Jag älskar säljare ibland..

Sv: Jag älskar säljare ibland..

Jag har vart med om en liknande sak.
i detta fallet letade jag efter en foderhäst för ett år framöver.

Personen i dethär fallet ringde till mej och berättade att hon hade ett jättefint arabsto, jag blev ju självklart intresserad och vi bestämde
redan samma dag att jag skulle åka samma helg och titta, vi skulle möta upp henne i en stad som ligger ca 10mil från mej.
vi skulle möta upp henne inne i centrum eftersom hon bodde där så skulle hon åka med oss ut till stallet, så vi kom överens om att vi skulle höra av oss när vi närmade oss staden.

Sagt och gjort, ringer när vi har ca 2 mil kvar och får då svaret att "ne men hon är redan utlånad".
blir ju såklart ganska så irriterad när man har åkt 8mil i onödan så jag frågade rakt ut varför man inte kunde höra av sej?
fick något konstigt svar om att någon på någon buss hade förstört hennes mobil?
aja, det var en ganska otrolig historia :D haha.

Jag kanske är onödigt misstänksam, men jag tänker att om säljaren hellre säljer till en som inte kräver besiktning av hästen, så kanske det var lika bra att din kompis inte fick köpa den?

ja mina föräldrar var ganska sura för att dom inte erbjudit bensinpengar.
Och det fula var att dom inte ens kunde berätta sanningen för oss. Kom med historier om att "dom har sålt hästen till en nära vän"
Så den vännen skulle dykt upp helt plöttsligt ifrån ingenstans o sagt då eller "Jag vill köpa eran häst!"

Dom skyllde på att dom tappat bort vårat nummer, även fast vi ringde 1-2 dagar innan vi skulle mötas.

Jag ringer säljare. Hittat fin häst jag vill köpa åt mig.
Vi pratar i telefon, mailat lite innan. Säger att jag gärna vill köpa dem och frågar hur vi ska gå vidare. De säger "du får komma och titta". Bra jag tar ledigt en dag. Ser till få barnvakt och hjälp med sköta hästarna då det är heldag åka ner i skåne tur och retur över en dag.
Får mail i morse innan man ska åka "xxx kan ses som såld".

VA?? Om jag säger att jag vill köpa hästen och vi kommer överens om att jag ska komma ner i dag kunde de väl låtit mig få komma med och titta? Eller? Särskilt då jag lägger ner massa tid på planera om allt, fixa allt för kunna åka. Samt sa i telefonen att jag ville köpa henne.

Hade jag varit säljare hade jag visat för mig.. men jag kanske är snäll? Kommer nån och kikar säger jag ärligt: Har en som hörde av sig före er som ska titta på lördag men men återkommer.

*suckar och börjar se på hästannonser IGEN*

Till nästa gång vet du att du lägger handpenning på ca 10% tex när du vill ha ngt!

KL.

Är det bara jag som blir förvånad över att man kan veta på en annons om man vill köpa en häst?

Nu har jag i och för sig bara köpt unghästar men jag har tittat på mellan 10-25 hästar varje gång innan jag hittat den jag vill ha.

Jag har åkt långt för att titta och därför bokat in fler på samma resa.

Vid fler tillfällen har jag direkt i stallet konstaterat att jag inte är intresserad och sagt till så att de inte behöver visa mig hästen. Det har varit hästar som varit 5 cm högre än min max höjd eller att de har massor av överben mm.

För mig är det omöjligt att säga på en annons att jag ska köpa en häst och med det skulle jag aldrig förvänta mig att en säljare håller en häst bara för att jag bokat in ett besök. När man kommit överrens om köp däremot skulle jag bli mycket besviken om den såldes till någon annan.

Om jag mot förmodan skulle sälja häst skulle jag se det som oseriöst om någon som inte ens sett hästen ville köpa och jag skulle lätt kunna vägra provridning om jag inte tycker köparen passar på hästen.

Det är nog tur att jag inte är säljare :D.

äääh det är väl inget. Jag åkte och kollade på en häst som jag var tvungen att bestämma mig på plats och när jag väl gjort detta ringde hon till tjejen som kollat innan mig (och bevisligen hade första tjing). Så köptes hästen precis framför näsan på mig :p

KL.

Jag tycker det är sjukt dålig stil som säljare, vill man inte ha gott rykte som säljare? Då ska man väl åtminstonde visa respekt för köparens tid och meddela om hur läget ligger. T.ex. så var jag för en massa år sedan och tittade på en häst. Säljaren berättade att en annan hade första tjing och skulle svara inom en vecka men att vi fick chansa och komma ändå vilket vi gjorde. Nu fick jag inte köpa den men skulle den säljaren sälja en häst igen så skulle jag i alla fall vara benägen att se vad det var för att säljaren verkade vara rak och ärlig.

En annan incident var när jag som stockholmare åkte ner till skåne och södra sverige för att titta på vad som skulle blivit 9 st föl hos olika uppf. Pratar med en av säljarna dagen innan för att bestämma tid, och vi säger att jag ska ringa när jag åker igenom stad x för att få sista vägbeskrivningen. När jag väl är på plats så får jag inget svar, ringer 2-3 gånger med 5 min mellanrum. 3e gången var mobilen avstängd så jag tänker att något kanske har hänt och skickar ett sms om att jag är framme och att säljaren gärna får höra av sig när det passar. Jag hörde aldrig av den säljaren igen och det förvånande är att h*n inte var en privat person som fött upp ett föl på sin fina häst och ångrar sig i sista sekunden.. Jag skulle ha tittat på 4 föl och de hade många fler till salu på hemsidan. Det är ju klart att jag aldrig kommer vilja köpa en häst av den säljaren igen. Och visst. Det kunde ha hänt något, en olycka eller vad som helst. Det har jag förståelse för, men kan ju ändå tycka att man kan höra av sig senare och säga att ngt hänt om man vill vara noggrann med sitt renomé som säljare.

Ibland tycker jag inte att det är konstigt att folk har svårt att sälja hästar när man hör vilken typ av kundvård de bedriver...

kl

Jag var och tittade och skulle provrida en häst i ett försäljningsstall. När jag kom dit var det redan 2 andra spekulanter där och skulle titta på samma häst :o

Var lite tryckt stämning i luften medan vi tittade på den. När dom visat den klart frågade dom käckt vem av oss som ville provrida först..
Dom hade dessutom redan visat den för spekulanter på förmiddagen.. Kändes sådär, och jag köpte inte den hästen...

KL.

Är det bara jag som blir förvånad över att man kan veta på en annons om man vill köpa en häst?

Jo, jag. :D

När jag letade häst så var det inte alltid som hästarna jag tittade på motsvarade fotona och beskrivningen i annonsen.

Äsch, jag har köpt hästar efter att ha sett två foton, ingen beskrivning - nothing. Det gick bra det också, faktiskt jättebra sett i backspegeln.

Beror ju mycket på vad man är ute efter, har man en diger kravlista och att vissa saker måste funka (lättlastad/trafiksäker/lättriden/utbildningsgrad) ska man ju inte chansa, men är man villig att ta det som kommer så...

Här är en till som har köpt nästan alla hästar bara genom att sett någon enstaka bild och pratat med säljaren i telefon. Jag har då betalat in handpenning om 10% och därefter hämtat hästen och erlagt fullbetalning efter att den genomgått besiktning med eller utan röntgen.

Samtliga dessa affärer har varit extremt smidiga och jag har blivit supernöjd varje gång. MEN då måste man vara beredd att stå för sin handlingar och inse att hästen kanske inte är precis som utlovat. Jag har varit beredd att ta svåra hästar (även om de utlovats att vara motsatsen) och vill nog också påstå att jag har kunskapen att komma till rätta med eventuella bekymmer i hantering/ridning m.m. Givetvis är detta inget jag rekomenderar om man är osäker eller novis för då måste man ju givetvis prova hästen (kanske flera gånger, eller i olika miljöer) och känna så att det verkligen är just en sådan häst man söker.

Jag är av den åsikten att hästar är levande djur och man får anpassa sig efter dem, inte tvärt om. Tilläggas skall att de hästar jag har köpt har varit yngre hästar (visserligen inridna) med bra stam så att jag åtminstonde hade något att gå på. Hade det varit äldre mer välutbildade hästar kanske jag hade resonerat annorlunda, då är det så mycket mer som ska klaffa, en yngre häst är lättare att forma utifrån sin egen ridning (så till vida att inget har gått fullständigt fel vid inridningen).

Ursäkta för trådkap...

Jag kanske är kräsen :o.

Kan lätt erkänna att jag inte gillar alla hästar som individer och det gör att man behöver träffa dem för att veta vad man tycker.

Eftersom jag dessutom är extremt blödig och nog inte kan sälja häst så vill det till att den jag köper är vad jag vill ha. (fast jag har aldrig tittat mer än en ggn)

Var med om något liknande när jag skulle köpa min första häst. Åkte och tittade på ett underbart fullblod, tog mig kanske 15min att inse att det här var hästen för mig. Har åkt en bra bit för att titta på hästen och provrida. Mamma pratar med ägaren medans jag pysslar med hästen efter ridningen och säger att ja vi vill ha den. Då får vi till svar, det var några här i helgen och provred och jag lovade att de skulle få bestämma sig först. Inget fel med det, men kunde hon inte ha meddelat det innan så hade vi kunnat slippa att åka långt för att provrida när hästen så gott som redan var bortlovad.
Åker iallafall hem, något ledsen. Kommer lagom innan för dörren hemma när mamma får ett mejl, dom som kollade i helgen har bestämt sig dom vill ha honom, tyvärr...

Var helt förstörd, var så förälskad i hästen var allt jag ville ha och lite till, åker iaf och kollar på en annan, provrider ett par ggr och bestämmer mig för att skriva påkontrakt och hästen blir min. När vi är påväg hem med nya hästen i transporten hör ägaren till hästen jag provred innan av sig och säger att dom som skulle köpa nu har backat ur och han är min om jag vill ha honom. Lite försent kanske...

Men jo hästen jag köpte var en drömhäst med, som jag fick 3 kanon år med. Men kan fortfarande inte riktigt glömma fullblodet som jag först provred.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka