Jag känner mig som världens tråkigaste person ibland, och med tanke på hur vissa reagerar runt omkring mig ÄR jag tråkig.
Jag har svårt att lära känna nya människor. Inte sällan finner jag mig sittandes i tystnad och lyssnar på de andra, och trivs egentligen med det om det inte varit för att jag upplevs som tråkig när jag inte säger min del. Jag kan prata, och då främst genom att ställa frågor. Men att bygga vidare på svaret har jag svårt för. Jag är dålig på att prata om mig själv och berätta om saker och ting som skett. Jag vet inte hur man uttrycker sig för att det ska låta spännande/roligt/whatever, utan det blir mer likgiltigt. Och rörigt. När jag försöker berätta något snurrar jag ofta in mig i detaljer och folk har svårt att hänga med. Det är aldrig någon som skrattar åt något jag säger. Jag har svårt för att säga min åsikt om ämnen andra inte delar, t.o.m. så triviala saker som vilken bok som är mest läsvärd. Jag har även svårt för att uttrycka varför jag har den åsikten.
Att prata ytligt funkar, men just att verka intressant och lära känna folk, det vet jag inte hur man gör. När jag var yngre lyckades jag få vänner, men nu är det bara platt fall direkt.
Jag har dessutom svårt att släppa loss, går och spänner mig hela tiden och är brydd om hur jag, och det jag säger, uppfattas av andra. Ofta skäms jag över konversationer jag för som utomstående kan höra - just för att det är så ointressant.
Hur kan jag bli mer socialt kompetent?
Jag känner mig hopplöst handikappad, trots att jag blivit betydligt mer social de senaste åren än jag varit tidigare. Det är dock en milsvid skillnad att prata med vänner och bekanta, mot nya människor.
Hur lär man sig vara intressant? Att uttrycka sig bättre?