Ja då vet man att man är omtyckt

Sv: Ja då vet man att man är omtyckt

Hon är fortfarande ung. Hon vänjer sig! Pröva typ över natten bara... typ att ni lämnar henne sent på kvällen och hämtar henne nästa dag på fm.

Nu är jag första gångshundägare och ser det kanske inte som ni ser (eller inte vet/kan) som har mer kunskap vid hundar, men jag lär mig dagligen. Bra att få veta att det kan vara så.
Att hon mest fick komma hem var för att hon inte åt. Hade de inte åkt till Skåne så hade vi följ planen som vi tänkt, men de ville inte ha med en hund som inte åt för till saken hör att vovvsan är tunn och behöver gå upp i vikt, att hon inte äter är ju då inte bra, hon kanske hade gjort det men vi ville inte chansa på det.
Hon har inget problem med att vara själv annars eller för den del byta miljöer, vet inte om det hör till saken Det var ju annorlunda att helt plötsligt få bo i en hundflock igen och inte få sova brevid i sängen etc.etc.
Lekte gjorde hon glatt med de hundar som fanns.
Men är det konstigt att en 14 månaders hund som aldrig varit ifrån sin familj undrar vart de "tagit vägen". Förklara gärna så jag lär mig mer.:)

Kanon att du är öppen för en annan tolkning - här är min.

En trygg hund är inte beroende av ålder, se bara på 8 veckors valpar som lämnar sin mamma, syskon och hemvanda miljö. De valpar jag har lämnat ifrån mig har allihop fungerat utmärkt från scratch. Så när man uppdagar ett sådant här problem kan man inte bara vänta sig att det växer bort, utan man får jobba aktivt på att öka hundens självförtroende. Är detta din första hund är det inte alls konstigt att du missat den biten i hundens fostran - man älskar ju och huldar sin hund och tänker inte på att för mycket gullning kan göra en vek individ stressad. Att vara "curling matte" (jämför med curling förälder) skapar en beroende hund istället för en trygg hund.

Bra aktiviteter är t.ex spår och agility. Det ger hunden självkänsla att klara av att lösa problem och övervinna hinder. En annan viktig sak är att du inte förstärker stödsökande beteende när hunden inte behöver stöd. T.ex bör du se till att din hund inte sover varje natt i din säng om du misstänker att det är en orsak till att hunden reagerade som den gjorde. Om hunden kan ligga i din säng eller i hallen hemma, så har den mycket lättare att aklimatisera sig till en annan miljö om det behövs. Jag förstår att du tycker att det är mysigt med hunden i sängen, men om det är det enda sätt som hunden sover tryggt är det ett problem.

Se över er vardag: Görs allting på samma sätt dagligen? Kan du ge den mat ute på gräsmattan istället för där den vanligtvis får? Kan du bo över hos någon med hunden och den äter? Kan du lämna hunden i ett rum medan du själv går in i ett annat - även när ni är på besök hos någon? Om hunden gnäller; säger du "var tyst" eller säger du "matte kommer snart"? I det första fallet talar du om att "det går ingen nöd på dig, sluta åma dig", medan du i det andra fallet säger "å så synd det är om dig som är så ensam". Fall ett uppmuntrar alltså hunden att klara sig själv medan fall 2 bekräftar hundens stress och därmed ökar den.

Det finns massor med fler grejor där man antingen förstärker stressen/beroendet eller ökar självförtroendet och förmågan att slappna av. Det är omöjligt att ta upp allt här, men ett första tankesätt är att om saker bara fungerar på ett visst sätt är det dags att försöka introducera ett nytt. Målet bör vara att du och din hund ska kunna göra vad som helst, i vilken miljö som helst och din hund ska bara säga "jaha, är det så här det ska vara idag? OK, det funkar för mig!"

Lycka till med träningen!

tack för att du sätter ord på mina tankar!

alltför många formar sina hundar till "enmanshundar" för att få personlig bekräftelse. det är vårt ansvar att forma individer som klarar sig utan matte och husse i korta perioder utan att bryta ihop, matvägra eller stressa sönder. obs! inte riktat till TS, men jag har läst en del kommentarer i stilen "åh tänk så rart att vovven saknar mig så mycket" vilket jag tycker är ett ganska egoistiskt sätt att resonera på.

till TS, jag tycker att du har en härlig inställning till hundägande! du är villig att lära och öppen för nya idéer. all heder åt dig.

Kanon att du är öppen för en annan tolkning - här är min.

En trygg hund är inte beroende av ålder, se bara på 8 veckors valpar som lämnar sin mamma, syskon och hemvanda miljö.
Det klarade hon bra inga problem där i allafall
De valpar jag har lämnat ifrån mig har allihop fungerat utmärkt från scratch. Så när man uppdagar ett sådant här problem kan man inte bara vänta sig att det växer bort, utan man får jobba aktivt på att öka hundens självförtroende. Är detta din första hund är det inte alls konstigt att du missat den biten i hundens fostran - man älskar ju och huldar sin hund och tänker inte på att för mycket gullning kan göra en vek individ stressad. Att vara "curling matte" (jämför med curling förälder) skapar en beroende hund istället för en trygg hund.
Hmm där kan jag nog känna igen mig, får tänka på det

Bra aktiviteter är t.ex spår och agility. Det ger hunden självkänsla att klara av att lösa problem och övervinna hinder. En annan viktig sak är att du inte förstärker stödsökande beteende när hunden inte behöver stöd.
Spår jobbar vi med både vilt, kantarell och godissök
T.ex bör du se till att din hund inte sover varje natt i din säng om du misstänker att det är en orsak till att hunden reagerade som den gjorde. Om hunden kan ligga i din säng eller i hallen hemma, så har den mycket lättare att aklimatisera sig till en annan miljö om det behövs. Jag förstår att du tycker att det är mysigt med hunden i sängen, men om det är det enda sätt som hunden sover tryggt är det ett problem.
Hon har mer och mer börjat ligga på golvet brevid

Se över er vardag: Görs allting på samma sätt dagligen? Kan du ge den mat ute på gräsmattan istället för där den vanligtvis får? Kan du bo över hos någon med hunden och den äter? Kan du lämna hunden i ett rum medan du själv går in i ett annat - även när ni är på besök hos någon? Om hunden gnäller; säger du "var tyst" eller säger du "matte kommer snart"? I det första fallet talar du om att "det går ingen nöd på dig, sluta åma dig", medan du i det andra fallet säger "å så synd det är om dig som är så ensam". Fall ett uppmuntrar alltså hunden att klara sig själv medan fall 2 bekräftar hundens stress och därmed ökar den.
Hon får mat i stallet om det behövs och klarar av nu att jag kan duscha eller gå på toa utan att hon måste följa med.
Detta med hur jag pratar till henne ska jag tänka på

Det finns massor med fler grejor där man antingen förstärker stressen/beroendet eller ökar självförtroendet och förmågan att slappna av. Det är omöjligt att ta upp allt här, men ett första tankesätt är att om saker bara fungerar på ett visst sätt är det dags att försöka introducera ett nytt. Målet bör vara att du och din hund ska kunna göra vad som helst, i vilken miljö som helst och din hund ska bara säga "jaha, är det så här det ska vara idag? OK, det funkar för mig!"
Tack för ditt svar, har fått lite nya influenser
Lycka till med träningen!
Tack
10 tecken...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 735
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka