Jäst dåligt?

Fast foderjäst är avdödad jäst. Det ger ingen skillnad i mage och tarm utan är ett proteinfoderkoncentrat.

Ändå är det en gammal kunskap att många anser det ha en possitiv effekt på hästars mage/tarm.
Om någon kunde länka till en studie som visar på motsattsen läser jag den gärna
 
Jag gav en foderjäst köpt på hästbutik som var det...

Okej men det är inte den typen av jäst som det talas om på homeopathuset eftersom jästen i foderjäst är avdödad och är ett proteinfodertillskott så den gör varken till eller ifrån för mag och tarmfloran. Jag tror dock inte att det skulle ge hästen magsår om man inte ger enorma mängder utan snarare var det nog en slump. Kanske var det för att hästen hade magproblem som du gav det? Då kanske det var magsår från första början? Däremot håller jag helt med dig om att alla hästar inte tål spannmål.
 
Ändå är det en gammal kunskap att många anser det ha en possitiv effekt på hästars mage/tarm.
Om någon kunde länka till en studie som visar på motsattsen läser jag den gärna

Jag tror faktiskt att det hela är ett missförstånd. Från början var det öljäst man gav och det innehåller mycket b-vitaminer vilket gjorde att en häst med magproblem som då inte kunde tillverka den b-vitamin i tarmen som hen behövde iallafall synligt mådde bättre trots att magen inte blev hjälpt. Det gavs alltså för sitt b-vitamininnehåll. Kanske för att man inte visste att friska hästar tillverkar all b-vitamin de behöver själva. Sedan blev det en fluga som så mycket annat att ge och då blev det foderjäst (allt som det står häst på kan man ta mer betalt för). Kanske visste man inte vad i jästen det var som var bra? Kanske trodde man precis som homeopathuset att jäst i sin vanliga form var farligt?

Att jästen i foderjäst är avdödad kan du läsa på förpackningen och det var länge ett försäljningsargument att det inte jäste i tarmen och det säger sig självt att något som är avdödat inte kan hjälpa hästen att få till en bra miljö i tarmfloran eftersom det är just jäser det gör och ska göra där.
 
Hej!
Hittade en blogg på homeopathuset där det framgick att jäst är dåligt för hästar. De hade ingen forskning att luta sig mot men vore ändå intressant att höra om det stämmer? Någon som har hört det samma där det bevisats på något sätt?
Ger min häst Diamond V, bland annat för att han kan bli lite lös i magen under vinterperioden, bör jag sluta med det?

Jag tycker att det är intressant att vända på frågan.
Vad är det som är så bra med jäst???
Eftersom du efterfrågar forskning som styrker motsatsen, är jag nyfiken på att se forskning som motiverar att jäst är bra för hästar, och i vilket ändamål.

Jag må vara fördomsfull men jag uppfattar att många av de saker man som hästägare, full av välvilja, stoppar i sina hästar är tämligen verkningslöst om man skulle börja forska på ämnena.
Kommer ihåg när det var "inne" att ge vitlök. Massor, helst. Ju mer desto bättre.
Tills man forskade och upptäckte att det är skadligt för blodbildningen.

Så, du är övertygad om att jäst är bra.
Kan du vara snäll och styrka ditt påstående med forskning att luta dig mot?
 
Jag tycker att det är intressant att vända på frågan.
Vad är det som är så bra med jäst???
Eftersom du efterfrågar forskning som styrker motsatsen, är jag nyfiken på att se forskning som motiverar att jäst är bra för hästar, och i vilket ändamål.

Jag må vara fördomsfull men jag uppfattar att många av de saker man som hästägare, full av välvilja, stoppar i sina hästar är tämligen verkningslöst om man skulle börja forska på ämnena.
Kommer ihåg när det var "inne" att ge vitlök. Massor, helst. Ju mer desto bättre.
Tills man forskade och upptäckte att det är skadligt för blodbildningen.

Så, du är övertygad om att jäst är bra.
Kan du vara snäll och styrka ditt påstående med forskning att luta dig mot?

Nu är jag fel person men:
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/forskningskollen-levande-jast-kan-hjalpa-hastens.htm

Länk till sammanfattning av tre studier gjorda på häst, där de utfodrats med Saccharomyces cerevisiae, dvs bakjäst. Skillnader kunde uppmätas i hästens tarm efter att ha blivit fodrade med detta jämfört med hästar som inte fått det. I alla tre studier.
 
Jag tycker att det är intressant att vända på frågan.
Vad är det som är så bra med jäst???
Eftersom du efterfrågar forskning som styrker motsatsen, är jag nyfiken på att se forskning som motiverar att jäst är bra för hästar, och i vilket ändamål.

Jag må vara fördomsfull men jag uppfattar att många av de saker man som hästägare, full av välvilja, stoppar i sina hästar är tämligen verkningslöst om man skulle börja forska på ämnena.
Kommer ihåg när det var "inne" att ge vitlök. Massor, helst. Ju mer desto bättre.
Tills man forskade och upptäckte att det är skadligt för blodbildningen.

Så, du är övertygad om att jäst är bra.
Kan du vara snäll och styrka ditt påstående med forskning att luta dig mot?

Får erkänna att jag helt var med på vitlökstrenden när jag var liten, även den hemska pessoabetts trenden och sen även hjälptyglar i mängder.. Helst gummityglar OCH martingal samtidigt.. :angel:
Men nu är jag vuxen och försöker tänka två gånger innan jag hoppar på trender. Anledningen till att jag ger jäst är för att min häst har haft väldigt svårt att gå upp i vikt trots väl balanserad foderstat. Jag har tidigare använt Diamond V med gott resultat så efter mycket funderande valde jag att testa det igen. Nu är hästen i bra hull igen och har även bra avföring. Men hur de är inuti magen har jag såklart ingen koll på så därav min fråga här. :)
 
Okej men det är inte den typen av jäst som det talas om på homeopathuset eftersom jästen i foderjäst är avdödad och är ett proteinfodertillskott så den gör varken till eller ifrån för mag och tarmfloran. Jag tror dock inte att det skulle ge hästen magsår om man inte ger enorma mängder utan snarare var det nog en slump. Kanske var det för att hästen hade magproblem som du gav det? Då kanske det var magsår från första början? Däremot håller jag helt med dig om att alla hästar inte tål spannmål.
Får man i hästen foderjäst, så innehåller den ju lite B vitamin om man nu vill ge det extra.
 
Får man i hästen foderjäst, så innehåller den ju lite B vitamin om man nu vill ge det extra.

Ja absolut men en frisk häst behöver inte extra b-vitamin (om vi inte pratar extremt högpresterande hästar som får massor av spannmål). En häst som pga sjukdom behöver extra b-vitamin behöver med all sannolikhet få b-vitaminet i injektionsform. Då förslår varken foderjäst eller andra orala b-vitaminpreparat långt.
 
Ja absolut men en frisk häst behöver inte extra b-vitamin (om vi inte pratar extremt högpresterande hästar som får massor av spannmål). En häst som pga sjukdom behöver extra b-vitamin behöver med all sannolikhet få b-vitaminet i injektionsform. Då förslår varken foderjäst eller andra orala b-vitaminpreparat långt.
Jo, men det var mer en reflektion. Har aldrig fattat vitsen med det där dammiga foder tillskottet.
 
Okej men det är inte den typen av jäst som det talas om på homeopathuset eftersom jästen i foderjäst är avdödad och är ett proteinfodertillskott så den gör varken till eller ifrån för mag och tarmfloran. Jag tror dock inte att det skulle ge hästen magsår om man inte ger enorma mängder utan snarare var det nog en slump. Kanske var det för att hästen hade magproblem som du gav det? Då kanske det var magsår från första början? Däremot håller jag helt med dig om att alla hästar inte tål spannmål.
Min gammelman (maghäst) fick Foderjäst varje dag, året runt. Han mådde bra på det. Märktes direkt om jag hade missat något dag...
 
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/forskningskollen-levande-jast-kan-hjalpa-hastens.htm

Länk till sammanfattning av tre studier gjorda på häst, där de utfodrats med Saccharomyces cerevisiae, dvs bakjäst. Skillnader kunde uppmätas i hästens tarm efter att ha blivit fodrade med detta jämfört med hästar som inte fått det. I alla tre studier.

Är det någon som har läst dessa studier?

Jag läste alla tre studierna för några år sedan men var föga imponerad. Jästsvampar finns normalt inte i hästens grovtarmsflora och dör ut om man inte tillför levande jästsvampar dagligen.

Den italienska studien visar dock ett positivt resultat. Man gav där ”2 g/head/day of the test material (S. cerevisiae 4.6 x 1010 CFU/day)” till 3 st ston i medeltal 15,3 år gamla med medelvikten 529 kg. Yea-Sacc har 4.5 x 10(9) cfu/g så tydligen var det inte denna produkt man använde.

Resultatet man fick var följande:

Dry matter and organic matter digestibility were improved in horses fed live yeast by 7.25% and 7.37% respectively (P<0.05) (Table1), while crude protein and crude fat were not influenced by the treatment at any time and overall the trial period.” dvs. smältbarheten av organiskt material förbättrades med ca. 7% för de ston som fick jästen. Smältbarheten för protein och fett påverkades däremot inte. Däremot fick man en betydande positiv effekt för smältbarheten av fiberfraktionerna NDF och ADF. “a positive effect of the dietary treatment on the apparent digestibility of the fibrous fractions such as NDF and ADF: both parameters had improved digestibility in horses fed 2 g/head/day of live yeast respectively by 18.47% (P<0.05) and 30.46% (P<0.05).

En tydlig förbättring av smältbarheten av ADF har säkerligen en positiv effekt hos hästar med lös avföring. Min erfarenhet är att grovt foder (foder med en hög andel ADF) ofta leder till diarréer hos känsliga hästar. Dessutom kan jäst delvis binda mykotoxiner (mögelsvampar) som också kan orsaka diarré.

Antalet hästar i studien var litet och man konstaterar också att olika studier har gett olika resultat: “Often the findings on nutrient equine digestibility lead to contradictory results”.

Problemet med vanlig bakjäst är att den innehåller betydligt färre cfu än t.ex. Yea-Sacc. Vanlig bakjäst kan innehålla ca. 9 x 10(6) cfu/gram har det sagts mig vilket skulle betyda att man skulle få ge 5 kg bakjäst för att komma upp i den mängd CFU som hästarna i denna studier fick. 10 g Yea-Sacc. ger dock samma mängd som hästarna i denna studie fick.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 334
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 918
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 071
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp