Ja BehÖver HjÄÄlp Snabbt!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ja BehÖver HjÄÄlp Snabbt!!

ja, den sidan hade förmodligen inte låtit samma :crazy:

visst går det "jämt upp", men det förutsätter ju att hästen inte är behandlad med medicin med livstidskarens, och efter 3 1/2 år skadad så får man ju hoppas att den blivit behandlad och fått smärtlindring :crazy: iofs. så får man ju inte slakta alla kastrerade val. heller pga. kastvätskan

Tror inte TS skrivit riktigt hela sanningen här utan vinklat starkt till sin fördel.

Det tror jag inte heller.

Jag tror inte bara att TS pappa bara helt plötsligt hindrat henne från att hämta hästen bara för att, något ligger ju bakom.

T.S har tycker jag, en väldigt tråkig ton och visar inte prov på större ansvarskänsla eller empati. jag dömmer bara efter vad T.S själv skrivit.

precis vad jag tänkte :bow:

Jag själv är "bara" femton år, men nog tar jag mitt ansvar för det.

Senast ändrad:

*kl*

Angående vinkling så är det väl rätt naturligt att vinkla en situation såsom man upplever den? Tycker inte det är något fel i det, men det bästa för ens egens skull är såklart att försöka se saker och ting i lite olika perspektiv.

När jag var 17? Strax under myndig iaf och min pappa stod som försteägare på "min" häst så är det klart som sjutton att jag blev rädd och kände mig kränkt när min pappa använde "då slaktar vi hästen!" som argument i "diskussioner". T ex en "diskussion" om huruvida det var okej att drämma till hästen så hårt man kan och ryta till när den vevat med bakbenet vid stretching sisådär 5 sekunder EFTER den gjort något fel, och inkonsekvent - bara när han blev skraj för att den var nära att träffa, annars ingen tillsägelse öht.

När man hamnar i en känslomässig situation så BLIR man egoistisk mer eller mindre. När man blir rädd att förlora sin häst till exempel. I den situationen är det lätt att känna att världen är emot en och stänga ute relevant fakta.

Hursomhelst, tips till TS:
Be mamma betala avlivningen av den andra hästen så du förhoppningsvis får hämta hem din häst? Har hon råd att ha en häst så lär ju inte avlivning kosta så mycket mer än att hålla häst ett par månader :angel:

Enklast är nog att du tar med din mamma + djurskyddsombudsmannen i din kommun+ hästtransport och åker dit ,, kikar på den sjuka hästen , får en bedömmning av djurskyddsombudsmannen och sen tar din häst därifrån.

Då så lär ju kommunen åtlägga honom att ta borrt hästen eller så skickar dom ut vet som nödslaktar.

Hej ja det e ju din mamma och pappa som har största ansvaret även om det är ditt djur,Det är ju lika köper du en kanin och barnet lässnar så måsste föreldrarna ta ansvar att den sköts och får vård innan detn tas bort eller byter hem,Är man 15år så får du ju inte stå som ensam ägare du måsste ju ha en förmyndare.Ang sjuka hästen så skulle jag ringa hälsovårdsnämden .Tråkitt att det ska behöva vara så här:crazy:

Prata med miljö- och hälsokontoret. Eftersom det är din pappas häst, och hästen måste avlivas av djurskyddsskäl, så är han skyldig att stå för kostnaderna. Eftersom han och du har kommunikationsproblem kanske du kan be djurskyddsinspektören (dvs miljö- och hälsokontoret) att upplysa din pappa om detta.

Ifall det är riktigt illa ställt med hästen kommer de troligen att se till att den avlivas, och räkningen skickas sedan till din pappa.

Immer

Borde inte någon anmält för längesedan om hästen är så illa däran och står inhyst någonstans?

Nåja, ditt tips är det bästa för hästen iaf.:bow:

Är du 15 kan du inte stå som ägare på en häst... då måste någon av dina föräldrar stå som ägare.

Nope står på papper vi skrivit på att hästen är min såtr som ägare på henne!! men men hon e hos mig nu:)

Tyvärr väntar man ofta för länge innan man anmäler:(

Har lämnat en anmälan om det på miljö och häslo myndigheten.
Har prata med Vet, Polis, hälso och skydds myndighet och djurskydds föreningen. Antaglien kommer någon från hälso och skydds myndigheten.

Kostnaden för avlivning är på 3900 mamma och ja sa att vi kunde betala högst 2000 och han 1900 men han vägrade så han får ta det själv det är inte vår skyldighet säger alla vi ringt till!!

Men men hästen är hos mig, så kommer ej skriva mer nu! tack för era svar!

Mvh// skuggan.

Senast ändrad:

Prata med miljö- och hälsokontoret. Eftersom det är din pappas häst, och hästen måste avlivas av djurskyddsskäl, så är han skyldig att stå för kostnaderna. Eftersom han och du har kommunikationsproblem kanske du kan be djurskyddsinspektören (dvs miljö- och hälsokontoret) att upplysa din pappa om detta.

Ifall det är riktigt illa ställt med hästen kommer de troligen att se till att den avlivas, och räkningen skickas sedan till din pappa.

Immer

Såg hans häst idag hoppas miljö och hälso myndigheten kommer snart!:/

Och hästen som du älskar så mycket som ska avlivas är alltså din pappas och den har du lämnat kvar där?

Nope står på papper vi skrivit på att hästen är min såtr som ägare på henne!! men men hon e hos mig nu:)

Då tvivlar jag verkligen på hur giltiga papprena är.
Du kan inte äga en häst själv innan du blivit myndig. Så tills du blir 18är det någon av dina föräldrar/förvaltare som är ägare till hästen.

En av mina vänner "ägde" en häst när hon var under 18, MEN då var en av hennes föräldrar tvugna och skriva på kontraktet som målsman. Precis som lappar man tar hem från skolan.

Du kan alltså inte äga hästen fullt ut förrän du är 18.

Då tvivlar jag verkligen på hur giltiga papprena är.
Du kan inte äga en häst själv innan du blivit myndig. Så tills du blir 18är det någon av dina föräldrar/förvaltare som är ägare till hästen.

En av mina vänner "ägde" en häst när hon var under 18, MEN då var en av hennes föräldrar tvugna och skriva på kontraktet som målsman. Precis som lappar man tar hem från skolan.

Du kan alltså inte äga hästen fullt ut förrän du är 18.

Mm precis så gjorde vi.

Nu får du lösa resten själv eftersom ni inte kommer någon vart här i tråden.

mvh
moderator
mysko

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar