Jag är en kriminell hästägare?

ylvaaskersund

Trådstartare
Måste fråga en sak! Jag har fått en unghäst som saknar papper, hon kom till via en tjuvparning mellan två halvsyskon! Den unga damen är nu två år och jag har fått henne via ett muntligt avtal!

Jag ska nu skaffa pass till henne och allehanda papper, men nu till min undran?

Får jag betala böter för att det saknas pass på en två år gammal häst eller är det uppfödaren som är kriminell?

Jag har haft hästen sedan Maj i år och jag är en typisk: "Jag gör det sen" människa!:o

Sv: Jag är en kriminell hästägare?

Lite OT kanske, men....
Om du och f d ägaren fortfarande är vänner skulle jag se till att skaffa papper på att du är ägare till hästen. Bra i alla sammanhang.

Lite OT kanske, men....
Om du och f d ägaren fortfarande är vänner skulle jag se till att skaffa papper på att du är ägare till hästen. Bra i alla sammanhang.

Självklart, hon kommer hem till mig om ett par veckor och då skall alla papper skrivas, undrar bara om jag får betala böter eftersom hästen inte har haft pass tidigare!

Nej det blir inga böter om du ansöker om pass nu, bara om de kommer ut och inspekterar och det saknas pass och saknas ansökan för pass. Men då brukar du ändå få tid på dig att göra en ansökan innan det blir tal om böter.

En sak mer att tänka på som ska göras för alla hästar/betäckningar som då troligen inte är gjort på den här. Är att det ska föras språngrulla och betalas avgift för den. Hur hög den avgiften är beror på rasen så det kan bli ganska dyrt att registrera nu i efterhand. Som exempel är avgiften hos ASVH 5 000:-. Tror att SH tar 800:- för sin, men det blir en avgift som kommer ovan på passkostnaden.
Sedan kravet på avelsvärdering togs bort i Sverige kom istället kravet på språngrulla för alla betäckningar. Även med egen hingst och sto som förr var gratis.

Sedan kravet på avelsvärdering togs bort i Sverige kom istället kravet på språngrulla för alla betäckningar. Även med egen hingst och sto som förr var gratis.

Det beror också på ras dock. Inte alla skickar språngrulla till SH eller någon org i Sverige.

Fast är det en korsning är det ju naturligtvis så, frågan är hur man skriver en språngrulla på okända hästar om man inte vet vilka föräldrarna är?

Det beror också på ras dock. Inte alla skickar språngrulla till SH eller någon org i Sverige.

Fast är det en korsning är det ju naturligtvis så, frågan är hur man skriver en språngrulla på okända hästar om man inte vet vilka föräldrarna är?
Nej kanske att man inte behöver skicka till någon i Sverige men man ska föra språngrulla på hingsten.

Jag har frågat ASVH vad som händer vid en ren tjuvbetäckning som inte upptäcks innan sista datum för redovisningen. Som jag förstod det så får man regga men då blir det fölägaren istället för hingsthållaren som får betala avgifterna i efterhand.

Ingen av mina två hästar hade pass när jag köpte dem. Bara att ta ut id-kontrollant och skicka in alla papper. (om de inte ändrat reglerna senaste året)

Ingen av mina två hästar hade pass när jag köpte dem. Bara att ta ut id-kontrollant och skicka in alla papper. (om de inte ändrat reglerna senaste året)

Phu! Då klarar jag mig förhoppningsvis! Ska fixa detta direkt på Måndag morgon, fattar inte varför jag alltid ska skjuta upp saker och ting!:crazy::o

Beror lite på ras och ålder om det är så lätt + om man vill stam med i passet eller inte.

Reglerna om språngrulla har ju inte funnits så länge så äldre hästar berörs som exempel inte. Samma om man är nöjd med att ha okänd stam i passet och bara vill ha ett så kallat slaktpass. Vill man istället han med mer uppgifter i passet så beroende på ras kan det krävas både veterinärintyg på ålder och DNA mot föräldrar m m.
Dessutom så ska ju hästar numera alltid vara märkta om de är födda fr o m 2006. Vilket också kostar lite om det inte redan är gjort.

Jo exakt. Det skrev jag i mitt första inlägg. Är det en travare blir det genast krångligare....dyrare...om det ens går?

Den unga damen är en blandras och hennes föräldrar har inte heller pass och är då inte registrerade någonstans så det bli ju bara en vanlig varmblodsponny med grå papper!

Beror lite på ras och ålder om det är så lätt + om man vill stam med i passet eller inte.

Reglerna om språngrulla har ju inte funnits så länge så äldre hästar berörs som exempel inte. Samma om man är nöjd med att ha okänd stam i passet och bara vill ha ett så kallat slaktpass. Vill man istället han med mer uppgifter i passet så beroende på ras kan det krävas både veterinärintyg på ålder och DNA mot föräldrar m m.
Dessutom så ska ju hästar numera alltid vara märkta om de är födda fr o m 2006. Vilket också kostar lite om det inte redan är gjort.

Mina är registrerade med okänd härstamning. Detta var enklast tyckte jag. (båda två är korsningar) Den yngsta är född 2008. Veterinärintyg på ålder krävdes för båda och båda blev chippade vid id-kontroll. vill man ha stammen registrerad så innebär det rätt stora kostnader. (hade i alla fall gjort för mig)

delvis KL
Ingen fara.
Kontakta Svenska hästavelsförbundet och skaffa passet genom dom.
Då får den okänd härstamning men det kvittar ju i ditt fall.
Har en shettis född 07 som precis fick sitt pass :angel:

Du behöver: Chip och åldersbestämning utförd av veterinär.
Ett ägarbevis dvs kvitto på att hästen är din.
Passansökan som du lätt skriver ut från förbundets hemsida.
900:- för passet + 75:- i frakt betalas när du hämtar ut passet.
Klart :)

Mitt tog en vecka.

Du får som sagt inga böter förrän någon kommer på att du saknar pass, sen kan ev vitesföreläggande bli aktuellt om du vägrar skaffa pass men det är det ju inte tal om.
Hörde om en dam som vägrade skaffa pass och det kostade henne 2500:-/häst varje gång dom gjorde kontroll. Hon hade fyra hästar.
Då var det påtalat mer än en gång att hon var skyldig att skaffa pass så det är inget dom tar till på en gång.

Tack för era svar! Självklart ska den unga damen ha pass eftersom det är lag på det! Hon ska då inte vara kriminell i alla fall!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 192
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar