig och inte göra något som gör ont! För det är ju inte ens skönt som det ska då O_o

Locobase rekommenderas ganska brett. En enkel googling på Locobase i slidan ger ganska bra träffar :)

Den hör länken @niphredil aäger väl egentligen det mest basala som du redan fått tips om i tråden https://www2.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/hud/vulvabesvär patientinfo.pdf

@Miks Tack för dina tips! Känner mig dock helt uppgiven nu, jag vill inte få vaginism och vestibulit :(. Jag är så less på det här, på att känna mig så orolig hela tiden, på att det inte blir bättre, på att jag inte kan leva som vanligt. Jag bara orkar inte.

Än så länge är det nog lugnt! Du har förhoppningsvis tagit tag i det i tid :up: Du är medveten och har en förstående partner. Det är goda saker i sammanhanget :) Och skulle det olyckligtvis utvecklas till något av ovanstående så finns det behandling mot det med. Det tar tid men det går. Min gynekolog sa att ju mer man tar hand om det varje dag desto bättre är prognosen att bli helt bra.

Se det som torra händer som du behöver smörja så du inte får självsprickor. Skillnaden är att det är slidan som nu råkat lite illa ut.

Mvh Miks

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
18 703
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar