Jag äter mera.

annie_cool

Trådstartare
Hej vet inte hur jag ska förklara detta men jag är konstant hungrig äter mera en vad jag ska. Jag är inte gravid om ni tror det. Vill ha mera hela tiden.Hjälp mig. Vad ska jag göra?

Sv: Jag äter mera.

Är det ett nytt problem eller har det "alltid" varit så?

Om det är något nytt problem kan det är bra med en check hos läkaren för att kolla upp att du inte har någon brist av nått eller något annat problem.

Jag har börjat igen har varit bra på att hålla igen men nu har det på gått igen. Äter mera en vanlig.

Hur ser en matdag ut? Vilka tider äter du, hur mycket och vad äter du? Ge exempel på hur det såg ut t.ex igår eller förrgår så kan vi ge tips och råd på vad du borde byta ut eller äta i stället :)

Det är ju Måndag i dag så. Då ser det ut så här:

08:30 Frukost Yoghurt.

12.00 lunch idag blir det Färdigmat. Då jag ej har några matlådor kvar i frysen.

17:00 Samma som till Lunchen

Om jag utgår från mig själv så är det där inget jag skulle bli mätt på..
Att käka 4-5gånger/dag brukar vara bra.

Mer fiber i frukosten, gröt är bra, det står man sig längre på!
Eller släng i müsli/frukt/bär i yoghurten!

Vad äter du till lunch när det inte blir färdigmat?

Släng in ett mellanmål här, det är 5h mellan din lunch och ditt sista mål!
Banan är en frukt som är mer matig! Eller gör en mindre portion fruktsallad, eller ät 1dl naturella nötter, eller lite yoghurt.

Flytta ev sista målet till 18..

:)

Vet De sa mamma och så att jag skulle Börja med mellan mål.Gillar Gröt är inte så Förtjust i bär.Frukt är väl okej.

Är mycket Kräsen på Frukt och grönt.

Jag är också kräsen på frukt/grönt, framförallt grönt! :p

Men det finns säkert något du gillar som skulle passa som mellanmål!?
Finns ju massa mer som jag inte nämnde :)

det här är nog nåot jag skulle bli "mätt" på, typ bukfylla, men det är ju inte så näringstät mat. Jag skulle också bli hungrig mellan målen. Försök ät lite mer näringsrik mat, laga stora måltider några dagar i veckan och frys ner i matlådor? :)

Är också nyfiken på vilken typ av färdigmat du äter. Är det en pizza/hamburgare eller är det mer typ från en lunchresturang? Eller går du och köper en färdigrätt på ica? Det är stor skillnad på ordentlig husmanskost och färdigrätter och sånt.

En måltid som jag tycker är såååå god och går snabbt om man inte riktigt hinner är en burk kidneybönor, en avocado och någon burk keso, finns i olika storlekar. Dessutom så kan man äta det som blir över till mellis för den är ganska mättande :p Äter det kallt och som det är.

Frukt och grönsaker finns i så oändligt många varianter så något måste du kunna hitta. En kollega som har gjort en sån magoperation GBP eller vad den heter äter rivna morötter och vitkål till mellis. Inte särskilt roligt men helt ok nyttigt och både vitkål och morötter är ju lite sött så det kan man ju tugga i sig som "godis". Tuggbehovet stillas och det ger mättnadskänsla.

Gillar gurka samt Tomat de är de ända av grönsaker jag gillar. Jag köper Frysta maträtter. Annars gör jag mat så att de räcker till flera dagar men nu har jag inga matlådor kvar.,

Okej, det är ju inte tidernas nyttigheter med (de flesta) färdigrätterna.

Vad är det för mat du lagar själv?

Det är väldigt sällan jag äter 5 mål om dagen (dvs frukost, 2 mellis och 2 lagade mål), ändå står jag mig ganska bra. När jag jobbar äter jag en banan och likaså när jag är i stallet.

Det som är viktigt för mig, i min kost, är att vara noga med att se till att protein och fettbehovet uppfylls. Fett och protein mättar. Nu menar jag inte att man ska vräka i sig smör och chips utan typ lax, avocado och den typen av fett. Jag sitter ytterst sällan och vräker i mig kolhydrater (typ pasta, ris och vitt bröd) för att bli mätt. Det lägger sig bara på magen och på rumpan. Däremot blir jag mätt av protein och fett och behöver mindre kolhydrater. Proteiner i min kost består av t.ex bönor, kött och quorn.

Är du med på vad jag menar?

Det finns flera råvaror med högre proteinhalt ;) du får läsa på förpackningarna och googla t.ex mat med protein eller nyttiga fetter så hittar du kanske nåt du gillar.

Du hittar protein i:
Kött, fisk, ägg, mejeriprodukter..
Baljväxter, dvs bönor, ärtor, linser..
Även i mjöl, gryn, bröd..

Att äta varierat är ju det optimala och lite av allt, det krävs både proteiner, kolhydrater, fetter för att kroppen ska må bra och fungera.. gäller att hitta det som funkar för just dig! :)

Skulle vara som svar till TS :p

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 293
Senast: Badger
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 108
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar