Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tittade i SKKs regler nu. Om jag hittat rätt så gäller det här för schäfrar som ska bli utställningschampions:
"Betyget uppflyttad till högre klass vid SBKs bruksprov eller tjänstehundcertifikat eller certifikat på dragprov eller IPO I med betyget tillfredställande eller VPG 1 med betyget till- fredställande eller BSL 3 med betyget tillfredsställande."

Ingen aning om vad det betyder dock ;)

Visst är det bättre än ingenting. Men det är ju inte så mycket krav för en brukshund kan jag tycka :angel:

Sen är jag inte sådär jättemycket för att kolla tävlingsresultat på avelshundar. Jag kollar hellre MH, MT och L-test. Helst ska hunden gjort alla tre och tävlat svenskskyddet. Där tycker jag man ser ganska mycket mer av arbetskapaciteten då det är så många moment under kort tid.

Visst är det bättre än ingenting. Men det är ju inte så mycket krav för en brukshund kan jag tycka :angel:

Sen är jag inte sådär jättemycket för att kolla tävlingsresultat på avelshundar. Jag kollar hellre MH, MT och L-test. Helst ska hunden gjort alla tre och tävlat svenskskyddet. Där tycker jag man ser ganska mycket mer av arbetskapaciteten då det är så många moment under kort tid.

Håller helt med. De där kraven är rätt låga. Det klarar vilken medioker brukshund som helst. Det är ju extremt sällsynt med extriörschäfrar i tjänst och det finns en anledning till det ( eller två anledningar...hälsan också)

Håller helt med. De där kraven är rätt låga. Det klarar vilken medioker brukshund som helst. Det är ju extremt sällsynt med extriörschäfrar i tjänst och det finns en anledning till det ( eller två anledningar...hälsan också)

Precis, flera sällskapsavlade hundar klarar det kravet, så det känns ganska lågt faktiskt.

Precis, flera sällskapsavlade hundar klarar det kravet, så det känns ganska lågt faktiskt.

Men det låter bra, för den som inte är så insatt ;)
Finns nog tyvärr gott om naiva som tror de får en jättefin hund efter "högt" meriterade och presterande föräldrar för det är tjusiga titlar på papperet. För de som är lite pålästa ser de att extriörlinjerna värdesätter en snygg trav och en vinklad bakdel mer än ett bra MH.

Men det låter bra, för den som inte är så insatt ;)
Finns nog tyvärr gott om naiva som tror de får en jättefin hund efter "högt" meriterade och presterande föräldrar för det är tjusiga titlar på papperet. För de som är lite pålästa ser de att extriörlinjerna värdesätter en snygg trav och en vinklad bakdel mer än ett bra MH.

Jag tror många av dom som köper av exteriörlinjerna har ungefär samma krav. Tyvärr. En urvattnad mellanmjölkhund som funkar att träna lite med men de vill egentligen inte ha en arbetande hunds mentalitet med allt vad det innebär...

Jag tror många av dom som köper av exteriörlinjerna har ungefär samma krav. Tyvärr. En urvattnad mellanmjölkhund som funkar att träna lite med men de vill egentligen inte ha en arbetande hunds mentalitet med allt vad det innebär...

Och tragiskt nog är det MÅNGA som inte har en susning om att schäfer har två vitt skilda linjer som skiljer sig enormt i det mesta. Flera har blivit förvåndade när jag sagt att våra hundar är schäfrar.
"Men de är ju gråsvarta? En schäfer är ju brun och svart"

För många är en schäfer rödbrun med svart sadel.....en utställningsräka. De vet helt enkelt inget annat.

Och tragiskt nog är det MÅNGA som inte har en susning om att schäfer har två vitt skilda linjer som skiljer sig enormt i det mesta. Flera har blivit förvåndade när jag sagt att våra hundar är schäfrar.
"Men de är ju gråsvarta? En schäfer är ju brun och svart"

För många är en schäfer rödbrun med svart sadel.....en utställningsräka. De vet helt enkelt inget annat.

Haha ooojaaaa! Vet inte hur många folk som frågade mig om schäfern jag hade var en blandis. Antingen det eller polishund :D

Ehe, kan ju bara erkänna att jag tillhör en av dessa okunniga människor. :D Frågade ett ragg om hans, nästan svarta, hund var en schäferblandis och om han tränade något med den.. Det var visst hans egen uppfödning av schäfer. Och han tränade IPO - och hade varit med i VM.
Vår lilla flört gick inte hela vägen :D

Ehe, kan ju bara erkänna att jag tillhör en av dessa okunniga människor. :D Frågade ett ragg om hans, nästan svarta, hund var en schäferblandis och om han tränade något med den.. Det var visst hans egen uppfödning av schäfer. Och han tränade IPO - och hade varit med i VM.

Förstår det. Hade jag sagt så om min karls uppfödningar så hade jag nog också åkt ut:D

Hahahah, åh, fy vad jag hade skämts om jag råkat kläcka ur mig något sådant om en så (uppenbarligen) väldigt bra hund :D

Här kommer jag låta väldigt hård. men om hon bara klarar av lite spår och uppletande och klättrar på väggarna av det, varför ha kvar en sådan hund?
Hon är nöjd med den stimulans hon får i dagsläget, annars skulle vi naturligtvis inte ha kvar henne. Vägen hit har dock varit lång. Det var därför jag skrev, att hon är den "jobbigaste" hund vi haft.

Hon är nöjd med den stimulans hon får i dagsläget, annars skulle vi naturligtvis inte ha kvar henne. Vägen hit har dock varit lång. Det var därför jag skrev, att hon är den "jobbigaste" hund vi haft.

Så vägen till lite spår och uppletande har varit lång? :confused:

Alltså du får ursäkta. Men jag har så svårt att förstå varför folk köper arbetande hundar när de uppenbart inte alls trivs med den typen av mentalitet. Att tycka att hunden är jobbig för att den kräver lite spår och uppletande är för mig liksom typ, obegripligt.

Så vägen till lite spår och uppletande har varit lång? :confused:

Alltså du får ursäkta. Men jag har så svårt att förstå varför folk köper arbetande hundar när de uppenbart inte alls trivs med den typen av mentalitet. Att tycka att hunden är jobbig för att den kräver lite spår och uppletande är för mig liksom typ, obegripligt.
Trodde jag var basics för alla hundar, inklusive golvmoppar.
Får mig osökt att tänka på ståhejet på diverse hundfora när en av hundcoachens egenuppfödda hundar vann nåt pris på kontinenten där man fick poäng för utseende samt nåt mellanmjölksvariant av bruksarbete.

Om jag födde upp brukshundar så hade jag inte uppskatta att få mitt namn förknippad med en sådan merit, det är lixom (översatt till BC): WOW! En av de hundar jag fött upp har vunnit en 2:a plats på utställning o dessutom klarat VP!

Jag tycker det är förbaskat tragiskt att det ska finnas en utställningslinje och en dito bruks när det handlar om bruksraser. Om en hund är av bruksras ska både brukset och exteriören följa rasstandarden, det ska inte gå att smyga in blandisavel för att ändra typen på hunden, byt ras om den inte duger! :banghead:

Likaså ska en exteriört snygg hund inte kunna bli champion utan bruksmeriter och då menar jag inte lägre klasser. Det är åt h-vete hur schäfern har tillåtits förstöras och fan i helvete att mallar ser ut som schäfrar i nyllet eller har öronen på halv stång! :rage:

Jag tycker det är förbaskat tragiskt att det ska finnas en utställningslinje och en dito bruks när det handlar om bruksraser. Om en hund är av bruksras ska både brukset och exteriören följa rasstandarden, det ska inte gå att smyga in blandisavel för att ändra typen på hunden, byt ras om den inte duger! :banghead:

Likaså ska en exteriört snygg hund inte kunna bli champion utan bruksmeriter och då menar jag inte lägre klasser. Det är åt h-vete hur schäfern har tillåtits förstöras och fan i helvete att mallar ser ut som schäfrar i nyllet eller har öronen på halv stång! :rage:

Agree. Sorg och skam är vad det är! Jag förstår inte vad man får ut av att ändra en ras så pass att det plötsligt finns två helt olika varianter? Och varför vill man göra en sällskapshund av en brukshund? Det är enbart till rasens nackdel och av den anledningen går alltid uppdelade raser bort hos mig.

Fast jag tycker nog att det i många av fallen bara är en del som har gått åt helvete...den utställningsfixerade.
Den arbetade/brukslinjen brukar ju oftast vara den "föråldrade" orginalupplagan av en ras. Den tycker jag absolut att man ska stödja om det är en ras man känner att man vill ha.
Snart finns ju nästan inga raser där det inte avlas på extriör VS prestation.

Fast jag tycker nog att det i många av fallen bara är en del som har gått åt helvete...den utställningsfixerade.
Den arbetade/brukslinjen brukar ju oftast vara den "föråldrade" orginalupplagan av en ras. Den tycker jag absolut att man ska stödja om det är en ras man känner att man vill ha.
Snart finns ju nästan inga raser där det inte avlas på extriör VS prestation.

Problemet då blir ju om man både vill ställa ut och t ex köra bruks.

Lösningen är då att helt ändra extriörkraven mot sundare ideal och sen stenhårt belöna det på utställningar ihop med MH och för rasen lämpligt arbetsprov.
Isf kommer utställningsräkorna att dö ut av sig själva :)

Precis! Tyvärr verkar det ju vara en lång och krånglig väg dit.
Man kan ju undra vad dessa utställnings/sällskapshundsfantaster tycker att de egentligen bidrar till rasen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar