Jag är så ledsen..

Prillan

Trådstartare
idag när jag var på blomaffären fick jag ett samtal från min sambo; jag har varit i skogen o tagit bort finnspetsen..
o jag BLEV TOKIG!!! Visst vi har pratat ett bra tag om att våra äldre tikar inte mått så bra sista tiden, trots hormon o pencillinbehandling o mkt sena natt kissningar KISSAR de inne flera ggr varje natt, finnspetsen har i för sig sett pigg ut men är liksom inte nöjd, dvärgtaxen ska bara ligga vid elementet eller under mitt täcke o häromveckan när vi bytte bäddmadrass klarar hon inte längre av o hoppa upp i sängen, så helt klart mår de inte bra.

MEN jag var inte beredd o hade fått säga hejdå!! o sonen är borta i helgen o han fick liksom inte heller säga hejdå.. Nu har vi bråkat hela kvällen o han är ju jätteledsen oxå men han menade att han äntligen fattat mod för att göra det som måste.
Hur skulle ni reagerat? Hunden fick trots allt ett ovetande slut, lycklig med ståndskall på en tjäder med husse en fin dag i skogen, men åh vad jag är ledsen..
prillan
 
Sv: Jag är så ledsen..

:eek: Jag skulle ha blivit helt skogstokig om maken skulle göra något liknande
d014.gif
a158.gif
a022.gif
 
Sv: Jag är så ledsen..

:eek: Jag skulle ha blivit helt skogstokig om maken skulle göra något liknande
d014.gif
a158.gif
a022.gif


Ja det är skönt att veta att fler skulle varit tokig oxå som jag varit i dag:devil: det är ju inte själva det att han tog bort henne för där är det jag som kan vela alldeles för länge ibland, utan mer det här att jag inte var beredd,samtidigt vet jag ju att han är helt knäckt själv oxå,han sommande gråtandes klockan 20.00..
 
Sv: Jag är så ledsen..

Skäll inte på din sambo..han gjorde helt rätt. Är det bättre att som ni nu gjort, dragit ut på det hela hela tiden ?? Han gjorde det antagligen i ren harmoni med hunden, när dom var ute i för hunden sin älskade skog..hunden alldeles ovetande. Hade du fått vara med, så tror jag säkerligen du hade dragit ut ytterligare på tiden samt hade du och din son säkert oroat hunden i onödan med att kela, klappa och ömka mer än vanligt...detta oroar ganska mycket. Att matte, husse osv plötsligt byter beteende.

Är glad istället att hunden fick sin sista tid i skogen där den trivdes utan oroa och allt annat.

Min kompis gamla 15 åriga jakthund fick sluta sina dagar då han som vanligt följde med till brevlådan samt fick pissa en sista gång på ett rävspår...helt ovetande, men helt i harmoni med husse.


Jag tror nog din sambo inte ville dra ut på saker mera...
 
Sv: Jag är så ledsen..

Håller med Mynta2, men samtidigt förstår jag att du blev arg!
 
Sv: Jag är så ledsen..

Skäll inte på din sambo..han gjorde helt rätt. Är det bättre att som ni nu gjort, dragit ut på det hela hela tiden ?? Han gjorde det antagligen i ren harmoni med hunden, när dom var ute i för hunden sin älskade skog..hunden alldeles ovetande.
Är glad istället att hunden fick sin sista tid i skogen där den trivdes utan oroa och allt annat.


Jo det är ju precis så han resonerar o egentligen tycker ju jag så oxå.... (bara jag kommit över chocken o saknaden)men är mkt orolig hur sonen ska ta det när han kommer hem i morrn.. även om vi har 3 till så var hon speciell för honom, de fyllde år på samma dag 27 december o hon sov alltid i hans säng
 
Sv: Jag är så ledsen..

Det är mänskligt att reagera som du gör..men man får tänka steget längre än så i bland. Fast visst är det svårt att alltid göra så....Hunden led inte, men ni blir ledsen, helt ok...MEN din sambvo har ju också en del i det hela. Hans sätt kanske var det röätta för honom...du kan INTE säga till 100% att just ditt sätt skulle var det bästa...eller hur ?

Visst fattar jag chocken, det gör jag...men tänk in i din sambos situation lite. Det var ju han som var tvungen göra det jobbiga. Tror du inte han har ont nog ?
 
Sv: Jag är så ledsen..

:eek: Sköt han hunden!? Gud, det skulle jag aldrig klara av... och det är jag nog nästan glad för. Men ja, jag skulle skrikit mig fördärvad på karlf-n, tagit mitt pick och pack och kommit tillbaka efter att par dagar med hopp om att maken skulle vara fylld av ångest... :devil:
 
Sv: Jag är så ledsen..

Jo du har helt rätt:o o jag har skällt o bråkat hela eftermiddan o kvällen men jag låg o höll om honom när han gråtandes sommnade tidigt ikväll...
 
Sv: Jag är så ledsen..

Är du arg på din man? För att du inte hann säga adjö?

Jag håller med Myntan. Det är en ren egoistisk (men så väl naturlig och stark) känsla, hunden hade inget behov av att ta farväl av dig. Den hade troligtvis bara känt av att du var jätteledsen och kanske själv blivit nedstämd. Och så vill du väl inte att hundens sista dagar ska vara?

Jag tycker din man gjorde helt rätt, han gjorde hunden en jättestor tjänst och istället för att bråka på honom så tycker jag du ska ge honom en stor bamsekram. Han var stark nog att klara av något jättesvårt, även fast han säkert visste att du skulle bli arg på honom för det. Strongt! All heder åt honom.
 
Sv: Jag är så ledsen..

:eek: Sköt han hunden!? Gud, det skulle jag aldrig klara av... skulle vara fylld av ångest... :devil:

De hundar som är mest "mina" har jag alltid tagit bort med spruta men många jakthundar mår nog bäst av att ändå tas bort i skogen som även mynta2 skrev, det är liksom naturligare o de flesta jaktmänniskor gör det..

ja jag var faktisk redo att åka iväg i eftermiddag men eftersom jag ska iväg o löshoppa unghingsten tidigt i morgon bitti så fick jag lov o sansa mig;)
 
Sv: Jag är så ledsen..

Jag vet inte hur jag hade reagerat. För jag förstår din sambo, samtidigt som jag förstår dig.
Han kanske kände att nu fixar han det. Och jag vet själv hur jag är om det är något jag måste göra som är jobbigt. Då när jag känner att nu klarar jag det, då måste det ske direkt.
Var nu hunden dålig och gammal så var det ju ändå rätt det som skedde.
Skälla på min man hade jag nog inte klarat av, men jag hade nog diskuterat hur jag kände mm, men hade nog förståt honom också.
Verkar som du också förstår hur din sambo tänkte, men att det ändå blev en chock och en jobbig situation för dig.

Måste man alltid säga hela sanningen? Tänkte på din son. Kan ni inte bara säga att hon blev sämre och ni ville inte låta henne lida.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag är så ledsen..

Varför ? I bland är det lugnast för hunden om man skjuter den istället för att jaga in den på en veterinärstation där hunden verkeligen kan få ångest av hur det luktar där inne...Många hundar vänder ju i dörren.

Nog måste det vara den mest harmoniska döden att: gå ut i skogen med sin ägare, sniffa, pissa, spåra lite, gå om kring och bara vara med sin ägare...som man brukar...och sen bara somna ??

En annan kompis till mig hade slädhundar, han tog bort dom på gården eftersom där var dom trygga. Dom hade sällan vart hos veterinär, och han tyckte inte det var rätt att deras sista tid skulle handla om okända marker.
 
Sv: Jag är så ledsen..

Jag kommer också ta bort mina hundar hemma. Man kan ju be veterinären komma och ge sprutan i köket tex.
Sen om folk skjuter sina hundar, det gör mig inget. Men eftersom jag inte är någon jägare så vill jag nog själv att mina ska ha en spruta.
 
Sv: Jag är så ledsen..

Ja givetvis, men att skjuta den själv...? Nu har jag visserligen en ganska onaturligt stor kärlek till min egna tik, jag älskar henne som om hon vore min egna dotter, så att ta ut henne på tomten eller skogen och sen skjuta henne finns givetvis inte ens i mina vildaste tankar. Inte när det gäller de andra 6 hundarna heller.

Man behöver inte åka till en veterinärstation, veterinären kan även göra hembesök när det gäller avlivning just för att man ska slippa stressen i nya miljöer.
 
Sv: Jag är så ledsen..

Jag tror nog din sambo inte ville dra ut på saker mera...

1 minut mer eller mindre hade knappast gjort någon skillnad och det är väl ungefär den tid det tagit att ringa upp Prillan och tala om att "nu känner jag att jag orkar ta bort hunden, så det blir gjort nu"...
 
Sv: Jag är så ledsen..

.
Han kanske kände att nu fixar han det. Och jag vet själv hur jag är om det är något jag måste göra som är jobbigt. Då när jag känner att nu klarar jag det, då måste det ske direkt..

Det var precis så här han sa.......


.
Måste man alltid säga hela sanningen? Tänkte på din son. Kan ni inte bara säga att hon blev sämre och ni ville inte låta henne lida

ja jag funderade på det ...han är så pass stor (13 år) o lever med att vi föder upp o slaktar får o jagar älg o annat vilt så egentligen är det inga problem men som sagt hon var speciell för honom
 
Sv: Jag är så ledsen..

1 minut mer eller mindre hade knappast gjort någon skillnad och det är väl ungefär den tid det tagit att ringa upp Prillan och tala om att "nu känner jag att jag orkar ta bort hunden, så det blir gjort nu"...

precis!tror att du slog huvudet på spiken där... tror jag hade hanterat det annorlunda då.
 
Sv: Jag är så ledsen..

Jag misstänkte att det var på det viset och det måste du tala om för honom i morgon, varför du reagerade som du gjorde.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 292
Senast: fejko
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 263
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp