Istadig och skänkeldöv.

I

Izah

hej!
Min c-ponny är totalt okänslig för spö och skänklar.
Ni som rider dressyr kanske kan hjälpa mig att bli av med de dumheterna och få henne känslig för sänkeln igen?
Mvh Olivia

Sv: Istadig och skänkeldöv.

Finns väl egentligen bara två tips..

1. Har du kollat upp henne ordentligt så att hon inte har ont någonstans alternativt kollat upp utrustning, hur ligger sadeln, trivs hon med bettet osv.
2. Rider du för en tränare? Om du gör det, vad säger hon och varför frågar du om tips här inne? Om inte, ta hjälp av en tränare!

Hon är bara istadig när hon blir rädd så blir hon fastklistrad i marken. Mina tränare är peter henriksson och marie bjärstedth, de säger inget om att hon är skänkeldöv.

Men om hästen bara är "skänkeldöv" när den är rädd så får du ju träna upp förtroendet.

Är den seg för skänkeln hela tiden så är det DIN sits och ridning du måste träna upp!
Fråga dina tränare hur du kan göra det. Kanske de inte ser det som du upplever.

Hur är hästen annars i sitt sätt gentemot dig, när du hanterar den från marken, i stallet osv?

En häst som man inte är "ledare" över kan lätt även ta över när man sitter på hästryggen och därmed rent ut sagt nonchalera det du ber den om.
Har precis en sådan häst som numera är "broked" och har blivit helt annan att rida.

Rid mer med sitsen, som någon redan skrivit så kanske din sits försvårar för hästen att fatta vad den ska göra. Du kanske har bankat för hårt och för mycket?

Tänk att din skänkel ska vara som en el-stöt. Det ska vara snabbt, inget segande. Hellre ett par snabba än en lång. Om man inte tar i och skänklar hårt så är det dessutom lättare att behålla sin sits bra.

Om det bara är när din häst är rädd som den fryser fast på stället så ska du vara tacksam över att den inte istället springer så fort den kan varje gång den blir rädd.

Var snabbare med eftergift och kittla med spöt om hästen inte reagerar på en skänkel efter en sekund.

Rider du med sporrar? Om du inte gör det så tycker jag att du ska fortsätta med att inte göra det. det blir bara värre då! Var istället tydligare med dina skänklar och sitt inte och kläm i onödan. Konstigt att den inte lyssnar på spöt. Han borde få respekt för det och dig.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama