Jäst dåligt?

Anna-KarinO

Trådstartare
Hej!
Hittade en blogg på homeopathuset där det framgick att jäst är dåligt för hästar. De hade ingen forskning att luta sig mot men vore ändå intressant att höra om det stämmer? Någon som har hört det samma där det bevisats på något sätt?
Ger min häst Diamond V, bland annat för att han kan bli lite lös i magen under vinterperioden, bör jag sluta med det?
 
På vilket sätt skulle det vara dåligt?
Jag har gett min häst jäst och inte märkt att hon blivit dålig, jag vet att jag hört att jäst har hjälpt hästar som haft mugg pga dålig mage.
Så jag blir nyfiken på vilket sätt hästarna skulle bli dåliga på enligt den bloggen?
 
Nu kan jag ju såklart bara prata för min Herr Häst men...
Jäst har räddat hans mage vid flera tillfällen! Som nu vid en stallflytt t.ex. Jag är övertygad om att jästen var åtminstone en bidragande orsak till att magen inte kraschade på honom.
 
På vilket sätt skulle det vara dåligt?
Jag har gett min häst jäst och inte märkt att hon blivit dålig, jag vet att jag hört att jäst har hjälpt hästar som haft mugg pga dålig mage.
Så jag blir nyfiken på vilket sätt hästarna skulle bli dåliga på enligt den bloggen?
Lättast är nog om du googlar jäst till häst homeopathuset, de hade en ganska lång utläggning om det.
 
Nu kan jag ju såklart bara prata för min Herr Häst men...
Jäst har räddat hans mage vid flera tillfällen! Som nu vid en stallflytt t.ex. Jag är övertygad om att jästen var åtminstone en bidragande orsak till att magen inte kraschade på honom.
Samma här, tycker min häst är väl balanserad på alla sätt med magen så blev så förvånad när jag läste det..
 
Homeopati = vatten som inte innehåller en enda molekyl av den ursprungliga verksamma substansen. Den försvann i en av de tusentals utspädningarna.

(Jag har aldrig fått någon klarhet i vad som händer med överskottsvattnet - det måste ju bli sjöar av mindre utspädd = svagare preparat. )
 
Hästar är grovtarmsjäsare. Fodret jäser i magen/tarmen oavsett om du ger hästen jäst eller inte. Det är helt enkelt så en häst processar fodret. Saccharomyces Cerevisiae, den verksamma substansen i jäst hjälper hästens tarm att skapa och bibehålla en bra tarmflora. En häst utan magproblem skapar och bibehåller en bra mag och tarmflora utan jäst men när magen behöver hjälp så är Saccharomyces Cerevisiae något som verkligen hjälper.

Den långa utläggningen på homeopathuset är så pinsamt okunnig att jag inte förstår hur de kan med att ha den där. De gör verkligen bort sig själva totalt.
 
Homeopater tror att man kan bota sjukdomar med väldigt dyrt vatten, något som forskarna fastslagit att det inte stämmer. Däremot har forskarna sett indikationer på att jäst kan ha positib effekt på hästmagar i obalans. Välj själv, kvacksalveri eller empirisk forskning.
 
Hästar är grovtarmsjäsare. Fodret jäser i magen/tarmen oavsett om du ger hästen jäst eller inte. Det är helt enkelt så en häst processar fodret. Saccharomyces Cerevisiae, den verksamma substansen i jäst hjälper hästens tarm att skapa och bibehålla en bra tarmflora. En häst utan magproblem skapar och bibehåller en bra mag och tarmflora utan jäst men när magen behöver hjälp så är Saccharomyces Cerevisiae något som verkligen hjälper.

Den långa utläggningen på homeopathuset är så pinsamt okunnig att jag inte förstår hur de kan med att ha den där. De gör verkligen bort sig själva totalt.
Tack!
 
Jag måste ha läst samma blogginlägg, det delades på fb i helgen... Tyckte det var mest struntprat då det inte pekades mot några seriösa studier och det mest verkade vara svammelargument. Har get mina hästar foderjäst 2 vintrar på rad nu p.g.a olika grovfoderpartier och dom har definitivt inte blivit sjuka eller negativt påverkade av det så jag kommer fortsätta med det.
 
Hej!
Hittade en blogg på homeopathuset där det framgick att jäst är dåligt för hästar. De hade ingen forskning att luta sig mot men vore ändå intressant att höra om det stämmer? Någon som har hört det samma där det bevisats på något sätt?
Ger min häst Diamond V, bland annat för att han kan bli lite lös i magen under vinterperioden, bör jag sluta med det?
Min har fått magsår de perioder då han fått jäst. Det är inflammatoriskt och ofta utspätt med vete vilket inte alla hästar tål...
 
Jag måste ha läst samma blogginlägg, det delades på fb i helgen... Tyckte det var mest struntprat då det inte pekades mot några seriösa studier och det mest verkade vara svammelargument. Har get mina hästar foderjäst 2 vintrar på rad nu p.g.a olika grovfoderpartier och dom har definitivt inte blivit sjuka eller negativt påverkade av det så jag kommer fortsätta med det.

Fast foderjäst är avdödad jäst. Det ger ingen skillnad i mage och tarm utan är ett proteinfoderkoncentrat.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 334
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 918
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 071
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp