Istadighet

Jomen en stam som ger vrånga hästar är en rätt bra anledning. Ponnyns huvud går att härleda till stammen och de som känner till den påpekar ofta "den är rätt hård i huvudet den där, va?".

Men det går att få de att arbeta också, såklart, kräver lite mer uppfinningsrikedom och fingertoppskänsla, "bara".

Sv: Istadighet

VARFÖR HÄSTAR ÄR ISTADIGA är ju relativt lätt att svara på det svåra är hur man ska lösa de!

Alltså många här gör de ju svårare än vad de är....
Hästen har några viktiga saker "inprogrammerade" för att överleva
-Fortplanta dig
- Ät o drick
- håll dig till flocken
-fly om du blir rädd

Jag tycker det är enkelt att dra den slutsatsen att vissa hästar känner detta starkare än andra, att det är MYCKET viktigt att vara nära sina kompisar (eller andra hästar tycker det är mycket viktigt att fly när man blir rädd).
Sen beror det ju så klart på ryttarens relation till hästen... om den är bra? För hästar med en svagare flock känsla "räcker det" och de går som de blir tillsagda. men för de hästar som har en stark "flockighet" krävs det mer förtroende för sin ryttare. Man kanske tycker att man har en bra relation, men många gånger gör hästar saker för att de "är snälla" det är först när några av deras mest rotade instinkter säger nåt annat än det du säger som de sätts på prov......
Bara min tanke.
Lösningen tror jag kan se olika ut beroende på häst, ryttare o situation., tror inte på nån universallösning....tyvär.. hade de vart så hade jag köpt den för länge sen!:bump:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 034
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 351
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 142
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka