Jag är chockad! LÅNGT

Marna

Trådstartare
Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på. Tidigare år har de fått sköta våra ponnyer under min överinsyn. Men nu vill lillan rida så vi ordnar med en snäll bekant att hon ska få rida. Min bekant som har lite knatteridverksamhet tar in en snäll (lite stor) shettis från betet och den binds upp vid en skötselbom utanför stallet där den är van att vara och står mycket snällt.

Båda dessa flickor rider 1 g/v på ridskola sedan 3-4 år o har senaste 3 somrarna varit på ridläger 1 v varje sommar (förmodligen till dryg kostnad för föräldrarna).

Nu kommer chocken, jag ser o vet att det är en snäll o "van-vid-barn-ponny" och sätter mig på en bänk ett par m ifrån, nu ska lilla gumman borsta, sadla o tränsa för det kan hon.

Det kan hon inte alls o ponnyn är inte tvär på något vis, hon får hjälp o så småningom sitter hon upp o rider ett par varv i skritt på ridbanan. "Nu vill jag trava". Ponnyn travar snällt men lägger av efter ett tag - väldigt varmt var det o en sommarledig o småfet ponny. "Jag vill hoppa". Jaha, vi lägger upp ett hinder 30 cm kanske, ungen rider mot hindret, ponnyn drar mot vänster, ungen försöker parera med att dra i HÖGER tygel tills ponnyn böjer halsen o inte ser hindret - stannar såklart. Jag förklarar att man måste ha ponnyn rak mot hindret så den kan se det o när den tränger åt vä är det vä skänkel som gäller.
Ja, ja.... snäll ponny

Vad händer sen? Ponnyn ska borstas av o spolas. Grejorna ska av. Ungen tar av tränset innan hon sätter grimman runt halsen o ponnyn försöker förstås rymma mot närmsta gräsplätt. No problem med vuxna i närheten. Grimma på, av med sadel, på med slangen. Spolar hö sida, går runt bakbenen med slangen o spolar vä sida. Ponnyn trampar på slangen med hö bak, tar ett steg framåt med vä bak o slangen hamnar mellan bakbenen, farmor (jag) säger håll koll på slangen, innan jag hinner blinka går ungen fram till en absolut främmande ponny o lyfter vä bakben i höjd med att få tänderna utsparkade (gick ju bra) o snor sedan slangen runt hö bakben o får loss allt. Gick på en sekund.

Nu är min fråga??? Vad lär de sig egentligen på ridskolor o ridläger. Säkerhetstänkande o hantering är det tydligen inte. Flickan satt rätt bra på ponnyn i alla gångarter men någon slags ridning kan man väl inte tala om. De här föräldrarna har lagt ner ganska mycket pengar o besvär (körning etc) för att flickorna ska få hålla på med sin favoritsport - men jag är förfärad.

Nu ville inte jag hålla någon slags lektion o bara anmärka utan nöjde mig med att observera o bara ingripa när det behövdes men lär sig inte ungar någonting efter 3 år på ridskola/ridläger.

I så fall förstår man att duktiga ponnyryttare bör vara födda i hästfamiljer där man som vuxen dagligen kan övervaka o korrigera deras beteende.

Nu har jag bara en son som avskydde hästar (flickornas pappa) så jag har ingen riktig kläm på det här med unga flickor men jag blev ändå förskräckt över hur lite de kunde/visste - även en snäll ponny kan ju slå mot en fluga/geting en varm sommardag.

Sv: Jag är chockad! LÅNGT

jag har "haft" ganska många småtjejjer som är som du beskriver, man får vara på dem HELA tiden!

De vet inte vad av och igångskrittning är osv osv. Men efter ett tag med "tjat" brukar de bli riktigt fina. huvudsaken är ju att de har viljan att lära, annars är det som att prata med en vägg!

efter att jag blev sparkad framför ögonen på småtjejjerna ( häst i hagen blev sur över att vi skulle hämta in en annan häst) så har "mina tjejjer" faktiskt börjat lyssna väldigt bra...

säkerheten på ridskolor osv är ju inte speciellt bra.

Jag lärde mig den hårda vägen ( bråkiga lättskrämda ponnys) och idel tjat av mamma

Mina föräldrar anordnar typ dagläger på gården om sommrarna och ungefär 2 gånger i veckan kommer jag ner så att de ska få "åka" lite på hästarna.
Det är ett himmla tjat om att de ska få rida själva, de ska kratsa hovarna minst 5 gånger på varje häst, de låter inte hästarna vara ifred alls...
22 ungar minst är det som är på läger varje vecka och så blir de besvikna när de inte får rida mer en ett par varv. Hästarna går liksom på sommarbeta och i denna hettan kolapsar de ju nästan så fort de kommer in genom grindhålet till paddocken....
-Jag vill galloppera ( då hade den stackars shettisen inte enns gått 3 varv, hm får den lilla ponnyn lov att skritta fram kanske?)
-Jag har ridit på ridskola i 2år!
-Jag har egen häst!
osv, osv...
Hon med egen häst ljög(:eek:) för att hon skulle få rida själv vilket hon ändå inte fick, hon som red på ridskola visste inte ens att vad grimskaft var för ngt utan sa koppel, hon kunde heller inte hålla i tyglarna....
Detta hör man liksom bara under en dag när man befinner sig där nere....
Man blir så trött, detta är barn mellan 6-11 år och de ljuger så in i bomben för att jag ska låta dom rida själva och de ställer samma frågot tusen gånger i hopp om att jag ska ändra svar... Anledningen till att visar mig för huvvud taget där nere är ju för att jag har en ponny själv att motionera....
Själv är jag 14 och har nästan redan bestämt mig för att inte skaffa barn, i vilket fall ska de inte få lov att bli ett par svordoms maskiner som inte lystnar på ngn...
När en 8åring skriker "j*ävla kärring" till föreståndaren undrar man ju var föräldrarna varit hela ungens liv...:crazy:

Usch, det låter verkligen hemskt! Kanske något du bör påpeka för tjejernas föräldrar?

Vill ändå påpeka att det finns ridskolor som lägger väldigt stor vikt vid säkerhetstänkande... Jag jobbar själv på en sådan ridskola där vi lär eleverna att aldig leda i grimma, alltid ha hästen uppbunden vid skötsel m.m. m.m. Och det var längesedan vi hade en hästolycka som gav mer än lite skrubbsår och några blåmärken.

Det låter som om flickorna behöver vara lte mer hos farmor!

Onekligen låter det konstigt att en tioåring som ridit i tre år inte kan tränsa och sadla en shettis! Likså borde hon kunna hantera en slang kring en häst på ett säkert sätt.

Mina flickor, 7 och 10, rider både på ridskola och hemma. Hemma lämnar jag själva ridinstruerandet där hän, det fungerar inte med mamma som ridlärare, däremot har jag präntat in säkerhetstänkandet sedan de var små.

Även ridskolan har högt säkerhetstänkande och är väldigt noga kring hanteringen. Även de allra minsta får sadla och tränsa själva, det ingår självklart i lektionen.

Jag fick chansen att lära mej hästar på ett väldigt bra sätt. Jag red hos min granne som är en van och duktig ryttare. Började på ridskola men insåg att jag lärde mej mycket mer hos grannen så jag slutade på ridskolan och red endast hos min granne. I ca 5 år, därefter köpte jag en oinriden ponny som jag red in själv.
Mina jämnåriga kompisar som började rida samtidigt som mej på ridskolan låg låååångt efter kunskapsmässigt. Fördelen med ridskola är väl iofs att man får rida flera olika hästar.

Onekligen låter det konstigt att en tioåring som ridit i tre år inte kan tränsa och sadla en shettis! Likså borde hon kunna hantera en slang kring en häst på ett säkert sätt.

Jag kan ju då säga att jag lärde mig sadla och tränsa efter fem år på ridskola, var då 12år. Detta därför jag då bytte ridskola till en annan där det var andra rutiner. Innan hade alla hästar stått klara till letkionen och sen ställde man tillbaka dem på sin plats med all utrustning på, till nästa person som skulle rida.
Teori var det aldrig tal om, och hästarna var så snälla att man kune rida i baken på varandra. Säkerhetstänkande var aldrig nämnt där jag red, och jag har aldrig lärt mig det på de ridskolor jag gått utan mer gått på sunt förnuft.
Så nej, det är inte konstigt att en tioåring som ridit tre år inte kan tränsa, sadla eller spola av en häst.

Jag kan ju då säga att jag lärde mig sadla och tränsa efter fem år på ridskola, var då 12år. Detta därför jag då bytte ridskola till en annan där det var andra rutiner. Innan hade alla hästar stått klara till letkionen och sen ställde man tillbaka dem på sin plats med all utrustning på, till nästa person som skulle rida.
Teori var det aldrig tal om, och hästarna var så snälla att man kune rida i baken på varandra. Säkerhetstänkande var aldrig nämnt där jag red, och jag har aldrig lärt mig det på de ridskolor jag gått utan mer gått på sunt förnuft.
Så nej, det är inte konstigt att en tioåring som ridit tre år inte kan tränsa, sadla eller spola av en häst.

Så var det för mig också på ridskolan som liten. In-upp-trava runt-ner-ut.
Teori två gånger om året då man satt på höskullen och plockade isär träns och skulle sätta ihop dem igen.

*kl*

Ja man börjar ju verkligen undra!

Men det varierar nog något enormt från ridskola till ridskola. När jag red på ridskola fick vi tränsa o sadla o allt sånt själva redan i de rena nybörjargrupperna, visst då fick man hjälp men det tog ju inte så lång tid innan man lärde sig det! Säkerhetstänkande var också en del av det hela, det fick man inpräntat i sig innan man ens satte sig upp på hästen för första gången.

Men har också stött på de som man verkligen undrar vad för ridskola de rider på. Jag var på ridläger när jag hade ridit ca tre år på ridskola, men även en del privat visserligen. De andra i min grupp hade alla ridit 2-3 år, och de flesta av dem kunde inte ett SKIT. OK jag tror de flesta av dem kunde tränsa o.s.v. men de flesta "åkte" häst. Visst nu lär alla sig i olika takt och jag hde möjlighet att rida mycket privat så jag lärde mig såklart fortare än om jag bara ridit på ridskola i 2-3 år. Men borde man inte då iaf ha börjat få lite koll på iaf VAD som är form på hästen? Och HUR man hoppar? Men men, man upphör aldrig att förvånas.

Så var det för mig också på ridskolan som liten. In-upp-trava runt-ner-ut.
Teori två gånger om året då man satt på höskullen och plockade isär träns och skulle sätta ihop dem igen.

Oj, men då kunde du mycket mer än mig ;) haha.
Mitt första ridläger på min "nya" ridskola vågade jag inte plocka isär tränset på putsningsdagen ifall jag inte skulle få ihop det igen.
Jag fick också skäll av de "duktigare" för att jag inte tränsade "rätt", när jag hade en envis häst som inte gillade det. Hjälpte ju mig inte direkt på vägen :crazy:

Mina föräldrar anordnar typ dagläger på gården om sommrarna och ungefär 2 gånger i veckan kommer jag ner så att de ska få "åka" lite på hästarna.
Det är ett himmla tjat om att de ska få rida själva, de ska kratsa hovarna minst 5 gånger på varje häst, de låter inte hästarna vara ifred alls...
22 ungar minst är det som är på läger varje vecka och så blir de besvikna när de inte får rida mer en ett par varv. Hästarna går liksom på sommarbeta och i denna hettan kolapsar de ju nästan så fort de kommer in genom grindhålet till paddocken....

Men varför i fridens namn anordnar dina föräldrar dagridläger till ett gäng barn där ridning ingår om de inte får rida mer än ett par varv?! På hästar som går på sommarbete och inte är igång?
Jag skulle bli fruktansvärt besviken om jag betalat pengar för detta och istället för riktiga lektioner med kunnig och ambitiös ridlärare och hästar som är igång får "åka" ett par varv.....

Kanske vore bättre att ställa hästarna helt och anordna dagläger med halt annan inriktning....

Jag tolkade det som att det var dagläger på bondgård för stadsungar? Som fick prova att rida ibland. Inte rena ridläger.

Jag fick också den uppfattningen. Inget riktigt ridläger, utan ett dagläger i lantlig miljö

för mig var det också så på ridskolan. Vi hade ingen teori alls dessutom.
Det jag lärde mig av var att jag praktiserade ett år på en ridanläggning.
Lärde mig mycket av medarbetarna. Så det gav mig mer än dyr ridskola gjort under alla åren.

När jag handlade mkt med ponnyer, så lärde jag mig snabbt att fråga en sak:
När föräldern sa att barnet ridit i ,låt oss säga 3 år, så frågade man snabbt om det var på egen häst,eller på ridskola...

För tre år på ridskola var ungefär lika mkt kunskap som en sommar med egen häst:eek:

hej!

måste bara inflika lite, utan att kritisera, att det inte är så konstigt heller... många har ju inte råd att rida mer än en gång i veckan på ridskola... så att rida på ridskola tre år ger kanske sammanlagt lite mer ridtid än en sommar gör, men då måste man fortfarande "börja om" varje lektion, speciellt om eleverna är yngre, då de inte alltid kommer ihåg allt från förra lektionen...

sen skiljer standarden självklart på olika ridskolor, men jag kan tycka att det är synd att säga att ALLA som endast ridit på ridskola inte lär sig ordentligt. Hos oss har vi en tjej som ridit i snart tre år och startat lokalt på en av våra unghästar med klart godkänt resultat. Bara som exempel. Utöver detta är hon väldigt duktig på att ta hand om skadehästar, hon har gjort än det ena och än det andra. Sen finns det självklart åt andra hållet också...

Bedrövligt! Efter tre å SKA man kunna göra i ordning en häst före och efter ett ridpass.

Min sjuåring kan utan problem helt ensam hämta in, borsta, kratsa hovarna, sadla och tränsa sitt russ. Även de barn på ridskolan som inte har egna hästar lär sig tränsa redan första terminen. Enda problemet för mindre barn kan vara att nå upp med sadeln, men resten kan de.

Jag vet inte.. tycker det låter ganska normalt. På ridskola lär man sig inte att hantera hästen självständigt och rider man alltid lektion lär man sig inte lägga upp ridpasset på ett lagom sätt. Ett 10 års barn har inte abstrakt tänkande så att man kan förutse konsekvenserna av det man gör. Spolat av hästen med slang kanske flickan aldrig hade gjort förut.

Roligt för barnen att kunna komplettera ridningen på ridskola med egen-häst-vett hos farmor.

När jag började på ridskola var det en obligatorisk termin med bara hästvård. Sista gången fick vi prova på att sitta upp, det minns jag så väl för det hade jag verkligen väntat på. Hursom, denna hästvård bestod i att lära oss vett och ettikett så att säga runt omkring hästen. Kanske inte kan säga att vi fick lära oss att spola hästen med slang, men tränsa och sadla fick vi göra och vad man skulle tänka på vad gäller hästens välbefinnande.

Nu vet jag inte vilka rutiner just mitt gamla stall har längre, de har andra ägare nu, men generellt tror jag att det har blivit mer fokus på ridning när man tänker på hästar. Har en kompis som ibland hjälper till på ridlektioner för just barn och hon menar på att är det inte barnen så kan även en del av föräldrarna vara mycket påstridiga vad gäller att deras barn har kommit dit för att rida. Till viss del kan man förstå, det kostar en del för dem, men...en attitydsförändring kanske vore på sin plats?! Barnen får en slitosläng-syn på hästen som (mot i många fall bättre vetande) i slutändan kan drabba hästen negativt.

Som jag ser det är det ridskolorna som har det yttersta ansvaret att hästarna inte framstår som maskiner utan levande varelser.

Jag kan ju då säga att jag lärde mig sadla och tränsa efter fem år på ridskola, var då 12år.

Jag fick hjälpa till och borsta, sadla och tränsa hästen på den första lektion jag någonsin red. Då var jag 5 år. Jag tycker att sånt ska ingå i lektionen, i alla fall om det är rena nybörjarlektioner.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 134
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 113
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar