Jag behöver hjälp!

Sv: Jag behöver hjälp!

jag håller inte med dig. det är inte alls bara tiden man lägger på aktivering som räknas. i så fall hade man ju kunnat ha jycken i en låda och plockat fram den och tränat bruks ett par timmar varje dag. hunden blir ju inte lycklig för det.

det ena behöver inte utesluta det andra. hundar är värda en meningsfull vardag och sällskap större delen av dygnet. har man inte möjlighet att ordna det kanske man skulle fundera på en katt istället? eller vara hundvakt på kvällar och helger?

Nu håller du på sådär igen. Allt är kolsvart elller snövitt. Om man inte håller med eller är av en åsikt som inte stämmer helt överens då är man värd en hög med verbal skit.

Det var ju precis det jag menade, ha hunden i en låda och sen tokträna i två timmar....

Denna tråd är avslutad för min del vad gäller evighetsdiskussionen om dåliga hundägare som inte är hemma.

Till JENNY K, jag tycker du fått en hel del bra tips av många nu, jag håller tummarna!

jag menar bara att man inte kan satsa allt på en grej utan måste se till hela bilden. lagom av allt är såklart det bästa men brister det i en ände får man såklart försöka kompensera det på annat sätt.

det jag skrev handlade inte om någon annan än hundens värde, men jag måste väl få lov att uttrycka min åsikt utan att bli anklagad för diverse saker?

prinsessfeminist skrev:
Prince77:

Hur vore det om du bad om ursäkt för din elaka kommentar? :mad: Jag tycker du var osedvanligt stygg.
be om ursäkt för min åsikt, nej varför det?
Jag vidhåller vid det jag skrev tidigare

Jenny, jag tycker att du under en period får offra dig med att gå upp mitt i natten och gå ut med hunden och få den att kissa utomhus. Du måste bryta ovanan på något sätt och jag kan inte se något annat sätt eftersom den redan sitter i bur. Ta ut den och beröm jättemycket när den kissar ute. Sedan drar du ut på tiden successivt för varje dag. Det vill säga att du går upp lite senare, tex 10 minuter och missar du så att hon har kissat inne igen så får du gå tillbaka i träningen.

Vissa hundar tar mycket låååång tid att få rumsrena så kasta inte in handsken än på ett bra tag. Dock tror jag inte att det finns någon annan väg än att du försöker visa hunden hur du vill ha det, dvs att hon skall kissa ute även på natten.

Hon har faktiskt sovit i min säng två nätter i rad nu utan att kissa :) , vilket ju alltid är en början. Jag har även börjat gå ut med henne fler gånger på kvällen och sista gången lite senare än vanligt.
Jag håller med om att det antagligen har blivit en ovana att kissa i buren och hoppas att vi kan bryta den nu. Har ju provat att ha henne i min säng förut och då vaknat sjöblöt, men det är ett tag sen så jag hoppas att det går bättre nu i fortsättningen.
Däremot tror jag inte att hon har kissat i buren i protest för att hon ligger där - som vissa tror- för hon går ändå in i sin bur frivilligt.
Tack alla ni som kommit med (goda) råd iallafall!

vad vill du att jag ska be om ursäkt för då?

Jag håller med dig om att aktiveringen spelar roll i fråga om hur länge hunden kan vara ensam. Det är ju skillnad att lämna en lugn och trygg, nöjd hund som lever ett stimulerande liv, ensam 7 timmar någon gång om sänder motför en otrygg, stressad, kanske ung hund ensam 7 timmar. Sedan beror det på hur OFTA den är ensam också.

Men det är inte rätt att lämna hunden ensam 10 timmar bara för att den är "lugn och trygg". På samma sätt är det inte ok att lämna den otrygga hunden för länge om den mår rent dåligt av det - där kanske det är plågsamt med TVÅ timmar.

Det finns så mycket som spelar in i den här frågan, tycker jag. En sex-timmars-regel tycker jag ibland är förkastlig, för man kan inte generellt bestämma hur lång ensamhet HUNDAR klarar av utan att må dåligt - det beror på individen.

Exempel: Bättre lämna en lugn och trygg, väl aktiverad hund hemma 7 timmar vid enstaka tillfällen än att stänga in energiska unghundar i små burar 5 timmar 5 dagar i veckan! (vilket MÅÅÅÅNGA gör!)

Senast ändrad av en moderator:

JennyK skrev:
Tack, tack! Det kan nog behövas! :)
Är inte så förtjust i att ha hunden i sängen egentligen, men jag kan ju inte stänga ut henne ur sovrummet, när jag bara har en hund. Försökte få henne att ligga i sin korg på golvet men det gick inte när man kunde krypa upp i mattes säng... :angel:
Hur gör alla andra här? Har alla hunden i sängen?

Min hund vill inte ligga i sängen, inte alls i sovrummet förhuvudtaget.
Hon ligger i hallen,valde det själv. Så vi bar ut hennes korg dit. Vet inte varför kaqnske snarkar jag för mycket........

Min hund sover i sängen varje natt. Hon älskar att ligga utsträkt på sidan med alla benen mot min man och hon ska ligga UNDER täcket! När hon var ung och började med det så var jag aningens orolkig över om det var bra, hur får hon luft??!!
Men hon lever än och det verkar inte som om hon har några problem alls med det så jag har slutat oroa mig.

ja ojojoj, det va mkt att oja sig över

prince77
Det är nog många med mig som tyckte att din kommentar i början av tråden var bra överdriven... Och därför tycker att en ursäkt hade varit på sin plats... Det är synd om du inte kan förstå det.. Men vill du vara sån som peter_lundin skrev så är det ju upp till dig... Men jag tycker att även om du har en åsikt så kan man passa sin tunga...

Bee Sweet´s skrev:
prince77
Det är nog många med mig som tyckte att din kommentar i början av tråden var bra överdriven... Och därför tycker att en ursäkt hade varit på sin plats... Det är synd om du inte kan förstå det.. Men vill du vara sån som peter_lundin skrev så är det ju upp till dig... Men jag tycker att även om du har en åsikt så kan man passa sin tunga...
jag tycker inte hon bör ha hund.
Vad skulle jag ha skrivit? Lilla gumselumsan, jag tycker inte du bör ha hund :smirk:

Då vill jag veta varför hon inte ska ha hund? Vad är det som gör henne till en dålig hundägare?
På vad sätt är du bättre hundägare än trådskrivaren?

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 103
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 280
Senast: Halali
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 160
Senast: paradiset
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka