Jag älskar säljare ibland..

Sv: Jag älskar säljare ibland..

Jag skulle köpa en ny häst för ett tag sedan, ringde upp dom och sa att jag var nästan hundra på att jag skulle köpa hästen. Dom sa att dom var mycket noga med vart han hamnade, dom skulle ha pratat och träffat ALLA innan dom bestämde sig vart han hamnade.
Jag har tagit ledigt, även det har mina föräldrar. Vi åker flera mil. Väl där möter vi dom och dom säger att dom sålt hästen till en bekant. BULLSHIT. Ganska uppenbart att dom sålt hästen till första bästa person som kommit dit och kollat på hästen.
Blir så jävla sur på sånt.

Om jag åkt väldigt långt en sådan gång så hade jag nog velat ha lite bensinpengar för mitt besvär faktiskt. Påtalat kostnader för bensin, tagit ledigt från jobb.
Det finns telefon...det hade inte kostat säljarna mer än ett samtal.

Även om jag inte fick några pengar så skulle de i alla fall få veta hur dumt de uppfört sig. Då kanske de tänker sig för nästa gång de ska sälja.

Givetvis borde säljaren ha ringt. Men i övrigt förstår jag säljaren. Jag har visserligen aldrig sålt en häst men har haft annat till salu på annons. Jag blev uppriktigt sagt förvånad hur många som kan höra av sig och vara _jätteintresserade_ för att sedan inte höra av sig igen. Jag har haft flera som jag bokat in tid med som inte dyker upp. Jag misstänker att det är likadant att sälja häst. Jag kan även förstå att man vill träffa den som ska köpa hästen. Givetvis tråkigt för dig som ordnat allt för titten men jag hade nog inte heller tackat nej till en som jag träffat, tycker är ok och vill betala det jag begärt för att jag vill vara snäll och låta den som ringt först komma och titta för att sedan ev. inte vilja ha hästen eller kanske inte ens dyka upp. Då riskerar jag att inte få sålt hästen till första spekulanten också.

Man blir så förbannad:mad:

Jag råkade ut för exakt detsamma, fast nu gällde det en häst i England. Jag skall bara tacka gud för att jag inte hann växla till pund som hon ville och inte hade betalt färjebiljetterna.

Det enda sura i det hela är att jag om en vän tagit ut semester för att åka över och hämta hästen.

Nu har jag hittat en annan i sverige och den har jag betalt handpenning på och skall hämta den så fort som möjligt

I mitt fall så hade jag bestämt mig för att köpa den i England och jag erbjöd mig även att betala in hela summan till hennes konto (tur att jag inet gjorde det)

Trist att du fått krångla så! :(

De gånger jag letat häst har jag alltid ställt frågan, "hur gör du, är det den som först tittar på hästen som har första tjing om köparen bestämmer sig i rimlig tid, eller säljer du till den som först bestämmer sig?"

Likaså när jag säljer så gör jag klart för köparna hur jag agerar.

Jag råkade själv ut för ungefär det du gjorde för många år sedan. Jag ringde på en häst som stod på försäljning i ett stort stall, ägaren hade ställt hästen där för försäljning. Jag ställde frågan jag nämnde, fick svaret att "den som provrider först får bestämma sig först, det är våran policy. Men då ska spekulanten bestämma sig snabbt". Jag frågade om "snabbt svar" var att man tittade på hästen ena dagen, sedan ringde och gav svar på förmiddagen dagen efter. Det sa säljarna att det var precis så de ville ha det.

Jag gjorde som dig, micklade ihop med ledighet, kompis som kunde följa med osv och åkte och kollade på hästen för att vara den första som provred. Det var en kanonhäst, jag åkte hem efter provridningen och ringde direkt, "jag tar hästen".

Sedan går ägaren (hästen stod ju på ett försäljningsstall) och säljer hästen till en som kollat på hästen för ett år sedan! En mycket förtvivlad ägare till försäljningsstallet förskte övertala ägaren att så gör man inte!

Hoppas du hittar din drömhäst snart! Lycka till med hästletandet! :laugh:

Är lite orolig för att jag råkat ut för liknande sak, håller på och letar (min första egna) häst som bäst och eftersom utbudet är begränsat på orten så tittar jag i Sverige. Det innebär ju dock att all eventuell provridning etc måste planeras in noga, det är liksom inte bara att åka iväg över kvällen!

Nåväl, hittade en ponny och har haft jättebra mailkontakt med ägaren. H*n har svarat på alla frågor, skickat över sina försäkringsuppgifter så mitt bolag kunde kolla hur hästen är försäkrad, etc etc. Det "klickade" helt enkelt. H*n sa även att h*n är noga med vart hästen hamnar och att jag kändes som rätt köpare och att h*n därför skulle hålla hästen tills jag hunnit provrida. Nå. Nu har det gått en vecka sedan sista svaret, trots att jag försökt kontakta säljaren (dock enbart via mail hittills) flertalet gånger. Och i helgen är det tänkt att jag ska åka över.. Behöver jag säga att jag stannar hemma ifall jag inte får nåt svar snart? :( Visst, man kanske inte har tillgång till dator alla dagar, av olika orsaker. Men sin webmail kan man ju kolla varsomhelst..
Skulle ju vara typiskt om den första säljare jag kontaktar är en sån som bara säljer iväg hästen (eller ångrar sig) och inte ens hör av sig och meddelar detta.. Suck.

Jag får hålla tummarna för att jag har fel helt enkelt.

Men i jisse namn: varför RINGER du inte?! Ställa in en resa för att någon inte svarar på mail när telefonen är uppfunnen? Nä, lyft luren och kolla hur det ligger till.

Ring för bövelen!

kl

Har inte råkat ur för några direkta rötägg när jag köpt häst. När jag skulle köpa min nuvarande häst var jag den första som var och kollade. Hade mutat in en tid så fort som möjligt då jag var jättepepp på just denna hästen, och säljaren verkade väldigt positiv till mig som köpare. Klickade direkt med både säljaren och hästen, och när jag var och provridit samt sagt att jag gärna vill köpa, avbokade hon alla andra provridningar då det kändes så bra med mig att hon inte var intresserad av att se vilka de andra var för typer. Det kändes riktigt bra måste jag säga.

Hade dock ett bakslag med en annan häst jag var och tittade på. Var jätteintresserad och var mer eller mindre på väg att ringa och säga att vi gärna köper, men fick då ett sms att säljaren hade valt att sälja hästen till en annan spekulant som kunde komma och hämta den snabbare än vi kunde. Lite surt kändes det, men ändå förståeligt. Samtidigt, hade jag köpt denna hästen hade jag inte haft den underbara häst jag har idag :D

Jag tycker att ärlighet varar längst. Har man inte riktigt rent samvete förstår jag att det kommer ett SMS att varan är såld, hellre än att man ringer. Inte ursäktligt, men förklarligt.

Som säljare säger jag alltid om jag inte tänker hålla varan när de vill komma nästa vecka. "Ja, du får gärna chansa på att xxx finns kvar, men ring innan för just nu kommer jag inte att hålla varan för någon, det är den som kommer först som får köpa". I vissa fall (liten kundkrets/dyr vara etc) kan jag tänka mig att hålla ("ja, jag kan hålla till på lördag, men efter att ni har varit här är det den som bestämmer sig först som får köpa").

Nu är det ju ofta lite speciellt med levande djur, eftersom det ska klicka också. Men som sagt: ärlighet varar längst. Har jag sagt att jag håller varan till xx-dag så gör jag det. Kommer sedan inte den som bokat möte, blir jag minst sagt pissed. Men det är en annan historia.

Håller med. Spelar ingen roll vilket sätt man meddelar på, bara man gör det. Var inte så brydd över att det var på sms, utan mer att vi inte fick köpa hästen, men sånt får man ta så klart.

Men i jisse namn: varför RINGER du inte?! Ställa in en resa för att någon inte svarar på mail när telefonen är uppfunnen? Nä, lyft luren och kolla hur det ligger till.

Ring för bövelen!

Jag har dragit mig för att ringa eftersom 1) Det kan finnas orsaker till att säljaren inte kunnat kolla mailen och 2) för att vi konstaterade att ingen av oss är "telefonmänniskor".
Hursomhaver tog jag mig i kragen och sms:ade. Visade sig att ägaren låg på sjukhus och inte kunnat kolla mail (det får väl anses som giltig orsak.. :o ) H*n hade dessutom ändrat sig gällande försäljningen pga (sina) personliga orsaker. Bara att leta vidare alltså.

Om det nu finns orsaker till att vederbörande inte kunnat kolla mejlen (som det funnits i det här fallet) så får man ju reda på det i telefonen. Man frågar lite fint hur det går, vad säljaren hade tänkt sig och hänvisar till det man skrivit i mejlen. "Jag vet inte om du hunnit läsa dina mejl, men som jag skrev där så..." osv. Det går att vara hövlig i telefon också, man behöver inte trycka på som en gnu "så, hur blir det med affären nu då? va va va va va?????".

Synd att det inte gick vägen :(

Om det nu finns orsaker till att vederbörande inte kunnat kolla mejlen (som det funnits i det här fallet) så får man ju reda på det i telefonen. (

Du har så rätt. Å andra sidan hade jag känt mig (ännu mer) fånig om jag ringt och h*n hade svarat "hej jag ligger på sjukhus, kan inte riktigt prata just nu". Nå, det är som det är. Har faktiskt snubblat över ett par andra hästar som verkar intressanta. Bättre lycka nästa gång heter det kanske :) *Håller tummarna*

Även jag har varit med om liknande. Skulle åka och titta på en häst och de som sålde ville att man skulle köpa hästen på plats och ta med hem ifall man ville ha den. Sa att jag kan inte komma förrens på fredag då jag jobbar. Hon sa att hon kommer sälja till första som vill ha den. På torsdagskvällen ringer jag för att få vägbeskrivning och då säger hon att hästen såldes för ett par timmar sedan. Tur att jag ringde, annars hade vi startat kl 4 på morgonen och åkt 50 mil i onödan.

Så att ringa själv innan man ska åka är en bra idé, speciellt ifall man ska åka långt.

Det här har vi också varit med om. Pratade med säljaren 2 ggr. Första gången var en söndag eftermiddag, andra gången onsdagen i samma vecka. Sms:ade även några gånger eftersom säljaren inte alltid svarade i telefon. Andra gången vi pratades vid på onsdagen bokade vi tid för provridning. Eftersom det här var på vinterhalvåret och det blev mörkt redan vid 4, så bestämde vi att vi skulle komma på lördagmorgonen (samma vecka).

Inte ett ord från säljaren att det var fler spekulanter eller så som skulle komma och kolla. Fick ett sms på fredagkvällen att nu har hästen precis blivit såld och är på väg till sin nya ägare....

Nu hörde ju säljaren av sig iaf men jag tycker det hade varit schysst av säljaren att upplysa en om att det var fler som skulle komma och kolla. Eller iaf tala om att den kan ju bli såld tidigare iaf någon annan kommer före er.

Kan förstå att hästägare vill bli av med sina hästar så fort som möjligt men då kan man väl upplysa de som ringer hur läget är?

När jag var och kollade på min nuvarande häst så gjorde jag klart att jag var väldigt intresserad, var den första som ringde på annonsen också. Skickade även bilder på hur hagar och stall såg ut för säljaren ville ha det. När jag sedan kom till säljaren så hade den varit och kollat på ett annat stall som en ev köpare hade. Ett riktigt lyxstall jämfört med mitt. Kändes ju så där när man åkt 17 mil enkel resa!

Fast det blev jag som köpte lilla lurven iaf. Bestämde mig efter provridningen att jag ville köpa honom om han gick igenom besiktningen, vilket han gjorde. Nu har han varit min i 4,5 år och förra ägaren tycker att han har fått det riktigt bra.

Hej!

Jag minns fortfarande den gången jag stog på stationen i min hemstad (dit det ändå tog 40 min att åka- jag har ingen bil) en lördagmorgon och precis skulle ta ut tågbiljetterna för att åka och titta på en häst jag verkligen trodde på..

Fick av nån orsak känslan av att jag nog ska ringa och kolla att allt är ok- det var ju ändå några dagar sen vi pratades vid och bestämde tid. Och tur var väl det- hästen var såld och säljaren hade "glömt" att ringa och berätta det- bara att vända och åka hem och sova igen...

Det var snacka om tur- tågturen hade tagit en hel dag och hade jag inte ringt kan man ge sej 17 på att säljaren knappast stått på stationen i sin hemstad och väntat- som hon 2 dagar tidigare sagt att hon skulle göra..

Varför är det så svårt att bara höra av sej??

/Lavinia

:o Tror jag vet vem som köpte den hästen..storyn från andra hållet är alldeles för identisk...:o

Det är skitsvårt från båda hållen. När jag letade tyckte jag att jag hade rätt klara besked till säljarna per telefon vad jag letade efter och då pratar vi inte krav som är subjektiva direkt.. och likväl motsvarade de inte ens grundkraven. Jag menar säger man t.ex. att man letar efter en häst runt 1,70 och kommer fram och hästen är ca 1,60?? Hallå!

Å andra sidan har jag varit med och visat häst (tvättad/knoppad/osv) för en tjej för 3:e (tredje) gången. Säljaren har motvilligt gått med på detta men förklarat att "då får det vara mycket intressant från din sida" när hon kläcker ur sig att "nej jag ska inte köpa häst nu utan om ca 1 år" då säljaren frågar rent ut om det blir affär nu.. hon hade alltså mage att "låtsas" vara så intresserad att hon ville prova en tredje gång när det handlade om att testa olika hästar för att se vad man är intresserad av för typ rent allmänt. Den kommentaren har jag också hört av juniorföräldrar när de diskuterat sins emellan. "Bra ut och provrid även om det inte är exakt vad ni letar efter, om inte annat vet ni vad ni inte vill ha och det är bra erfarenhet för barnen"..:mad: Det är faktiskt slöseri med andra människors tid när man gör så..

Men det är väl inget konstigt? Skulle hon låtit dig åka ända ner och kolla när hon ändå hittat en person som vill köpa?
Det är väl i princip alltid så att man kör med "först till kvarn" även om man som hästägare kanske vill sålla fram den som är bäst lämpad för hästen.

KL.

Tycker man skall se det även från säljarens håll.

Om någon hade ringt mig o velat köpa hästen per telefon så hade jag sagt blankt nej. Även om sen denna köpare varit intresserad av att komma o titta så hade hade den ändå inte gett ett bra första intryck.

Skulle det sen dyka upp en köpare som är perfekt för hästen, så varför låta fler komma o titta? Bryr man sig då någorlunda om sin häst så tar man det att en ev, spekulant kan bli lite sur. Hästen bör väl iaf komma först?

Jag tror att i många av dom fallen där säljaren kommer med någon bortförklaring och kanske t.o.m inte hör av sig betyder att den inte vill sälja till just dig, men kanske inte vill säga det rent ut.

Hade själv en spekulant på en häst för nått år och denna hästen var verkligen svår.
En familj var o tittade på hästen och jag var öppen och ärlig och sa att det troligen inte skulle fungera på sikt. De försökte övertala mig. Dom ringde nästan varje dag och ville lägga handpenning. Jag funderade länge på hur mycket jag skall behöva såra dom för att de skulle fatta att de hade alldeles för lite kunskap av denna typ av häst, men saken löste sig själv när spekulanten med stort S dök upp och köpte hästen.
Familjen blev givetvis meddelade men efter 30 sec i tfn så ångrade jag att jag inte hade mailat dom i stället. :angel:

Givetvis är väl hästen ingen vara vem som helst skall kunna köpa bara för att man har pengar, jag tycker ens ansvar som säljare är minst lika stort på att placera hästen där man vet den har bäst förutsättningar. Så tänker man iaf om man bryr sig djur..

Förstår att man blir besviken, men det är bara att leta vidare:)

Hade en kompis som hade bestämt sig för en häst. Kommit överens med säljaren om köp och besiktning var inbokad. Dagen innan besiktning ringer dom bara för att kolla av att allt var iordning för morgondagen och lite andra frågor ang. hästen, då man kommit överens om att dom skulle ta med sig hästen hem direkt om den gick igenom besiktning. När dom då får tag på säljarna får dom veta att någon besiktning kommer det inte bli för hästen har blivit såld. Min kompis vart väldigt ledsen och något svar på varför dom inte hört av sig fick dom aldrig, hästen var helt enkelt såld bara:grin:.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka