Ja BehÖver HjÄÄlp Snabbt!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

skuggan_

Trådstartare
LITE KORT: Ja har flyttat till min mamma pga problem hos pappa.
Pappa står som ägare till en av dom sjuka hästarna som behöver somna in. Det är alltså hans skylldighet att avliva, som han vägrar.

(har en annan häst)Jag skulle hämtat min häst som ja står som ägare på idag men NEJ då skulle han anmäla mig.

Han kan väl inte anmäla mig för nått som ja har rätt att göra, hästen är ju min!

Sv: Ja BehÖver HjÄÄlp Snabbt!!

Vad hade han tänkt att anmäla dig för då? Visst har du rätt att hämta din häst om du vill. Är det inte så att det är andra problem som ligger bakom som gör att han är aggressiv och hotfull mot dig. Visst kan han anmäla dig för vad han vill, men det kommer garanterat inte bli någon vidare uppföljning om du inte gjort något fel!

Han skiter i om ja tar livet av mig han tänker sälja min häst för att avliva hans:cry:

Usch, jobbig situation!
Men om det är din häst så kan han inte sälja den och du har så klart all rätt att hämta den!

*peppkram*

jag vet faktiskt inte om man får åka och hämtar hästar hur som helst... tänkte på din häst som stod hos din pappa.
jag har för mig att jag läste i någon tråd om någon som lämnat ut sin häst på foder där den inte sköttes ordentligt men kunde inte hämta den för att fodervärden inte tyckte det var okej.
jag kan verkligen ha helt fel, vilket jag hoppas, men jag rekomenderar att du ringer och kollar upp det.

Har pratat med polisen och dom säger att ja får hämta henne!

jam en då är det väll bara att hämta henne da. ta med en polis om du är orolig för att pappsen flippar.

Får du säkert om du kan uppvisa kvitto.

Men har du fixakt ny stallplats osv? Vem står för det ekonomiska?

Tror det ligger mer bkom det här som du inte berättat....

Nej, han vill helt enkelt inte betala avlivning för Hans häst utan säger att mamma ska göra det, mamma har ingen skyldighet att betala någonting på den hästen med tanke på att dom inte levde tsm när han skaffade den, saken är väl oxå att ja ridit den och han tkr att då ska jag och mamma ska betala för han e inte så sugen att betala för sin sin egen hästs avlining

så du tänker låta en häst lida bara för att din pappa är envis ? din pappa gör rätt i att inte lämna tillbka hästen till dej !!!! du borde inte ha djur alls...

LITE KORT: Ja har flyttat till min mamma pga problem hos pappa.
Pappa står som ägare till en av dom sjuka hästarna som behöver somna in. Det är alltså hans skylldighet att avliva, som han vägrar.

(har en annan häst)Jag skulle hämtat min häst som ja står som ägare på idag men NEJ då skulle han anmäla mig.

Han kan väl inte anmäla mig för nått som ja har rätt att göra, hästen är ju min!

Varför är han så arg? Vad har ni bråkat om.

Är du inte myndig?
Han kanske tycker att han fått betala allt för hästen

man får inte gå in i någon annans byggnad för att hämta sin egen häst eller något som förvaras där, det är egenmäktigt förfarande. har själv upplevt det IRL (en uthyrd häst som vi inte fick hämta, trots riktiga kontrakt). efter som det är civilrättsligt så lägger inte heller polisen sig i utan det sköts då genom kronofogdsmyndighet eller efter dom i civilmål.

därimot får han inte sälja egendom som tillhör annan utan dom i civilmål där egendommen tillfallit honom (även det egenmäktigt förfarande). vilket den kan göra om han kan bevisa att han har haft utgifter för egendommen och inte ägaren betalar dessa.

civilmål är dyyrt.

därimot kan du antagligen ta hästen ute när han inte ser och hävda att den va lös. väcker han åtal om det så har han bevisbördan. dvs. bevisa att hästen verkligen stod på hans mark och ingen annanstans.

har den sjuka hästen livstids slaktkarens ? annars kostar det ju inget att ta bort på slakteriet om inte det är en sjukdom som gör köttet obrukbart.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, han vill helt enkelt inte betala avlivning för Hans häst utan säger att mamma ska göra det, mamma har ingen skyldighet att betala någonting på den hästen med tanke på att dom inte levde tsm när han skaffade den, saken är väl oxå att ja ridit den och han tkr att då ska jag och mamma ska betala för han e inte så sugen att betala för sin sin egen hästs avlining

Var hästen köpt till dig eller honom då?
Oavsett vad det står på pappret...

Jag får visst hämta min häst har pratat med både polis och hälso och skydds(?) myndigheten och jar får hämta min häst!

så du tänker låta en häst lida bara för att din pappa är envis ? din pappa gör rätt i att inte lämna tillbka hästen till dej !!!! du borde inte ha djur alls...

Öh ok sjuk eller? hästen som behöver avlivas e inte min häst. Sen lämnar jag inte hästen bara sådär hälso och skydds myndigheten ska komma och titta på han!
Hästen som tillhör mig e frisk lilla du!

ja men vad bra då. då gäller väl annat för dig än för alla andra :angel:. eller är du skriven hos din far (man gör ju inte intrång där man bor)? annars har varken polis eller hälso och djurskydds myndigheten något med sådat här att göra. dom lägger sig inte i civilmål vilket detta blir även om det blir polisanmält.

har du inte tillstånd av stall/gårds ägare att gå in så gör du olaga intrång....

lagen är som lagen är :smirk:

har du tagit hand om den sjuka hästen så tycker jag att det låter lite känslokallt att inte längre bry sig bara för att han råkar stå som ägare. hade din far skaffat hästen även om du inte bott där och tagit hand om den ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar