Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ehe, kan ju bara erkänna att jag tillhör en av dessa okunniga människor. :D Frågade ett ragg om hans, nästan svarta, hund var en schäferblandis och om han tränade något med den.. Det var visst hans egen uppfödning av schäfer. Och han tränade IPO - och hade varit med i VM.
Vår lilla flört gick inte hela vägen :D

Inte värre än när jag lärde sambon uttrycket räkrumpa och han glatt hojtade om diverse schäfrar vi mötte; titta, en räkrumpa! Varpå jag hyschade, och han upprörd sade; men seeeer du inte? Den ser ut som en räääääka! Fick förtydliga att ingen anser sig äga en sådan och att det är ett skällsord inom hundvärlden. Smockan hängde i luften mer än en gång.

Jag tycker det är förbaskat tragiskt att det ska finnas en utställningslinje och en dito bruks när det handlar om bruksraser. Om en hund är av bruksras ska både brukset och exteriören följa rasstandarden, det ska inte gå att smyga in blandisavel för att ändra typen på hunden, byt ras om den inte duger! :banghead:

Likaså ska en exteriört snygg hund inte kunna bli champion utan bruksmeriter och då menar jag inte lägre klasser. Det är åt h-vete hur schäfern har tillåtits förstöras och fan i helvete att mallar ser ut som schäfrar i nyllet eller har öronen på halv stång! :rage:
Vad menar du med den av mig fetade texten?
Vi gör ett tankeexperiment. Ta BC, på vilket sett skulle en utställningsmerit gagna aveln? Väldigt många människor, inklusive icke hundkunniga individer kan identifiera en hund som BC även de exemplar som inte är svartvita, de identifieras utifrån utstrålning o kroppshållning.

Trodde jag var basics för alla hundar, inklusive golvmoppar.

Får mig osökt att tänka på ståhejet på diverse hundfora när en av hundcoachens egenuppfödda hundar vann nåt pris på kontinenten där man fick poäng för utseende samt nåt mellanmjölksvariant av bruksarbete.

Om jag födde upp brukshundar så hade jag inte uppskatta att få mitt namn förknippad med en sådan merit, det är lixom (översatt till BC): WOW! En av de hundar jag fött upp har vunnit en 2:a plats på utställning o dessutom klarat VP!

Exakt. Det är väl ungeför det jag tänker att alla hundar behöver mer eller mindre. Lite nosarbete.

Men vadå, det är väl bra att hunden klarar ett VP/bruksprov? Då är det ju bevisligen en superbra brukshund!
Eller inte.

Fast det går att kombinera snygg o smart.

Dobbis stolt ägare/uppfödare till Such,dkch,dech,IPO3,kårad,hkl svenskskydd,lkl3,gk tjänstehund (väktare) .

Jag upplever det som att vad som anses snyggt och enligt rasstandard är så olika så det skulle lika gärna kunna vara 50 olika raser i schäfern. Eller mer.

Själv föredrar jag en ganska liten, lätt, långbent och lätt vinklad hund med hög arbetskapacitet, "lagom" skärpa, hög kamplust, goda nerver och hög förighet/förarvek samt en självständighet och hög nyfikenhet.

Vet att många föredrar en helt annan typ av schäfer.

Men visst finns det bruksschäfrar som fått helt okej utställningsresultat. Vilket är super. Tycker det är viktigt att även dom syns på utställningar.

Huruvida utställningsresultat tillsammans med bruksbarhet går att kombinera eller ej beror väl egentligen på ras och domare som dömer hunden.

Likaså ska en exteriört snygg hund inte kunna bli champion utan bruksmeriter och då menar jag inte lägre klasser. Det är åt h-vete hur schäfern har tillåtits förstöras och fan i helvete att mallar ser ut som schäfrar i nyllet eller har öronen på halv stång! :rage:

Eller så gör man som på vinthundar... För att få lure coursing-championat (lure coursing är vinthundarnas bruksgren) så krävs utställningsmerit. För utställningschampionat? Inget mer än att den varit på utställning. Visst, det är inte mycket som krävs för LC-championat, det är G på utställning för svenskt championat och VG på internationell utställning för internationellt championat, men ändå. Kravet finns där, åt det ena hållet bara. Även på en ras som SKA variera i typ, salukin, men där i princip bara en typ får priser på utställningar. Framförallt är det i princip bara en typ av saluki som gillas på SKK-utställningarna... (Visst finns undantag, men de är få)

Vad menar du med den av mig fetade texten?
Vi gör ett tankeexperiment. Ta BC, på vilket sett skulle en utställningsmerit gagna aveln? Väldigt många människor, inklusive icke hundkunniga individer kan identifiera en hund som BC även de exemplar som inte är svartvita, de identifieras utifrån utstrålning o kroppshållning.
Vad ska man med en rasstandard till om den inte följs? Då kan man ju släppa skiten fri och låta vad som helst med fyra ben, en livmoder och fertila simmare härja fritt!

Nej, vem som helst kan varesig identifiera en BC eller andra raser som inte är rastypiska utifrån uttrålning och kroppshållning, majoriteten identifierar en BC som en svartvit hund, allt annat är blandningar och BS. Min förra grönis med färgfel kallades för BC av engelsmän pga ett vitt ben. Jag har fått frågan nu vad jag har för byracka och då har jag en väldigt typisk malle, min syster har fått frågan om sin engelska cocker och jag kan räkna upp många fler.

Mina åsikter inom bruks är inte populära men det skiter jag i. Om det finns en rasstandard för brukshundar ska den följas, exteriör och bruksegenskaper ska vara ett! Annars är aveln åt h-vete och minst lika oseriös som all annan skitavel. :yuck:

Vad ska man med en rasstandard till om den inte följs? Då kan man ju släppa skiten fri och låta vad som helst med fyra ben, en livmoder och fertila simmare härja fritt!

Nej, vem som helst kan varesig identifiera en BC eller andra raser som inte är rastypiska utifrån uttrålning och kroppshållning, majoriteten identifierar en BC som en svartvit hund, allt annat är blandningar och BS. Min förra grönis med färgfel kallades för BC av engelsmän pga ett vitt ben. Jag har fått frågan nu vad jag har för byracka och då har jag en väldigt typisk malle, min syster har fått frågan om sin engelska cocker och jag kan räkna upp många fler.

Mina åsikter inom bruks är inte populära men det skiter jag i. Om det finns en rasstandard för brukshundar ska den följas, exteriör och bruksegenskaper ska vara ett! Annars är aveln åt h-vete och minst lika oseriös som all annan skitavel. :yuck:

Fast då bör man också fråga sig vilken version av rasstandarden som ska följas.

Nu har jag dålig koll på de flesta rasstandarder MEN jag vet att tex salukins standard ändrats ett flertal gånger och jag vet att det varit prat om att ändra standarden på vissa trubbnosar för att beskriva en mer sund hund. Standarden ändras inte bara till ett mer modernt språk när den ändras, de ändrar också hur hunden ska se ut till viss grad. Vad de går på? Ja inte är det en bild av den mest funktionella hunden utan mer något som matchar hur dagens utställningshundar ser ut.

Raser har ju förändrats massor och trots det passar de fortfarande in på rasstandarden många gånger, just pga textändringarna. Skulle vi ta någon av de första rasstandarderna för de olika raserna är jag ganska övertygad om att det är en mer arbetsduglig variant som beskrivs jämfört med vad som nu finns på många håll.

Lösningen är då att helt ändra extriörkraven mot sundare ideal och sen stenhårt belöna det på utställningar ihop med MH och för rasen lämpligt arbetsprov.
Isf kommer utställningsräkorna att dö ut av sig själva :)
Fast jag tycker då att problemet många ggr är inte rasstandarden utan den avvikelse som skett från standarden under decennier. Nu är jag inte påläst på schäfer men om man skulle titta på rasen säg 50 år tillbaka jämfört med nu så är den mer lik både holländare och belgare än dagens räkor. Detsamma gäller andra raser och som belgarägare är jag helt emot en uppdelning av rasen då jag enbart ser en förlust och inga vinster.

Vad det gäller trubbnosarna så kan jag inte säga att jag tycker att exvis engelsk bulldog följer sin egen standard, om jag ska lita på mitt minne. Standarden förespråkar inte de missfoster vi har idag och om man jämför foton nu och då så är det så långt ifrån seriöst som man kan komma. Finns det öht ett berättigande för osund rasavel?

Nej, vem som helst kan varesig identifiera en BC eller andra raser som inte är rastypiska utifrån uttrålning och kroppshållning, majoriteten identifierar en BC som en svartvit hund, allt annat är blandningar och BS.

Skumt att vi då har en både sund och funktionell ras i BCn - som inte ens FÅR ställas ut i Sverige. Och det är ingen tvekan om vad som är en BC - när den är hos får. Förövrigt finns ingen standard som efterföljs. De får se ut hur fasen som helst.

Vad gemene man på gatan gissar sig till är för mig helt ointressant. Och vad pälsfärg eller detaljer på öronform spelar för roll för funktionen kan jag verkligen inte se - annat än att utseendefixerade idioter gör det till viktiga avelsmål och därmed skiter i funktion och hälsa.

På vissa är det pälsmassorna det hänger på. Skala ac en pudel allt fluff, och du har en hund med vettiga vinklar och proportioner. De är inte helt fria från problem, ingen ras är, men där finns inga anatomiska avarter.

Vad gemene man på gatan gissar sig till är för mig helt ointressant.

Samma här. Hade jag brytt mig om sådant... ja då hade jag nog fått komma fram till att mina hundar är blandraser! Ibland gissar folk på whippet eller afghanhund, kanske greyhound, men annars har det varit allt möjligt, även dalmatiner(!) har jag fått höra (om min nästan helt vita tant Zala). Skulle jag skaffa ett svart släthår hade jag säkert haft en dobermann eller rottweiler enligt många här :p

Skumt att vi då har en både sund och funktionell ras i BCn - som inte ens FÅR ställas ut i Sverige. Och det är ingen tvekan om vad som är en BC - när den är hos får. Förövrigt finns ingen standard som efterföljs. De får se ut hur fasen som helst.

Vad gemene man på gatan gissar sig till är för mig helt ointressant. Och vad pälsfärg eller detaljer på öronform spelar för roll för funktionen kan jag verkligen inte se - annat än att utseendefixerade idioter gör det till viktiga avelsmål och därmed skiter i funktion och hälsa.
Det är väl inte underligare än vilken byracka som helst som är avlad för ett syfte utan exteriöra krav kan se ut hur som helst? Som sagt, gemene man kan inte utifrån vad som går i snöret säga vad det är för ras och så typiska är inte BC:n att de inte kan misstas för andra raser utav Svensson. Gå ut på stan med Turbo i koppel och alla gissar BC, någon av dina och inte en kotte kommer tro att de är BC.

Det är väl inte underligare än vilken byracka som helst som är avlad för ett syfte utan exteriöra krav kan se ut hur som helst? Som sagt, gemene man kan inte utifrån vad som går i snöret säga vad det är för ras och så typiska är inte BC:n att de inte kan misstas för andra raser utav Svensson. Gå ut på stan med Turbo i koppel och alla gissar BC, någon av dina och inte en kotte kommer tro att de är BC.

Men jag sa ju det - vad sjutton spelar det för roll vad gemene man på stan tror? Det är ju inte för deras skull jag väljer ras! Och det finns ingen tvekan om att en BC är en BC när den gör sitt jobb.

Jag tycker att det skulle räcka gott med exteriörbeskrivning om man vill behålla en rasstandard. Utställning har mig veterligen inte gjort nytta för någon ras, i synnerhet inte eftersom hundarna konkurrerar mot varandra vilket premierar flashighet och extremer framför funktionalitet.

Jag tycker att det skulle räcka gott med exteriörbeskrivning om man vill behålla en rasstandard. Utställning har mig veterligen inte gjort nytta för någon ras, i synnerhet inte eftersom hundarna konkurrerar mot varandra vilket premierar flashighet och extremer framför funktionalitet.

Håller helt med! Enkel, grundläggande exteriörbeskrivning, ingen tävling.

Visst hade det varit trevligt om man kunde nöja sig med att rada upp hundarna och säga ungefär "rastypisk, inte rastypisk, rastypisk, rastypisk, inte rastypisk..." osv. Skit i att hitta den som är mest rastypisk... Tävlan om bästa tik/hane, bäst i rasen osv är ju bara hysteriskt egentligen. Framförallt när domarna själva säger att de inte alltid tar fram den mest rastypiska som vinnare utan den som de tror att har störst chans att vinna en BIS-final...

Min morfar födde upp schäfer från slutet av 30-talet fram till 1972....då han dog. Vi har fullknökade album hemma på hundar från denna tid. De ser inte alls ut som de Schäfrar som plockar meriter på utställningarna idag. Däremot ser jag inte stora skilnader på de hundarna och de sk Bruksschäfrarna.
Vad gick så snett för rasen?

Fast vad har det för betydelse vad andra tror? Sen är "folk på stan" ofta extremt dåliga på att se vad för ras en hund är. Ska de vara något slags mått på hur rastypisk hunden är? Knappast.

Det går ju att tolka lite vad som helst från rasstandarder.
För mig är det här:
raskopos.jpg

Mer rastypiskt rent exteriört än det här:
2052037.jpg

Som är den första hunden i denna videon:
https://www.youtube.com/watch?feature=share&v=xj3mD87vTD8&app=desktop

Jag vet vilken jag tycker är mest rastypisk. Både mentalt och exteriört. Och det är då inte exteriöraren...

Om jag hade fått bestämma hade man tagit bott utställning på schäfer likt man har med BC och sen endast haft korning där man får en exteriörbeskrivning att hunden är rastypisk. Utan en massa tävlande om vilken hund som har mest flashig trav. Vad fan ska man med en flashig trav till på en brukshund?

Svaret man får från folk är för att schäfern är en staketvallare. För det första, hur många använder schäfern som staketvallare idag? Hur många av de exteriörschäfrar som avlas mot en så stor och flashig trav som möjligt har de mentala egenskaperna för att ens kunna jobba med det? OCH varför i hela helvete skulle man vilja ha en helvetestrav som inte är gynnsam alls för hunden när den ska arbeta timme efter timme? Helt jävla ologiskt avelsmål och dravel. Då vill man ha en lätt hund med lätta marknära gångarter som förvisso är hyffsat långa men utan överdrift. Då blir det som med en travhäst. Jag tror dessutom att en hund som faller över i galopp håller bättre än en hund som toktravar i flera timmar i sträck.

Varför inte bara erkänna att man vill ha en stor och flashig trav för att det plockar utställningsmeriter? Inget annat.

Nej, schäfern är en brukshund som förvisso använts som herdehund, och gör väl på vissa håll fortfarande. Men inte fan såg de ut som dagens räkor då. Så det är ju ännu mer ologiskt att man skulle ha så mycket vinklar för att hunden ska kunna användas som herdehund, som den inte längre gör och när den tidigare användes som herdehund hade den inte så mycket vinklar men NU ska ha det när den inte längre används som herdehund utan är en brukshundO_o:cautious: Logiskt? Inte ett skit..

Senast ändrad:
Om jag hade fått bestämma hade man tagit bott utställning på schäfer likt man har med BC och sen endast haft korning där man får en exteriörbeskrivning att hunden är rastypisk. Utan en massa tävlande om vilken hund som har mest flashig trav. Vad fan ska man med en flashig trav till på en brukshund?

Svaret man får från folk är för att schäfern är en staketvallare. För det första, hur många använder schäfern som staketvallare idag? Hur många av de exteriörschäfrar som avlas mot en så stor och flashig trav som möjligt har de mentala egenskaperna för att ens kunna jobba med det? OCH varför i hela helvete skulle man vilja ha en helvetestrav som inte är gynnsam alls för hunden när den ska arbeta timme efter timme? Helt jävla ologiskt avelsmål och dravel. Då vill man ha en lätt hund med lätta marknära gångarter som förvisso är hyffsat långa men utan överdrift. Då blir det som med en travhäst. Jag tror dessutom att en hund som faller över i galopp håller bättre än en hund som toktravar i flera timmar i sträck.

Varför inte bara erkänna att man vill ha en stor och flashig trav för att det plockar utställningsmeriter? Inget annat.

Nej, schäfern är en brukshund som förvisso använts som herdehund, och gör väl på vissa håll fortfarande. Men inte fan såg de ut som dagens räkor då. Så det är ju ännu mer ologiskt att man skulle ha så mycket vinklar för att hunden ska kunna användas som herdehund, som den inte längre gör och när den tidigare användes som herdehund hade den inte så mycket vinklar men NU ska ha det när den inte längre används som herdehund utan är en brukshundO_o:cautious: Logiskt? Inte ett skit..

:bow::bow::bow:

och om filmen säger jag bara :eek::eek::eek::eek: Suck och katastrof!!!
Inte konstigt att man sällan ser extriörschäfer i tjänst eller på högre IPO-nivå. ( eller så är ägarna inte intresserade av att bruka sin brukshund)
Tror det tom är mer tryck och mod i min Dvärgschnauzer än i hundarna på filmen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar