Ja BehÖver HjÄÄlp Snabbt!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ja BehÖver HjÄÄlp Snabbt!!

ja men vad bra då. då gäller väl annat för dig än för alla andra :angel:. eller är du skriven hos din far (man gör ju inte intrång där man bor)? annars har varken polis eller hälso och djurskydds myndigheten något med sådat här att göra. dom lägger sig inte i civilmål vilket detta blir även om det blir polisanmält.

har du inte tillstånd av stall/gårds ägare att gå in så gör du olaga intrång....

lagen är som lagen är :smirk:

har du tagit hand om den sjuka hästen så tycker jag att det låter lite känslokallt att inte längre bry sig bara för att han råkar stå som ägare. hade din far skaffat hästen även om du inte bott där och tagit hand om den ?

Men snälla jag e 15 tänk lite

*knapplån* Du borde ju ha rätt att hämta din häst om det är du som står som ägare på hästen. Han kan väl inte anmäla dig för att du hämtar din häst och speciellt nte om den inte ens står i hans stall.

*knapplån* Du borde ju ha rätt att hämta din häst om det är du som står som ägare på hästen. Han kan väl inte anmäla dig för att du hämtar din häst och speciellt nte om den inte ens står i hans stall.

Nej precis det sa både polis och hälsoochskydds myndigheten!

Men snälla jag e 15 tänk lite

tänka på vad ? att man kan skylla sin brist på empati och ansvar på att man "bara" är 15 ? bor du nu hos din mor så är ju "du och ditt" hennes anvar (en stund till) brottsliga handlingar får konsekvenser även om man inte är vuxen än.....

förresten, polis lägger sig fortfarande inte i civilmål och miljö hälsa har ingen sådan befogenhet utan länsvet i ryggen. för det krävs väldigt stora brister/vanvård

VÄX UPP !

det enda tragiska i detta är ju att den sjuka hästen inte va så älskad som du velat påskina i din andra tråd. om hästen varit det så hade du ju ansträngt dig lite/jobbat extra/övertalat din mor om hjälp för att kunna ta bort den sjuka pållen.

Är du bara 15 så är det din förmyndare som har besittningsrätten även om du står som ägare på pappret.

Betalde du hästen med egna pengar?
Har du kvitto? Eller vemhar pappren på hästen?

nu framgick det ju inte från början att hästen inte stod hos din far och miljö och hälsa är troligen mer intresserad av att den sjuka hästen får vård/blir avlivad, dom har absolut ingen intresse av rättsliga ägarfrågor. polisen bryr sig fortfarande inte om civil mål.

trots allt så hur kan du bara "lämna" den sjuka hästen åt sitt öde :eek: efter vad du skrivit har skött/ridit den som din i flera år.

det är kallt och egoistiskt

Men vad vill du att hon ska göra? Hästen som behöver avlivas är ju inte hennes. Det ska väll inte hon behöva stå till svars för?

Hästen i det här fallet verkar ju vara inköpt åt TS av fadern.

Köper jag saker åt mina barn förväntar åtmindstonde jag mig ett visst ansvar från deras sida.

Däremot verkar det passa väldigt bra att ta den friska hästen och dra.

Senast ändrad:

läs då hennes andra tråd hon startade i går "skjuta eller spruta"

hennes far tog hästen för att hon ville ha den, och svårt skadad ska den ha varit i 3 1/2 år. det har inte framkommit hur länge hon haft pållen.

att ta ansvar är enligt mig självklart oavsett om man som ts. "bara" är 15. att tröttna när det blir jobbigt/kostsamt och då "bara" bry sig om den som är frisk är ganska så osympatiskt och empatilöst.

Ok.. Det förstod inte jag!
Men ändå. Hon är ju trots allt bara 15. Ska hon betala för avlivningen då? Jag tycker att föräldern har det största ansvaret.

Jag har inte läst den tråden. Ska kolla lite i den snart.
Jag tycker också att hon ska ta ansvar för sin häst, men det är ju trots allt föräldrarna som har det ekonomiska ansvaret.
Eller är jag helt ute och cyklar när jag tycker så?

Tror inte TS skrivit riktigt hela sanningen här utan vinklat starkt till sin fördel.

Givetvis har föräldrar det yttersta ansvaret och min vilda gissning är att båda hästarna bekostats av föräldrarna, men det passade TS att ta hand om den som var frisk, men inte den som var sjuk.
Som förälder hade jag också satt mig på bakhasorna.

Har hästen dessutom varit "slaktfärdig" i över treårs tid ifrågasätter jag faktiskt kunskaperna.

Har hästen dessutom varit "slaktfärdig" i över treårs tid ifrågasätter jag faktiskt kunskaperna.

Jo.. Jag såg det i den förra tråden att hästen gått med skadan i 3,5år.
Så länge låter man ju inte en häst gå och ha ont.
Men visst.. det är lätt att sitta här och tycka saker när man inte har all fakta. Det är som du säger.. Hon kan ju ha vinklat storyn!

jo visst, men är man 15 år så är man ju gammal nog att kunna jobba lite extra på helger och lov. särskillt som det verkar som om T.S har 2 hästar inackoderade.

det är ju en ganska stor kostnad för hobbyn och då tycker iaf. jag att 15 år är stort nog för att börja lära sig lite även om ekonomiskt ansvar, men framförallt att lära sig ta ansvar för dom levande individer man tagit på sig.

behöver den friska säljas för att inga pengar finns till avlivning av den sjuka pållen - ja, då får man sälja den som är frisk, inte bara "skita i det" och gnälla om hur "stygg" pappa är. kanske historien skulle se väldigt anorlunda ut om all info framkom även ur vuxen synvinkel. möjligt att hennes pappa försöker lära T.S ansvar, det vet ju inte vi.

Vet inte mer än er andra ang denna historia, men är man omyndig o inte är ägare till hästen (den sjuka) så kan de nog vara svårt att göra nåt - särskilt om ägaren gör saker för att jävlas. Innan vi vet hela sanningen ska vi kanske inte döma så hårt?

även om ansvaret ytterst ligger hos pappan så är ju uppenbarligen problemet att han inte vill/kan betala avlivning av den sjuka/skadade hästen. då ser inte jag det som orimmligt att den friska hästen säljs för att bekosta avlivningen av den sjuka, troligtvis har han ju även köpt den hästen (den friska)och bekostat allt runt även den.

T.S har tycker jag, en väldigt tråkig ton och visar inte prov på större ansvarskänsla eller empati. jag dömmer bara efter vad T.S själv skrivit.

Men ska man hårddra det hela så brukar det åtminstonde gå jämt upp om man skickar med slaktbilen sas.

Ingen kostnad för avlivningen.

Skulle ha varit väldigt intressant att fått höra pappans sida av saken i det här fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 958
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar