Istadighet

Hur skulle du löst problemet då ? men en ponny :devil: som var istadig på pin djävulskap ?

Hästar är istadiga för att man inte sätter dem på plats och är deras ledare. Det är vi ju båda överens om. Och det är inte ovanligt att större ponnys, men mindre ryttare blir istadiga för att ryttaren inte är skicklig nog. Ledarskapet från marken kanske funkar strålande, men de är inte tillräckligt duktiga ryttare att de inte hanterar det i ridningen. Och hur saker och ting funkar med hästarna är inte statiskt.

Men detta är inte en foderdiskution väl??
Iofs inte, men man MÅSTE se till helheten hos hästen. Man kan inte dela upp hästens beteénde i en del hantering, en del ridning, en del utfodring, en del hälsa/ohälsa o.s.v. Utan man måste se till alla sakerna på en gång. Fel mat eller smärta påverkar både ridning och hantering.

Tror inte hon lider av näringsbrist.
Och det är fortfarande "TROR", jag tycker att man skall VETA.

Dessuton så slår jag ALDRIG min häst!!!
Så bra då. Och hur skall du nu komma ifrån stallet? Prata hästen till rätta?

Tror du inte att man kan få en häst dit man vill utan att slå den????? Det säger ju en del om dig i så fall... :crazy:

Nej, nej, nej, vi är inte överens.
Därför att jag menar att istadighet många gånger beror på att hästen desperat försöker tala om något för människan. Det handlar inte om att dom vill vara tjuriga, lata eller dumma (mänskliga egenskaper som oftast förekommer hos människor).
Det handlar om att vi som ledare har ett ansvar att låta våra hästar leva ett så harmoniskt och bra liv som möjligt. Att kunna ta till oss kunskap som gör att vi relaterar, sköter, utfordrar och tränar våra hästar så att dom mår bra, inte att vi inbillar oss att allt är bra och bättre blir det bara vi ger hästen en rejäl smäll så att den vet att den inte ska visa olydnad.
Att kunna se hästen som en individ inte en rolig sak som vi rider på när det behagar oss.
Det är tragiskt om en ryttare tror att det är kunskapen i ridmomentet som styr hur hästen och ryttarens relation är. Till viss del styr ridkunskapen men det måste finnas andra faktorer också, annars kan man omöjligt förstå hästen.
Om man vill göra kommunikationen enkel och primitiv så är det bästa att sätta hästen på plats -som du säger, det är ditt val, men jag ser inte det som en långsiktig lösning, utan mer ett desperat nödrop.
Valet är ditt, eftersom du är ledaren. Självransakan.

Men att det är vanligt att bestraffa före man vet vad man håller på med är inte ovanligt. Det kallas okunskap och är en folksjukdom i min ögon.

men en ponny som var istadig på pin djävulskap ? att vi inte sätter hästarna på plats.
- Jag förstår inte vad du försöker förklara.

Nehej, vi är inte överens. Du anser att en häst som är istadig INTE har problem med ledarskapet ? Eller ? Och ledarskap vad handlar det om då - titta på en hästflock. Var och en skall veta sin plats.

Men tala nu om hur Du skulle lösa problemet istället. Om hästen är istadig - det var ju ursprungsfrågan ! Innan det händer en olycka.

Jag kan inte fatta varför vissa inte inser att hästar faktiskt kan bete sig illa därför att de får det utrymmet.

Och för övrigt - kan du exakt beskriva vad du menar se som individ? Och vad menar du med "kul sak att rida på när det behagar oss " menar du behandla hästen som leksak eller att vi rider för att vi gillar det ?

Sätta hästen på plats = Visa vem som bestämmer.

Pin djävulskap - självförklarande tycker jag. Men i vissa världar så finns det ju inget djävulskap hos hästen. Den gjorde det helt enkelt för att den kunde, och för att den som satt på inte hade skicklighet nog att förhindra det.

Spåra ur?

Håller tråden på att spåra ur? :(

Du har ett problem som du söker en lösning på:
- Hästen vill inte gå från gården.

Du måste försöka se problemet ur hästens synvikel.
- hon litar inte på dig som "ledare".
- hon vill inte lämna tryggheten i stallet.
- hon har ont.
- hon anknyter "rida från gården" med något obehaglig.
Att hästen går bra när ni har lämnat gården beror
troligtvis på att hon inte har någon annan att lita
på eller att följa.
Det kan ju också vara så att hon känner sig som "ledare"
i skogen.

En häst har ALLTID en orsak till att "vägra" lyda order.
Det är upp till oss som ryttare att hitta orsaken.

Jag har sett på andra av dina trådar att hästen är
drygt 3 år och har problem med öm rygg.

Där kanske du har en del av ditt svar?

Re: Spåra ur?

Hon är inte öm i sin rygg längre. Hon har vilat, jag har tagit bort sadeln och hon har fått extra B-vitaminer som har hjälpt jättebra. Och du har rätt, den här tråden har spårat ur totalt... :(

Tror du inte att man kan få en häst dit man vill utan att slå den????? Det säger ju en del om dig i så fall... :crazy:
Det har jag aldrig påstått. Jag undrade bara hur du tänkte lösa problemet.

Jag har aldrig det problemet med mina hästar. För jag ser till att de mår bra, får korrekt med mat och inte har ont någonstans. Jag tror därför att du kan få din häst att gå från gården om du ger den en korrekt foderstat och ser till att den inte har ont någonstans.

Ta och läs alla trådar före du dömmer. Jag har redan förklarat mig, snälla läs.

Inte Ungs kommentar var tydlig, det är viktigt att veta vad man gör och vad man ger hästen före man kan komma vidare med att lösa sina hästproblem.
Ett holistiskt synsätt är sunt, tycker jag. "Man kan aldrig bli starkare än den svagaste länken".

Och skulle det då vara några tveksamheter så föreslår jag att du sätter upp en engen tråd och ventilera dina åsikter.
:smirk:

Hästar och speciellt ponnys är inga leksaker för barn, tycker jag. Sitter man på en häst så bör man ha vägledning av vuxen om det är så att man själv inte kan kommunisera med hästen. Det är inte hästens fel att ryttaren inte vet vad den håller på med.
Varför ska den då straffas för att ryttaren inte vet vad den gör?
:confused:

Hur skulle du lösa problemet om du fick en istadig häst på halsen ? jag kan inte någonstans se att varesig du eller Inte_ung har svarat på den frågan. Iallafall inte så att jag har förstått metoden.

Om hästen är istadig just för att den hellre vill en annan sak än vad ryttaren vill. Hur löser du det ? Förutsatt att utrustning funkar och att den inte får en felaktig foderstat och ehller inte har ont.

Om dessa 3 faktorer är i harmoni: fysik, utrustning och foder så bör heller inte istadighet exixtera. :o
Att hästen stegrar och vägrar att lämna stallet kan kanske till viss del ses ur perspektiv från en 4:de faktor; FÖRTROENDE -som ligger till grund för all kommunikation.
För att bygga ett förtroende så krävs mer än pondus, vilja och hårda tag eftersom ett förtroende måste vara ömsesidigt för att fungera... :smirk:
Och hur DU ska gå tillväga för att bygga ett förtroende mellan dig och din häst/ponny kan bara du och din häst/ponny svara på.
En enkel ledtråd:
Grunden till all djurhållning= ett kärleksfullt förtroende, en sund och harmonisk kommunikation?

Min dotter som rider den här ponnyn rider ALDRIG utan en vuxen när det handlar om jobb av hästen. Den har aldrig varit en leksak och likaförbannat så flyger fan i henne ibland ! För att ryttaren inte är tillräckligt duktig. Och när den här ponnyn känner överläge så gör hon som hon vill med sin ryttare. Hur löser du det problemet ? Jag ser det INTE som att ponnyn straffas. Jag ser det som att det är BÄGGE som måste ha vägledning. Är ryttaren inte tydlig nog så måste den få hjälp. Och det är ju hjälpt som "Harmonia" bett om.

jag kan inte någonstans se att varesig du eller Inte_ung har svarat på den frågan. Iallafall inte så att jag har förstått metoden.
Metoden är att se till att hästen mår så bra att den glatt och villigt arbetar. Då jag lever tillsammans med mina hästar, så skapar den omvårdnad och den omsorg jag ger hästarna ett förtroende som gör att hästarna litar på mig.

Att se till att hästen får alla sina behov uppfyllda, det skapar förtroende. Och sedan så gäller det att göra arbetet roligt. Ett roligt arbete försöker ingen häst att undvika.

Jag har ALDRIG under mina över 30år med hästar stött på en istadig häst som inte haft något som gjort ont som bakomliggande orsak. Aldrig, varenda knäpp häst som jag har träffat, har haft ont någonstans.

Tag bort det onda och resten löser sig självt.

Men ärligt talat så verkar det ju inte som att hästen har ont då den går bra bara den kommer ifrån stallet :confused: sen ang foderstaten så är det för mig ganska så långsökt att den inte skulle gå ifrån stallet bara för att den kanske inte har "alla värden rätt" :confused:
Innan jag började med att analysera grovfodret...första analysen jag gjorde innehöll bara 2!!!!!!!! i smrb...detta tävlade jag mina hästar på :eek: jag behöver väl knappast tala om att dom inte orkade tillslut :crazy: men tävla "orkade" dom göra och träna också....jag hade ingen som vägrade gå från stallet iallafall( måste även säga att när jag fick reda på analysen sattes naturligtvis in åtgärder för detta , men INNAN jag visste nå...och detta var 8-10 år sen)visserligen fick dom ordentligt med kraftfoder, men jag har svårt att tro att en häst inte skulle orka skritta i skogen med en "oräknad foderstat"

Jag vet inte vad som ligger bakom problemet harmonia har, men hästen kanske bara är stallkåt och inte VILL gå därifrån, det är svårt att veta varken det ena eller det andra när man sitter bakom en skärm...kanske harmonia är alldeles för snäll...osäker...nervös...arg....inte vet jag

Jag var på Granngården för att köpa korn till mina får och råkade överhöra ett samtal mellan en ung tjej och fodersförsäljaren.
Hennes häst var grinig, het, tjurig och hade svårt att hålla hull. Hon trodde att det berodde på att hon tränade hårdare.
Hon visste att han inte hade ont, trots att ingen hade kollat hennes häst. Hon gav inte mer mat trots att hon ökat träningen.
Hon visste inte vilka värden hon hade på sitt hö men hon visste att det var ett bra hö...! :o Hur kunde hon veta det?
Jo, hon trodde sig veta och var inte intresserad av att höra på vad någon annan sa.
Hon gav hästen krossat korn och betfor och visste att han inte kunde äta Groov eller havre för han _kunde_ bli het, "eftersom hästar blir det". <- bra, va!

Analys var oviktigt för henne, eftersom hon inte ville närma sig sanningen om hur det stod till med hennes utfodringskunskaper. Hon ville tydligen inte veta vad hon stoppade i sin häst. Hon ville inte ransaka sitt eget ansvar som hästhållare.
Kan man inte se med ögat att kosten är optimal så är det väl bra att man kan ta analycen till hjälp, eller hur?
Fodret spelar en stor roll. Därmed inte sagt att det måste vara exakt på grammet, men att fodra i blindo är väl inte så bra.

Allt spelar in, fodret oxå.
Det vet väl du som tänker holistiskt?

Därmed inte sagt att det uteslutande beror på proteinbrist...

Det är samma princip där. Vi kan tro eller vi kan veta, vi vill inte se/lyssna på hästens signaler, utan vi klamrar oss fast. Till vilken nytta kan man fråga sig....knappast hästens!
;) Harmonia bör inte ta detta personligt.

Jag fattar...men det jag menar är oxå att bara för att man inte har analyserat så betyder det inte att hästen mår dåligt...jag vet ju hos stortränarna så funkar ju inte analyser då dom byter så ofta pga stora leveranser och mycket häst....och harmonia skrittar ju bara sin häst, det enda jag kan säga är att JAG inte tror att det beror på oanalyserat grovfoder då jag själv i flera år inte analyserat och har faktiskt inte haft hästar som vägrat gå från stallet för DEN anledningen, däremot så finns det vissa linjer som har tendens att vara mer tjuriga än andra....kanske man även skulle fråga sig vad det är för stam på hästen?? Läste för nån vecka sen om nån som hade problem med sitt sto som var "aggressiv" tror jag det var...Mack the Knife på en express gaxe märr....i min värld så räcker detta :angel: det är som inte den "mildaste" kombinationen av blod
The Prophet lämnade oerhört mycket tjurskallar och även idag som morfar slår det igenom......
Du vet ju min grundfilosofi med hästar och jag vill heller eg inte generalisera, men en del saker kommer man inte ifrån, det som är med i generna....... Jag har en känsla i detta fallet att hästen bara är vrång....men det är en känsla, jag vet varken vem hästen eller ägaren är, om den har ont eller får för dålig mat...eller vadsomhelst..

Man behöver inte alls få problem att gå från stallet om hästarna får för litet protein. De kan vara så lojala att de arbetar för sin tränare i alla lägen.

Men med just den här hästen så är det problem att gå ifrån stallet. Och då är min åsikt att man börjar och avhjälper alla fel ifrån grunden. Om hästen inte får tillräckligt med korrekt näring, så kan den känna sådan ovilja emot arbete att den inte vill gå ifrån stallet. Att kontrollera att hästen får vad den behöver i näringsväg, borde vara bland det första man gör tillsammans med att kontrollera så att hästen inte har ont någonstans.

När man sedan är SÄKER på att alla förutsättningar är de rätta och problemet ändå kvarstår, så kan man ju börja att tro att hästen är allmänt motvals. Man som jag tidigare skrev, så har alla knäppisar jag har träffat på ALLTID haft något problem som varit i vägen. För litet mat på en ugnhäst är en av dem, smärta är en annan. Och problemet har aldrig kvarstått om grundorsaken gått att lösa.

I några tragiska fall har hästarna inte gått att få smärtfria, utan de fick vandra vidare i stället.

Jag förstår precis vad du säger...men lever efter uppfattningen att ingen är vråg utan anledning. ;)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 034
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 351
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Senast: Exotizc
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 142
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka