Jag gick för länge sedan i psykodynamisk terapi och har nyligen nosat på KBT. Båda var mycket bra.
Förenklat och från mitt perspektiv skulle jag säga att psykodynamisk terapi handlar om att förstå sina mönster för att kunna påverka dem, medan KBT ger mycket konkreta tankeverktyg att hantera ens beteende med, oavsett vad mönstret beror på. Men som sagt, det är min tolkning av mina erfarenheter.
Det där tycker jag var en väldigt bra beskrivning, faktiskt.
Instämmer helt!
När det gäller vilken typ av hjälp man söker tycker jag utbildning och inriktning går före personkemi.
Jag har gått länge i enskild (och även grupp) terapi.
I början tänkte jag inte särskilt mycket på min enskilda terapeuts skicklighet.
Jag mådde så dåligt så det spelade inte så stor roll vem det var som jag pratade med. Och jag tyckte om henne som person.
Efter ett tag, när jag mådde bättre och kunde reflektera "på högre nivå" så har jag märkt att min terapeut inte riktigt räckt till.
Hon är i grunden arbetsterapeut och kanske har någon extra utbildning på det.
Det stannade liksom upp för några månader sedan och jag tycker inte min enskilda terapi har gett mig särskilt mycket.
Har även pratat med mina gruppkamrater (vi har olika terapeuter som ingår i vårt team) och spontant så säger jag att de andra, nya terapeuterna som har terapeut/psykologutbildning är bättre skolade och kan ha ett mer proffesionellt förhållningssätt. Det är uppenbart att mina gruppkamrater får ut mer av sin terapeut än vad jag får.
Ska tillägga att alla tycker ungefär lika om terapeuterna. Den som har samma som jag har upplever det likadant osv.
Så, sammanfattningsvis titta på utbildning och erfarenhet samt inriktning.
Fundera också specifikt vad du har för målsättning med terapin.
KBT är det vanligaste nu och det är bra, men man ska komma ihåg att det inte passar alla.