Itsabrahma xx godkänd i DVH

pastejja

Trådstartare
Jag upptäckte att Itsabrahma är godkänd i Dansk Varmblodsavel. Det är väl en hingst som stått i Sverige, eller minns jag fel? Har han lämnat något inom ridsporten? Någon som känner till något om hur hans avkommor är?
Ulrika

Sv: Itsabrahma xx godkänd i DVH

Det stämmer att han stått i Sverige och löpt här, men han har aldrig varit godkänd för svensk halvblodsavel.

Nej jag har också för mig att han inte varit i svensk halvblodsavel, men jag tänkte mer om hans avkommor hade visat sig duga i andra grenar än i galopp. Fattade det som han hade gått steaplechase också på hans sida
Ulrika

itsabrahma var en ren sprinter och har aldrig gått hinderlöp. ( eller du kanske menade att ngn avkomma gjort det?)
jag har/har haft två avkommor till I. och jag gillar dem men de är speciella, vilket många av hans avkommor är.

Ok, det där med hinder hade jag nog bara fått för mig, och det är bra att det blir rättat :)
På vilket sätt är de speciella? Berätta gärna mer.
Ulrika

Temperamentsfulla ibland stirriga. Fast inga "nervvrak". Mina är totalt orädda för allt men stoet kunde bli så laddad när hon skulle starta att benen nästan vek sig på henne i startboxen:crazy:

Så det är kanske inget för en vanlig hobbyryttare att satsa på? Hur funkar de som vanliga ridhästar när de kommit av banan? Det verkar som många fullblod lugnar ner sig betydligt när de inte är i galoppträning? Har faktiskt bara träffat väldigt trevliga fullblod som dressyr och hopptränats, men aldrig umgåts med fullblod i galoppträning..
Ulrika

Tycker den uppställda bilden på honom är väldigt missvisande. Dels står han som en krycka och sedan står han ju i nerfösbacke. Ingen häst kommer ju till sin rätt då.

Tycker den uppställda bilden på honom är väldigt missvisande. Dels står han som en krycka och sedan står han ju i nerfösbacke. Ingen häst kommer ju till sin rätt då.

Jag hittade en bild på honom på www.danskvarmblod.dk (vill jag minnas att det var), och där är han riktigt snygg!! Enligt min smak ;)
Ulrika

*knapplån*

Gjorde en liten snabbsök - kolla ridsportförbundets databas på dessa:
Go Well
Lovebug
La Dique

Det är möjligt dock att de endast tävlat lokalt (eller reg utan placering) och då finns de ju inte med.

Mvh Cissi

Tack! Jag googlade snabbt:
Go Well har åtminstånde tävlat hoppning (120 cm)
Lovebug har åtminstånde 0:at på 90 cm
La Dique 2:a i LB

Nu vet jag inte om det är deras bästa resultat, men det var ju alltid något. Betyder det att det är dessa 3 som löst hästlicens?
Ulrika

Har tyvärr ingen aning om fler löst licens... Sån info skulle man ha haft! :D

Hursomhelst - jag fick en idé. Du kan ju ta reda på ganska fullständig info om avkommorna, vilka som löst licens/tävlat/bedömts på 3-årstest eller kvalbed. Dock väldigt tidsödande. OM du vill lägga tiden, så kontakta hingstens ägare först, kanske är dom villiga att betala för sån info? :D

Gör så här:
1. Kolla upp samtliga avkommor på galoppsport.se (så heter väl sidan), anteckna namn, stam, födelseår, resultat, avkommor etc.
2. Kolla i ridsportförbundets databas för varje häst.
3. Kolla i ASVHs databas för varje häst, om den finns med där.
4. Sist men inte minst, googla på varje namn.

Kanske omständigt, men kan vara kul. Har du tur så kan du nog få en slant för det också? Det går att kolla resultat för hästar i Danmark också men det är knepigare och kostar en mindre summa/år.

Jag är iaf nyfiken på vad du kan få fram! :) (Men kolla upp med hingstägaren om du kan få betalt innan du lägger ut infon).

Bara litet tips! :)

Mvh Cissi

Jag känner Go Wells ägare, och han har i allafall tävlat 140cm, ev högre.

Jo det hade ju kunnat vara intressant :). Jag såg att Itsabrahma hade en del avkommor ;). OM jag skulle springa in i en avkomma till honom kanske det hade varit mer mening att göra det.. Just nu vet jag inte vad jag kommer att satsa på.
Jag startade mest tråden för att jag visste att han varit framgångsrik inom galoppen, men inte alls hade koll på hans avkommor. Så lite på skoj sökte jag och såg att han var godkänd i Danmark :). Ska ju helst inte köpa häst förrän jag har jobb.. ;)
Ulrika

Oj, men det är ju bra! Hur är den i temperamentet? Hur ser den ut/rör sig?
Ulrika

Nu är det så länge sen jag såg den. Men då tyckte jag att han var fin. Brun, långbent, trevlig typ, trevliga gångarter, speciellt galoppen.

När det gäller temperamentet, så tror jag att den är rätt vettig. Mamman är knepig, fick en annan avkomma med en fantastisk internationell hopphingst, den avkomman var också enormt kapabel, men mkt knepig. Tror att denna e.Itsabrahma är bättre i skallen.

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 810
Senast: Imna
·
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 021
Senast: sinpol
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 818
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka