Jack russel!! Vill veta allt!

Smurfoff

Trådstartare
Träffade en helt underbar jack russel idag, slickade mig i ansiktet hela tiden och följde mig överallt. en sån vill jag ha!! men är dom skälliga av sig? har ju sett några såddanda exemplar också . men sen har man sett några helt underbara som är otroligt lättlärda och väldigt lydiga och skäller typ aldrig.

hur uppfattar ni jack russeln ? ??
 
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

Där säger jag, tala om energi. :angel:
Min kompis har en JR och han är i samma klass som min DP. Vi tillbringade 7 h ute i skogen med våra hundar och dom var inte stilla en sekund. Har nog aldrig sett någon som kunnat utmana min DP vad gäller energi förut. :rofl:
Även om jag aldrig skulle skaffa en själv så är det härliga hundar bara dom kommer till någon som kan ta tillvara på dom och aktivera dom.
 
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

Har en jack russel, han är jättetrevlig, (men kan vara lite tjurig;) ). Det är typiskt terrier, lite griniga och svåra att fostra-man måste vara väldigt betsämd och konsekvent från början. Men det är en mkt lättlärd och pigg hund!:) Jag tycker inte det är någon hund för någon som inte är van och har haft hund förut. I så fall måste man nog få lite hjälp av någon som är kunnig.
 
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

Jag ville också ha en russel men träffade sedan på en ännu bättre hund för mig. Dansk Svensk Gårdshund. :angel: De är mildare tycker jag och så är de sötare! Inte lika mycket terrier som en russel..

8 veckor:
2726002.jpg


ca 5 månader:
3420584.jpg


:love: //Mimmi
 
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

Jag har en JR och känner många JR. Man kan säga att det är ett energiknippe. Min är otroligt vaktig och jagar allt.
Men det är en underbar hund och de är levnadsglada och mysiga individer.
Tycker absolut att du ska köpa en men var beredd på mkt jobb.
Min är 12 år nu och oerhört pigg och glad.:love: :love:

Blandat019.jpg
 
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

Tja, jag som är russellfrälst sen många år och har ett antal själv samt föder upp dem anser förstås att det är hundarnas hund, de har allt - som jag söker i en hund alltså. Det är absolut inte var mans hund och den som vill ha en söt och timid soffprydnad och sällskapshund bör definitivt leta vidare. För den som däremot vill ha en mindre hund som ändå är robust, uthållig och hänger med på det mesta i ur och tycker om all form av arbete kan det vara något att titta vidare på. Russllar är "sega", de är tåliga, envisa, självgående och liksom scouten, alltid redo. De är "där det händer", tycker om att vara med i stort sett oavsett vad det handlar om.

Däremot har jag faktiskt aldrig bland mina egna hundar upplevat detta hyperaktiva och stressade som folk ibland med lätt avsmak beskriver skulle vara typiskt för rasen. Sån är inte någon av mina (tio) hundar och jag skulle tro att en hel del av dessa hyperstressade hundar blivit på det sättet pga. felbehandling och understimulans alternativt felaktig stimulans. Att gå upp i varv och göra sånt som är roligt allting FORT, NU, HELA TIDEN ligger naturligt ganska nära tillhands för de flesta russllar helt naturligt och det sista en sån hund behöver är förstås massvis av "flängaomkring-aktiviteter", bollkastning, långa & snabba agilitypass, springa lös med andra hundar mm. redan från ung ålder, utan någon form av lugn tänkarstimulans som motvikt; spår eller sök, problemlösning och diverse tänkarövningar, lydnadsträning och så vidare. Farten och energin har de redan inbyggd så det behöver man inte direkt oroa sig för att bli utan, det man behöver förstärka hos en ung russell är att ta det lugnt även i stressade omgivningar, vara passiv i alla lägen och tänka innan de agerar.

damersept1.jpg


jackpappa.jpg


utelek.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

har funderat på dansk/svensk gårdshund med...är dom större än jack russel ?
 
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

De är ungefär lika stora, men om du har funderat på båda raserna bör du gå igenom på vad för sorts hund du är ute efter egentligen. Gårdshund - pincher, jack russell - terrier. JRT är en jakthund (grythund) vilket gårdshunden inte är. Tror inte alls folk skulle jämföra dem speciellt mycket om de inte hade sama typ av färgsättning. Det är mer logiskt att jämföra gårdshunden med andra hundar av pinchertyp och jack russell med övriga grythundsraser.
 
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

Precis som Jaahl säger bör du nog tänka igenom vad du vill ha för slags hund egentligen.
Det verkar som du mest fastnat för utseendet eftersom du tänkt på både JRT och D/S gårdshund.

En JRT är en stor hund i litet format. Det är ett energiknippe, som behöver rejält med motion och mycket tankearbete.
 
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

Vi har förövrigt en JRT inom familjen numer, tidigare hade vi två (den andra blev avlivad pga feldiagnos som ledde till att han blev blind)

Den vi har kvar fyller 13 år nästa år, och är som en unghund fortfarande.
Snart trettonåriga "gubben" Zack

{8F10C5A1-A0CD-4121-BC70-6BF91BB0A3A7}.jpg


Vår lilla ängel Zeb

{73596CDF-BA89-46C1-B266-CF90A9397233}.jpg


Zeb, Zack och Zacks son Zigge

{D49C1AE4-FF68-446B-B242-21BCE05D1FB3}.jpg
 
Sv: Jack russel!! Vill veta allt!

Jag har en kille som snart fyller 3, Milo :love:

Utmärkt stallhund, om dom tränas rätt från början. Milo är med mig varje dage på jobb (jobbar i stall) och det funkar skitbra! i början jagade han hästarna i hagen vid utsläppet men det har han fått lov o sluta med ;) Jobbar även i butik på gården och där är han alltid med och välkomnar kunderna och han har en hel drös med beundrare i kundkretsen.

Milo är grymt snäll och väluppfostrad. hämtar saker på komando, går fot (oftast :angel: ) och har en ängels tålamod när det gäller barn.

Men som många sagt så är det en livlig hundras som behöver enormt mkt stimulans! inte bara fysiskt utan också psykiskt.

Vi fick även hem en 12-veckors valp i tisdags. Hon heter Bonnie på papper men det är inget namn som varken jag eller sambon gillar så hon ska få ett nytt namn pronto (hon har inte befäst något namn vid inkallning eller dyl än).

bonnie007.jpg


Blandat035.jpg


Milo060622009.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 741
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp