Istadighet

Att en snart 4-årig häst är istadig är inte normalt. Något är missat, vad det är vet jag inte utan att ha sett er men det kan vara allt från att hon har växtvärk, ont någonstans, du kan ha gått för fort fram, hon är inte tillräckligt psykiskt mogen, du är för oskicklig ridningsmässigt etc.
För mig som var otroligt försiktig med min unghäst när han reds in och försökte avlasta ryggen i mesta möjliga mån innan han lagt tillräckliga muskler, låter det förkastligt att rida barbacka. Jag rekommenderar inte att man sitter ner och skrittar längre sträckor på ryggen på en unghäst, man bör rida lätt i högre gångart i korta, intensiva pass och hoppa av och leda om det blir en längre skrittsträcka.
Det låter bra att du gett henne en viloperiod, ta och kolla upp henne vetrinärt, equiterapeutiskt, kolla tänder med tandläkare och fixa en väl anpassad sadel innan du sätter igång igen. Varför inte prova tömköra henne ut i naturen från början? Lycka till!

Eller ge hästen tid?
Allt som inte går i dag går imorgon eller nästa dag...bara man inte tvingar hästen så kommer det man vill när den är redo och förstår. Då får man en lycklig och samarbetsvillig häst.
Vad begär du av henne och på vilket sätt?
Sänk kraven. Gör något ni är duktiga på. Något som hon gillar eller gör nåt helt nytt för er båda, så att ni båda får lära tillsammans.
:)

Eller ge hästen tid?
Allt som inte går i dag går imorgon eller nästa dag...bara man inte tvingar hästen så kommer det man vill när den är redo och förstår. Då får man en lycklig och samarbetsvillig häst.
Vad begär du av henne och på vilket sätt?
Sänk kraven. Gör något ni är duktiga på. Något som hon gillar eller gör nåt helt nytt för er båda, så att ni båda får lära tillsammans.
:)

Vänta lite - menar du att det är vettigt att låta hästen vinna gång på gång tills den "är mogen" ? Det tycker jag verkar förkastligt ! Och kravet att gå ifrån stallet är *INTE* ett speciellt svårt krav ens för en 4-åring

Hähä,tänkte precis så, en rejäl omgång så behöver man bara harkla sig nästa gång det krånglas....

Det enda jag begär är att hon ska gå framåt åt det håll jag vill! Jag kräver ingenting annat av henne! Jag rider inga långa stunder alls, när vi väl har kommit iväg så skrittar jag en liten runda på 10-20 minuter ungefär, ibland bara 5! Ska inte en unghäst klara av det, fast jag för tillfället rider barbacka, så vet jag inte... :confused:

Hon är en varmblodstravare, inkörd som ettåring, inte hårdtränad eller startad. Skött på bästa sätt under sin tidiga ungdom med täta besök av massörer, tandläkare, equiterapeuter m.m. Tror att hon är ganska mogen trots sin låga ålder... Hon har bara stått på bete hela sommaren och inte gjort någonting. Mina ridkunskaper är det inget fel på och jag har inte gått för fort fram med henne. Som sagt så kräver jag väldigt, väldigt lite av henne. Växtvärk skulle det ju kunna vara, tror inte att hon växer särskillt mycket men i vilket fall som helst så vilar hon nu.

Det handlar inte om att låta hästen vinna gång på gång. :D Då har du inte kommit vidare och inte löst ditt förra "problem"...
Det handlar om att veta varför hästen inte vill gå och ta ett val. För har man gjort rätt och förstått situationen rätt så kommer den inte att uppstå fler gånger, eller hur? Det finns liksom ingen anledning då "problemet" är löst.

Vill jag utsätta hästen, trots att den visar motstånd eller ska jag finna ett sätt att lösa situationen?
Du ser det som en kamp. Jag ser det som ett samarbete som ska lösas på bästa möjliga sätt där jag har det totala ansvaret. Inte bara för en kortsiktig lösning utan för ett långsiktigt samarbete. Det jag gör idag sätter sina spår i det jag kommer att göra i framtiden.

Vissa har inga andra medel att tillgå förutom våld, andra är lite mer kreativa.
Vad jag väljer beror på den relation jag har till min häst!

I sådana här fall så börjar jag ALLTID med att se över maten. Vad får hästen att äta?
Särskilt nu på hösten så är det jobbigt för en unghäst med näring och tillväxt.

Varmblodiga travare behöver en himla massa mat, så ärligt talat tror jag att hästen lider av proteinbrist och därmed följande muskelömhet. Ömheten går sedan över när blodgenomströmningen kommit igång efter en stund. Jag tror detta enär i princip alla hästar får för litet protein så här på höstkanten, så det är det vanligaste problemet.

Om hästen var min, så skulle jag korrigera foderstaten samt leda hästen en stund före ridtur så att blodcirkulationen kommer igång INNAN jag sätter mig på den. Och så skulle jag rida med sadel för att bättre fördela trycket från ryttaren över hästens ryggmuskulatur.

Jo, visst klarar en unghäst det du begär (ifall den är frisk)-förutsatt att du har det förtroende som just den hästen kräver av dig.

MEN precis som ovanstående inlägg säger så är det smart att kolla upp foderstaten för tjurighet många gånger kommer ifrån grovtarmen, alltså brist på fibrer eller näring.

;)

Hon får fri tillgång till hö och hon får kraftfoder varje dag så det är nog inte pga hunger hon krånglar... Proteinunderskott tvivlar jag också skarpt på.... Hon blev sån här innan hösten kom... Jag brukar longera henne lite innan jag rider så att hon ska vara uppvärmd när jag sätter mig på henne.

Proteinunderskott tvivlar jag också skarpt på....
Varför det? Har du analys på ditt hö och har du räknat din fodrstat?

Hon blev sån här innan hösten kom...
Hur långt innan hösten? Proteininnehållet i betet går ned ordentligt redan på sensommaren. Och Varmblod och Fullblod, de kan i princip svälta ihjäl med bete upp till knäna. Ty betet är inte tillräckligt näringstätt för de typerna av hästar. Särskilt inte en växande unghäst. Det kan också vara en obalans i mineraltillförseln som ger ömhet i skelett, leder eller muskler.

När en för övrigt trevlig unghäst börjar att krångla i arbete, så måste man noga gå igenom att inget, absolut inget annat är fel på hästen. Innan man börjar med att "uppfostra" den. I de flesta fall så finns det en bakomliggande kroppslig orsak till beteéndet.

Nej, jag analyserar inte grovfodret, mer om det tänker jag inte gå in på.(vet att man blir i stort sett lynchad om man inte analyserar) Hon är ju inte direkt mager och hon får alla mineraler och vitaminer hon behöver. Även när jag var och tittade på henne innan jag köpte henne i sommras så visade hon tecken på istadighet så jag tror att hon är en enveten häst bara...

Hejsan!

Känner igen det du skriver om...
Min unghäst började helt plötsligt sparka bakut och tappade all frammåt bjudning, hade ingen som helst lust att gå på banan. (vid detta tillfälle var hon ganska nyinköpt och väldigt lugnt tagen). Detta beteende kände jag inte igen hos henne för hon var annars alltid fruktansvärt sammarbetsvillig och lyhörd. Detta gjorde att jag kallade på en kiropraktor/massör för att han skulle gå igenom hästen. Det visade sig att hon hade 3 förskjutningar i ryggen som hon hade dragits med sedan 1-2 års åldern... alltså, jag höll på att få slag. Det hade inte upptäckts i vet. besiktn. innan köpet och min häst hade inte visat smärta tidigare. Kiropraktorn sa då att snällare och "farligare" häst får man leta efter. Med det menade han att jag som ägare får vara otroligt uppmärksam på skador och annat som kan uppkomma när hästen inte visar smärta (tidigare). Hur som helst så slog han rätt hennes rygg, vila i 2 veckor och återbesök. Allt är nu i sin ordning och hästen har nog inte mått så bra som hon gör idag, slippa värk o elände.

Menar bara att allt har sin orsak...jätte viktigt att börja nysta i problemen innan de blir onödigt stora. Jag hade tur som fick bra hjälp. Jag önskar dig också lycka till.
Kram Moon :)

Men hon är ju helt problemfri när jag väl har kommit en bit hemifrån. Kan hon verkligen vara så go och snäll då om hon har ont????? Ibland när jag har kommit hem från ridturen så testar jag ibland att rida förbi stallet, TVÄRSTOPP igen. Konstigt att hon skulle få ont bara när man ska lämna stallet.... :confused:

Tja, det är ju din häst. Men nu så har du fått mitt råd i alla fall. Och visst vore det hemskt om du tog och piskade upp hästen och det sedan visade sig att ditt hö innehåller bara 15g Smältbart protein/kg och hästen lider av grav proteinbrist. Det kan ju inte du veta.

"Inte direkt mager" räcker inte som mått på proteininnehållet i maten. Proteinbrist orsakar ofta direkt feta hästar. Det blir fel i näringsupptaget, så hästarna blir fläskiga. Mera proteiner gör dem mer slimmade.

Jag anser att en häst som inte klarar av kravet att gå åt det hållet som man vill inte skall daltas med. Det är inte ett orimligt krav, och anledningen är väl rätt solklar - den vill inte gå ifrån sina flockkamrater. En sån häst blir faktiskt farlig om den får hållas. Vår ponny som hade fått det lilla övertaget var ganska farlig ett tag - tex är det inte kul med en ponny som springer in i stallet i full fart. Vem vet vad som finns på stallgången och som blir nedsprunget ? Ponnyn har idag INGA relationsproblem eller förtoendeproblem varesig med dottern som red eller den som hjälpte henne från marken. Hon är ytterst samarbetsvillig och vet mycket väl när hon närmat sig gränsen för vad man får och vad man inte får.

Hur skulle du löst det problemet ?

Och kom inte och säg att vi som inte väljer dina metoder i alla lägen har problem med relationen till våra hästar. Våra hästar är trevliga, väluppfostrade, lyhörda och samarbetsvilliga.

Hon är inte direkt fet heller! Hon är i fint normalhull, inga ben som sticker ut. Hö anser jag vara i första hand bukfylla för hästen, det får hon äta hur mycket hon vill. Tror inte hon lider av näringsbrist. Men detta är inte en foderdiskution väl?? Dessuton så slår jag ALDRIG min häst!!! :mad:

*suck* Du får tolka min inlägg precis som du vill, det är helt upp till dig. Jag har aldrig påstått att jag daltar med mina hästar.
Det enda jag säger är att det är upp till var och en hur man vill skapa sin relation till sin häst, precis som med allt annat i vår omgivning.

Jag vet inte vad ni har på era stallgångar och jag vet inte hur ni hanterar era ponnys. Jag har aldrig sagt att folk ska välja min metoder, det är du som kommer med dessa antydningar ingen annan.

Om ni inte har problem med era "trevliga, väluppfostrade, lyhörda och samarbetsvilliga" hästar varför är det då era hästar som springer in istallet i full fart och är istadiga när ni ska rida?
Jag ser det som ett resultat av er relation med hästen inget annat -för vad annars kan det vara? Det är iallafall inte resultatet av min relation till din häst/ponny :bump:

Nej, hon har inte bara ont när hon ska gå ifrån stallet. Det är ett sätt för henne att försöka kommunisera med DIG. Hon vill tala om nått för dig.
Och VAD hon vill säga är upp till dig att ta reda på. Är det SMÄRTA/RELATION till ryttaren/MAT/MILJÖ eller något annat?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 034
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 351
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 142
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka