Jag är hemsk. *långt och yrt*

Sv: Jag är hemsk. *långt och yrt*

förlåt?
och var fick du de i från??

du får hemskt gärna utveckla ditt svar?
snacka om att dra förhastade slutsatser
för du vet inte ett skit om mig eller hur?

Du vet ingenting om jag är bortskämd eller ej.
Du vet ingenting om min erfenhet av hästar.

Så berätta gärna hur du skulle ha gjort?

Eftersom du kan läsa mig så bra
brode du kan läsa hästen lika bra av samma inlägg och alltså ha en lösning?
Eller?
Hur skulle du med stor erfarenhet ha gjort? :smirk:

Berätta gärna också var jag säger att jag vill att hästen ska dansa?

realist skrev:
Vad ska han göra för dej för att du ska bli nöjd? Dansa, eller? Tycker mer att det låter som om du är bortskämd. Uppenbarligen så har du inte tillräckligt med erfarenhet för att hantera hästen.

Blablabla, hur får man tillräckligt med erfarenhet om man inte hanterar sånna hästar?
Borstkämd tycker jag då inte att hon är, hon ber ju om hjälp och förslag för vad hon ska göra. Och det är i mina ögon att komma långt i förståelse med hur mycket man själv klarar av!

Tror din pålle kräver mer uppmräksamthet.
Skaffa en medryttare som kan pilla med honom ett par dagar i veckan. Promenera, pyssla, borta och gosa.
Hästen är i mina ögon understimulerad och behöver något att göra, eller någon som ser den.

svarar allmänt till flera av er:

Jag kommer inte tvinga min pappa att tabort honom.
Jag är inte sådan.
Utan jag kommer fortsätta honom att hållas.
Och jag vet att han känner vad jag tycker,
just därför tycker jag mest synd om honom.
Men hur ska jag kunna tycka om någon man inte tycker om?
Det är en omöjlighet.

Jag brukar rykta honom och klappa om honom,
jag ger honom godis och är ute och tömkör honom ibland.
Jag låter han klampa på mina gränser för att undvika bråken.
Och han är säkert inte ett omöjligt fall.
Men jag har tyvärr inte tiden och orken att försöka hitta in till honom.

Sen min gamla häst, hans bästa vän dog blev allt värre.
Han blev mer blockerad.
Jag vet inte om de kom med att han blev ranghög att göra, eller vad.

Hästen ifråga är jätte snäll och vill ingen illa,
men jag kommer inte igenom till honom.
Han följer de mönster som han han följt i 15 års tid.
Mönstret passar inte mig, men jag anpassar mig.
Men som sagt han känner min irritation.

Varför jag startade tråden var mest för att skriva av mig för att jag känner mig hemsk.
För att jag har dom känslor jag har.

Till Sessca:
Jag tror också de är problemet.
Men att skaffa någon som vill pyssla med honom här är svårt.
Jag bor mitt ute i skogen där de inte finns bussförbindelse.
Och ingen i byn förutom min kompis som har nog med sina egna hästar är hästintresserade.

Ach, det är ju så troligt synd.
Samtidigt tycker jag inte det är rättvist mot hästen att bara låta honom hållas och fortsätta som det är. - Han mår ju uppenbarligen inte helt bra själv av situationen.

Har själv haft en sådan häst. Orkade inte se honom tillslut. MEN, att bara låta hästen gå och lalla som den vill gör inte saken bättre.

Skulle det vart min häst hade jag försökt övervinna det jag känner för hästen och försöka göra den till en del av min dag, Ta med den när jag rider ut med den andra hästen. borsta och gosa VARJE DAG för att vinna en sorts kännsla till hästen.
Annars hade jag lämnat den på foder till någon som är berädd att göra det, alt. hitta någon som kan ta hand om den på hemma plan.

Annars hade jag nog funderat över att låta hästen gå till den eviga vilan. Livskvalitet är ett ord jag värderar högt. Finner jag att mina djur inte har det och att jag inte kan lösa det så tycker jag det är en bättre utväg.

AlterPride skrev:
Och jag vet att han känner vad jag tycker,
just därför tycker jag mest synd om honom.
Men hur ska jag kunna tycka om någon man inte tycker om?
Det är en omöjlighet.

Hästen ifråga är jätte snäll och vill ingen illa,
men jag kommer inte igenom till honom.
Han följer de mönster som han han följt i 15 års tid.
Mönstret passar inte mig, men jag anpassar mig.
Men som sagt han känner min irritation.

Det är klart att det går att lära sig tycka om någon man från början inte tycker om!! Det handlar ju om hur DU är mot hästen (han är ju uppenbarligen snäll och vill ingen illa som du själv skriver). Klart han blir blockerad när han känner att du är irriterad och inte tycker om honom. Har man tagit ansvar för en häst (även sällskapshäst) så får man ju se till att den har det bra. Tycker du ska ändra inställning till hästen och börja tycka om honom för den han är. Tänk om det var ditt barn istället som irriterade dig. Då skulle du väl älska dom ändå? Eller skulle du skicka iväg dom med? Hästen har ju inte valt att komma till dig utan du har ju valt att han ska få bo hos dig. Att avliva en häst för att man inte tycker om den (eller ens tänka tanken) tycker jag låter helt åt skogen.

Det är du som behöver ändra dig inte hästen. Eftersom han hållt på så här i 15 år så måste du ju ha vetat hur han var när du fick/köpte honom??

/Maria

En sådan häst skulle jag ha gjort mig av med... Även om det (som i ditt fall) ledde till slakt.

Även om jag älskar mina hästar så har jag dem för mitt nöje och min sinnesfrid. Ger inte hästen mig det så har den inte på min gård att göra. Hade en sådan häst hemma förut (på foder) och även fast hon "lärde" sig vad som fick göras och inte göras så tyckte jag aldrig riktigt om henne. Personligheterna passade inte, så det var inget annat att göra än att skicka hem henne. (Tog iofs nästan ett år innan jag skickade hem henne, så ingen kan ju säga att jag inte fösörkte...)

Jenny

Till alla:
Jag har sagt till min pappa att jag skulle uppskatta om han kunde gå ner till stallet oftasre och bara klappa om honom rykta honom osv.
För jag har helt ärligt inte tiden han förtjänar.

Jag ska även försöka ge han och mig en ny start.
Dvs. att jag ska göra mitt bästar för att vara mildare och ha större överseende och göra mitt bästa att inte bli irriterad bara jag ser honom.

Men efter att ha skrivit här och hört era åsikter tror jag min irritation komemr från de dåliga samvete jag har för hästen.
dvs de är han som får skit för att jag inte har tiden han vill ha att ge honom.
Och de är ju inte de minsta rättvist mot honom.

Önska oss lycka till

alla hade inte ens brytt sig om att försöka göra någonting åt saken. du bryr dig iaf.

lycka till

Visst måste du känna dig dålig till mods, men jag tror nog att det rätta är att ta bort hästen. Det är ju faktiskt så att vi har hästarna för vår egen skull och vårt eget nöje. När det inte längre är det så blir ingen glad, varken häst eller människa. Det är inte snällare att ge bort den till någon som man tror är en snäll själ. Billiga eller gratis hästar möter inte alltid en god framtid.

"Livet är för kort för att ha en dålig hund" som någon sa. Det är så sant.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Knapplån

Var är *egentligen* problemet? Det som beskrivs är en häst som inte mår något vidare varesig psykiskt eller fysiskt. Det är knappast en häst som är glad och tillfreds med livet. Han kanske kan bli det någon annanstans, men alla vet vi ju hur marknaden ser ut för halta, äldre varmblod. Och vilka risker det medför att ge en sådan häst ett nytt hem.

Så ta djurägaransvaret och låt hästen få SLIPPA ha det som han har det nu, eftersom ni i egenskap av ägare inte kan ge honom ett liv där han trivs (det kanske ingen kan, men som det är nu har ni inte ens möjligheten att försöka).

Jag anser att i det här fallet är det att göra hästen en TJÄNST att låta honom slippa mera!

Det första jag kände när jag läste inlägget var ....
....stackars häst....Han vill väl också ha en uppgift i livet, bli älskad och få stimulerande uppgifter. Det låter som han försöker få din uppmärksamhet men du har inte tid med honom. Om ni promt ska ha honom kvar så kanske det finns nån liten tjej som skulle vilja pyssla lite med honom så han känner sig behövd och omtyckt.

nu har jag läst hela tråden..

Jag vet ju inte hur ni gör men ni skulle ju kunna ha något slags "schema". Så någon gör något kul med hästen en gång om dagen (går på promenad gör honnom fin, tömkör osv). Så det verkligen blir gjort.. Sen får man ju hoppas att ni ser resultat..

Finns det kannske något nytt ni kan lära hästen?. köra in den.. Det kannske tar tid men det kannske det är värt!? (om hästen var ett varmblod så kannske den redan är inkörd i för sig??)
Försök helt enkelt att hitta något som hästen tycker är KUL

På det sättet är ju hästar som människor.. Man blir tråkig och grinig om man inte har någonting att göra

lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 748
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar