Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
:bow::bow::bow:

och om filmen säger jag bara :eek::eek::eek::eek: Suck och katastrof!!!
Inte konstigt att man sällan ser extriörschäfer i tjänst eller på högre IPO-nivå. ( eller så är ägarna inte intresserade av att bruka sin brukshund)
Tror det tom är mer tryck och mod i min Dvärgschnauzer än i hundarna på filmen.

Riktig katastrof är det. Det är mer tryck i mina små sällskapshundar också. Speciellt blandisen som har terrier i sig.

Riktig katastrof är det. Det är mer tryck i mina små sällskapshundar också. Speciellt blandisen som har terrier i sig.
Vet du om detta tillräckligt som bruksmerit i utställningskretsarna?
Vet att min karl hade en utställningsschäfer som första hund ( många år sen) och han sagt att han bytte linje snabbt då han tyckte just skyddet var rena skämtet. Om detta är vanligt förekommande har man ju fullständigt slaktat rasens bruksfunktion.

Fast vad har det för betydelse vad andra tror? Sen är "folk på stan" ofta extremt dåliga på att se vad för ras en hund är. Ska de vara något slags mått på hur rastypisk hunden är? Knappast.

Det går ju att tolka lite vad som helst från rasstandarder.
För mig är det här:
raskopos.jpg

Mer rastypiskt rent exteriört än det här:
2052037.jpg

Som är den första hunden i denna videon:
https://www.youtube.com/watch?feature=share&v=xj3mD87vTD8&app=desktop

Jag vet vilken jag tycker är mest rastypisk. Både mentalt och exteriört. Och det är då inte exteriöraren...
Hunden på den undre bilden ser ut att ha en skada eller sjukdom i ryggen
Vem vill ha en sådan hund?
Det är obegripligt

Vet du om detta tillräckligt som bruksmerit i utställningskretsarna?
Vet att min karl hade en utställningsschäfer som första hund ( många år sen) och han sagt att han bytte linje snabbt då han tyckte just skyddet var rena skämtet. Om detta är vanligt förekommande har man ju fullständigt slaktat rasens bruksfunktion.

Jag är ärligt talat ganska så dålig på vad för meriter som krävs. Men TROR att hundar som inte klarar provet inte får gå i avel. Någon som har bättre koll får gärna svara.

Men det är ändå grejen. Tror det var ca 1/4 av hundarna som blev icke godkända. Och det är av de hundar som man tycker är tillräckligt bra för att ställa upp. Man hade ju inte ställt upp med en hund som man tycker är skräp.

Har umgåtts en del med utställningsschäfrar och de flesta har varit trevliga sällskapshundar. Och tävlat på olika nivå. Men linjerna är ju som natt och dag när det kommer till intensitet, drifter och arbetslust. Vissa påminner lite om någon moloss och lunkar på i sin egen takt medans vissa kan vara ganska kvicka. Men ändå, som natt och dag. Någon har varit så skräp mentalt så de tog tillslut bort den. Var så stressa att den var totalt okontaktbar så fort de gick ut. Uppfödarna blev sura när ägarna ville avliva för att hunden mådde dåligt då hunden hade fått bra utställningsresultat:meh::banghead::banghead:

När jag tränade i en träningsgrupp där de enbart hade utställningstypen förutom jag som hade brukstypen pratades det en hel del om hur mycket min grabb ville jobba, och fina lovord fick han i skyddet som vi påbörjade. Han är egentligen en ganska medioker hund, eller rent av dålig på vissa aspekter. Men det märks inte. Speciellt inte när man sätter honom i arbete. För arbetslusten var det inget fel på ;)

Vad ska man med en rasstandard till om den inte följs? Då kan man ju släppa skiten fri och låta vad som helst med fyra ben, en livmoder och fertila simmare härja fritt!

Nej, vem som helst kan varesig identifiera en BC eller andra raser som inte är rastypiska utifrån uttrålning och kroppshållning, majoriteten identifierar en BC som en svartvit hund, allt annat är blandningar och BS. Min förra grönis med färgfel kallades för BC av engelsmän pga ett vitt ben. Jag har fått frågan nu vad jag har för byracka och då har jag en väldigt typisk malle, min syster har fått frågan om sin engelska cocker och jag kan räkna upp många fler.

Mina åsikter inom bruks är inte populära men det skiter jag i. Om det finns en rasstandard för brukshundar ska den följas, exteriör och bruksegenskaper ska vara ett! Annars är aveln åt h-vete och minst lika oseriös som all annan skitavel. :yuck:

Jag tror inte att exteriörbedömning i Sverige hade varit bra för BC. Det är den enda ras i Sverige som uteslutande avlas för det den är gjord för.

Så här har det blivit i England där man avlar på utseendet. Jag tycker inte att det ser ut som en hund som är gjord för att arbeta som vallhund.
GCH_Tang_Dynasty_Rocky_border_collie_BIS_Westminster.jpg

Källa: http://www.border-wars.com/2014/02/inbred-border-collies-at-westminster.html

Liten rättelse, BCs kan ställas ut på Internationella tävlingar i Sverige, så som Stora Stockholm t ex. WK/ASD kan inte ställas ut öht.

Det är bara i Sverige o i Norge mig veterligen som arbetande BCs registreras i respektive lands FCI anslutna kennelklubb. I UK registreras de i ISDS.
O i USA finns ABCA
Intresserade kan googla på the Border Collie wars för att läsa historiken kring registrering av BCs i USA.

I Sverige finns starka intressen inom SVaK att distansera sig från SKK o regga sina hundar i ISDS istället.

Tyvärr finns även en grupp som lobbar hårt för att ta bort arbetsprovet och tillåta utställnings/sportavel. Som redan nu importerar fluffiga sheltielookalikes och använder i avel genom kryphål.

:rage::rage::devil::yuck:

Tyvärr finns även en grupp som lobbar hårt för att ta bort arbetsprovet och tillåta utställnings/sportavel. Som redan nu importerar fluffiga sheltielookalikes och använder i avel genom kryphål.

:rage::rage::devil::yuck:
Efter Turbo så ströps kryphålet för sk livmodersimporter, iaf om hanen var reg i Sverige.

Jag tror inte att exteriörbedömning i Sverige hade varit bra för BC. Det är den enda ras i Sverige som uteslutande avlas för det den är gjord för.

Så här har det blivit i England där man avlar på utseendet. Jag tycker inte att det ser ut som en hund som är gjord för att arbeta som vallhund.
GCH_Tang_Dynasty_Rocky_border_collie_BIS_Westminster.jpg

Källa: http://www.border-wars.com/2014/02/inbred-border-collies-at-westminster.html

Men alltså. Det ser ju inte ens ut som en riktig hund? :confused: Det ser ut som en teddybjörnsvariation av BC!

Är glad att jag inte har en ras som avlas för utställning utan snarare har en ras som går mot att vara lite lättare och med mindre päls för att det är mer praktiskt. Dvs en förbättring mot hur en del hundar ur den gamla skolan ser ut som kan vara riktiga pälsmonster. Dessa är fortfarande vanliga, men de med mindre päls (t ex våra) blir mer och mer vanliga. Möjligtvis att de har blivit mer rektangulära de senaste 30 åren.
Men, fortfarande finns ju alla modeller i rasen vilket jag tycker är bra :) Det är ju ändå inte utseendet som spelar någon roll, utan hur dom jagar.
Nedan en bild på en wachtel från typ 30-talet, sedan hur de kan se ut idag. Bilder lånade från google.
gammal-bild-på-wachtelhund.jpg

Aktiv07_Augusti2361.JPG

ronja.jpg

Är glad att jag inte har en ras som avlas för utställning utan snarare har en ras som går mot att vara lite lättare och med mindre päls för att det är mer praktiskt. Dvs en förbättring mot hur en del hundar ur den gamla skolan ser ut som kan vara riktiga pälsmonster. Dessa är fortfarande vanliga, men de med mindre päls (t ex våra) blir mer och mer vanliga. Möjligtvis att de har blivit mer rektangulära de senaste 30 åren.
Men, fortfarande finns ju alla modeller i rasen vilket jag tycker är bra :) Det är ju ändå inte utseendet som spelar någon roll, utan hur dom jagar.
Nedan en bild på en wachtel från typ 30-talet, sedan hur de kan se ut idag. Bilder lånade från google.
gammal-bild-på-wachtelhund.jpg

Aktiv07_Augusti2361.JPG

ronja.jpg
Intressant är också att wachtel har börjat poppa upp som tjänstehundar inom polis och Tull. Även spanielraserna blir allt vanligare och man har gått ifrån klassikerna inom bruks lite:)

Intressant är också att wachtel har börjat poppa upp som tjänstehundar inom polis och Tull. Även spanielraserna blir allt vanligare och man har gått ifrån klassikerna inom bruks lite:)
Wachtel har rätt mycket dådkraft, bra näsa och tycker om att jobba så jag förstår att polis och tull har börjat titta på rasen, speciellt då andra klassiska bruks raser verkligen har rasat! Sen tror jag inte att wachtel som ras kommer att bli någon lydnadsexpert, de har alldeles för mycket egna idéer om hur saker och ting ska gå till... ;)

Wachtel har rätt mycket dådkraft, bra näsa och tycker om att jobba så jag förstår att polis och tull har börjat titta på rasen, speciellt då andra klassiska bruks raser verkligen har rasat! Sen tror jag inte att wachtel som ras kommer att bli någon lydnadsexpert, de har alldeles för mycket egna idéer om hur saker och ting ska gå till... ;)
Nej det är ju söket de vill ha dom till. Plus att de är smidigare och kommer lättare till. Några patrullhundar lär de aldrig bli :D

Ja, precis som @Snurrfian skriver har dom ju en väldigt bra näsa och mycket dådkraft, så jag kan tänka mig att dom passar mer än väl inom söket :) Dom blir nog inte så påverkade vid sök i t ex hotfulla miljöer.
Vår hane har en avkomma som är tjänstehund hos polisen i Västra Götaland :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar